Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kat oog verwijderen, ervaringen?

 
Profiel   

Hoi,

Mijn gecastreerde kater die een doorlopende strijd voert met een buurtkat werd vanmorgen wederom aangevallen.
Ik stond er nog net niet naast en naar wat ik kon zien raakte de andere kat hem in zijn rechteroog.
Totaal over de zeik schoot hij blazend voor mij weg. Uiteindelijk heb ik hem naar binnen weten te krijgen en viel het mij op dat hij zijn rechteroog dichtkneep.
Geen bloed te zien, wel traanvocht.
Nadat hij zich terugtrok vanmiddag heb ik de DA gebeld. Na 3 praktijken had ik er eindelijk één die open/beschikbaar was(covid + onderbezetting overal).
Mijn kat heeft een vrij apart karakter en laat zich niet behandelen/onderzoeken.
Niet door mij en al helemaal niet door een DA.
We sederen hem daarom door zijn transportbench heen bij een (noodzakelijk) DA bezoek.
Het is niet wenselijk maar de enige manier om veilig te kunnen werken.

Na overleg met deze nieuwe, maar zeer begripvolle DA heb ik een afspraak voor morgenochtend vroeg.
Nuchter uiteraard zodat ze hem direct kunnen sederen.

De DA gaf aan dat als de schade groot was het oog verwijderd kan worden.
Wat mij betreft prima maar, wat daarna?
Ik heb geen idee van de nazorg bij een dergelijke operatie en als er bijv dagelijks gespoeld/gezalfd moet worden gaat dat een onmogelijke zaak worden.
Kalmerende druppels en tranquilizers werken bij deze kat niet. Hij breekt overal doorheen.

Uiteraard ga ik dit morgen overleggen met de DA maar ik dacht, wellicht zijn er mensen met een vergelijkbare ervaring op Bokt.
Op dit moment geeft hij nog steeds een sterke pijn aan, kan o.a niet tegen licht. Ik heb er net met veel pijn en moeite en met een bloedende hand als gevolg wat metacam in kunnen krijgen gelukkig.
Orale antibiotica is gelukkig in wat laxapasta wél te doen dus mocht het met een sisser aflopen dan kom ik een eind maar ik hou mijn hart vast.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 21:46 



 
Profiel   

Meestal zijn beschadigingen van het oog goed te behandelen, echter zal dit vrijwel in alle gevallen met lokaal toe te dienen zalf moeten.

Als dit dus niet haalbaar is en het oog geneest uit zichzelf niet of niet voldoende is een oog verwijderen een optie (of als het oog nu al te erg beschadigd is natuurlijk).

Operatie is goed te doen. Ziet er heftig uit en kan flink nabloeden maar als het hersteld en het haar groeit terug zie je er vaak nog weinig van en valt het vaak niet eens echt op dat er geen oog meer zit.
Nabehandeling na de operatie is alleen hechtingen verwijderen na een dag of 10 (dat zal dan ook onder een roesje moeten) tot die tijd is een kraag van essentieel belang om te voorkomen dat er aan de hechtingen gekrabd wordt.

Oh en wel oraal medicatie ook achteraf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:09 



 
Profiel   

Is het echt niet mogelijk om desnoods met twee man de kat te behandelen. In een handdoek wikkelen en dan tussen de benen houden en met je kont er op. Dan kan de ander het oog zalven.
Het is niet ideaal maar je zult denk ik wel iets moeten.

Voorkomen lijkt me ook beter dan genezen. Dus de kat niet meer in zulke situaties laten komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:13 



 
Profiel   

In dit geval klinkt verwijderen als de beste oplossing. Met een langwerkende antibiotica kom je dan al een heel eind. De kat zal alleen wel misschien een kap moeten dragen, maar er hoeft niet super veel nazorg aan te zitten.

Edit: ik weet niet bij welke dierenarts de kat nu in behandeling is, maar de dierenarts in Beilen heeft heel veel ervaring met het verwijderen van ogen en het behandelen van verwilderde katten. Misschien kun je hun vragen mee te denken, zij zijn vaste praktijk van het asiel en zien dus heel veel van dat soort gevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 22:54 



 
Profiel   

Bij mijn kat heb ik vorig jaar ook het oog laten verwijderen. Dat is een stalkat en komt ook verder niet in huis. Hem überhaupt in de bench krijgen om hem te vervoeren was een hele uitdaging en kostte 3 bakjes nat voer en heel veel geduld :=

Ik heb hem na de operatie 10 dagen in de bench moeten houden. Dat waren twee van die grote hondenbenches. Daarna op controle geweest waar de eerste rij hechtingen eruit is gehaald. Toen mocht hij vrij in de schuur, weliswaar met een kap om. Na vier dagen is de tweede rij hechtingen eruit gehaald en mocht hij weer naar buiten. Ik heb verder geen zalfjes oid gesmeerd, alleen antibiotica over het voer gedaan. Ik heb ook bij mijn DA aangegeven dat dat niet kon omdat hij zich niet op laat pakken/behandelen.

*edit: Ik moet er wel bij zeggen dat ons ook de optie wel aangeboden is om zalfjes te smeren, maar ik weet dat ik mijn kat daar echt geen plezier mee doe. Het zou heel goed kunnen dat hij al meerdere dagen met dat kapotte oog rondliep, aangezien hij al een paar dagen niet thuis was geweest. DA gaf ook aan dat het oog al leeg liep tijdens de operatie en dat dit de juiste beslissing was :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 23:39 



 
Profiel   

Mijn oude oppashond had mijn kat gebeten oog hing er half uit heb 'm laten verwijderen kat nergens last van gehad helaas half jaar later onder een auto gekomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 23:49 



 
Profiel   

Bij onze kat werd bij zijn vorige eigenaar een oog verwijderd ivm ontsteking achter het oog.
Afgezien van een enkele keer me niet meteen zien als ik aan zijn oogloze kant sta, merk je er verder niks van dat hij 1 oog mist. Vangt nog regelmatig muizen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 23:57 



 
Profiel   

Onze vorige kat had 1 oog (ivm vuurwerk helaas) en heb nooit iets aan hem gemerkt. Hij ging gewoon verder met zijn leven alsof er niets aan de hand was. En hij was echt een aansteller normaal haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 00:01 



 
Profiel   

Katten zijn meester herstellers :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 00:24 



 
Profiel   

Zou gewoon even afwachten wat er nu uit het 1e bezoek komt. Vaak zat gezien dat ze na een ruzie wat knijpen of dik oog krijgen, maar ging ook altijd gewoon weer over...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 02:28 



 
Profiel   

Met een kat en een pony meegemaakt, beide waren de volgende dag als vanouds. Kat heeft 3 dagen een bandje om gehad zodat hij er niet aan kon krabben, verder geen nazorg, hechtingen loste vanzelf op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 07:57 



 
Profiel   

Hier ervaring met kat met een cornea sequester. Eerst getracht oog te behouden. Zalven, wat een gedoe. Toen operatie om het hoornvlies te herstellen. Ook hoop gedoe. Om vervolgens heel rap wéér met een pit te zitten. Weer kort gezalfd, geen herstel. Toen kort en bondig besloten dat oog er uit moest. Nou ik kan je vertellen, die operatie verliep eennstuk makkelijker dan de andere! Helaas wel even een bloeding gehad, maar daarna verliep het herstel echt heel rap. Kat functioneert prima met 1 oog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 08:37 



 
Profiel   

Het oog moet al erg beschadigd zijn moest het moeten verwijderd worden. Heel vaak krijg je nog veel wel goed door te druppelen of te zalven.
Als dat thuis niet lukt kan je opteren om hem op de DA praktijk te houden voor even.
Let op met de kat buiten laten lopen als je dergelijke handelingen moet doen, sommige raken zo in de stress ervan dat ze niet meer terug komen. Dus ik zou tijdens de behandelperiode die even binnen houden.

Betreft het oog verwijderen: dat is een vrij snelle operati met vrij weinig gevolgen. Ze halen alles eruit en naaien de oogleden op elkaar dicht. Zalven of spoelen is niet nodig en na een 10 tal dagen is alles prima genezen.
Zien ze vaak wat minder goed diepte, dus even laten oefenen in de tuin met springen enzo kan handig zijn voor die weer buiten gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 09:05 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 09:07 



 
Profiel   

Wij hebben ook een keer bij een al oude kat het oog laten verwijderen.
Nooit spijt van gehad. Zijn oog was ernstig ontstoken, zalf en AB hielpen niet meer.
We zagen er erg tegenop, maar het dier is er zo van opgeknapt.
Weer helemaal zijn oude blije zelf.
Ik zou dus zeggen, doen!
Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 09:14 



 
Profiel   

Dank voor al jullie berichten!
Fredt is wonderbaarlijk opgeknapt vannacht, oog is weer open, toont geen pijn meer en geen gevoeligheid voor licht.
Hij is zijn irritante zelf en heeft vooral honger.
Onderkant ooglid is iets rood/verdikt.
Ik ga nu de DA bellen om te overleggen, bizar hoe ze in 12 uur kunnen veranderen...gisteravond dacht ik echt dat het flink mis was.

Edit DA gesproken, voor de zekerheid kuurtje ab ophalen en dan hopen dat het verder uit zichzelf gaat helen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 09:59 



 
Profiel   

Zoals ik al zei:
daantjuhhh schreef
Katten zijn meester herstellers :))

:j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 10:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen