Grote of kleine hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11664
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:30

Ik vind zowel groot als klein leuk, kleiner dan rond de 10 kilo zou ik niet voor gaan en die teacup gevallen vind ik sneu.

Thor was mijn grootste van 50 kilo en Baldr is 1 van de kleinste van 11 kilo, Otis is 20 kilo. (foto)

Verder nog wat honden tussen de 10 en 15 kilo en een Boxer van 35 kilo gehad.

Ik wilde graag een keer een flinke hond en had een Landseer voor ogen maar bij het gaan kijken naar het waterwerk keek mijn partner mij aan met een blik dit ga je niet menen. :))
Toen we daarna Thor (toen al 7) uit het asiel haalde hadden we een auto/vervoer probleem en onze auto ingeruild voor een station met lage instap.

De middel en kleinere honden zijn gewoon handzamer. Ook qua kosten voer en DA ben je met kleiner minder kwijt natuurlijk.

Voordeel grote lobbes, heel veel lijf om te knuffelen <3 en als je staat hoef je niet te bukken voor een aai. :D

Afbeelding

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 10:50

Die hele kleine hondjes vind ik ook altijd wat spannend.
Zou dan toch wel bang zijn dat ze omver gekegeld zouden worden of gepakt door grotere honden..

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:57

Ik was bewust op zoek naar een middelgroot hondje. Past goed binnen ons rijtjeshuis, kan fijn mee op lange wandelingen en is ook niet snel te klein of lomp.

We hebben een buitenlands hondje geadopteerd wat uiteindelijk iets kleiner is uitgevallen dan ik dacht, maar we zijn er super blij mee!
Ze is ongeveer 13 kilo.
Afbeelding

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:00

Wij hebben een Spaanse Waterhond, 17kg en mooi formaatje om overal mee naar toe te nemen. Vroeger hadden we altijd Berner Sennenhonden, en ik hou echt van grote harige honden (Newfoundlanders <3 ) maar ben heel blij met onze hond nu. Hij gaat dus ook echt overal mee naar toe, uit eten, op visite, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 15:37

Ik ben opgegroeid met Duitse Herders, maar zelf heb ik een voorliefde voor boxers, altijd vrolijk, clownesk en lomp en voor de baas enorm lief, maar wel waaks.
Verder heb ik een zwak voor Roemeense straathonden, niet voor iedereen geschikt en meestal met rugzak, maar oh zo dankbare hondjes, wel met een gebruiksaanwijzing.

Momenteel heb ik Spike, 28 kilo uit het dodingstation van Buzau, de trauma's hebben hem nooit helemaal verlaten. We gokken dat hij inmiddels 12 a 13 is. Wijkt niet van mijn zijde en wil enkel met mij uit, hij heeft buiten in niemand vertrouwens behalve in mij.

Afbeelding

Dan Zoe van 8, 18 kilo, ook uit Roemenie, enorm onderdanig. Maar een echt teefje, draak en tuttebel in een.

Afbeelding

Dan hebben we Numa van 7, 20 kilo. Net als Numa komt ze uit het Resita asiel in Roemenie. In huis heel lief, buiten heeft ze bananen in de oren en haat aangelijnde honden, loslopers geen punt. Ze is aan haar kaken opgehangen geweest en mist daardoor enkele kiezen. Verder hebben ze haar zo hard geschopt dat ze bijna is gestorven aan een gescheurde milt. Gelukkig kwamen we er hier vrij vlot achter en is de milt verwijderd.

Afbeelding

Gelukkig hebben we ook nog onze ongecompliceerde stuiterbal van 3 en 35 kilo genaamd Bjorn, opgevoed door Numa :D

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:01

Ik vind ze beide leuk. Wel afhankelijk hoe ze zijn opgevoed. Dat keffigere of snauwerige hoeft van mij niet zo. Heb wel meer voorkeur voor een groter ras.

Opgegroeid met deze flatcoateds. Paddy en Zorro. Zorro (links) lag zelfs naast bed toen ik geboren werd.
Afbeelding
Na hun overlijden kwam Ierse Setter Kiddy bij ons. Vorig jaar ingeslapen op 11 jarige leeftijd
Afbeelding

Ik ging samenwonen met mijn ex (destijds vriend hoor _O- )
Ik ging onze eerste eigen hond kopen en ben ondanks het opgroeien met jachthonden echt altijd verliefd geweest op een rottweiler. De buren hadden een nestje en ik was op slag verliefd <3 Fenna! Fenna is helaas vorig jaar op 4 jarige leeftijd overleden na een inwendige bloeding. Ik mis haar verschrikkelijk. Echt mijn grote vriendin!
Afbeelding

Wanneer Fenna net bij ons was kregen mijn ouders weer een flatcoated. (Toen leefde Kiddy ook nogsteeds. Die was toen 8 geloof ik). Deze hebben ze net als Paddy geadopteerd. Barra was 2 jaar toen hij bij ons kwam. Toen was Fenna nog maar 8 weken oud (en heel bang voor deze grote reus)
Afbeelding

Omdat ik er zelf graag nog een tweede bij wou zodat Fenna niet allen zou zijn als we eens weg moesten begon de zoektocht . Al heel lang verliefd op het prachtige ras ; husky. Toevallig had een vriendin (in zweden) een nest pups en het kwam zo voorbij. Dat moest het gewoon zijn. De enige in het nest met een blauw oogje. Mijn grote vriend Fizzy. Fizzy is helaas maar 1 jaar geworden en is overleden aan de ziekte van weil.
Afbeelding

Mijn ouders zijn sinds enkele maanden eigenaar van stabij Siete. Hij was van mijn opa maar helaas werkte dat niet meer.
Afbeelding

En ik ben sinds kerst weer eigenaar van een hele knappe husky dame. De vader is de broer van Fizzy. Dus fizzy is oom :D Heel erg wijs met Ylva! Ook sta ik op de wachtlijst van een rottweiler fokker, blijft mijn zwakte <3 Afbeelding
Afbeelding

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:07

Hier 14 jaar lang een border collie gehad en kon met hem lezen en schrijven maar toch besloten toen ik het huis uit ging hem niet mee te nemen.
Mijn vader woonde veel ruimer als dat ik ging wonen in een rijtjes huis en hij was de ruimte en eigen uitloop naar buiten gewend.

Ik vond altijd de Chinese naakthonden echt leuk!
Ik ben hondentrimster en houd wel van apart.
Dus mn teef kwam er en een jaar later een reu erbij.
Dus heb jaren lang mn cctjes met mn border gehad want die ging ik nog dagelijks halen om met zn allen te wandelen.

Inmiddels 2 amercan hairless terriers erbij maar 4 honden al zijn ze klein zou ik nooit meer doen.
Gewoon niet handig met op vakantie gaan ect.

De chinezen zijn vrij rustig en wat relaxter (zijn inmiddels 11 en 13 jaar)en mn terriers (1 en 2 jaar)zijn buiten altijd aan,druk,ondernemend maar ook heel irritant vocaal buiten(is wel echt een ras eigenschap)
Binnen zijn ze allemaal heel relaxt en draaien prima mee in het gezin.

Ik vind grote honden nog steeds tof maar met 3 kids thuis in dit huis zou ik er niet zo snel aan beginnen,ik zou dan echt een enorme tuin willen hebben.
Maar ja zolang mn ukkies er zijn komt er sws geen nieuwe hond bij :')



Afbeelding

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 19:27

Oh geweldig die naakthonden. Ik houd van apart!

tokedri
Berichten: 1560
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 19:41

Muze schreef:
Haha wat een leuke reacties.
Ik vind qua grote honden een Ierse wolfhond dus echt de max, wat een fantastisch ras vind ik dat. Maar eh, die gaat er niet komen.
Als we nou lekker buitenaf zouden wonen, zou ik zelf ook best graag een erfhond willen dus mensen die dat zoeken ook voor bijvoorbeeld waken begrijp ik helemaal. Dan neem je geen teckel zeg maar.

Onze hond is een kruising windhond ( met onbekend). Rond de 25 kilo dus goed te doen. Maar zeker nu hij ouder is, blijft hij wat vaker thuis. We namen hem wel mee naar de paarden, op vakantie en visite.



Ik fok ierse wolfshonden en teckels :D
Maar de teckels waken het meeste hoor

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 20:27

Haha gaaf !
Ja oké ze waken dan wel maar als je echt een hond zoekt die ook afschrikt kom je met een teckel weer iets minder ver..haha

dierenfan
Berichten: 9658
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 20:43

Heb altijd grote honden gehad en vond niets aan kleintjes. Mijn eerste 2 honden waren boxers van zo'n 40 kg stuk. Daarna kwam er een labrador x rottweiler bij van 40 kilo. Daarna kwam er een boxer van rond de 28 kilo en toch wel fijn zo'n handzaam formaat.
Toen werden er 2 oppas husky's achter gelaten en samen met mijn beste vriendin hebben we hun jarenlang kunnen verzorgen. We hadden jarenlang mijn boxer, labrador x rottweiler, de 2 husky's en haar duitse herder x border collie en langhaar duitse herder als roedel. Toen kwam mijn huidige herder (duits, Hollands, Belgisch kruising) erbij. Verwachting was niet te grote herder. Uiteindelijk 43 kilo groot. Paar maanden daarna vlot 3 oudjes in klein jaar in moeten laten slapen.

Mijn herder is fantastisch en goud waard maar alleen voor ons zelf. Naar de buitenwereld onbetrouwbaar door onzekerheid wat hij oplost met agressie. Omdat ik eerst hem beter wou trainen heb ik maanden alle tijd aan hem besteed. Dat was goed maar hij ging teveel op mij hangen. Toen besloten te zoeken naar 2de hond. Erg moeilijk met een hond die geen andere honden accepteert. Maar uiteindelijk gevonden. Een zelfverzekerde, pittige terrier kruising (labrador x duitse jacht terrier) pup van 4 maanden. Wat een aanwinst vanaf dag 1. Waar mijn herder erg onzeker is daar loopt mijn terreur over van zelf vertrouwen. Exact wat mijn herder nodig bleek te hebben.

Mijn eerste kleine hond haha 20 kilo hoor maar toch voor mij klein. Ontzettend fijn en handzaam die formaat. Ik ben kleiner absoluut gaan waarderen!
Afbeelding
De roedel, enkel de husky's zijn inmiddels ook overleden.

tokedri
Berichten: 1560
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:26

Muze schreef:
Haha gaaf !
Ja oké ze waken dan wel maar als je echt een hond zoekt die ook afschrikt kom je met een teckel weer iets minder ver..haha


:D :D

viphorse

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:12

dierenfan schreef:
Heb altijd grote honden gehad en vond niets aan kleintjes. Mijn eerste 2 honden waren boxers van zo'n 40 kg stuk. Daarna kwam er een labrador x rottweiler bij van 40 kilo. Daarna kwam er een boxer van rond de 28 kilo en toch wel fijn zo'n handzaam formaat.
Toen werden er 2 oppas husky's achter gelaten en samen met mijn beste vriendin hebben we hun jarenlang kunnen verzorgen. We hadden jarenlang mijn boxer, labrador x rottweiler, de 2 husky's en haar duitse herder x border collie en langhaar duitse herder als roedel. Toen kwam mijn huidige herder (duits, Hollands, Belgisch kruising) erbij. Verwachting was niet te grote herder. Uiteindelijk 43 kilo groot. Paar maanden daarna vlot 3 oudjes in klein jaar in moeten laten slapen.

Mijn herder is fantastisch en goud waard maar alleen voor ons zelf. Naar de buitenwereld onbetrouwbaar door onzekerheid wat hij oplost met agressie. Omdat ik eerst hem beter wou trainen heb ik maanden alle tijd aan hem besteed. Dat was goed maar hij ging teveel op mij hangen. Toen besloten te zoeken naar 2de hond. Erg moeilijk met een hond die geen andere honden accepteert. Maar uiteindelijk gevonden. Een zelfverzekerde, pittige terrier kruising (labrador x duitse jacht terrier) pup van 4 maanden. Wat een aanwinst vanaf dag 1. Waar mijn herder erg onzeker is daar loopt mijn terreur over van zelf vertrouwen. Exact wat mijn herder nodig bleek te hebben.

Mijn eerste kleine hond haha 20 kilo hoor maar toch voor mij klein. Ontzettend fijn en handzaam die formaat. Ik ben kleiner absoluut gaan waarderen!
[ [url=m/dBnyFq.jpg]Afbeelding[/url] ]
De roedel, enkel de husky's zijn inmiddels ook overleden.


Ohhhh ik vind die rechtse echt zo leuk <3

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:38

Onze middenslag poedel is de perfecte maat ;)
Draait zijn poot niet om voor wandelingen van 10 à 12 km, kan mee gaan joggen (ik ben wel een trage loper, bij hardlopers die op een normaal tempo lopen past een grotere hond beter denk ik), is klein genoeg om op te tillen (9 kg) en op schoot te liggen, en niet het belangrijkste maar toch ook niet heel onbelangrijk het blijft betaalbaar als je kwalitatief wil voeren.

Middenslag poedels, mini aussies, shelties, cocker spaniels, … hebben imo het ideale formaat.

dierenfan
Berichten: 9658
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:44

Viphorse ja he mijn smurf is echt tof in uiterlijk EN karakter. Hij lijkt tegen prefectie aan te zitten voor ons. Tis ook net een mens haha

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:15

Wat een gave honden komen er hier voorbij! Wij hebben alle soorten en maten gehad van Duitse Dog tot een Swiffer maar houden het nu op kleintjes omdat die net zoveel hond zijn maar makkelijker overal mee naar toe te nemen en meer geaccepteerd.

Helaas is vorig mijn vlinderhondje aangevallen door een erfhond die van zijn erf af kwam en op het wandelpad mijn hond greep, mijn hondje heeft het uiteindelijk niet gered en nu durf ik niet meer zo'n hele kleine.

We hebben sinds 2 maanden een retro-mops ( mops x poedel x patterdale) wordt ongeveer 10 kg, iets minder kwetsbaar maar nog steeds een kleine hond.

Muze
Berichten: 5319
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 09:16

Wat verdrietig maras. Echt een nachtmerrie..

maras

Berichten: 2347
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 09:29

Ja Muze dat was echt traumatisch, iets wat geen enkele honden liefhebber mee wil maken |(

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 11:49

Dat is ook mijn angst als je een heel klein hondje hebt, ze zijn zo kwetsbaar.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:16

Ik heb niets met kleine hondjes, vind een hond pas een hond als deze tot minimaal mijn knie komt haha. Heb ze liever iets groter/lomper :) . Al ben ik dan weer niet zo gecharmeerd van een Deense dog, dat is mij wat te, maar dat komt ook vanwege hun lage levensverwachting.

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 12:59

Ik vind grote honden geweldig, bijvoorbeeld de Ierse Wolfshond en Landseer ECT. Maar denk dat ik later voor een midden maatje ga, een whippet of silken winsprite. Toch wat handzamer en ook wat minder kosten en ziektes. Nova Scotia Duck Tolling Retrievers spreken me ook erg aan. Kleine hondjes heb ik wat minder mee.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:22

Grappig dat de perceptie van maat zo anders is bij iedereen.

Wat de een middenmaat noemt, vindt de ander klein of groot.



Hier mijn middenmaat nog eens;
Iets boven 40 cm schoft, ongeveer 9 kilo.


Onder de 10 kilo noemen veel mensen klein.
In de praktijk vinden de meeste mensen de mijne dénk ik een (kleine) middenmaat.

Op foto's toont hij dan weer groter dan hij werkelijk is, en schatten mensen hem op formaat Schotse Collie (Lassie). Dat haalt hij qua maat dan weer écht niet.


Voor mijzelf is dit ideaal
Al het goede dat bij een 'echte herder' hoort, maar in handzaam formaat.


Afbeelding

viphorse

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:24

dierenfan schreef:
Viphorse ja he mijn smurf is echt tof in uiterlijk EN karakter. Hij lijkt tegen prefectie aan te zitten voor ons. Tis ook net een mens haha

[ [url=m/ZMLzxi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rxNYZl.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/tDbKNh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind hem geweldig ! Zoiets zou ik er ook wel bij willen. Denk ook wel dat het zou passen tussen mijn kanjers.

Bielsje

Berichten: 1408
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 13:53

Femke_Tweety schreef:
Grappig dat de perceptie van maat zo anders is bij iedereen.

Wat de een middenmaat noemt, vindt de ander klein of groot.



Hier mijn middenmaat nog eens;
Iets boven 40 cm schoft, ongeveer 9 kilo.


Onder de 10 kilo noemen veel mensen klein.
In de praktijk vinden de meeste mensen de mijne dénk ik een (kleine) middenmaat.

Op foto's toont hij dan weer groter dan hij werkelijk is, en schatten mensen hem op formaat Schotse Collie (Lassie). Dat haalt hij qua maat dan weer écht niet.


Voor mijzelf is dit ideaal
Al het goede dat bij een 'echte herder' hoort, maar in handzaam formaat.


[ [url=m/irimiq.jpg]Afbeelding[/url] ]



Die van mij is 18 kilo maar schaar ik onder "klein" :o
Schofhoogte is relevanter denk ik...

freetorun

Berichten: 2265
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 14:33

Leuk om zo de verschillen tussen groot en klein te lezen! Ook vooral iedereens perceptie.

Wij hebben een border collie, voor ons de perfecte grootte. Hij is nog op te tillen (rond de 20KG), kan makkelijk in de auto en mee op visite, maar is ook ideaal om samen te mountain biken, bergwandelingen te maken en te sporten.

Voor ons is hij echt een midden klasse en een labrador/golden retriever (reutjes dan) vind ik alweer aan de grote kant haha. Zo zie je maar wat je gewend bent haha.

Afbeelding

Afbeelding

En hij is thuis heerlijk chil <3
Afbeelding