Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Musthaves voor het kippenhok

 
Profiel   

Ik zou iemand met veel kippen in de buurt bellen en vragen of die wat weet.

Mijn vader heeft elke jaar heel veel kippen, gaat er mee naar tentoonstellingen en daarna mag een deel verkocht.
Maar die staan niet op marktplaats maar gaan via via.
En hij kan je waarschijnlijk ook wel vertellen wie er in de omgeving ander soort kippen heeft die misschien te koop zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 11:23 



 
Profiel   

Hier lopen de kippen gewoon los dus geen aparte zaken speciaal voor de kippen. We hebben wel het één en ander maar het meeste is na de verhuizing 2 jaar geleden nog niet uitgepakt :+

Ze scharrelen zelf hun eten bij elkaar, drinken overal en nergens en speciale aarde hebben ze nog nooit gekregen. Ze nemen hier wel zeer regelmatig een zand bad maar daar zoeken ze zelf hun plekje voor uit :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-21 11:24 



 
Profiel   

Ik heb mijn kippenbestand een upgrade gegeven.
Ik had nog 1 kip waar ik het ras niet van weet. Een grote kip zonder staartveren. Ze heeft een beetje een ronde kont.
Deze heb ik nieuw. De new hampshire en de barnevelder heb ik meegenomen omdat ze anders een ontmoeting met het hakblok zouden krijgen.

3 zijdehoentjes
2 sebright hennetjes
4 serama hennetjes

1 new hampshire hen
1 barnevelder

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 12:17 



 
Profiel   

Aardig mixje. Let er op dat je serama's vaak minder goed tegen echte kou kunnen doordat ze zo klein zijn. Mogelijk moet je die binnen zetten als we nog een (flinke) vorst krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 12:21 



 
Profiel   

Araucana's hebben geen staart. Of is ze in de rui? Of heb je een Orpington? Die zijn rond, groot en hebben een kleine staart.

Ik heb mijn kippen via Marktplaats. Ik heb Bielefelders, Maransen, één Orpington (zelf uitgebroed, helaas de enige die overbleef) en Welsumers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 12:22 



 
Profiel   

Even een vraagje .. hoe groot is de buitenruimte waar jullie de kippen houden?
Ik wil graag ooit kippen (heb genoeg ruimte!), maar ik merk bvb bij de buren, dat de 1ne buur zijn stukje kippenren altijd helemaal groen blijft, hij heeft er ook fruitbomen staan bvb waar de kippen ook in zitten haha. Maar bij de andere buur, wiens hok even groot is in oppervlakte, is alles één grote modderbende. Enige significante vdrschil, is dat de groene buurman alleen brahma's heeft en de andere buurman een mix van verschillende rassen. Scharrelen bepaalde rassen dus meer?

Ik wil graag kippen maar géén stinkende modderpoel :+

Zelf dacht ik eerder aan een klein ras. Ook om eventueel in de moestuin in de zetten. Dus zowieso een kip die niet teveel scharrelt? Iemand hier kennis van?

Is er ook een minimum aan kippen om ze blij te houden? Heb je genoeg aan bvb 2 of 3 hennen zonder haan?
Ik hoef niet persé veel eitjes oid. Eerder voor de leuk, de keukenrestjes en de coloradokevers in de moestuin hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 12:31 



 
Profiel   

Ras kan wat doen ja, met veren op de poten schijnen ze minder grof te kunnen scharrelen en dus minder schade toebrengen aan je grond. Brahmas hebben veren op de poten, dus dat zou een logische verklaring kunnen zijn.
Een ander ding is het aantal kippen op het oppervlak. Met veel kippen heb je logischerwijs meer schade.

Een minimum voor kippen is 3 hennen. Een haan is niet per see nodig om de dames blij te houden hoor, mensen zat die nooit een haan hebben. Voor de eierproductie is een haan ook niet nodig. Kippen leggen sowieso, haan of geen haan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 12:45 



 
Profiel   

Veren op de poten zouden minder schoffelen (scharrelen an sich is het probleem niet, boel overhoop gooien op zoek naar insecten in de grond wel). Kriel is vaak activer en jonge kippen ook. Verder hangt het er ook van af hoeveel kippen je hebt lopen/m2 en of er lekkers in je bodem zit.
Kip is goede optie om je moestuinbedden op te schonen, simpelste is om er een mobiele ren voor te maken die op al je moestuinbedden past. Dan zet je de kipjes waar je ze nodig hebt en kan je de vaste ren ook mooi laten rusten en je verspreid de mest al meer wat ook scheelt qua rotzooi/stank.

2-3 kipjes is genoeg, maar zorg dat ze bezig blijven, anders geeft geen haan eerder geklier onderling. Ik heb er een haan bij om de rust in het toom te houden (en vervanging te fokken), maar geef ze een taak in de moestuin, maak de composthoop in de vaste ren en ze zijn te druk om elkaar te pesten. Scheelt vaak ook een stuk in herrie (ja ook hennen kunnen aardig wat lawaai maken).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 12:47 



 
Profiel   

Ik heb krielen met pootbevedering en mijn ren van ruim 80m2 met 4 kippen is een zwart gat. Het zegt dus niet altijd wat :+

Wel altijd droog overigens, dus geen stinkende modderpoel, gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:02 



 
Profiel   

Klopt hoor, ik had brahma's en Mechelse koekoek, maar ook bij ons alles zwart. Ook geen stinkende boel trouwens, was ook wel een stuk van ongeveer 150 m2 voor een klein tiental kippen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:41 



 
Profiel   

tamary schreef
Aardig mixje. Let er op dat je serama's vaak minder goed tegen echte kou kunnen doordat ze zo klein zijn. Mogelijk moet je die binnen zetten als we nog een (flinke) vorst krijgen.


Denk je dat ik ze dan echt moet opsluiten of dat ze eventueel zelf binnen blijven? Ik heb een tuinhuis als hok waar ik savonds het deurtje dicht doe, en sochtends het deurtje van open zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:52 



 
Profiel   

Wat een handig topic! Die feed-o-matic lijkt mij wel wat. Ze maken er een zooitje van met die gewone voersilo.
Wil ons rennetje ook wat leuker maken voor de kippen en kom meelezen voor wat inspiratie!

Heb zelf 2 Serama kippen en die hebben de afgelopen winters gewoon in hun hok gezeten. Met extreme koud hebben we het huisje wel ingepakt :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:55 



 
Profiel   

Binnen als in ergens met antivorstverwarming. Ook je nachthok wordt met vorst koud en zo'n kleine kip heeft minder massa om zich warm te houden. Kan zijn dat je ze anders 's morgens doodgevroren aantreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 13:56 



 
Profiel   

tamary schreef
Binnen als in ergens met antivorstverwarming. Ook je nachthok wordt met vorst koud en zo'n kleine kip heeft minder massa om zich warm te houden. Kan zijn dat je ze anders 's morgens doodgevroren aantreft.


Oke, bedankt voor de tip. Dan gaan ze naar binnen als het te koud gaat worden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet verwacht had dat ze zou klein zouden zijn :'). Het zijn net duifjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 14:02 



 
Profiel   

ik heb grote Orpingtons, maar ik vind de grootste trapbak nog te klein voor ze. Merk dat ze daar ook liever niet uit willen eten helaas. Kippenhuis vind ik ook een fijne online winkel. Ik geef ze ook standaard oregano olie door het water en in deze periode vloeibare vitamine (ook door het water)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 14:06 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips!
Zat idd al te denken aan een mobiele ren erbij voor de moestuin, ansich is de moestuin redelijk kipproof (omheining 2m) dus mss kunnen ze onder toezicht ook gewoon los. Ideetje van de composthoop is ook leuk, daar kunnen ze veel lekkers halen.

Beide buren hebben trouwens hetzelfde aantal kippen, alleen andere rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 14:09 



 
Profiel   

Zamora schreef
Wat een handig topic! Die feed-o-matic lijkt mij wel wat. Ze maken er een zooitje van met die gewone voersilo.

Als ze selectief kunnen eten zullen ze dat met een trapbak (Feed-o-Matic) ook doen, in mijn ervaring zijn ze alleen geschikt voor legkorrel. Ik ben er ontzettend blij mee, er is bijna geen verspilling, maar als ik er een gemengd voer in doe graven ze hem helemaal leeg :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 14:26 



 
Profiel   

black_kelpie schreef
Zamora schreef
Wat een handig topic! Die feed-o-matic lijkt mij wel wat. Ze maken er een zooitje van met die gewone voersilo.

Als ze selectief kunnen eten zullen ze dat met een trapbak (Feed-o-Matic) ook doen, in mijn ervaring zijn ze alleen geschikt voor legkorrel. Ik ben er ontzettend blij mee, er is bijna geen verspilling, maar als ik er een gemengd voer in doe graven ze hem helemaal leeg :')

Jup, heb er 1x een mix in gehad, bak was rap leeg en een smeerboel er omheen. Mix gaat dus als scharrelgraan en enkel legkorrel (en dan ook korrel, geen meel) in die bak. Verder is het een heel makkelijk ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 14:30 



 
Profiel   

Zijn er mensen die foto's willen delen van hun kippenverblijf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 15:44 



 
Profiel   

Bedankt voor de tip! Ik denk dat dat nu ook het probleem is met gemengd voer maar ik heb ook weleens een muis betrapt := dan alleen legkorrel erin dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 19:50 



 

Zolang jou kippen bij elkaar op stok gaan of in een legnest kruipen samen hoeven ze naar mijn ervaring niet met vorst binnen of een verwarming. Overgang van warm naar koud zorgt alleen maar voor meer ellende. Belangrijkste is dat ze beschut zitten en niet op de tocht. Evt kan je een deel van je ren afschermen met plexiglas zodat de wind niet vol het nachthok in waait.

Wij hebben chabo's (6 hennen en 2 hanen), 3 wyandottekriel dames en 1 zijdehoenhaan. Alles gaat naast elkaar op stok en de zijdehoen slaapt in een legnest (die kan niet op stok). Vorig jaar die kou extra stro in het legnest en dat ging prima voor hem. Rest had nergens last van en de kleinste wegen nog geen 600 gram. Ik ben altijd meest bang voor de kam en lellen van 1 haan, die zijn zo belachelijk groot. Maar ze zijn nog heel :')

Wat wel echt handig is vind ik, is zo'n warmtestaafje in de wateremmer. Dan vriest die niet compleet dicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 21:31 



 
Profiel   

idinn schreef
Zolang jou kippen bij elkaar op stok gaan of in een legnest kruipen samen hoeven ze naar mijn ervaring niet met vorst binnen of een verwarming. Overgang van warm naar koud zorgt alleen maar voor meer ellende. Belangrijkste is dat ze beschut zitten en niet op de tocht. Evt kan je een deel van je ren afschermen met plexiglas zodat de wind niet vol het nachthok in waait.

Wij hebben chabo's (6 hennen en 2 hanen), 3 wyandottekriel dames en 1 zijdehoenhaan. Alles gaat naast elkaar op stok en de zijdehoen slaapt in een legnest (die kan niet op stok). Vorig jaar die kou extra stro in het legnest en dat ging prima voor hem. Rest had nergens last van en de kleinste wegen nog geen 600 gram. Ik ben altijd meest bang voor de kam en lellen van 1 haan, die zijn zo belachelijk groot. Maar ze zijn nog heel :')

Wat wel echt handig is vind ik, is zo'n warmtestaafje in de wateremmer. Dan vriest die niet compleet dicht.


Ik heb net ook nog wat warmtelampen opgezocht en dit lijkt mij ook nog niet zo'n slecht idee. Dan kunnen ze allemaal in het hok blijven en dan bevriest het water denk ik ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 22:03 



 
Profiel   

Geen warmtelampen a.u.b. Menig kippenhok is afgebrand doordat er toch iets is gaan schroeien tegen/door de lamp. Dat is ook echt iets anders dan een warmtestaafje in de wateremmer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 22:10 



 
Profiel   

Mizora schreef
Geen warmtelampen a.u.b. Menig kippenhok is afgebrand doordat er toch iets is gaan schroeien tegen/door de lamp. Dat is ook echt iets anders dan een warmtestaafje in de wateremmer.


Nee klopt, dit weet ik. Ik doelde met de warmtelamp op het niet bevriezen van de kipjes. Ik kreeg eerder als tip om ze binnen te houden als het vriest, maar dit betekend dat ik ze dan apart moet houden. Ik dacht als er een warmtelamp is of een andere veilige manier om warmte te genereren dan zou dit misschien een betere oplossing zijn. Dan hoef ik ze niet apart van de groep te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 22:16 



 

Warmtelampen zou ik niet aan beginnen. Brandgevaar (bij kuikens ben ik er ook geen fan van) en je maakt overgang van hok naar buiten groter. Kippen kunnen zich echt prima warm houden door verenpak flink op te zetten, van de grond af te zitten en desnoods tegen elkaar te kruipen. Ze bevriezen niet zomaar als ze gezond zijn. Ook de kleinere exemplaren niet. Tocht is een veel groter probleem voor ze. Als je dat aanpakt en zorgt voor gezonde blije kippen, kunnen ze veel hebben.

Hier liepen ze met die sneeuw de halve dag door de sneeuw te baggeren. Waarom ik helft van de ren ging sneeuwscheppen elke ochtend is me echt een raadsel :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 22:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen