Kat plast in hondenmand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 09:40

Mijn eerste vraag: hoeveel kattenbakje heb je? Heb er niet uit kunnen lezen hoeveel je er hebt. De standaard regel zou moeten zijn 1 kattenbak per kat +1. Als ik het goed zou lezen zou jij er dus 2 moeten hebben. En her beste is om ze niet pal naast elkaar te zetten, maar door het huis verdelen. Plassen is namelijk een manier van territorium afbakenen.

Komen jij of de honden veel in die bijkeuken vergeleken mer andere plekken in huis? Zo nee, dan kan dat al een reden zijn voor je kat zijn om op andere plekken te plassen. Katten zijn solitaire jagers, maar buiten het jagen om zijn her gewoon sociale dieren. In het wild leven ze ook vaak in groepen op dezelfde plekken. En nee het zijn geen roedels die alles samen doen, maar ze vinden het fijn om tijdens het slapen of eten bij elkaar in de buurt te zijn. Dus, als je dat terugvertaalt naar huiskatten, vinden hun het ook fijn om bij je in de buurt te zijn. Je deelt die plek samen. Ook met de honden. En de plekken die je samen deelt willen katten ook graag delen met geurtjes. Oftewel territorium afbakenen. Dus als de honden veel tijd spenderen op die plekken en daardoor hun geur daar sterk aanwezig is, kan de kat denken van "ja maar he, ik wil de plek delen. Mijn geur moet ook hier zijn". En dan kan het zijn dat de kat daar gaat plassen.

En ook wij hebben de kattenbak in de woonkamer staan voor iedereen om te zien. Kijk, je moet doen wat je wilt. Maar het gaat niet altijd om wat wij "fijn" vinden, maar om wat je kat echt gewoon nodig heeft. Om dan eens een kattenbak in de woonkamer te hebben staan, so be it. Mensen die in huis komen weten dat je een kat hebt en weten dat een kattenbak hebben daar bij hoort. Het is misschien geen fijn idee maar her kan wel zijn dat her goed helpt, omdat je kat het gewoon nodig heeft. Soms moeten we dingen doen die niet leuk of fijn zijn voor het welzijn van onze dieren èn dat van ons huis. Ik zou immers liever hebben dat mijn kat in de bak plast die voor iedereen te zien is dan op een kussen die ik daardoor 10 keer per week moet uitwassen :=
Maar je moet zelf weten wat je doet. Ik geef de anderen mensen hier wel gelijk op dat gebied.

Dan de vraag: sinds wanneer doet de kat het. En is er rond de tijd dat het is begonnen iets veranderd? Zijn er meubels verplaatst in het huis? Zijn er andere dieren buiten die het probleem kunnen zijn? Is er iets veranderd met de honden? Is er iets veranderd met de mensen in huis? Is het huiselijke dagritme veranderd (katten zijn vaak nog erger dan paarden in dagritme. Dat zegt misschien wat)? Ben je veranderd van voer? Noem maar op. Als er zo'n verandering is geweest kan dat de aanleiding zijn voor het plassen. Dan is het dus stress. Katten zijn echt autistisch op dat gebied. Dat is bij mij ook zo. De kleinste veranderingen daar reageren ze hier op :=

Aangezien de DA al is genoemd en die op de planning staat ga ik die niet meer noemen. Maar, dir zijn andere redenen voor je kat om ergens te gaan plassen waar het nier hoort.

Eowyn3003
Berichten: 2223
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: Le Sud de la France

Re: Kat plast in hondenmand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:49

Oh jee, eigenlijk erg dat ik 'opgelucht' ben dat mijn kat niet de enige is. De oplossing (en dan nog gebeurt het af en toe, maar in véél mindere mate) is toch ook een kattenbak in onze woonkamer zetten. Nu heb ik wel een exemplaar met een dak en deurtje (niet gewoon een open bak), en kon ik hem naast de kast kwijt, niet erg in het zicht.
Lijkt me eerlijk gezegd toch het proberen waard!

Goof

Berichten: 28761
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 20:51

Momo94 schreef:
Het beste kan je ook bij een dierenwinkel een middel halen die ook de enzymen in katten urine afbreekt. Met schoonmaak azijn, biotex, 60 graden wassen etc. breek je die enzymen niet af waardoor de kat nog steeds zijn geur ruikt die wij niet meer ruiken en dan gaan ze ook steeds terug op dezelfde plek.


Ga ik doen, bedankt!!

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Kat plast in hondenmand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:58

Is echt geldklopperij hoor. Biotex(poeder) en azijn volstaat prima.

Goof

Berichten: 28761
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kat plast in hondenmand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 21:01

Ik ga het in ieder geval nog met biotex proberen, bedankt!

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Kat plast in hondenmand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 12:35

Ik heb 2 katten met blaasproblematiek die allebei op specifieke plekken (1 op bed, ander op 1 bepaald hondenkussen) onzindelijk zijn. Haal ik deze plekken weg is de onzindelijkheid weg.

Zij staan op dieetvoer. Het specifieke hondenkussen heb ik vervangen voor 1 van andere stof en het probleem is opgelost. Zeg niet dat het voor jou zo werkt, maar bij ons was dat de oplossing.