Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Huiskonijn verhaart continu verschrikkelijk

 
Profiel   

Wij hebben een Franse hangoor (gecastreerde ram, 4.5 jaar oud) in huis wonen, ruim een jaar. Hij woonde voorheen buiten met zijn vriendinnetje in een grote ren, maar toen vriendin overleed hebben we hem naar binnen gehaald (het was qua gezondheid niet het meest geschikte buitenkonijn, had de hakjes steeds open, kon qua vacht slecht tegen de regen- bleef mijt krijgen en smetplekken).
Hij doet het werkelijk fantastisch binnen. Heeft een puppyren waarin hij 's nachts in zit en waar zijn eten/water/plasbak in staan en loopt verder de hele dag los in de woonkamer, ligt te chillen op zijn kussentje, sloopt niet, qua plasjes volledig zindelijk, top. Vanaf dag 1 snapte hij exact wat de bedoeling was en deed 'ie het super.

Maar één ding... Ik ben (grote, harige) honden gewend in huis, maar dit konijn produceert meer losse haren dan 3 Golden Retrievers in de rui tegelijkertijd... Het hele jaar, niet periode-gebonden. Het is niet te doen, ik moet meerdere keren per dag stofzuigen en dan nog fladderen er overal vlokken haar rond.
Meneer Flap krijgt een keurig gebalanceerd dieet van hooi, pellets en groenvoer. Vacht ziet er mooi uit, geen mijt of andere afwijkingen. Hij verhaart alleen constant (wellicht is dat niet gek, omdat ie ook jaar rond in een constante temperatuur zit). Eens per week borstel ik hem helemaal (met zo'n dunne pinnetjes borstel zodat je echt door de onderwol komt en soms een furminator) en stofzuig ik hem (ja echt, ik stofzuig het konijn op de gordijnenstand, vindt 'ie heerlijk). Daarnaast "fluf" ik hem nog een keer (gewoon met mijn handen door de vacht om de losse haren eruit te halen). Ik wil ook niet teveel doen omdat ik daarmee mogelijk het verharen juist stimuleer.

Ik merk wel dat deze Flap een ander type vacht lijkt te hebben dan onze vorige Fransoos (deze heeft nog veel meer onderwol). Beiden kwamen bij een goede fokker vandaan... Vorige heb ik echter nooit binnen gehad. Gewone hangoren wel, daar kwam wel wat haar af, maar totaal niet te vergelijken met dit.
Ik zit inmiddels met mijn handen in het (konijnen)haar, het is eigenlijk echt niet meer te doen, mijn huis is werkelijk nooit schoon, alles zit onder het haar, het vliegt gewoon door de lucht.

Heb ik een "pech gevalletje" en hebben niet alle Franse Hangoren dit in deze mate? Kan ik er iets aan doen? Ik vind het een ontzettend leuk ras maar als dit normaal is voor dit ras, dan wordt het volgende huisdier misschien toch maar een gewone hangoor...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 12:54 



 
Profiel   

Ik heb heel lang binnenkonijnen gehad en dat geeft inderdaad heel veel haar en stof. Gevoeld zijn binnenkonijnen ontzettend vaak in de rui, maar het haar is gewoon ook zo dun en kriebelig dat het meer opvalt dan honden of katten maar mijn idee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 13:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen