Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Konijnen ren maken.

 
Profiel   

Hoi,

Wij mogen binnenkort een koppeltje konijnen thuis verwelkomen, dit is een al bestaand koppel die nu bij mijn ouders in de volière zit.
Nu hebben wij een mooi stukje in de tuin waar we niks mee kunnen, tenzij we er een bloembak of wat anders van maken. Ik dacht, mooie ruimte voor de konijnen.
Onze jongste is er helemaal gek van!

Nu, moet ik dus een mooie ren gaan creëren, gaas in graven, gras zaaien, en ik dacht een leuke bult maken met buizen er onder.

De ruimte is ongeveer 2,5 a 3m x 1,20
Hoe kan ik dit het beste gaan realiseren? Moet het hok dicht aan de bovenkant? Er lopen meerdere katten in de buurt, nog geen enkele gezien die een konijn of überhaupt iets grotere als een duif hebben gevangen. Maar toch.
Welk gaas heb ik nodig? Welke dikte en maaswijdte. Is 20cm diep ingraven genoeg. Of is gaas leggen, graszoden/tegels erover genoeg?

Foto's en info is welkom :D

Dame en heer in kwestie.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:07 



 
Profiel   

Er is een heel actief konijnen topic. Mssn is het een goede om je vraag daar te stellen. Daar zitten ook foto's van rennen en projecten in. https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=253&t=2021507&lr=663295077#unread

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:13 



 
Profiel   

Wij hebben volieregaas ( 1 x 1 cm maaswijdte) ca 20 cm ingegraven, daar is zand overheen gegaan.

Ca 1/3 van de ren is daarna betegeld (daar staat ook het hok op), het is makkelijk schoonmaken en in de zomer lekker koel. Straks in de lente gooien we in de overige 2/3 een laag zand bij op en wordt een deel gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:08 



 
Profiel   

Mag mijn op wel bijwerken, het stukje even opgemeten, dit is 3,30x0,90m. Kan er ook 3.30x1.20m dat is beter denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:42 



 
Profiel   

Ik zou de ren zo groot mogelijk maken, als dat kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:44 



 
Profiel   

De bovenkant zou ik wel dichtmaken. Hier is het helaas slecht afgelopen met onze konijnen, waarschijnlijk een vos die over de schutting of het 1.20m hoge hek in de deels overdekte ren gekomen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:53 



 
Profiel   

Roofvogels lusten ook konijn. Ik zou de ren wel dicht maken van boven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:00 



 
Profiel   

Oh en inderdaad zeker dicht. Ook om ratten buiten te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:01 



 
Profiel   

Alle 6 de kanten dicht inderdaad, zorg dat je overal goed bij kan (dus ook de buizen mocht je een konijn moeten pakken), genoeg hoogte voor mensen om te staan dus ook. Dak er op is wel zo fijn ivm droog blijven. en dan is een toilet neerzetten makkelijker, als ze er in elk geval maar in plassen zit je al goed. Keutels mits droog is geen probleem, maar de urine gaat stinken (doe iets van koolzaadstro in het toilet, goedkoop vlas wil nog wel eens lijnzaad bevatten en dan gaan ze er in scharrelen/van eten dus gevaarlijk en rotzooi. Stro is fijn als bed, maar absorbeerd bar slecht.) Voor mij begint gezonde plek voor huisdier bij droge pootjes en vloeibaar water.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:49 



 
Profiel   

tamary schreef
Alle 6 de kanten dicht inderdaad, zorg dat je overal goed bij kan (dus ook de buizen mocht je een konijn moeten pakken), genoeg hoogte voor mensen om te staan dus ook. Dak er op is wel zo fijn ivm droog blijven. en dan is een toilet neerzetten makkelijker, als ze er in elk geval maar in plassen zit je al goed. Keutels mits droog is geen probleem, maar de urine gaat stinken (doe iets van koolzaadstro in het toilet, goedkoop vlas wil nog wel eens lijnzaad bevatten en dan gaan ze er in scharrelen/van eten dus gevaarlijk en rotzooi. Stro is fijn als bed, maar absorbeerd bar slecht.) Voor mij begint gezonde plek voor huisdier bij droge pootjes en vloeibaar water.


Ze zijn goed opgevoed en doen niks in hun toilet :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:30 



 
Profiel   

Zo het begin is gemaakt! Vanmorgen 20cm uit gegraven, palen geslagen. Morgen gaas aanbrengen en weer vol gooien.
Stukje betegelen, stukje zand aanleggen, en stukje grond met gras en heuveltje/pijpen.
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen