Alvleesklierontsteking bij kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 00:43

Ja even positieve vibes al zegt het weinig zolang hij niet eet. Maar je krijgt weer even een zetje om door te gaan.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 00:45

Goede berichten. Zo'n ontsteking heeft ook tijd nodig om te genezen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 10:40

Hij is nu met zn speeltjes aan het spelen en in de voerbak leggen. Hij snuffelt soms aan het eten en ging bijna likken. Hopelijk gaat ie snel eten.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:42

Ik blijf hard duimen!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 09:39

Sinds gistermiddag heeft hij weer een paar stappen terug gedaan. Trekt zichzelf weer terug, gaat weer in de kattenbak liggen en is niet zo opgewekt als zaterdag en zondagochtend.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:25

Hoe gaat het nu?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 12:30

Gisteren heeft hij weer alles uitgekotst, hij heeft vannacht lopen spoken in de keuken. Weer in de waterbak gestaan en dan in de kattenbak dus alles was vies van nat kattengrit. Ik heb gisteren nieuwe medicatie opgehaald.

Als deze week niet beter wordt dan vind ik het wel genoeg geweest. Helaas was zijn opleving van korte duur. Ik lees overal dat het weken kan duren, de ontsteking moet zichzelf oplossen....maar je kan niet zien of het al minder aan het worden is.

De dierenarts zegt als hij niet veel meer afvalt en je krijgt er nog eten in is het volhouden. Hij is niet echt extreem extra afgevallen dus over een paar dagen weer wegen.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:34

Jeetje, wat een dramatisch traject...
Sterkte!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 12:40

Ja ik had van het weekend zoiets van oke we gaan de goede kant op, hij oogt weer blij en wil aandacht. Nu weer hoopje ellende. Dan heb ik het 3 weken geprobeerd.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 20:59

Iemand ervaring met 0,2 ml bupredine geven ipv 0,1 ml? Ik had hem een extra spuitje gegeven omdat ik niet zeker wist of hij het uitgespuugd had. Nu is hij weer levendiger.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:35

Afbeelding

Ik ben geen dierenarts. Maar volgens de bijsluiter mijn je een eind gaan. Al wil je natuurlijk ook geen compleet verdovend effect bereiken...

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:17

Zonnetje81 schreef:
Iemand ervaring met 0,2 ml bupredine geven ipv 0,1 ml? Ik had hem een extra spuitje gegeven omdat ik niet zeker wist of hij het uitgespuugd had. Nu is hij weer levendiger.

Mag je het niet in de spier spuiten? Dit deden wij omdat we ervaring met spuiten hebben. Dan weet je zeker dat het erin zit.
Ik weet niet meer wat onze dosis was. Maar in ieder geval wel meer en dan 2-3x per dag. Maar onze kat woog ook 4,5 kg.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:54

Wij gaven het 2 a 3 x daags met zo’n dun diabetes-spuitje in het nekvel. Buprecare wordt lastig in de maag opgenomen dus als je het via de mond geeft moet het via de wangzak zodat het mondslijmvlies het kan opnemen.

Fijn dat hij er van opknapt!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 23:11

Het moet gespoten worden in de spier en niet los onder zn vel. Want dat laatste kan ik wel. Zitten ook naaldjes bij. Stond onder de tong maar dat is best lastig.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:35

Ik lees je topic net pas. Gelukkig gaat het al wat beter.

Ik heb ook een raskat die dit gehad heeft. Ze is 2 weken ziek geweest, ging vooral beter met combi cerenia en morfine (kan zijn dat dit ook bupredine was, weet ik niet zeker). Had wel terugvallen tussendoor en nog steeds spuugt ze makkelijk. Voorheen deed ze dat nooit.

Wat hier hielp was haar overzetten op zacht voer (van die royal canin zachte troep om snel aan te sterken, daarna op vlees). En regelmatig kleine beetjes aan te bieden.

Een alvleesklierontsteking bij een kat kwam trouwens volgens mijn DA bijna nooit op zichzelf voor, er was een woord voor, iets met trias…? In elk geval waren er vaak 3 ontstekingen tegelijk. Mijn kat had ook een darmontsteking wsl (hele dikke, opgezette buik met veel gas ondanks afvallen in gewicht).

Veel succes, hopelijk knapt hij snel weer op!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 03:08

Ryder schreef:

Een alvleesklierontsteking bij een kat kwam trouwens volgens mijn DA bijna nooit op zichzelf voor, er was een woord voor, iets met trias…? In elk geval waren er vaak 3 ontstekingen tegelijk. Mijn kat had ook een darmontsteking wsl (hele dikke, opgezette buik met veel gas ondanks afvallen in gewicht).



Dit bedoel je denk ik:

Citaat:
Pancreatitis in cats tends to occur in combination with other disorders, especially inflammatory bowel disease (IBD) and cholangiohepatitis (liver disease). All three of these problems occur at the same time in a fair number of cats and the combination is currently being called "triad syndrome". At the present time it is unclear whether any of these conditions can lead to the other ones or whether they just happen to occur together frequently. It seems likely that IBD may be able to cause chronic pancreatitis but for now this is unproven.


https://www.diabeteskatten.nl/phpbb3/vi ... .php?t=745

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:27

Zonnetje81 schreef:
Het moet gespoten worden in de spier en niet los onder zn vel. Want dat laatste kan ik wel. Zitten ook naaldjes bij. Stond onder de tong maar dat is best lastig.

Wij spoten idd in de spier in zijn bil. En we moesten het ook echt met z’n tweeën doen, want het is een dikker naald dan een diabetesspuit. En dit vond de kat ook echt niet leuk, maar het werkte wel goed.

Blijft moeilijk en alle keuzes die je maakt zijn goed, stoppen of doorgaan.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:58

Die bedoelde ik idd Cayenne :j

Hoe is het nu TS?
Wij gaven zowel de cerenia als de bupredine als spuitje onder het vel. Dat werkte prima. Alleen vond de kat dat na een paar dagen niet meer zo prima.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 11:00

Hij mag maximaal 0,15 ml krijgen ivm zijn lage gewicht. Inspuiten gaat dan niet omdat ik alleen ben. Zolang er wat leven in zit kan ik wel doorgaan maar als hij zo afwezig is en gaat spoken dan wordt het lastig. Vanmorgen liep hij wat rond en heb ik de poep van zn kont geschoren. Hij heeft vannacht niet lopen spoken.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 11:28

Ik ga zoals de planning nu is zaterdagochtend met hem naar de kliniek. Zoals ik denk wordt het in laten slapen. Hij teert helemaal in en is weer in zichzelf gekeerd. Zal je zien krijgt hij weer een opleving.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:15

Als er geen echt goede kans op genezing is, zou ik hem inderdaad zo snel mogelijk uit zijn lijden verlossen. Dit is heel zielig, en als het dan geen doel dient...

Heel veel sterkte!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 20:39

Na 3 weken knokken heb ik je moeten laten gaan. Op 25 december zat je er nog zo fief bij. Dag lieve Dexx |( |(


Afbeelding

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:44

Ach TS, je hebt de knoop doorgehakt.
Heel veel sterkte!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Alvleesklierontsteking bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 20:44

Ach wat sneu. Sterkte Y;(

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 20:47

Goof schreef:
Ach TS, je hebt de knoop doorgehakt.
Heel veel sterkte!


Ja het kon niet meer. Voor autopsie had ik hem tot maandag erdoor moeten slepen maar het kon niet meer en ik kon niet meer. De dierenarts vond hem veel slechter dan hij had gedacht dat hij was. Hij heeft sinds her weekend een hoop extra ingeleverd. De dierenarts was het volledig eens dat dit niet meer kon.