Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Capsules maken kat

 
Profiel   

Zijn er mensen die medicijnen aan hun kat geven en dit in een capsule stoppen? Mijn kat is een drama met zijn medicatie. Hij moet dagelijks clopidogrel en dat is simpelweg enorm smerig en hij gaat er van schuimbekken vanwege de smaak. Al alles geprobeerd: pillenschieter, met de hand, in wat lekkers, easypil, fijn maken en met een spuitje en wat yoghurt in de bek spuiten etc. Maar hij trapt niet zo maar ergens in en wordt nu in de avond best schuw. Normaal kwam hij altijd op schoot liggen, nu niet meer. Mijn hart breekt :(

Nu las ik dat meer mensen dat herkennen met clopidogrel en het in een capsule stoppen.
Ik vroeg me af hoe mensen dit doen. Moet dit dan fijngemalen in de capsule, of stop je het heel in de capsule? (kwart tabletje). En dan? In de bek stoppen of kun je het ook in voer doen?

Oftewel: hoe?
Via de huisarts heb ik er kunnen krijgen, maar hoe nu verder ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 10:16 



 
Profiel   

Is er een ander middel dat dezelfde werking heeft maar net weer anders smaakt oid. Ik zou daar naar kijken, wat je ook verzint, het zal niet leuk zijn voor je kat... :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 10:20 



 
Profiel   

Ik heb even opgezocht wat het is, een antistollingsmiddel als ik het goed begrijp. Ik weet niet waarvoor jouw kat het krijgt, maar twee van mijn katten hadden een hartkwaal en zijn beide bijna doodgegaan door een vastgelopen stolsel. Beide katten hebben dat gelukkig overleefd en kregen toen dagelijks betablokkers (voor het hart) en acetylsalicylzuur (zeg maar aspirine) als antistollingsmiddel.

Is dat misschien voor jouw kat ook een optie?

Ik geef overigens mijn katten hun tabletten altijd op deze manier: eerst een snoepje, dan een pil en dan weer een of twee snoepjes. Geeft zelden problemen, maar als een pil zo vies is dat je kat er van gaat schuimbekken zou ik echt kijken of er iets anders te vinden is.

(Onze pony had dat met prascend, ze vond dat zo vreselijk vies, dat ze alles deed om eronder uit te komen. Heel naar en heel lastig.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 10:45 



 
Profiel   

Ik meng de medicijnen van mijn kat door zijn natvoer, is dat geen optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 10:48 



 
Profiel   

Het is heel gemeen, maar de enige manier waarop ik iets bij Miew naar binnen krijg, is om te zorgen dat 'ie honger heeft, EN zijn broertje Mauw in de buurt is.
Dan stop ik het pilletje in een beetje rauw gehakt, en voer ik eerst een stukje gehakt aan Mauw, dan nog een keer, (tegen die tijd is Miew zo'n beetje krankzinnig van jaloezie), dan het stukje gehakt met pilletje naar Miew met meteen een ander stukje er achteraan EN een stukje voor Mauw dicht bij Miew.
Als hij het netjes op heeft, krijgen ze pas de rest van hun voer. Ik voer dan maar 1x per dag, zodat ze echt flink trek hebben als ik kom en ze niet hun verwende neusjes er voor ophalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 10:54 



 
Profiel   

Jammer dat Easypill niet werkt. Mijn vorige kater was een dramaqueen met medicijnen. Bij nog een eerdere kater gebruikte ik een pillenschieter en bij de huidige ook, maar de vorige moest ik compleet in een badlaken wikkelen voor ik aan de slag ging. Niet te doen bij een kuur die je 10 dagen lang 2x per dag moet geven. Mijn DA adviseerde Easypill en toen kwam hij gewoon om zijn medicijn smeken :+ Gek beest.

Ik probeer me er even een voorstelling van te maken hoe dat dan werkt met een capsule. Gaan ze dat wel eten? Mijn kat heeft gisteren te horen gekregen dat hij (langdurig) aan een vloeibaar medicijn moet dat ik met een klein spuitje in zijn bek moet toedienen. Hij is nu vrij makkelijk, maar ik weet niet of dat zo blijft, dus ik oriënteer mij graag op alternatieven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 10:55 



 
Profiel   

Mag het niet door het eten, Karin? Als ze aan de smaak kunnen wennen, is door wat natvoer toch het makkelijkst. Wat bij mijn vorige katten ook altijd hielp was zalmolie extra over hun natvoer waar een medicijn in zat, en ik heb ook wel eens gedroogd garnalenpoeder hiervoor gebruikt (van de toko). Alles om de geur en smaak te verbloemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 10:58 



 
Profiel   

@ Sting & Hevonen: andere middelen zijn er wel, zoals Hevonen noemt. Maar de dierenarts raadde dit af ivm vele bijwerkingen.

@Vanillia: nope, al geprobeerd. Hij laat het dan gewoon staan.

@Eatshay: ook geprobeerd, hij hongert zichzelf nog liever uit dan dat hij het eet, waardoor hij de medicatie alsnog niet binnen krijgt. Hij eet gewoon echt niet en mag het niet een dag overslaan.

Karin: ja vreselijk he.. Hier moet ik hem ook in een deken doen inderdaad. Niet leuk. Vloeibaar spul kun je niet in een capsule doen begreep ik, omdat de capsule dan oplost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 11:10 



 
Profiel   

Helaas, hij mag ook geen natvoer meer. Hij moet op een strikt dieet (staat-ie nu al, maar dat wordt aangepast) en dat zijn (en blijven) van die kleffe rondje brokjes van Royal Canin. Dat medicijn schijnt idd niet onaardig te smaken volgens de DA, maar ja, mijn kat is wat eten betreft weer niet de makkelijkste.

Ik blijf dit topic nog wel even volgen, wie weet komt er wat voorbij wat bruikbaar voor ons is (en in het gunstigste geval is er helemaal geen probleem met dat medicijn).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 11:17 



 
Profiel   

Capsule lijkt me ook niet handig want zonder water doorslikken is praktisch niet te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 11:23 



 
Profiel   

Als het niet te veel is dan prak ik het fijn met een beetje vlees of iets anders lekkers en smeer ik het op de bovenkant van het voorpootje. Daar likken ze het dan zelf wel vanaf. Maar als je er te veel (dikke klodder) op smeert dan schudden ze het ook wel af, dus het werkt enkel met een kleine hoeveelheid.

Door het eten laten ze het bij mij gewoon staan. Als niets lukt dan is het bij mij niet anders en wikkel ik poes lief in een handdoek en gooi ik de pil achterin de keel. En helaas heb ik er dan nog één kat die gewoon niet doorslikt... Drama!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 11:28 



 
Profiel   

Ingrid_92 schreef
@ Sting & Hevonen: andere middelen zijn er wel, zoals Hevonen noemt. Maar de dierenarts raadde dit af ivm vele bijwerkingen.

@Vanillia: nope, al geprobeerd. Hij laat het dan gewoon staan.

@Eatshay: ook geprobeerd, hij hongert zichzelf nog liever uit dan dat hij het eet, waardoor hij de medicatie alsnog niet binnen krijgt. Hij eet gewoon echt niet en mag het niet een dag overslaan.

Karin: ja vreselijk he.. Hier moet ik hem ook in een deken doen inderdaad. Niet leuk. Vloeibaar spul kun je niet in een capsule doen begreep ik, omdat de capsule dan oplost.


Ik zou echt overstappen op acetylsalicylzuur, ik heb nooit bijwerkingen gemerkt. Wat jij beschrijft klinkt eerder als ongewenste bijwerkingen. Dit is ook niks, jouw kat verandert in een hoopje ellende, dat gaat veel te ver.
Als jouw dierenarts niks anders wil geven, zou ik eens een second opinion bij een andere vragen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 11:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen