Musthaves voor het kippenhok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 13:49

Dat ook nog. Al kunnen ze wel stuk, ik had er hier een laatst doormidden.

Ik heb ze er met name in (want alle kippen leggen op de juiste plek nu) voor de kraaien. Dat ze vaak 'bot' vangen door een kalkei te pakken ipv een echte (die ik regelmatig raap), en dan eindelijk eens stoppen met eieren stelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:24

Volgens mij is dat onzin, onze kippen krijgen ook gewoon soms een ei in het hok gegooid, als die gebutst is (ik ben nogal onhandig en mik zo'n ei dan te hard een bakje in :') ). En dat brengt ze echt niet op het idee hun eieren in het legnest open te pikken.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 14:26

Als een ei stuk is, dan vreten ze hem wel op (met name als een kraai er buiten eentje kapot gepikt heeft). Maar het komt niet in ze op om ze zelf stuk te maken. Gelukkig :)

KB12
Berichten: 517
Geregistreerd: 01-06-21

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 14:40

Voeren jullie vaak meelwormen? En is dit dan dagelijks?

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 16:24

Hier krijgen ze twee keer per week "beestjes". Dat is een mengsel van van alles. In de winter iets meer dan in de zomer, want ze scharrelen zelf ook veel bij elkaar.

Ufurio4eJarig

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:20

Century schreef:
Als een ei stuk is, dan vreten ze hem wel op (met name als een kraai er buiten eentje kapot gepikt heeft). Maar het komt niet in ze op om ze zelf stuk te maken. Gelukkig :)


Dat ben ik toch niet helemaal met je eens.
Kippen vinden hun eigen eieren erg lekker. Als ze eenmaal geproeft hebben kunnen ze vaker hun eigen eieren gaan kapot pikken.
Voordeel van zo'n kalkei is dat ze het af leren omdat zo'n ei keihard is

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 17:30

Ik bedoelde meer te zeggen dat ze de link hier nog niet gelegd hebben tussen een kapot ei, en het zelf kapot pikken om zo de inhoud op te kunnen eten. Gelukkig. Dat kán natuurlijk wel gebeuren en dan wordt het snel erg vervelend.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:46

Ik laat ook wel eens een ei vallen of een windei maar nooit eier prikkers. Ik geef ze zelfs de schalen (doppen) terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:49

Die krijgen ze hier sowieso terug geprakt.. met graan, yoghurt en ander lekkers. Ze hebben hier in de weekenden vaak een lekkerder ontbijt om te zien dan mijn bakje havermout _O-

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 10:03

Hee ik zie de feed-o-matic hier voorbij komen. Hoe hebben jullie die in gebruik genomen? Ik heb er eentje sinds december, maar hij wordt eigenlijk niet gebruikt. Eerst had ik er korrel in, maar die gleed niet uit zichzelf naar beneden. Nu graan erin en overdag een steen op de klep, maar er wordt maar weinig uit gegeten. Zelfs bij honger! Ik heb hem in een nachthok staan, zou het daar te donker zijn?

KB12
Berichten: 517
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 10:53

Afanaisa91 schreef:
Hee ik zie de feed-o-matic hier voorbij komen. Hoe hebben jullie die in gebruik genomen? Ik heb er eentje sinds december, maar hij wordt eigenlijk niet gebruikt. Eerst had ik er korrel in, maar die gleed niet uit zichzelf naar beneden. Nu graan erin en overdag een steen op de klep, maar er wordt maar weinig uit gegeten. Zelfs bij honger! Ik heb hem in een nachthok staan, zou het daar te donker zijn?


Ik heb er een steen opgezet en toen een slimme kip gepakt en erop gezet. Na een paar keer hadden ze het door. Uiteindelijk volgt de rest wel.

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:30

Hier voeren we eenden uit de trapbak en die kan je bij te veel verspilling verstellen dus krapper zetten of ruimer.. En idd eerst steen er op beetje voer er voor en succes.. ( ze krijgen ook niet los bij gevoerd.. wel 2x per dag een handje onder de trap bak) en dan dagje met steen dagje zonder.. en met een week kennen de eenden het wel..

