Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 106 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Alvleesklierontsteking bij kat

 
Profiel   

Ik heb een jong Ragdoll katertje die alvleesklierontsteking heeft.
Ivm de verkoop van mijn huis zaten ze bij mijn ouders, woensdags mee naar huis genomen.
Donderdag/vrijdag begon ik mezelf af te vragen of het mij opviel dat hij rustiger was dan anders.
Ook dacht ik nog van eet hij nog wel.

Zaterdagavond naar de kliniek:
- Geen koorts
- Ze konden niet echt iets vinden, klein beetje verkouden.
- Antimisselijkheids spuit gekregen
- Doxoral voor het snufferige.
- Metacam
- Zelf vocht toedienen.
Ze vond het wel vreemd want hiervan kon hij niet zo ziek zijn.

Maandagmiddag
Terug naar een andere kliniek die in het weekend niet open is, ik moest er toch heen met een andere kat.
Wederom dezelfde constatering als zaterdag met de ondertoon dat hij van dat snuffen toch zo ziek niet kon zijn en geen koorts. Het kon iets onderliggends zijn dus dan moest ik terugkomen voor bloed onderzoek. Ik heb gezegd doe dat maar meteen.

Woensdagmiddag
Uit het onderzoek kwam een lichte verhoging op zijn alvleesklierwaarde, dus dat moest verder onderzocht worden. Dat gedaan maar de kat knapt niet op. Dagelijks eten geven met een spuitje in de bek en vocht onderhuids. Hij gaat al kokhalzen als hij mij ziet aankomen lopen met eten.

Donderdagmiddag
- Spuit opgehaald met antimisselijkheidsspul
- Spuit opgehaald met vitamine B voor de eetlust
- Zalfje wat eetlustopwekkend moet zijn.
- Extra vocht en spuiten
- Extra dwangvoer

Vrijdagochtend
Vandaag de uitslag gehad dat hij alvleesklierontsteking heeft.
Vanmiddag terug voor een echo en medicatie.

Maar wat is nu de prognose van zoiets? Wie heeft er ervaring mee?
Ik ben benieuwd wat ze straks gaan zeggen? Hij is nog maar 8 maanden oud.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 12:37 



 
Profiel   

Met de juiste antibiotica knappen ze meestal gewoon op. Mijn kat was 8 toen hij een alvleesklierontsteking had, hij is uiteindelijk 14 geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 12:41 



 
Profiel   

Onze kat van 10 heeft het deze zomer gehad. Heeft twee weken geduurd voordat we er uit waren dat het dit was en tegen die tijd had hij zo vaak gebraakt en was gestopt met eten, dat we tegen dwangvoeren aan zaten.
Om de extreme misselijkheid te onderdrukken en eetlust te stimuleren heeft de dierenarts mirtazepine tabletten voorgeschreven, daarmee stopte het braken en is hij inderdaad gaan eten. Dat is de eerste weken vetvrij dieet geweest (dieet brokjes, vlees at hij niet) en dat hebben we daarna langzaam weer verschoven naar het dieet dat hij voor deze episode had. Puur dieet voor hem alleen was bij ons erg lastig omdat we meerdere katten hebben.
Inmiddels is hij weer aangekomen, hij was sterk vermagerd namelijk door het ziek zijn. Inmiddels eet hij gewoon weer het dieet dat hij al kreeg en heeft hij ook (nog) geen terugval gehad.

Antibiotica heeft overigens geen enkele zin omdat het in vrijwel alle gevallen bij alvleesklier ontsteking, om een steriele ontsteking gaat, waarschijnlijk auto-immuun. In elke geval niet veroorzaakt door een bacterie infectie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 13:05 



 
Profiel   

Ik hoop dat hij opknapt en niet doodgaat. Ik heb hem nu in een bench apart zitten van de andere katten zodat ik het beter kan monitoren en dat zijn vriendje hem niet plaagt. Die wil alleen maar spelen en doen.

Hij eet zeker al een week NIKS uit zichzelf. Ik geef hem dus met een spuitje eten in zijn bek een paar keer per dag. Hij haat mij nu.

Edit:
En hij zit helemaal in de klit en wordt met de dag erger omdat hij zichzelf niet wast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 13:57 



 
Profiel   

Mijn 9 jaar oude kater heeft vorig jaar alvleesklierontsteking gehad. Hij wilde niet eten, niet drinken. Hij heeft in Visdonk een sonde gekregen en wij hebben hem denk ik 2/3 weken met sonde voeding moeten voeren. Ook met elke dag medicijnen er door, mirtazapine en een antibiotica volgens mij.
Hij was echt enorm afgevallen, maar nu is hij weer helemaal opgeknapt.

Hij zit wel de rest van zijn leven op een speciaal dieet, ook omdat hij dik wordt van lucht dus op advies van de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:05 



 
Profiel   

Gaat die sonde door de neus en hoe blijft dat vast zitten? Anders is dat misschien makkelijker dan het gevecht met een spuitje in zn bek en het knoeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:09 



 
Profiel   

Mijn kat heeft chronische alvleesklierontsteking. Er bestaat ook een acute variant.
Sinds de eerste keer dat ik het heb ontdekt, nu al vijf jaar geleden, komt het regelmatig terug. Door medicatie tegen misselijkheid en soms dwangvoederen krijg ik haar er tot nu toe steeds doorheen. Maar het zal een keer aflopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:09 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Gaat die sonde door de neus en hoe blijft dat vast zitten? Anders is dat misschien makkelijker dan het gevecht met een spuitje in zn bek en het knoeien.


Ze brengen de sonde aan in de keel, direct in de slokdarm. Dus ze moeten er wel voor onder narcose. De sonde zetten ze dan met een hechting vast.
Op deze foto zie je de sonde van mijn kat destijds:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:12 



 
Profiel   

Oh ik dacht dat ze em via de mond door kunnen bijten. Phoe het is dus een heel gedoe zie ik wel. Ik heb deze kater eigenlijk voor de fokkerij gekocht maar of dit haalbaar blijft is dus maar de vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:28 



 
Profiel   

Sonde via de neus kan ook, kan wakker geplaatst worden afhankelijk van de kat, of met wat sedatie. Soms wordt op het hoofd geplakt of vast gehecht.

Alvleesklierontsteking is uitzonderlijk bacterieel van aard, dus antibiotica is bijna nooit nodig. Ontstekingremmers (bvb prednison) kan soms wil nut hebben.

Ik neem aan dat de metacam gestopt is? :)

Aandoening komt veel voor, varieert van katten die nooit symptomen hebben gehad (misschien eens slechte eetlust), tot katten die er echt goed ziek van zijn en flink ondersteuning nodig hebben.

Beterschap aan de patiënt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:47 



 
Profiel   

Ik ben zelf maar gestopt met metacam geven omdat ik begreep dat dat niet goed is als ze niet eten. Maar nu dus ook niet voor die alvleesklierontsteking. Prednison is wel aan te raden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:51 



 
Profiel   

Wij hebben helaas hier ervaring mee.
Alvleesklier ontsteking is erg pijnlijk en het is dan ook altijd nodig om een opiaat als pijnstilling te geven. Bij katten is dat buprenorphine, gemakkelijk te geven in het wangslijmvlies.
Daarnaast had onze kat echt een maagzuur renmer nodig, cerenia tegen de misselijkheid en een paar keer een mini stukje tablet mirtazapine om de eetlust op te wekken. 9 van de 10 keer is dit hele medicijn-protocol sowieso nodig.

Beterschap

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:32 



 
Profiel   

Vorig jaar heeft mijn Birmaantje alvleesklierontsteking gehad. Ik heb toen een blog geschreven over het hele verhaal en de aanpak (met voedingsdeskundige en eigenlijk heel basic): https://www.bellefae.nl/lifestyle/valen ... creatitis/

Ze heeft het gered en we merken niets meer aan haar.

Hopelijk haalt jouw pluisje het ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:25 



 
Profiel   

Hij heeft een sonde gekregen. Op de echo was niks te zien wat een oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb hem wat eten via de sonde gegeven en synulox. Ik heb hem vitamjne b12 ingespoten dat moet 1x per week. Hopelijk gaat hij zich beter voelen en eten. De sonde geeft voor nu mij een beetje rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 20:50 



 
Profiel   

Heb er (gelukkig, afkloppen) geen ervaring mee maar klinkt best intensief. Waren de enige symptomen nou eigenlijk geen eetlust en wat sloom?

Hoe ontstaat zoiets eigenlijk? En lukte het aanbrengen van de sonde een beetje?

Hopelijk gaat het snel beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:27 



 
Profiel   

Onze vorige kat had ook alvleesklierontsteking. Ze was opgenomen in de dierenkliniek, kreeg idd ook een sonde zodat ze haar makkelijker konden voeren. En allerlei medicijnen. Helaas heeft dat haar niet mogen helpen. Ze bleef misselijk, wilde niet eten, bleef braken. Dus heb ik haar laten inslapen. Ze was 13 jaar oud, een Balinees

Ik wens je veel sterkte en ik hoop dat jouw kat wel beter wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:30 



 
Profiel   

Sourire schreef
Heb er (gelukkig, afkloppen) geen ervaring mee maar klinkt best intensief. Waren de enige symptomen nou eigenlijk geen eetlust en wat sloom?

Hoe ontstaat zoiets eigenlijk? En lukte het aanbrengen van de sonde een beetje?

Hopelijk gaat het snel beter!


Het viel me op dat hij niet speelde en is toch ook onderbuikgevoel ofzo. En zaterdagavond kwam ik thuis en dacht nee dit gaat hem niet worden.

De sonde zetten ze normaal met narcose maar hij is zo futloos dat hij alles toelaat. Echt sneu. Maar ik heb nu niet het gevecht met eten. De kap om is wel zielig bij een kat.

Ik hoop dat hij het overleefd maar mijn onderbuikgevoel zegt mmmmmm.

Bizar hoe de rekeningen oplopen. Alles bij elkaar heeft het mij al heel veel geld gekost. Vooral dat weekend bezoek zaterdag. Mijn arts matst me links en rechts nu heb ik het idee. Sonde zetten en de foto heeft hij niet geteld. Ik krijg vocht en spuiten gratis mee naar huis. Kuipjes voer mocht ik ook zo meenemen toen ik dat bijna vergat mee te nemen. Toch al 600 euro kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:44 



 
Profiel   

Ik hoop dat je katertje snel opknapt

Helaas heb ik er een nare ervaring mee
Op 26 nov 2021 met mijn 11,5 jarige kat naar de DA gegaan ivm afvallen, slecht eten en braken
Daar is toen nierfalen bij geconstanteert.
Maar helaas knapte ze niet voldoende op met de medicatie die ze kreeg
Op 6 dec is is er ook een alvleesklier ontsteking gediagnosticeerd bij haar.
Ze at geen hap meer zelfstandig, hebben haar elke 2u wakker gemaakt om te motiveren met eten.
Alle medicatie deed helaas niets voor haar.
Enige optie die we nog hadden was een sonde om haar aan het eten te krijgen.
Maar omdat ze een enorme stresskip was heb ik ervoor gekozen dat niet te doen.
Elke trip die we naar de da moesten maken was stressvolle voor haar.
Tot op het punt dat ze zat te shaken op de tafel bij de DA
Op 20 dec hebben we besloten haar in te laten slapen.

Ik hoop enorm dat jou mannetje wel snel opknapt!
Hoe gaat het nu met hem nu hij de sonde heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 21:40 



 
Profiel   

Echt ellende hier. Hij zag mij net en kotste tot 6x toe alles met een waterval uit zijn lijf met een kracht……… echt dit leidt tot niks.

Vanmiddag kokhalsde hij toen ik eten voor zn neus hield.

Sonde is ook sneu en zielig.

Pfffff ik weet het even niet meer. Als hij zo enorm gaat kotsen alleen omdat hij mij ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:32 



 
Profiel   

:( ach wat ontzettend naar. Die zorgen knagen aan je hart om een huisdier.
Ik vroeg me af of hij wel medicatie heeft. Een sonde kan ze helpen, maar tegelijk moet ook de pijn en de misselijkheid aangepakt worden. Heb je cerenia of emeprid tegen de misselijkheid? Je zou anders een spoedkliniek kunnen bellen voor toch even een injectie cerenia halen? :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:55 



 
Profiel   

Je verhaal is hetzelfde als dat van mij jaren geleden, alleen konden ze bij de mijne geen diagnose stellen. Ze vermoedden wel dat het de alvleesklier was.

[BB] Kat eet niet. Tips?

Bizar is dat hij vorig jaar alsnog is overleden aan alvleesklierkanker...

Sterkte joh, zieke huisdieren hebben is echt niet leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 06:30 



 
Profiel   

Hij heeft geen misselijkheidsmedicatie voor zover ik weet dus dat ga ik eens vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:10 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Hij heeft geen misselijkheidsmedicatie voor zover ik weet dus dat ga ik eens vragen.

Zonder medicatie tegen de misselijkheid en pijnstillers kan je eigenlijk ook geen verbetering verwachten helaas

Hopelijk kan hij toch nog iets van cerenia krijgen en pijnstillers als hij dat ook nog niet heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:57 



 
Profiel   

_Elaine_ schreef
Zonnetje81 schreef
Hij heeft geen misselijkheidsmedicatie voor zover ik weet dus dat ga ik eens vragen.

Zonder medicatie tegen de misselijkheid en pijnstillers kan je eigenlijk ook geen verbetering verwachten helaas

Hopelijk kan hij toch nog iets van cerenia krijgen en pijnstillers als hij dat ook nog niet heeft.



+1

Alleen een sonde heeft niet zoveel zin. Vaak stoppen katten met eten als ze misselijk zijn of pijn hebben en dan associëren ze alles met misselijk en pijn. Daarom kan een sonde goed helpen. Maar dan moet je ook wat doen aan de gevolgen. Zodra de pijn en misselijkheid weg is, zijn katten nog niet 123 aan het eten, maar met de sonde kun je dat omzeilen.

Hier konden we echt niet zonder zitac, cerenia en buprenorphine met om de drie dagen 1/8e mirtazapine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 11:04 



 
Profiel   

Hier kreeg ze dagelijks meloxcidyl en cerenia en indd om de 3 dagen 1/8e tablet mirtazapine

Met die combi kreeg ik er nog wel wat eten in.
Alleen knapte ze gewoon niet voldoende op helaas.

Als we ook maar 1 van die medicatie weg lieten at ze helemaal niet meer
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 13:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 106 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen