Alleen, jonge kinderen en een hond. Uitlaten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:44

Hier nooit mijn dochter alleen thuis gelaten, ook niet als ze sliep. Pas toen ze wat ouder was en dan heel kort. Gelukkig geen hond dus ik had dit probleem niet. Kan je niet de grote wandeling doen na het eten en dan ‘s avonds laat een klein plasje voor de deur/in de tuin?

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:56

Ik deed ook geen grote wandeling maar een rondje om het veld en dan weer naar huis want het zat me toch nooit lekker maar ja, soms moet je wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 14:57

secricible schreef:
Toch gewoon de kinderen even alleen laten dus, ik dacht dat dat tegenwoordig niet meer acceptabel was. Merk dat ik dat best een drempel vindt, ook omdat mijn man er heel erg op tegen was om dat te doen.
Normaal was het idd een plas in de tuin als een van ons alleen thuis was 's avonds, maar voor iedere dag vind ik geen optie.



Waarom zou je je kinderen niet alleen kunnen laten? Wij werden als we 's avonds sliepen ook wel es alleen gelaten (m'n ouders zaten dat bij de buren allebei)

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:00

Nou dat heb ik nog nooit gedaan!
Zou geen minuut rustig zitten!

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 15:02

@marije:

Ik denk meteen aan situaties als Maddy, of het jongetje recent dat doodvroor.

Of idd, als me onderweg wat overkomt. Maar het is ook waar, als me thuis wat overkomt heeft ook niemand wat door.
De jongste komt niet ver met 8mnd in een ledikantje, maar de oudste zou in theorie het traphekje wel open krijgen dus ga idd de deuren wel op slot doen dan.

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:33

Marije_1997 schreef:
Waarom zou je je kinderen niet alleen kunnen laten? Wij werden als we 's avonds sliepen ook wel es alleen gelaten (m'n ouders zaten dat bij de buren allebei)


Kind wat aan de wandel gaat en dingen uitvreet, insluiper, brand?

Ik weet niet goed dat m'n ouders ons ook svavonds wel eens alleen lieten om bij de buren te kaarten. Wat was ik paniek toen ik slaapdronken na een enge droom beneden kwam en er niemand was. Nog flinke tijd last van gehad. Ik heb ook wel eens m'n huilende zusje willen helpen. Heb baby's uit bed gehaald en stond met haar boven aan de trap.... of dingen uitvreten qua vuur enz?

En bij ons vroeger een keer brand uit gebroken. Het is dat m'n moeder binnen kwam en het ontdekte. Dus genoeg gevaren waar je rekening mee moet houden..

Tieme
Berichten: 4955
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:37

TS: ik ben alleenstaande ouder en heb ze svaonds tijdens laatste rondje altijd kort alleen gelaten. Toen ze hee jong waren nam ik de babyfoon mee. En een briefje op zak met de mededeling dat er 2 kinderen alleen thuis lagen + adres. Ik ging niet ver weg, het huis bleef in het zicht maar ja, je kan altijd aangereden of onwel worden dus daarom het briefje. banketstaaf als ze je bewusteloos mee naar het ziekenhuis nemen terwijl je kinderen nog thuis zijn..
Nu zijn ze wat ouder 8 en 10 jaar en ik ga nog steeds niet ver weg. Hier gelukkig grasveldje op de hoek. 10 meter van het huis verwijderd. Daar doen de honden alles direkt op commando en gaan we weer naar binnen. We zijn nog geen 5 minuten weg. Overdag doen we de langere rondes.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Alleen, jonge kinderen en een hond. Uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:40

Kan je ook niet strafrechterlijk vervolgd worden als je je kinderen alleen thuis hebt gelaten en er breekt bijvoorbeeld brand uit?

Sky_As

Berichten: 4703
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:41

Daarom zou ik een camera neer hangen waardoor je kan praten. Dan kun je tijdens het lopen toch gewoon op je telefoon kijken (zoals de halve wereld toch al doet), een rondje wandelen en als er 1 wakker wordt kun je er toch gewoon tegen praten mocht het nodig zijn (zoals, ga terug in bed liggen ). Als je rondom je huis blijft binnen een bepaalde straal, kun je in het ergste geval toch binnen 2 minuten thuis zijn, of even gauw buren bellen?
Ik zou het ook niet ideaal vinden hoor, liever niet zelfs! maar soms breekt nood de wet. Je hond kan er tenslotte ook niks aan doen

Anoniem

Re: Alleen, jonge kinderen en een hond. Uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:45

Ik zou ervoor zorgen dat de hond overdag alle beweging heeft gehad die nodig is.
Dan kun je hem voor de avondplas gewoon even aan de voordeur uitlaten. In het begin wil hij misschien niet, maar hij leert het wel. Zo hoef je je kinderen ook niet alleen te laten.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Alleen, jonge kinderen en een hond. Uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:06

Allereerst sterkte TS, het klinkt alsof er iets naars gebeurd is.

Ik zou een camera installeren zodat je ze via je telefoon in de gaten kan houden. Zo ben je gerust dat er niets gebeurt.
Voor de zekerheid kan je nog buren verwittigen, dat zij ook even opletten s'avonds.

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:14

Kimbers schreef:
Kan je ook niet strafrechterlijk vervolgd worden als je je kinderen alleen thuis hebt gelaten en er breekt bijvoorbeeld brand uit?


Even de eerste de beste link gepakt.

https://www.ikbenzwanger.com/laat-jij-als-moeder-je-baby-alleen-thuis-strafbaar-gevaar-128-artd.php
Citaat:
Wettelijk gezien is er geen specifieke regel of leeftijd verbonden vanaf welke leeftijd jij je kinderen alleen thuis mag laten. Hulpbehoevende kinderen, zoals baby’s, mag je wettelijk gezien niet alleen thuis laten zonder toezicht. Dit gebeurt wel, maar is dus strafbaar! Laat je baby dus NOOIT alleen!

Artikel 255 van het Wetboek van Strafrecht > Verlating van hulpbehoevenden. Verlating van hulpbehoevenden. Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.


Zelf laat ik mijn kind niet alleen thuis. Ook niet om even snel iets te doen. Ik ben ook niet van het alleen laten huilen. Huilen is prima, maar dan ga ik haar wel troosten.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 10:19

Maar wat dan wel LaCiega? Want het is niet echt een antwoord op mijn vraag... ik mis ook wat het te maken heeft met "je kind laten huilen" eigenlijk maar misschien ligt dat aan mij.

Ik heb gisteravond idd toen de kinderen sliepen even de hond laten plassen op het veldje naast het huis. Ik vond het wel heel spannend maar gelukkig ging alles goed.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Alleen, jonge kinderen en een hond. Uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:26

Ik heb een Tapo camera, ik zag dat de link al gedeeld was. Ik heb geen hond, maar ga soms naar vriendinnen die in m'n straat wonen. Dan gaat de camera aan, als ze wakker worden ben ik zo thuis.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Alleen, jonge kinderen en een hond. Uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:30

:(:)

Geen buren die je vertrouwd met de hond en die hem 's avonds even mee naar buiten willen nemen?

LaCiega

Berichten: 1070
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:31

secricible schreef:
Maar wat dan wel LaCiega? Want het is niet echt een antwoord op mijn vraag... ik mis ook wat het te maken heeft met "je kind laten huilen" eigenlijk maar misschien ligt dat aan mij.

Ik heb gisteravond idd toen de kinderen sliepen even de hond laten plassen op het veldje naast het huis. Ik vond het wel heel spannend maar gelukkig ging alles goed.


Sorry, je hebt gelijk. Dit was geen antwoord op je vraag en dat was ook de reden dat ik in eerste instantie niet gereageerd had in het topic. Ik reageerde even op Kimbers omdat die vroeg hoe het strafrechtelijk zat en ik dit een tijdje geleden voor mezelf had uitgezocht nadat ik erover in gesprek was geraakt.

Het deel over het huilen was ook absoluut geen verwijt, maar een reactie op degene die zei dat een kind er echt niet dood aan gaat als ze eventjes huilt. Dat klopt inderdaad, maar ik voel me daar niet fijn bij en voor mij is dat dan ook de reden waarom ik mijn kind niet alleen thuis zou laten.

In de link staan trouwens enkele tips over hoe je het zou kunnen oplossen mocht je toch naar buiten moeten tijdens een slaapje. Ik zal die nog even quoten naar dit bericht! Dan zijn ze makkelijker vindbaar.

Vanuit de link:
Citaat:
Schakel een buurman of buurvrouw in als je even weg moet voor een boodschap en vraag of hij of zij even bij je thuis wil zitten. Wanneer je elkaar daarmee aflost, werkt dit super!
Ga je de hond uitlaten? Pak de kinderwagen of draagdoek en maak een heerlijke wandeling samen met je baby. Frisse lucht is goed voor beide. Dan gaat je baby toch na het uitlaten even naar bed.
Zorg voor een goede planning en organisatie, dat scheelt een hoop gestress en geeft ruimte om tijd te maken om je baby toch mee te nemen.
Koop een draagdoek, ideaal wanneer je toch even weg wilt zonder al te veel gesleep van kinderwagens etc.

Al lijkt het me niet heel handig om in de avond/nacht de baby mee te nemen, want dan moet je hem later alsnog weer naar bed overbrengen met kans op wakker maken. Dan is denk ik buren inschakelen als je een goede verstandhouding hebt beter.
Laatst bijgewerkt door LaCiega op 11-01-22 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 10:33

123321 schreef:
:(:)

Geen buren die je vertrouwd met de hond en die hem 's avonds even mee naar buiten willen nemen?


Dat doe ik nu idd, maar ik vind dat geen oplossing voor voortaan. Wel af en toe, bijvoorbeeld als ik denk dat hij nog even lang moet lopen maar dagelijks vind ik niet fijn.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:44

secricible schreef:
Plassen gelukkig wel. Maar poepen, nope. Dan houdt hij het wel op tot her niet meer kan en heb ik of een gillende hond of een verrassing onder aan de trap de ochtend erna.

Fijn om te lezen dat anderen dat ook doen, gewoon even uitlaten. Dan ga ik toch die stap ook nemen.
Het helpt niet dat mijn man ook "alleen even" de hond aan het uitlaten was. Gelukkig met mij, en de kinderen uit logeren. Maar ik moet er niet aan denken dat dat was gebeurt als hij alleen met de kinderen was. Daardoor is de drempel ook zo hoog denk ik.


Wat bedoel je met het onderste?
Is er wat gebeurd.

Ik zou deuren op slot doen en babyfoon mee.
Zo doe ik het als ik de container aan dr weg moet zetten en dat overdag ben vergeten.

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:46

Maar even 5 minuten weg om de hond in de straat te laten plassen moet kunnen toch als je een briefje en babyfoon mee hebt. als er dan een begint te huilen stap je zo weer het huis in. als je op het toilet zit als ze beginnen ben je er ook niet meteen bij. mochten ze toch uit bed komen en naar beneden gaan ben jij zo ongv alweer thuis als ze de woonkamer bereiken.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Alleen, jonge kinderen en een hond. Uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:52

Hier niet alleen maar wel regelmatig s avonds even alleen. Heel lastig hoor!

Ik compenseer overdag. Dus s avonds alleen hier voor de deur een plas én de babyfoon op de telefoon mee. Dus dan sta ik in de straat, zie het huis en ik zie mijn kinderen. Anders zou ik het niet durven.

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:06

ryukapple schreef:
Maar even 5 minuten weg om de hond in de straat te laten plassen moet kunnen toch als je een briefje en babyfoon mee hebt. als er dan een begint te huilen stap je zo weer het huis in. als je op het toilet zit als ze beginnen ben je er ook niet meteen bij. mochten ze toch uit bed komen en naar beneden gaan ben jij zo ongv alweer thuis als ze de woonkamer bereiken.

Dat.
Maar ouders die nog even opstap gaan (uit eten, borrelen bij vrienden, boodschappen) en hun kinderen alleen laten 'want ze slapen toch' vind ik eigenlijk incompetent.

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:00

Wat is de hoeveelheid offtopic nieuwsgierige en onrelevante reacties groot.

Ik lees dat TS aangeeft zich eigenlijk niet prettig te voelen om de kinderen even alleen te laten. Uit angst dat er iets gebeurd en ook vanwege de wensen van haar man.
TS, ik zou in dat geval toch kijken of je een structurele oplossing voor de avonden kan vinden tot je ratio (want ja de kans is héél klein dat er iets gebeurd..) en emoties (..maar de angst blijft) weer meer op één lijn liggen. Dat komt vast vanzelf goed. Tot die tijd buren, een hondenuitlaatservice, het grasveldje op de hoek, het is allemaal goed. Je weet het zelf het beste, daar mag je op vertrouwen.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:15

Hier gaan we ’s avonds laat niet meer wandelen met de hond, hij doet zijn laatste plasje gewoon in de tuin. Ik zou het zo oplossen. Moest je geen tuin hebben, zou ik heel dicht bij huis blijven.

Ik heb de kinderen nooit alleen thuis gelaten als ze klein waren. Wij hadden toen wel nog geen hond, maar bijv. snel even paard gaan voeren terwijl ze sliepen leek soms heel erg aanlokkelijk, maar ik heb het nooit gedaan.

Nu ze 13 en 10 zijn wel, geen hele dagen uiteraard, maar een toertje met de hond terwijl zij thuis zijn vind ik nu prima.

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:57

herr_balou schreef:
ryukapple schreef:
Maar even 5 minuten weg om de hond in de straat te laten plassen moet kunnen toch als je een briefje en babyfoon mee hebt. als er dan een begint te huilen stap je zo weer het huis in. als je op het toilet zit als ze beginnen ben je er ook niet meteen bij. mochten ze toch uit bed komen en naar beneden gaan ben jij zo ongv alweer thuis als ze de woonkamer bereiken.

Dat.
Maar ouders die nog even opstap gaan (uit eten, borrelen bij vrienden, boodschappen) en hun kinderen alleen laten 'want ze slapen toch' vind ik eigenlijk incompetent.


Dan vind je me maar incompetent. Ik ga geen boodschappen doen of ver weg, maar een voordeur verderop zitten moet kunnen.

Of niet, lekker doen wat goed voelt. Maar momshamen omdat jij het anders zou doen is triestig.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Alleen, jonge kinderen en een hond. Uitlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:38

Maar als je niet even de straat op en neer kan met de hond dan zou je bij wijze van ook niet kunnen gaan douchen/haar wassen als alleenstaande met kind?

Nou moet ik toegeven dat dat in het begin inderdaad een uitdaging kan zijn maar als je eenmaal een beetje ritme hebt met de kleine dan zou even de straat door met babyfoon (liefst met camera) moeten kunnen toch?