Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

kattenvoerbak met chiplezer (voor natvoer)

 
Profiel   

Ik heb 2 katten.
1 slanke den en 1 speknekje

De slanke den word soms iets te slank.
Dat heeft ze heel haar leven al. En door problemen met haar tandjes eet ze dus nu bijna geen brokjes meer. (Ze is nagekeken door de DA en verder helemaal gezond bevonden)
Ze laat zich door speknekje wegjagen bij haar voerbakje, dus wij geven zoveel mogelijk de katten gescheiden eten.
Dan krijgt speknek een klein beetje in de woonkamer en slanke den de rest in de gang en dan een dichte deur ertussen.

Dat ging met al het thuiswerken echt super, maar langzaam ga ik weer wat meer naar kantoor en zit ik dus met het probleem dat ik voor slanke den geen eten neer kan zetten, want speknek vreet alles op.

De dierenarts adviseerde een voerbak met chiplezer.

Ik heb er echter maar 1 gevonden (surefeed) en die is al heel lang niet leverbaar. Komen binnenkort wel weer binnen zag ik, maar zijn daarnaast best kostbaar.... (zag bij zooplus 114 euro staan)
Daarnaast weet niet of mijn schrikachtige slanke den het bewegende klepje een geweldig idee vind.

Weten er misschien bokkers nog meer van dit soort voerbakjes te vinden?
Of andere oplossingen.

een voerbak met timer werkt niet, want als speknek er eerder bij is, is het op.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:28 



 
Profiel   

Als alternatief ken ik wel het (keuken)kastje waar een kattenluik met chip in gemaakt is. Maar je moet wel opletten dat de radius waarop het kattenluik open gaat niet te groot is, anders werkt het voor deze toepassing niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:35 



 

Inderdaad wat Mizora zegt is ook een optie. Kennissen van ons hebben die voerbak, dat werkt wel goed. Kan je 'm niet eerst open laten dat ze het al associeren met eten? Dan is dat bewegende klepje snel geen probleem gok ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:41 



 
Profiel   

Ik zweer bij mijn surefeed. We hebben hem tweedehands gekocht en hij is nu 5 jaar oud en echt minder aan het worden. Zodra dat gebeurt komt er ook meteen een nieuwe. Onze katten wende er heel snel aan en je kan zelf instellen hoe langzaam of snel het luikje open gaat.

Je zou eventueel nog kunnen denken aan een kattenluikje met chip in een deur zodat alleen die kat in een kamer kan komen. En als je op Google zoekt vind je ook wel mensen die kisten of kastjes met een chipluikje ombouwen tot vreethok.

Edit: als toevoeging op mijn voorganger. Het bakje heeft een trainingsstand, dit staat ook heel duidelijk uitgelegd. Zo kunnen ze is 3 of 4 stappen wennen aan hoe het klepje open gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:42 



 
Profiel   

Wij hebben ook een Surefeed. Ik heb eerst een jaar lang gezegd dat ik ruim 100 euro belachelijk vond voor een voerbakje, maar uiteindelijk toch gezwicht en achteraf had ik dat veel eerder moeten doen. Wij hebben ook twee katten, een kater en een poes. De kater vreet alsof zijn leven er vanaf hangt en de poes eet liever verdeeld over de dag kleine beetjes, wat dus niet gaat als de kater in de buurt is. De poes is ook een beetje angstig aangelegd, maar de surefeed had ze zo door. Eerste dagen had ik hem wel zo ingesteld dat het bakje laat dichtgaat, maar daarna al snel op de snelste stand ingesteld en dat ging eigenlijk prima. In het begin benaderde ze het bakje wel nog voorzichtig, maar dat was met een weekje over. Ik ben heel blij met de surefeed, scheelt een hoop gedoe

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:53 



 
Profiel   

oke. Leuk om te lezen dat er toch hele positieve ervaringen zijn met de Surefeed. Ook met angstige katten.
Dat zou me toch over de streep trekken er eentje te kopen, zodra ze weer beschikbaar zijn.

vind het alleen jammer dat er niet meer keus is. Want de surefeed is echt al meer dan een half jaar niet leverbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:43 



 
Profiel   

Ik heb er ook 2 voor mijn dikke en slanke kat, krijgen beide ander voer. De slanke kat is ook schrikachtig maar die was na 2 keer helpen gewend. Het maakt ook geen herrie het klepje gaat heel rustig. Op marktplaats stond een bedrijf die ze voor 114 verkocht. Vond het ook echt heeeel veel geld voor 2 maar zijn ze meer dan waard. De dikke eet niet meer van de dikmaak brokjes en eet dus ook minder nu hij niet 2 bakjes voer opeet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 10:02 



 
Profiel   

wij hebben in verband met een van de katten op een nierdieet, zelf een lage kast gemaakt met 2 kattenluiken op chip erin. Hierdoor kunnen ze niet bij elkaars voer. Je moet er wel de ruimte voor hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 10:07 



 
Profiel   

Heel goed markplaats in de gaten houden!! Komen er regelmatig op maar je moet heel snel zijn voor de surefeed die zijn echt ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:36 



 
Profiel   

Mijn kat deed niet graag zijn hoofd door de surefeed boog. Mocht hem lenen van iemand maar uiteindelijk niet zelf eentje gekocht.

Baal er nog steeds van, nu eten ze altijd met dichte deur er tussen. Terwijl ik merk dat de slanke kat graag een brokje tussendoor wil eten. Dat deed die ook toen de dikke poes even onbeperkt mocht ivm ziek zijn.

Denk als ik echt niet anders had gedaan hij uiteindelijk er wel door honger uit was gaan eten. Maar het ging juist om dat fijn was voor hem. En hij leek het niet fijn te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:30 



 
Profiel   

Is speknek toevallig slecht in klimmen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:34 



 
Profiel   

Hij is bij bol gewoon te bestellen. Is wel duurder dan bij bv zooplus. Vindt hem ook ideaal. Hier 3 katten waarvan 1 ook snel gewicht verliest. Daarvoor heb ik hem en gaat heel goed. Enige nadeel is dat ik er liever voor alle 3, 1 had alleen eentje is zo groot dat die niet onder de boog past helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:41 



 
Profiel   

Hier jaar of 2 ook 2 in gebruik en vind het ideaal.
De dunste had iets langer nodig om te wennen maar dat is helemaal goed gekomen.

Op mp staat nu een 2e handste en nieuwe bij een bedrijf (wel wat duurder zoo+).
Ik vind het iig erg fijn; geen gedoe meer !

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:16 



 
Profiel   

En geheid dat de 2e kat er niet bij kan? Want hier hangen ze graag samen in de voerbak. Hoe ver moet de betreffende kat weg zijn voor dat klepje om te sluiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:27 



 
Profiel   

zodiacje schreef
En geheid dat de 2e kat er niet bij kan? Want hier hangen ze graag samen in de voerbak. Hoe ver moet de betreffende kat weg zijn voor dat klepje om te sluiten?


Bij mij is het zo dat dikkertje er wel bij kan komen staan bij de dunne, die dan wil eten.
Maar kan er niet langs staan. Ik heb wel katten met brede kop tussen 4 en 4,5 kilo.
Als dunne wegdraait, duurt het paar sec dat klepje dicht gaat.
Zal best dat dikke het toen geprobeerd heeft maar bakje zet toch gewoon door dus gaat gewoon dicht :j

Zal op inet ergens wel voorbeeld van te vinden zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 21:20 



 
Profiel   

Hier ook goede ervaringen met de surefeed. Twee absolute mietjes konden er snel aan wennen, de trainingsstand gaat gewoon stap voor stap dus dat is heel goed te doen voor vrijwel alle katten.

Er is wel even 1 ding wat wellicht jouw situatie wat lastiger maakt. Als de slanke kat zich makkelijk laat wegjagen, is er toch kans dat de dikkerd het bakje leeg kan eten. Als die dit namelijk snel genoeg doet, kan zijn kop tegenhouden dat de klep weer dicht gaat. Ik heb het gehad met mijn vreetzak, ze duwde gewoon de andere kat aan de kant en zorgde ervoor dat haar neus in het bakje bleef zodat de klep ook open bleef staan. Het is gewoon geen feilloos systeem daardoor, de echte eikels krijgen alles voor elkaar!
In zulke gevallen werkt een aparte ruimte of bak met een luik op chip vaak beter. Die gaat vaak pas open als de kat al voor een deel in het luik zit en als de ander er dan bij wil, vluchten ze vaak erdoor ipv achteruit. Een beetje snel luik is dan alweer dicht voor de dikkerd erdoor is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 21:34 



 
Profiel   

lucifertje schreef
Hij is bij bol gewoon te bestellen. Is wel duurder dan bij bv zooplus. Vindt hem ook ideaal. Hier 3 katten waarvan 1 ook snel gewicht verliest. Daarvoor heb ik hem en gaat heel goed. Enige nadeel is dat ik er liever voor alle 3, 1 had alleen eentje is zo groot dat die niet onder de boog past helaas.

Dat lijkt volgens maar zo. Want als je naar de site van de desbetreffende aanbieder gaat (Bijvoorbeeld medpets), zijn ze daar ook niet op voorraad.
En voor dat bedrag durf ik de gok niet te wagen dat ze hem toch niet hebben er een 10 weken wachttijd aanzit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:46 



 
Profiel   

F_Orumster schreef
Is speknek toevallig slecht in klimmen?

nee helaas, die klimt gewoon het aanrecht en dergelijke op....

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:47 



 
Profiel   

Zojuist de Surefeed voerbak bij Zooplus kunnen bestellen.
Ze hadden hem eindelijk weer op voorraad. *\o/* *\o/* *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 07:56 



 
Profiel   

Ik heb hem ook in huis om mijn vreetzak tegen te houden. Helaas had ook hij al snel door dat hij het systeem kan omzeilen. Hij gaat er langs de zijkant in en schept met zijn pootjes het eten er uit. Als dit niet lukt, wringt hij zich er tussen. De klep gaat niet dicht als er 'iets' in de weg zet, dus ook niet als zijn hoofd nog in de voerbak hangt :)

Als oplossing hebben wij een Ikea mandje ondersteboven over de voerbak gezet.
Zie: https://www.ikea.com/be/nl/p/lurvig-kat ... TsEALw_wcB

Op deze manier kunnen de andere katten door de opening wel nog aan de voerbak. De vreetzak kan zich er nu niet meer tussen wringen en zo is de klep op tijd dicht als hij het toch nog zou proberen.

Succes ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:02 



 
Profiel   

Hier zweer ik ook bij de surefeed. Hebben 3 katten waarvan een aan het speciaal voer. 2 van mijn katten zijn onwijs angstig maar na een tijdje oefenen in de trainingsstand zijn ze helemaal gewend aan het klepje.
In het begin zaten ze continue in elkaars bakken. Vooral de kat met het speciaalvoer. Die was ook heel handig, die ging aan de zijkant zitten en dan met zijn poot de voerbak leeg hengelen.

Je hebt van die kappen voor er op, maar die zijn zo ver ik weet niet in Nederland te koop. Wij hebben het op een geven moment opgelost door iets aan de zijkant te zetten. Inmiddels eet iedereen gewoon uit zijn eigen bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:03 



 
Profiel   

Hier ook twee surefeeds, en zeer tevreden! In het begin was het even puzzelen, de ene kat had het zo door maar de andere had toch ruim twee weken nodig om er handig mee te worden. Gewoon het bakje op de trainingstand laten staan en de tijd gegeven. Ze is nogal groot en moet daarom gaan liggen wil de chiplezer haar chip pakken maar nu ze dit door heeft absoluut geen problemen meer.

Enige was wel inderdaad dat ze hier gezellig samen uit één bak eten dus toch die kappen voor op de achterkant erbij besteld. Die zijn gewoon op de site van surefeed zelf te koop en waren hier binnen twee dagen binnen. Nu kunnen ze alleen nog direct naast elkaar (onder de boog) samen hun hoofd in de bak steken maar zodra er een ongeregistreerde chip gelezen wordt sluit het bakje meteen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:50 



 
Profiel   

Nu een paar dagen de chipbak in gebruik.
Ze vind het nog wel spannend, maar eet er wel uit.
Zo had ik de eerste dag haar eten erin gedaan, toen ze klaar was had ik het klepje gesloten, zodat de andere er niet bij kon. Meestal komt ze dan wel zeuren om eten en dan was het mijn bedoeling het bakje weer te openen.
Alleen had ze zelf al uitgevonden hoe het werkt. Dus hoefde haar niet eens te helpen.
Bakje was leeg nadat we van de paarden terugkwamen.

Speknek was het niet, want die is echt pissed dat ze het bakje niet kan openen :')
zondag ochtend stond het namelijk midden in de gang, met het laatste beetje er nog in.

vanochtend sloeg even alles.
Ik had Fanny (de slanke den) eten gegeven in een gewoon bakje, Luna ( de speknek) had eten in de kamer en dan doe ik de deur dicht.
Ondertussen had ik de chipbak gevuld, zodat Fanny later op de dag ook kan eten. En zet deze naast haar bakje neer in de gang.
kijk ik een kwartier later, heeft ze de chipbak leeggegeten en haar bakje laten staan.....
Dus toen haar bakje maar leeggemaakt in de chipbak anders kan de Speknek het alsnog opeten :')

ben trots op mijn slanke den Fanny. *\o/*
Ze kan lekker eten en haar zus niet }:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 10:16 



 
Profiel   

Fijn!

Bij ons heeft het chipbakje het de eerste dagen ook zwaar te verduren gehad, maar hij bleek hufterproof 8-) De kat die er niet uit mag eten kijkt er nu niet meer naar om
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen