Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14721
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:24

Vanmiddag zat er opeens een sperwer in mijn tuin... Het enige wat ik kon denken was: kreng >;) wáár was jij het afgelopen weekend?

15 mussen trouwens, 2 tortelduiven, 2 merels, 1 pimpelmees, 1 heggemus, 6 kauwen. Echt een deprimerende score voor mijn tuin want normaal zit er echt veel, veeeel meer.

Hebben jullie nog vinkjes gezien, die had ik vorig jaar nog in mijn tuin maar die heb ik al maanden niet meer gezien -O-

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:41

Hier in de buurt afgelopen weekend een paar vinken gezien. En sinds een week weer een scholekster?! Die is heel vroeg terug.

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:01

Ja hier wel wat Vinkjes in de tuin

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 11:49

Vandaag gewoon de eerste putter in mijn tuin gespot! Helaas een paar dagen te laat voor de telling.

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:04

Telpeva schreef:
Vanmiddag zat er opeens een sperwer in mijn tuin... Het enige wat ik kon denken was: kreng >;) wáár was jij het afgelopen weekend?

15 mussen trouwens, 2 tortelduiven, 2 merels, 1 pimpelmees, 1 heggemus, 6 kauwen. Echt een deprimerende score voor mijn tuin want normaal zit er echt veel, veeeel meer.

Hebben jullie nog vinkjes gezien, die had ik vorig jaar nog in mijn tuin maar die heb ik al maanden niet meer gezien -O-


Haha wij waren net klaar met tellen toen er 2 buizerds over trokken. Heb nog naar ze geroepen "hier landen!!!" want dan zou ik nog een half uurtje zijn gaan zitten.
Al zullen de ukkies zich dan in het half uur daarna waarschijnlijk amper laten zien, saai tel uurtje dan :+

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:05

Niet mee gedaan aan de vogeltelling in Januari. Maar wat is dat ook eigenlijk een rare tijd om te tellen.
Ik zie nu veel meer vogels als in januari.

Zowieso de zwaluwen komen pas later, ik meen pas in maart.
We hebben ze jarenlang al in de paardenstallen. Er kwamen steeds meer nesten, dus besloten we ze een handje te helpen en hebben we van die betonnen nestjes gekocht bij het Natuurhulpcentrum, speciaal voor zwaluwen.

Paar weken gelden zag ik de zwaluwen in en uit vliegen en...ja hoor, 1,5 week geleden hoorde ik jongen piepen.
Maar wat ik ook opeens zag, na ca. 20 jaar niet meer te hebben gezien...was een zwart roodstaartje.
En wat schetste mijn verbazing: die vloog opeens de paardenstal in en voerde de jongen in het betonnen zwaluwnestje. Ik was even helemaal van de wijs gebracht en dacht zelfs even dat het een moederloos vrouwtje was die de zwaluwjongen hoorde piepen en maar mee hielp voeren, maar nee hoor.....vandaag zijn er 5 jonge zwarte roodstaartjes uitgevlogen :D . Jonge zwaluwen heb ik dus nog niet gezien, maar ik zag ze ook de hooizolder opvliegen en daar heb ik nog niet gekeken. Dus misschien zitten daar nu de zwaluwen te broeden.

Ik had dus liever nu een tuinvogeltelling gehad. Er zijn er nu veel meer te zien.
2 Turkse tortels, 2 merels, 2 eksters, heel veel kauwtjes.
Veel mussen, die op het kippenvoer afkomen.
Pimpelmezen.
En in de verte vliegen heel wat buizerds. Die mogen hier ook wegblijven, want ik ben er al 1 kip en grote haan aan kwijt geraakt. |(

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 22:39

Dat klinkt gezellig Isabonny! Lijkt een zwart roodstaartje op een zwaluw? Ik ga eens Googlen.

Telpeva

Berichten: 14721
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:59

Dat klinkt echt super schattig <3

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 07:36

Heb hem even opgezocht maar wat een leuk klein vogeltje! De zang klinkt wel bekend dus denk dat mijn moeder hem ook wel heeft gehad rondom het huis.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 08:18

Dat is een mooi vogeltje, nog nooit gezien.

Ik tel nooit mee.
Ik denk dat ik de mussen dubbel tel :P

Er zit nu in 1 vogelhuisje een pimpelmeesje met jonkies. Die zijn nu druk aan en af aan het vliegen :D
In het andere vogelhuisje heb ik gespiekt en zit nestmateriaal, maar weet niet van welk vogeltje en of daar nog wat zit.
In stal zitten ook enkele zwaluwen.

En deze zit in de nest kast. Een steenuil met 3 jongen.
En heel veel muizen als voorraad
Afbeelding
Afbeelding

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:07

Ooh die hoeven geen honger te lijden :)

Hier met de vogeltelling ook heel weinig vogels en nu heel erg veel. Een koppel merels, waarvan de eerste lichting al is uitgevlogen. Koolmeesjes zijn begonnen aan een nest bij mij, maar hebben toch de tuin van de buurvrouw uitgekozen voor hun kroost uit te broeden. Heel veel mussen, een koppeltje tortelduifjes en laatst zag ik een vlaamse gaai en een ekster in de tuin, die zijn hier nooit eerder geweest.
Heel vogels uit de buurt komen gebruik maken van ons vijvertje om te drinken en badderen.

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:39

Isabonny schreef:
Niet mee gedaan aan de vogeltelling in Januari. Maar wat is dat ook eigenlijk een rare tijd om te tellen.


Dat wordt juist in januari gedaan omdat het de bomen kaal zijn en vogels relatief veel beschutting en eten komen zoeken in tuinen. In deze tijd is het inderdaad lekker druk als je een goede tuin hebt voor nestjes, maar veel mensen beseffen niet dat ze misschien nesten verstoren als ze gaan kijken, jonge vogels zijn lastig op soort te brengen en er zouden ineens heel veel uitgevlogen vogels naar de opvang gebracht worden omdat mensen denken dat ze te vroeg uitvliegen (best wat jonge vogels zijn nog niet vliegvlug als ze het nest uit gaan, dat is normaal).

Maar voor de liefhebber kan er natuurlijk altijd geteld worden :D (en als je het leuk vindt dat bij te houden is er waarneming.nl of kun je zelfs jaarrond tuinteller worden)

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 17:26

Vandaag zat een jong zwart roodstaartje op het terras. Kon de uitgang niet vinden. Blijkbaar behoorlijk uitgeput, want hij bleef zitten terwijl mijn man de schuifpuien open schoof. Zelf toen vloog hij niet weg
Dus mijn man zijn hand eronder geschoven, hem opgetild en toen pas vloog hij weg. Een van de ouders kwam meteen weer voeren. Ik zie de jongen nog steeds hier in de buurt, herkenbaar aan hun nog niet zo rode staart. Ouders hebben het er maar druk mee. Wij zullen nooit opzettelijk een nest verstoren. Wij hebben juist veel verschillende nestkasten ophangen, voor mezen, merels, mussen maken er ook gebruik van, en sinds dit jaar dus zwaluwnesten waar de zwarte roodstaartjes ook gebruik van maken. Ze moeten het maar accepteren dat ik ook in de paardenstal rondwandel, op een meter onder het nest. Maar dat is dus ook geen probleem geweest.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:02

Dit weekend weer vogeltelling, hier weer mensen die mee helpen tellen?

janouk
Blogger

Berichten: 17874
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-23 21:05

Jazeker

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:06

Wat leuk, misschien doen we ook wel mee :) moet je je vantevoren opgeven of kun je het aantal na dit weekend gewoon doorgeven?

We hebben heel veel mussen momenteel in de achtertuin, ze vliegen vanuit onze vijgenboom naar de klimop die wat meer is “uitgelopen” waar ze in kunnen verschuilen.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:22


ellepel

Berichten: 47346
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:25

ja hoor,ik doe ook weer mee!

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:36

Ik ben heel benieuwd. Zie hier in tegenstelling tot in de zomer geen mussen meer, maar ineens heel veel koolmezen en zelfs een reiger in ons kleine achtertuintje. Die dacht een makkelijk visje te kunnen scoren :=

RenskeFrea

Berichten: 866
Geregistreerd: 03-02-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:45

Ik heb af en toe een hele familie van 5 of meer kauwen in de tuin :P de een gooit dan alle zaadjes uit de houder de rest staat er ongeveer met open snavel onder :D en een duif die scharrelt daar ook altijd.
Wel leuk om dan te gaan tellen als die er allemaal zijn, anders is het ook weer zonde :j

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:52

Ik ga dit weekend zeker ook tellen.
Ben benieuwd, want het wisselt nogal per dag.

Meestal bezoeken zo'n 25/30 müssen, 8/10 tortelduiven, 2 merels, handje vol spreeuwen, 2/3 roodborstjes en dit jaar veel minder meesjes, onze tuin.
Af en toe laat het winterkoninkje en een paar vinkjes zich zien.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 21:58

Wij hebben 2 koppeltjes tapuiten, 4 koppels koolmezen en 2 koppels pimpelmezen. En dan nog 1 of 2 roodborstjes en een specht.

Maar dat zijn de balkongasten. Als ik alles in zicht moet tellen word het een dagtaak :Y)
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 22:14

Prachtig uitzicht Azmay! <3
Hier tellen we ook weer mee!

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 10:49

Afbeelding

Niet geweldig, maar beter dan niets.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Nationale tuinvogeltelling dit weekend: helpen jullie mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 12:12

Lijstje van de 80 jarige buurman al dorgegeven.
Zelf teveel katten uit de buurt in de tuin.