Wanneer een kat in laten slapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Wanneer een kat in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 14:48

Er is nooit een 'goed moment', maar wanneer besluit je dat het genoeg is geweest? Hoe ben je tot het besluit gekomen?
Ps. Mijn kat is 19 jaar, en ik besef dat het moment van beslissen naderbij komt.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Wanneer een kat in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:51

Als leven lijden wordt en een diertje uitbehandeld is. Voor mijn kat was dat toen zijn lichaam niet meer zelf op gang kwam na een aantal dagen infuus en medicatie. We hebben met de dierenarts alles gedaan om z’n lichaam weer op te lappen maar hij weigerde nog steeds eten en drinken. Met medicatie en infusen had ik hem minsten nog n week in leven kunnen houden, maar daar had ik hem geen plezier mee gedaan. Met een zwaar hart heb ik na tien jaar afscheid genomen.

Anoniem

Re: Wanneer een kat in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:52

Als een dier onnodig lijdt en er geen kans is op herstel.

gaucho

Berichten: 9541
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:59

Ik heb afgelopen jaar mijn kat van 21 in laten slapen. Hij werd de laatste jaren wat magerder, maar was met schildkliermedicatie prima in orde te houden en stoof af en toe nog door het huis heen. Tot hij op geef moment slechter begon te eten, toen nog wel naar de dierenarts geweest en foto's laten maken, daaruit kwam dat er waarschijnlijk wel wat tumoren in zijn buik zaten direct de beslissing laten maken om m in te laten slapen. Vanaf een jaar of 15 hadden we met hem al zo iets dat we geen grote ingrepen meer zouden gaan doen, en verder is het dan gewoon van dag tot dag kijken hoe de kat zich voelt. En wat mij betreft is goed eten, drinken en goed genoeg bewegen dan een belangrijk criterium.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:59

Wij hadden een stokoude kat met een hoop medische kwaaltjes, die allemaal goed te managen waren en niet ernstig genoeg om hem serieus ongemak te geven. Omdat wij het ook heel lastig vonden om te bepalen wanneer het moment daar was, hadden wij voor onszelf een soort criterialijst gemaakt van zaken waaraan zijn leven moest voldoen. Hij moest:

- met smaak (kunnen) eten;
- goed mobiel zijn;
- zijn favoriete dingen kunnen doen (in de zon liggen, lekker op schoot, etc.).

Wij hadden met elkaar de afspraak dat als wij merkten dat als hij één van deze punten niet meer kon, we een afspraak zouden maken om hem in te laten slapen. Juist om te voorkomen dat we het elke keer maar een beetje zouden uitstellen omdat we hem niet wilden missen en dan achteraf misschien te laat zouden zijn. Op een zondagmiddag had hij heerlijk de hele dag in de zon liggen tukken, maar toen hij met mij naar binnen wilde lopen wankelde hij erover. Hij liep nog wel, maar als een dronkenman en had weinig balans meer. Dat was het moment waarop wij de dierenarts gebeld hebben met de vraag of ze bij ons wilde komen om hem te laten inslapen. Zij heeft ons nog even een paar uurtjes ´bedenktijd´ en tijd om afscheid te nemen gegund en is die avond langsgekomen. Hij is op zijn favoriete plekje ingeslapen en wij hebben nooit het gevoel gehad dat wij te vroeg of juist te laat waren. Naar ons idee was het precies goed.

Sterkte met het nemen van een beslissing als de tijd daar is.

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:09

Dat is een heel moeilijke beslissing.
Ik heb deze beslissing helaas heel vaak moeten nemen (veel dieren, oude dieren) en weet achteraf dat ik soms te laat ben geweest.

Bij de dierenarts vond ik een heel nuttig boekje, getiteld 'zijn we niet te vroeg' .

Kan het niet als pdf vinden, maar de tekst staat wel op de site van een trimsalon (http://alstublaft.nl/zijn-we-niet-te-vroeg/)

Sterkte!!

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:23

moeilijk he. hier een kat van 17 die drie jaar geleden al opgegeven was. acuut nierfalen en mss nog 2 weken te leven. inmiddels 3 jaar verder. best laatste maanden best wel wat mager ( was altijd al een hele slanke kat) maar eet als een dijkwerker komt nog op schoolt kroelt knort mauwt en speelt soms nog en ving vd week nog een vliegje.. maar heeft ook soms een ongelukje naast de bak en slaapt veel.. dan denk ik ook.. is t niet tijd voor hem...maar ja zolang hij nog eet en speelt en knort enzo denk ik dat hij niet oncomfortabel is.. ik heb wel al eens gehoord dat katten nooit pijn zullen laten zien tenzij het echt niet anders kan.. doordat ze ouder worden veel meer slapen maar dit ook doen uit pijn....

sterkte met de beslissing

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 17:03

Afgelopen week heeft ze medicatie gehad omdat ze slecht at. Met de da wel gesproken over inslapen wanneer dat weer terugkomt.
Nu eet en drinkt ze weer vrij goed.
Wat mij triggert is dat ze soms zo onrustig en gespannen is. Bewegen gaat al wat langer met wat moeite, maar dat is m.i. niet raar gezien de leeftijd. Vanmiddag liep ze wel lekker een poosje in de tuin te scharrelen.

Kana

Berichten: 9057
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer een kat in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:15

Ik heb toen mijn DA om advies gevraagd, zij adviseerde inslapen. Ik was daar toen gevoelsmatig niet klaar voor en kon daardoor niet goed objectief de situatie bekijken.

Normaal zou ik zeggen, zodra het leven niet meer dierwaardig is, is het tijd. Maar als je er midden in zit kan het helpen advies te vragen aan je DA.

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:24

senna21 schreef:
Afgelopen week heeft ze medicatie gehad omdat ze slecht at. Met de da wel gesproken over inslapen wanneer dat weer terugkomt.
Nu eet en drinkt ze weer vrij goed.
Wat mij triggert is dat ze soms zo onrustig en gespannen is. Bewegen gaat al wat langer met wat moeite, maar dat is m.i. niet raar gezien de leeftijd. Vanmiddag liep ze wel lekker een poosje in de tuin te scharrelen.


Wij hebben een van onze heel oude katten een tijd lang (op advies van de dierenarts) dagelijks een halve dosis metacam gegeven, ze voelde zich daardoor veel beter. Nee, het is op den lange duur niet goed voor een dier, maar als het toch al aan het eind is, kan het het leven heel veel fijner maken.

meggiemeg

Berichten: 12242
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wanneer een kat in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:33

Op het moment dat leven geen kwaliteit meer heeft. Ik zeg altijd ze vinden bijvoorbeeld 5 dingen leuk om te doen, als daar nog maar 2 lukken met moeite dan moet je als baas toch wel verder gaan nadenken en kijken hoe of wat. Als je merkt dat eten zeker een langere tijd niet tot te minimaal is gaan ze echt hard achter uit en dat moet je niet willen.

maxi90
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:20

Ik heb mijn kat vandaag in laten slapen. Drie weken geleden ontdekte ik een raar plekje boven zijn lip. Dit werd een wondje wat steeds groter en dikker werd. Omdat de antibiotica niet aansloeg, is er uiteindelijk een biopt genomen. Afgelopen vrijdag kreeg ik de diagnose dat het een plaveiselcarcinoom was en geen behandeling mogelijk was. Het was dus gewoon afwachten tot het niet meer ging. Afgelopen weekend werd hij steeds rustiger, alhoewel hij nog wel at. Tot aan het einde toe heeft hij gewoon gegeten, ondanks het feit dat zijn bovenlip steeds dikker werd. Zijn eetlust was dus geen goede indicatie. Maar het moment dat hij minder begon te spinnen en veel minder contact zocht, kwam het besef ineens binnen dat hij niet meer zichzelf was. Voor mij was dat ook het moment waarop ik wist dat het klaar was. En het doet ongelooflijk pijn om een dergelijke beslissing te moeten maken, want eigenlijk wil je je maatje helemaal niet missen. Mijn kat is 12 geworden en had nog nooit iets gehad. Dit had ik dus ook echt niet zien aankomen. Maar de liefde voor een dier maakt je sterk genoeg om deze keuze te maken. Soms betekent houden van ook los kunnen laten. Maar de leegte die achterblijft doet ongelooflijk pijn.

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wanneer een kat in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:28

Sterkte met het verlies maxi90.

Goed naar je dier kijken en voor jezelf beslissen wat je nog acceptabel vind en wat niet meer.

Wij hadden destijds 2 katten waarvan de ene een paar antibioticakuren na elkaar nodig had en elke keer wel weer wat opknapte. Op een zondagmiddag lag ze op de kussens op de vloer en keek naar mij terwijl ik in de stoel zat, 2,5 meter verderop. Ze wilde op schoot komen liggen maar vond de afstand te groot. Ik zag het gebeuren en vond het genoeg. Ik heb maandagochtend de dierenarts gebeld en onze kat is 's middags ingeslapen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:29

Goed naar de kat kijken. Ook al lijd hij of kan de dingen niet meer, is het toch nog zijn moment of ie echt wil gaan en of ie hulp wil hebben.

pipo

Berichten: 8228
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Wanneer een kat in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:16

Ik heb al zoveel dieren in moeten laten slapen, ben de tel kwijt. Veel 2 e kans dieren. Mijn laatste was een kat die als kitten bij ons kwam. Ze is 9 geworden. En was ziek maar had geen pijn. Op het laatst had ik me voorgenomen om haar op natuurlijke manier te laten gaan. Maar vrijdags zag ik dat ze moeite had met eten maar wel genoot van haar plekje in t zonnetje. Maandag besloten om alsnog naar de dierenarts te gaan om haar alsnog te helpen dood te gaan. Ze was vacuüm getrokken maar haar hartje wou niet stoppen. Ze heeft geen pijn gehad ( anders was ik in het weekend wel gegaan) maar zo snel vacuüm trekken is niet normaal. Ik heb er meer moeite mee dat ik alsnog die beslissing heb moeten maken, dan dat ik haar daadwerkelijk het definitieve spuitje heb moeten geven. Had zo gehoopt op een gewone rustige natuurlijke dood.
Ingrijpen in de dood is voor mij alleen als het noodzakelijk is. Dus pijn of geestelijk een drama ( na bv een paar tia’s of zo) Het liefst natuurlijk, meestal lukt dat dus niet omdat ik het niet kan aanzien.
Maar een natuurlijke dood is een wens die vaak niet vervult kan worden.
Dus als jij denkt het is goed zo… dan is het meestal wel oké. Als je een goede dierenarts heb, laat hij/zij geen dier inslapen die er nog niet aan toe is.
Sterkte straks met je beslissing.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wanneer een kat in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:22

24 jarige: diabetes, hartruis, slechte nieren. Kreeg aanvallen en bloedsuiker niet meer te reguleren
8 jarige: ernstige huidprobleem door allergie. Door meerdere katten onmogelijk dit onder controle te houden. Veel jeuk en pijn
14 jarige: tumor in zijn bek. Was een kat die lastig te benaderen was
17 jarige: slechte nieren, heel veel spugen. Hete zomer en hielt niks binnen

Altijd op basis van mijn gevoel. Als je een kat al heel lang kent dan weet je wanneer die niet meer goed in zijn vel zit en wanneer de tijd is gekomen. Ik heb maar ooit 1 kat gehad die een natuurlijke dood is gestorven.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 21:26

Dank jullie wel. Het is inderdaad erg lastig.
Ze verdraagt geen metacam ivm met de darmproblemen. Onlangs een ander pijnstillend middel geprobeerd, waar ze helemaal angstig van werd. Of ze pijn heeft, is niet zeker.
Gevoelsmatig zou ik ook graag willen dat het 'natuurlijk' gaat, maar ik weet ook dat dit vaak niet gebeurt. Het moet geen lijdensweg worden.
Ze gedraagt zich toch steeds rustiger en spint minder. Dus het zal niet zo lang meer duren, tenzij er nog een wondertje geschiedt.

Veraaaaah

Berichten: 2336
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:27

Daar is zo weinig over te zeggen. Geloof me, als het moment daar is dan voel je dat.

Maar inderdaad als ze ongeneeslijk ziek zijn, lijden of niet meer kunnen wat ze vroeger graag deden.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:29

Cookie van ons is ook een oudje, hij is dementerend wij hebben een aantal voorwaarden: hij moet goed eten, vrolijk zijn en spelen, niet angtig worden en zindelijk zijn.

Hij kan nogal bangig zijn voor vreemden, dus als hij opeens bang wordt herkend hij ons ws niet meer echt.
Het is altijd een goed etende hele vrolijke, veel spelende kat geweest. En dat is hij nu gelukkig nog steeds. Oosterlingen blijven sowieso lang actief en speels.

Ook heeft bijvoorbeeld hij zijn hele leven echt nog nooit iets buiten zijn kattenbak gedaan. (Sterker nog, poepjes gaan in de linker- en plasjes in de rechter bak, altijd zo geweest :') )
Dus wanneer hij niet meer zindelijk gaat zijn, is hij ws echt verward aan het raken of heeft hij ergens pijn.
Blaasontsteking oid laten we natuurlijk dan wel op testen. Maar verder inderdaad geen grote ingrepen oid.

Meneer is ook vrijwel tandloos (maar al het eten gaat er nog prima in) en een te snel werkende schildklier. (met medicatie gaat dat prima).

Verder is hij nu vooral erg koddig...
Het is net een super groot kitten van 6kg :+
Continu aan het spelen, op ontdekking en een stuk minder elegant en handig dan hij was, omdat hij minder op let.


Afbeelding


(Scheel is hij zijn hele leven al btw _O- )

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:55

Moeilijk dat je merkt dat het moment dichterbij komt. Ik vond dat ook heel lastig toen mijn kat achteruit ging, maar heel sluipend.
Ik heb haar vorig jaar laten inslapen. Zij kreeg dagelijks metacam tegen artrose (met de wetenschap dat haar levensduur daardoor verkort zou worden) maar ze had ook dementie klachten. Toch was ze nog redelijk opgewekt en kwiek. Maar op een gegeven moment werd ze 's nachts enorm onrustig en voelde ze zich overdag ook niet top meer, ze was de oude niet meer. Ze was ook blind en dovig geworden wat samen met dementie voor erg veel onrust zorgde. Haar kattenbak kon ze niet altijd meer vinden 's nachts. Gek genoeg twijfelde ik op dat moment nog steeds maar een gesprek met de dierenarts was daarbij hetgeen wat me heeft geholpen om het even objectief te bekijken.

Dat ze het grootste deel van de tijd pijnvrij en stressvrij kunnen leven vind ik het belangrijkste. Als dat niet meer kan, dan is het tijd om in te slapen. Een natuurlijke dood is natuurlijk het mooiste, maar huisdieren leven tegenwoordig heel lang en juist dan krijg je meer last van sluipende ziektes zoals artrose, dementie, etc. die veel lijden kunnen veroorzaken.

Nielojram

Berichten: 7825
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Wanneer een kat in laten slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:07

Als het zover is, weet je het, TS.
Geen zorgen, je wéét het echt.

Spreek uit ervaring.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:37

Eerlijk gezegd, door het lezen van je berichtjes en door het openen van dit topic, weet je misschien zelf al een beetje het antwoord op deze vraag? Alleen jij weet hoe je kat is en wanneer het genoeg is, hoe moeilijk ook. Luister maar je hart! En sterkte met de beslissing :(:)

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 10:44

Nou, poezebeest is er nog. Afgezien van moeilijk eten, is ze weer een stuk fitter.
Ik begon te twijfelen door wat een dierenarts zei, maar het klopte niet met mijn gevoel. Ik hoop dat ik een oplossing vind voor het slechte eten. Op dit moment eet ze voornamelijk kattensnoepjes :P. Dat houdt haar natuurlijk niet echt op de been.

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:05

Mijn eerste kat kreeg last van acute nierfalen. Toen de resulten van de bloedtest binnen kwamen een paar dagen later was het duidelijk. Zijn tijd bij mij was voorbij en ter plekke bij de DA in laten slapen. Was mijn eerste herplaatser en 1 jaar van mogen genieten. Is uit mijn hoofd net 13 geworden.

Mijn tweede herplaatser kreeg last van schimmel (5 jaar heb ik haar gehad). Dat uiteindelijk naar de hersenen oversloeg. Ze deed het nog goed, maar ineens binnen 24uur ging ze heel snel achteruit (schimmel die binnen in haar zat hadden we verslagen, maar was helaas terug gekomen). DA 's ochtends geappt. 'S middags konden we terecht en heb ze laten gaan. Het was goed zo.
Nu zijn die van mij wel twee gevallen waarbij het ineens accuut was.

Wat velen zeggen. Wanneer het moment daar is weet je het vanzelf.

Mijn 3de herplaatser leeft gelukkig nog steeds en is springlevend. Hoop nog heel lang van haar te kunnen genieten (wilde een kitten. Is wat anders gelopen haha, maar ze gedraagt zich als een kitten ook al is ze alweer 9 <3 Ze kwam op mijn pad na het overlijden van Sarah in mei 2020, op slag verliefd en kan niet meer zonder haar).

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:10

Onze kat was 15 en ziek. De DA gaf aan dat hij niet verwachtte dat onze kat nog maanden zou leven. Hij zei ook dat we dag en nacht welkom waren voor als het met de kat serieus slecht zou gaan. Maar, zei hij ook, waarom zou je er een spoedgeval van maken als je nu toch al weet dat het een aflopende zaak is? Dat laatste gaf voor ons de doorslag om de kat meteen in te laten slapen.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat onze kat een echte buitenkat was en ik bang was dat hij zich ergens zou verstoppen om dood te gaan. Dat wilde ik ook voorkomen.
Sterkte met het nemen van de beslissing.