Ufurio4eJarig

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:54

Dames even een vraag.
Mijn kippen hebben kale ruggen door de haan. Die dekt nogal graag. Nagels zijn geknipt sporen zijn kort. Wat kan ik nog meer doen?

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:44

Er zijn een soort dekjes voor, anders meer hennen of haan apart. Zelf nooit bij de hand gehad gelukkig, maar aangezien ik geen rasfok deed, was mijn keuze voor haan exit (vriezer) geweest. Haan moet netjes zijn voor de hennen en beleefd naar mij. Afwijkingen qua gedrag wat gevaar of problemen geeft is exit haan.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:29

Eens. Maar je hebt er inderdaad schortjes voor, die worden veel gebruikt :j

Ufurio4eJarig

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:58

Ik heb wel raskippen en wil graag mijn haan behouden. Hij is erg lief en staat mooi bij de rest. Ik wil ook meer kippen maar die komen als het goed is binnenkort uit de broedmachine.

Ik ga op zoek naar bescherming

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:06

Lief is het niet bepaald als hij de hennen sloopt. Hebben ze genoeg te doen? Kunnen ze bv op een tak zitten of hebben ze enkel de grond van de ren om te gebruiken?

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:57

dat zijn zadeltjes :)
Wat voor ras heb je? Als je grote Orpingtons hebt dan weet ik iemand die speciaal daarvoor zadeltjes maakt

Ufurio4eJarig

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:24

tamary schreef:
Lief is het niet bepaald als hij de hennen sloopt. Hebben ze genoeg te doen? Kunnen ze bv op een tak zitten of hebben ze enkel de grond van de ren om te gebruiken?


Hij is niet lief voor zijn dames inderdaad. Wel aanhankelijk naar ons.
Ze hebben een hele grote wei om in te scharrelen te klimmen en te ontdekken. Maar het zijn geen klimmers. Alleen liggen ze de hele dag in de geitenstal ookal hebben ze een eigen stal tot hun beschikking.

Het zijn noord Hollandse blauwe

Anoniem

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 16:18

Niet lief voor de dames is hier exit haan. Zo weer een nieuwe te vinden tenslotte.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:25

een haan hoeft niet perse agressief te zijn om een hen te beschadigen.
Maar wel eens met, niet vriendelijk....op wintersport :D

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:06

Ik heb al mijn hele leven kippen. En echt zo'n zadeltje heb ik nog nooit van gehoord. Die haan kreeg van mij een wit hokje in de keuken.

KB12
Berichten: 517
Geregistreerd: 01-06-21

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 23:09

Wij hebben ooit eens een haan weggedaan omdat hij al onze kippen letterlijk kaal plukte. Hij is gelukkig wel goed terecht gekomen.

Ufurio4eJarig

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Musthaves voor het kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:21

Ik heb al mijn hele leven kippen maar heb dit nog nooit gehad. Maar altijd ook meer kippen gehad.
Kinke wat zijn de kosten voor die zadeltjes?

Prairy
Berichten: 9105
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:11

criollo_yess schreef:
Een Feed-O-Matic trapbak voor je voer. Houdt muizen en vogels uit je kippenvoer. Legnesten met ei-opvang-bakje (bijv. chickbox) is ideaal. Voorkomt bij mij ook heel veel broedsheid.

Ik heb ook zo'n bak staan nadat we last hadden van ratten. Zeker een aanrader. Ook makkelijk voor als je eens een dag of 2 niet thuis bent


Edit, sorry, ik dacht dat ik op een recent bericht reageerde :')

Bij mij duurde het ongeveer een week voordat de kippen en eenden het door hadden. De konijnen waren er het eerste bij :P

En je kunt inderdaad instellen hoe veel ze krijgen en hoe zwaar iets moet zijn om de bak te openen.