Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voer pup met giardia

 
Profiel   

Goedemorgen,

Mijn pup van 13 weken heeft giardia. Ze zit aan de panacur 2x 5 dagen. Maar ik ben me nu aan het verdiepen qua voer. Ik wil graag graanvrij gaan voeren, aangezien dit bevordelijk is tegen de giardia. Wie heeft er ervaring met dit voer? Graag hoor ik ervaringen positief of niet.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:05 



 
Profiel   

Giardia is altijd vervelend inderdaad......
Maar de panacur pakt de Giardia al aan, waarom zou je dan ook nog van voer willen wisselen?
Je kunt giardia met voer nooit tegengaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:29 



 
Profiel   

De Calcium/Fosfor verhouding in dit voer is niet goed voor pups, die verhouding moet ongeveer 1,1 zijn.
Jonge pups < 5 maanden kunnen het calcium gehalte in hun lijf nog niet reguleren, bij teveel aan calcium groeien de botten niet op de goede manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:57 



 
Profiel   

Zorg dat de hond voer krijgt dat zo weinig mogelijk koolhydraten bevat. Wij zijn tijdelijk helemaal vers vlees gaan voeren i.p.v. brok en vlees. Maar je moet er ook rekening mee houden dat je de darmen van je jonge hond niet te veel overstuur maakt door ook rigoureus te veranderen van voer. Verder moet je voer geschikt zijn voor een groeiende pup, zoals al eerder is aangegeven in het topic. Volwassen hondenvoer is niet geschikt voor een pup.

Mijn ervaring is dat de giardia na één panacur kuur nooit helemaal weg is. Om te voorkomen dat onze jonge pup destijds nog een zwaardere kuur moest ondergaan hebben wij naast de panacur ook giardex gegeven. Maar dit staat los van je vraag over het voer.
Daarnaast is het ook belangrijk dat je de omgeving van de hond zo schoon mogelijk houdt. Kleedjes, speeltjes etc. heet wassen en ook de hond wassen. Na het poepen zijn achterste schoonvegen.
Je kunt gelukkig op het internet genoeg tips vinden om giardia te bestrijden. Succes en ik hoop dat je pup snel opknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:18 



 
Profiel   

Heb je geen advies gekregen van de DA, ik ben normaal niet zo van het 'doktersvoer' maar bij Giardia bij een jonge pup krijg ik altijd kriebels. Dat kan zó snel omslaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:27 



 
Profiel   

In het begin vooral even zorgen dat je pup licht verteerbare brokjes krijgt

Mijn pup had het ook en kreeg speciale voeding van de dierenarts van royal canin (Royal Canin Veterinary Gastro Intestinal Puppy Hondenvoer )
Hij was enorm misselijk en ziek van die giarda en hield niks binnen
misschiem
om even ook goed op te letten ?

Ook na 2 a 3 weken weer ontlasting inderzoek doen en weer ontwormen
Het kan wel meerdere kuren vereisen voor het weg is

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:45 



 
Profiel   

Het is inderdaad heel belangrijk om ook goede voeding te geven.
Giardia tast helaas de darmen aan.
Bij ons raden we altijd granen vrije voeding aan.
Ook zou ik zeker kijken naar een pro/pre biotica want dit zou je het best echt langdurig blijven bijgeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 14:44 



 
Profiel   

Hier ook ervaring met Giardia, helaas. Ik voer nu vers (rauw) vlees. Wel de 'compleet' versie, met organen, bot, groenten en fruit. MIjn honden doen het er zeer goed op. Geen darmproblemen meer en weinig uitwerpselen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:15 



 
Profiel   

Ondanks dat mijn honden graanvrij te eten krijgen en dagelijks vlees, onze pup kreeg toentertijd ook Giardia ondanks dus vlees. Veel mensen denken door vlees te voeren dat het niet kan maar het is dus wel zo.
Voor nu zou ik het advies van de dierenarts even opvolgen, de behandeling van Giardia kan lastig zijn, vrijwel dagelijks komt er een nieuw advies naar de praktijken toe hoe te handelen. Wat je nu hebt gekregen is de standaard procedure, mocht blijken dat na de 2e kuur de Giardia niet over is zal je waarschijnlijk antibiotica krijgen. Wel even rekening houden met je ontwormschema na de laatste tablet panacur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 15:51 



 
Profiel   

Door giardia zijn de darmen van onze jongste teef helemaal kapot. Dierenartsvoer, tig kuren panacur hielp tegen de spetter, maar we bleven konten wassen. Graanvrij gaf iets verbetering, maar nogsteeds niet om op te pakken. Pro-biotica en vers vlees hielp niets.
Nu krijgt ze speciale hypo-allergene brok op basis van insecten (wel een compleet voer) en eindelijk goede ontlasting. Wij hebben zeker 1,5 jaar gesukkeld ermee, maar sinds die brok heeft ze elke dag normale ontlasting. Wel 2-3x per dag, maar dat is altijd beter dan konten wassen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 21:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen