Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Musthaves voor het kippenhok

 
Profiel   

Hallo kippenhouders,

Deze week komen er weer een aantal nieuwe kipjes bij en nu heb ik toch een ontzettende shopdrang. Ik wil graag nieuwe spulletjes en ben opzoek naar dé musthaves voor in en om het kippenhok. Van welke producten zeggen jullie nou dat het echt handig is, of echt werkt. En werkt bijvoorbeeld diatomeeenaarde echt tegen bloedluis, of is dit maar een verkooptruc?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 14:48 



 
Profiel   

Een autoband met los zand er in. Vinden ze hier geweldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 14:49 



 
Profiel   

Finecto preventief spuiten en door voer geven helpt hier geweldig tegen bloedluis. 100% natuurlijk.
Verder geen tips. Kippen scharrelen hier om de boerderij.
Zijn wel dol op druiven

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 14:54 



 
Profiel   

[ img ]

Wij hebben hier een regenton waar ze graag inzitten, een schommel, een scharrelbak met houtsnippers/aarde/compost en een autoband met zand voor hun stofbad :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 15:05 



 
Profiel   

Een Feed-O-Matic trapbak voor je voer. Houdt muizen en vogels uit je kippenvoer. Legnesten met ei-opvang-bakje (bijv. chickbox) is ideaal. Voorkomt bij mij ook heel veel broedsheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 15:05 



 
Profiel   

Ik heb momenteel een groot nachthok (tuinhuis). Ze hebben een weide waarin ze elke dag kunnen scharrelen en hierin heb ik ook een afdakje met autobanden gevuld met stro. Ik heb meerdere heuveltjes gemaakt met maaskeien en boomstammen. Ze krijgen voer via meerdere feedomatics. Dit is een bak van ijzer met een loopplank. Ik heb hem ingesteld op het gewicht van de kleinste kip en zodra deze op de plank gaan staan, gaar de bak open. Dit is erg handig om muizen tegen te gaan. Ik heb in de legnesten tabaksnippers tegen de bloedluizen. Ik wil dus graag dat die diatomeeenaarde proberen, maar vraag mij af of iemand hier ervaring mee heeft. Finecto spray ik ook al preventief door het hok.

Ik heb nu 2 kipjes van iemand overgenomen die kalkpootjes hebben. Deze ga ik behandelen met uierzalf om de mijten te verstikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 15:07 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
Een Feed-O-Matic trapbak voor je voer. Houdt muizen en vogels uit je kippenvoer. Legnesten met ei-opvang-bakje (bijv. chickbox) is ideaal. Voorkomt bij mij ook heel veel broedsheid.


Ik heb even de chickbox opgezocht. Lijkt mij heel interessant. Hoeveel van deze boxen heb je op hoeveel kippen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 15:59 



 
Profiel   

KB12 schreef
criollo_yess schreef
Een Feed-O-Matic trapbak voor je voer. Houdt muizen en vogels uit je kippenvoer. Legnesten met ei-opvang-bakje (bijv. chickbox) is ideaal. Voorkomt bij mij ook heel veel broedsheid.


Ik heb even de chickbox opgezocht. Lijkt mij heel interessant. Hoeveel van deze boxen heb je op hoeveel kippen?


Ik heb 3 chickboxen en momenteel 6 hennen. Denk dat 2 ook wel genoeg zou zijn, want ik heb in het legseizoen maar zelden in elk legnest een ei, maar wel meerdere eieren per chickbox. Ze gaan dus om-de-beurt leggen lijkt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 16:15 



 
Profiel   

Gaan kippen trouwens echt op zo'n schommel zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:04 



 
Profiel   

KB12 schreef
Ik heb nu 2 kipjes van iemand overgenomen die kalkpootjes hebben. Deze ga ik behandelen met uierzalf om de mijten te verstikken.

Apart houden tot het echt echt over is, anders hebben ze het allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:43 



 
Profiel   

tamary schreef
KB12 schreef
Ik heb nu 2 kipjes van iemand overgenomen die kalkpootjes hebben. Deze ga ik behandelen met uierzalf om de mijten te verstikken.

Apart houden tot het echt echt over is, anders hebben ze het allemaal.


Ja klopt deze kunnen in een lege stal. Ik spray ze ook altijd in en ik doe vaker finecto voor wormen etc door het drinkwater. Ik ben wel benieuwd naar reviews van jullie over dit soort producten die echt werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:47 



 

In zonnebloemolie dopen werkt erg goed tegen kalkpoten. Gaat veel sneller dan uierzalf smeren :+

Om alles te behandelen een grote ondiepe bak (flinke ovenschaal) bij de uitgang en de dames behandelen hier zichzelf :D

Diatomeeenaarde werkt hier preventief goed :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:48 



 
Profiel   

idinn schreef
In zonnebloemolie dopen werkt erg goed tegen kalkpoten. Gaat veel sneller dan uierzalf smeren :+

Om alles te behandelen een grote ondiepe bak (flinke ovenschaal) bij de uitgang en de dames behandelen hier zichzelf :D

Diatomeeenaarde werkt hier preventief goed :j


Oh dit is een goede tip! Ik grijp ze nu altijd in het donker en dan was ik eerst de poten met dettol en vervolgens droog ik ze en gaat er een flinke smeer uierzalf overheen. De zonnebloemolie in de ingang ga ik proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 17:57 



 

Je hebt wel soms een onhandig exemplaar die zichzelf half onder doopt.. maar goed :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 18:10 



 
Profiel   

Om antwoordt te geven op de vraag of diatomeeenaarde werkt tegen bloedluis; ja absoluut! Hier heeft het echt wonderen verricht en werkte het velen malen beter dan finecto. Bloedluis was zo weg.

Ik merk hier dat ik van die watermeters die je op z'n kant kan leggen makkelijk vind. Daarnaast vinden ze zand inderdaad heerlijk en moet je verschillende plekken hebben waar ze de eieren kunnen leggen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 19:22 



 
Profiel   

Wat doe je met die watermeters dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 19:52 



 
Profiel   

Ik zweer bij diatomeeënaarde :j Droog door het strooisel gemengd, droog door het zand op plekken waar ze een zandbad nemen en ik gebruik het ook als verf - mengen met water tot je muurverf-dikte hebt en dan de wanden van het hok en de zitstok schilderen. Geen bloedluizen hier, en dat terwijl het hok toen ik het kocht eigenlijk beter in de fik kon, zoveel zat erin.

En een automatisch hoksluiter is wat mij betreft een must :j

Paardenfan25 schreef
Gaan kippen trouwens echt op zo'n schommel zitten?

Hier keken ze er niet eens naar. Ze hebben aardig de ruimte en zijn altijd van alles aan het doen, rondhangen op een schommel hoorde daar niet bij. Exit schommel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 20:06 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
Gaan kippen trouwens echt op zo'n schommel zitten?


Bij ons wel

[ img ]

Ik las hier ook iets over voerbakken. Wij hebben een voerbak waar ze op moeten gaan staan, maar weer uit het hok gehaald nadat we een kipje hebben moeten laten inslapen. Ze had vastgezeten met haar pootje in het rooster waarna haar zenuwen zo beschadigde waren dat ze er niks meer mee kon (werd ook niet meer beter). We hebben wel kleine kipjes, dus misschien dat het daaraan lag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 20:12 



 

welmoedz schreef
[ [url=m/jZ6EMj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben hier een regenton waar ze graag inzitten, een schommel, een scharrelbak met houtsnippers/aarde/compost en een autoband met zand voor hun stofbad :)


Dit ziet er super uit

Wij hebben ook een kippenschommel

Krop sla of andijvie aan touwtje ook leuk

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 20:18 



 
Profiel   

Ik volg even

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 20:49 



 
Profiel   

Ja diatomeeën aarde werkt! Ik gebruik het preventief. Verder het hok vanbinnen zo glad mogelijk maken, geen kieren en naden. Als die er wel zijn, kit ze dicht. Echt iets om even goed je best op te doen, kost wat werk maar gaat je veel opleveren. Bloedluis kruipt in kieren en naden, en zie die krengen er maar eens uit te krijgen.

Het hok wit maken aan de binnenkant is ook ideaal, dan kun je ongedierte beter zien. Bloedluistest is ook handig om op te hangen.

Een schommel doen ze hier niks mee, maar mijn kippen hebben genoeg andere dingen te doen op hun halve hectare.

Automatisch kippen deurtje is perfect, ik heb een van omlet. Bij omlet hebben ze ook super leuke dingen, zoals de pecktoy, die word hier enorm gewaardeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 21:22 



 
Profiel   

black_kelpie schreef
Ik zweer bij diatomeeënaarde :j Droog door het strooisel gemengd, droog door het zand op plekken waar ze een zandbad nemen en ik gebruik het ook als verf - mengen met water tot je muurverf-dikte hebt en dan de wanden van het hok en de zitstok schilderen. Geen bloedluizen hier, en dat terwijl het hok toen ik het kocht eigenlijk beter in de fik kon, zoveel zat erin.

En een automatisch hoksluiter is wat mij betreft een must :j

Paardenfan25 schreef
Gaan kippen trouwens echt op zo'n schommel zitten?

Hier keken ze er niet eens naar. Ze hebben aardig de ruimte en zijn altijd van alles aan het doen, rondhangen op een schommel hoorde daar niet bij. Exit schommel.



Dat op de muur blijft het beetje zitten.. Lijkt mij wel interessant.. elk jaar weer last.. helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 21:31 



 
Profiel   

eveline_B schreef
Wat doe je met die watermeters dan?


Gok zomaar dat Dropneus95 wateremmers bedoelt.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 21:45 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
eveline_B schreef
Wat doe je met die watermeters dan?


Gok zomaar dat Dropneus95 wateremmers bedoelt.....


Die bedoelde ik ja :') iets met een vergeten spatie en autocorrectie

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-21 23:15 



 
Profiel   

Ik bestel dus vaker bij het kippenhuis en ik vind dat ze best een groot assortiment hebben. Ik heb nu ook een bloesluisbakje besteld, en deze moet je onder de zitstok monteren. Hier doe je olie in, en als de bloedluis zijn weg naar de kip maakt dan valt hij in de olie. Dit is ook goed om te checken of je wel bloedluizen hebt. Ik heb ook 2 van die chickbox nesten besteld, en wat van die diatomeeenaarde. W

Waar kopen jullie meestal kippen? Ik wil graag 2 Nederlandse kuifhoentjes erbij. Ik kijk meestal op marktplaats maar daar is in een straal van 50km van mijn huis geen hen te bespeuren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 09:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen