Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

voedselallergie/intolerantie puppy?

 
Profiel   

Hoi hoi bokkers,

Ik ben op zoek naar mensen met ervaring met voedselallergie/intolerantie bij hun pup.
Wij hebben een pup van 4,5 maand waarbij we een voedselallergie of intolerantie vermoeden.
Vanaf het begin dat we hem hebben heeft hij wat vage klachten gehad, roodheid op zijn buik, paar keer gevulde anaalklieren zonder aanwijsbare oorzaak, toch af en toe wat meer aan zijn pootjes zitten (leidt niet tot zichtbare haaruitval of plekjes) en soms na een bepaalde beloning overgeven. Als hij overgeeft dan zijn dat meestal droge hompjes. Daarnaast vind ik dat hij erg gevoelig op zijn huid kan reageren. Hij heeft meer moeite dan gemiddeld met omdoen van tuigje en hem aan de reisgordel vastmaken. Als je dat niet met veel beleid doet sputtert hij een volgende keer weer veel meer tegen. Ook kan hij op aanraking, zeker bij zijn achterkant makkelijk happerig reageren (niet bijten, maar meteen naar je hand kijken en bekje eromheen).

Dit hebben we vanaf het begin met de dierenarts besproken. Die gaf in eerste instantie aan niet meteen te denken aan een allergie omdat zich dit meestal bij pups nog niet uit plus dat een eliminatiedieet bij een pup best lastig is. Vandaag ben ik bij de dierenarts geweest voor een maag-darm infectie waarbij we ook weer de andere symptomen besproken hebben. Zijn anaalklieren waren dit keer leeg, maar hij grijpt nog steeds naar zijn achterkant. Daarom denken we nu toch aan een voedselallergie of intolerantie. Zijn poep is overigens wel goed over het algemeen, behalve nu met deze infectie.

Wij hebben in de afgelopen periode hier natuurlijk ook over nagedacht. Vanaf pup kreeg hij purina pro plan sensitive skin puppy. 1,5 week geleden zijn we overgestapt op purina pro plan opti digest grain free puppy, op aanraden van de fokker. Bij dit ras komt vaak een granenallergie voor en dit vermoeden hadden we ook op basis van bepaalde beloningssnoepjes waar hij niet tegen kan. Daarnaast geven we nu ook alleen twee type beloningssnoepjes die graanvrij zijn en soms gekookte kip bij puppycursus of andere dingen die voor hem een hogere beloning vragen. Ik heb vandaag met de dierenarts daarover gesproken en afgesproken dat we dit voer nu 8 weken blijven voeren om het effect te zien en niet te veel te gaan switchen, mits hij het er uiteraard niet heel slecht op gaat doen. Zij heeft naar de ingredienten gekeken en beoordeeld dat dit ook redelijk licht verteerbaar zou moeten zijn. Mochten we er niet tevreden over zijn dan raden zij aan Royal Canin Hypoallergenic te gaan voeren. Niet 100% geschikt voor een eliminatiedieet maar wel geschikt voor puppy's.

Ik vroeg me af of er andere bokkers zijn die al bij hun pup klachten zagen van voedselallergieen en hoe jullie daar mee om zijn gegaan.

ps. Ik weet dat er veel mensen zijn die zweren bij vers voeren. Hier heb ik ook over nagedacht en houd ik in mijn achterhoofd. Vooralsnog willen wij brok uitproberen en heb nu ook nog niet direct een reden om te denken dat dat niet kan bij hem. Wij hebben niet veel koelkast/vriezer ruimte en als de hond op loge gaat is brok ook veel praktischer. Mocht blijken dat hij hier veel baat bij kan hebben dan gaan we dat uiteraard opnieuw bekijken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 11:34 



 
Profiel   

Een brok zoeken zonder graan en kip. Je moet daar even goed voor zoeken naar een puppy variant. Het merk primordial is goed, maar niet overal te krijgen. Na puppy periode zou je naar Canagan kunnen gaan bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:55 



 
Profiel   

Meliaforever schreef
Een brok zoeken zonder graan en kip. Je moet daar even goed voor zoeken naar een puppy variant. Het merk primordial is goed, maar niet overal te krijgen. Na puppy periode zou je naar Canagan kunnen gaan bijv.


De brok die we nu hebben is graanvrij en met kalkoen. Weet niet of kalkoen net zo allergiegevoelig is als kip?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:03 



 
Profiel   

Voor het testen op intolerantie moet je 8 weken alleen de brokken voeren die je nu hebt. Liefst geen andere snackjes er bij gaan geven want dan weet je niet of de brokken werken. Na die 8 weken kun je stap voor stap dingen toe gaan voegen. Vaak is een intolerantie tegen rund en kip.

Je kunt de brokken ook als beloning gebruiken. Weeg 's morgens zijn portie af, dan weet je dat hij over de dag genoeg voer krijgt.

Het zal geen allergie zijn, bij een allergie is het immuunsysteem betrokken en zijn honden echt ziek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 22:11 



 
Profiel   

Esther schreef
Voor het testen op intolerantie moet je 8 weken alleen de brokken voeren die je nu hebt. Liefst geen andere snackjes er bij gaan geven want dan weet je niet of de brokken werken. Na die 8 weken kun je stap voor stap dingen toe gaan voegen. Vaak is een intolerantie tegen rund en kip.

Je kunt de brokken ook als beloning gebruiken. Weeg 's morgens zijn portie af, dan weet je dat hij over de dag genoeg voer krijgt.

Het zal geen allergie zijn, bij een allergie is het immuunsysteem betrokken en zijn honden echt ziek.


Hoi Esther,

Bedankt voor je antwoord. We zijn nu nog niet echt met een eliminatiedieet bezig. We proberen graanvrij voeren uit. Mocht dit niet werken dan gaan we starten met een eliminatiedieet voor zover mogelijk bij een puppy. De brok die de dierenarts heeft die het best werkt voor een eliminatiedieet is niet geschikt voor puppy’s. Maar er is er 1 waarbij de eiwitten ook dusdanig klein zijn dat de kans op een reactie vele malen kleiner zou zijn. Als we die gaan voeren dan krijgt hij ook geen beloningssnoepjes. Ik weet inderdaad dat kip en rund op 1 en 2 staan qua voorkomen en granen geloof ik op plek 5 ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 08:11 



 
Profiel   

Bij mijn hondje begonnen deze klachten ook al met zo'n 4 a 5 maand ongeveer.
Op een gegeven moment een allergietest laten doen, voor omgeving en voeding.
Hij is overgevoelig voor meerdere dingen, oa rund, kip, kalkoen, aardappel, verschillende granen.
Hij krijgt brokken van Acana free run duck.
Op dit voer gaat het goed, dit is hypoallergeen voer.

Hij blijft soms wat gevoelig met zijn huid, maar heeft niet persé met voeding te maken maar ook met overgevoelig reageren op bepaalde grassen of bomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 22:13 



 
Profiel   

Het enige wat je kunt doen om voedselallergie uit te sluiten is elimineren. De purina proplan hypoallergeen is de enige die aan puppen gegeven mag worden. Belangrijk is wel dat je in 1x over gaatv en niks meer bij geeft behalve water. Dit moet je minimaal 6-8 weken volhouden. Misschien is het slim om ook naar een dermatoloog te gaan. Soms spelen er ook andere factoren mee en is voeding elimineren water naar de zee dragen. Wat voor ras is je hondje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 22:33 



 
Profiel   

Barbet schreef
Bij mijn hondje begonnen deze klachten ook al met zo'n 4 a 5 maand ongeveer.
Op een gegeven moment een allergietest laten doen, voor omgeving en voeding.
Hij is overgevoelig voor meerdere dingen, oa rund, kip, kalkoen, aardappel, verschillende granen.
Hij krijgt brokken van Acana free run duck.
Op dit voer gaat het goed, dit is hypoallergeen voer.

Hij blijft soms wat gevoelig met zijn huid, maar heeft niet persé met voeding te maken maar ook met overgevoelig reageren op bepaalde grassen of bomen.


Is dat zo’n allergietest middels haren? Die had ik ook ergens voorbij zien komen. Dacht wel in de holistische hoek maar interessant om in het achterhoofd te houden. Kan Acana free run duck ook al aan puppy’s gegeven worden? Ik vind het lastig dat ik veel puppyvoer kip of kipbijproducten zit, terwijl kip vaak ook de boosdoener is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 23:13 



 
Profiel   

Syb_sem schreef
Het enige wat je kunt doen om voedselallergie uit te sluiten is elimineren. De purina proplan hypoallergeen is de enige die aan puppen gegeven mag worden. Belangrijk is wel dat je in 1x over gaatv en niks meer bij geeft behalve water. Dit moet je minimaal 6-8 weken volhouden. Misschien is het slim om ook naar een dermatoloog te gaan. Soms spelen er ook andere factoren mee en is voeding elimineren water naar de zee dragen. Wat voor ras is je hondje?


Wist niet dat pro plan ook hypoallergeen voer heeft. Goed om te weten! Heb ‘m even opgezocht en zag wel dat deze ‘maar’ 24% eiwitten bevat. Meen me te herinneren dat dit voor pups minimaal 28% moet zijn?

Denk dat we nog over een paar weken, of misschien wel eerder, toch uit gaan komen op een eliminatiedieet. De jeuk aan zijn achterkant lijkt erger te worden. Ik heb over twee weken weer een afspraak bij de dierenarts. En ben inderdaad ook nog atopie tegen gekomen. Die neem ik ook mee voor een eventuele doorverwijzing naar een dermatoloog.

Edit. Hij is een finse lappenhond

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 23:20 



 
Profiel   

Nee via bloed, bij de dierenarts is bloed afgenomen en die heeft dat opgestuurd naar Lelystad, daar zit zo'n soort allergie centrum, atruvetrin.
Ja Acana free run duck kan alle leeftijden.
Klopt, juist bij vermoeden allergie beter geen kip en rund geven, dat is vaak waar allergie voor is.
Mijn hond kan goed eend, konijn , paard en zalm verdragen.

Ik heb toen zo lang gezocht naar voeding, ons hondje laat vers vlees staan. Meeste brokken zit toch vaak een ingrediënt in waar hij niet goed tegen kan. Dan dacht ik goed voer gevonden te hebben, zat er toch weer verkeerde bijproducten in.
Uiteindelijk de Acana free run duck gevonden, daar klopt alles aan.
Ik merk het ook aan ons hondje, zijn buik en liezen zijn rustig, pootjes zijn niet meer rood van het bijten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 00:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen