Grote of kleine hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50154
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:58

Ohh gaaf een basset!

Mijn buffeltje van 28 kg. We hadden hem 5 cm lager en 5 kilo minder ingeschat maar in de praktijk maakt dat natuurlijk niets uit.
Afbeelding

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:09

19marjo90 schreef:
Grappig al die verschillende honden!!

Hier een hond van de middenmoot denk ik. Ruim een meter lang, maar laag bij de grond en een gewicht van 30kg.

Onze Bassethound is echt voor alles en iedereen heel erg lief. Hij luistert goed. Hij kan best een flink stuk wandelen, maar vindt een klein stukje ook prima.

[ [url=m/kOArRE.jpg]Afbeelding[/url] ]




Oh geweldig, bij ons in het dorp lopen er ook 2 en wat een lieverds zijn dat <3

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:03

Die Basset is behalve mooi ook gewoon grappig om te zien :D
En die JR x Tibetaan vind ik ook gaaf. Ik hou van ruigharig en lang haar, maar totaal niet praktisch hier. Onze Mastin had ook een hele dikke vacht, toch dachten anderen vaak dat hij gewoon zo'n kortharige vacht had. Ik vind bijvoorbeeld een gladde JR lelijk (sorry mensen), maar een ruwharige lekker stoer :D
Een Ierse Wolfshond vind ik ook geweldig, maar die gaat er niet komen ivm de korte levensverwachting.
De allerknapste was natuurlijk gewoon onze grote meneer ;) :D
Afbeelding

Charlotte446

Berichten: 643
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:23

Mijn schoonouders hebben een paar jaar geleden een nestje gefokt, eenmalig. Eigenlijk vond ik de teef die ze hadden helemaal niet leuk maar de puppies vond ik uiteraard helemaal fantastisch. Na 6 weken konden we de verleiding niet meer weerstaan en hebben we Broes uitgekozen.

Broes zijn vader is een volle Berner Sennen. Zijn moeder was een kruising labrador/stafford/ridgeback.

Broesje is een blij ei en een hele makkelijke hond. Kan heel actief zijn, vind wandelen fantastisch maar kan ook prima een hele dag slapen. Hij weegt 40kg.

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:32

die 2de foto Charlotte, wat een grote antenne :D

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:38

Kinke schreef:
Lukasje schreef:
Wat soort hond zoek jij Kinke ?


Waaks (hij/zij is chef bewaking op onze boerderij), maar niet agressief. Ivm alle ruimte en niet omheind erf, niet teveel jachtinstinct. Moet met onze kat kunnen en relaxt type want geen tijd om iedere dag een uur te wandelen. Moet ook een tijd alleen kunnen zijn zonder sloopneigingen :D



Lief, makkelijk maar zéker wel waaks (naar mijn persoonlijke mening net even te veel :') ) is sheltie.

Willen wel echt graag veel met de baas samen zijn, en echt indruk maken ze doorgaans ook niet op inbrekers.
Zoek je dus een hond die ook echt fysiek afschrikt dan moet je geen sheltie hebben.
Gaat het vooral om zeer duidelijk en luid aankondigen dat er vreemd volk is, maar verder wel lief zijn, dan past sheltie wel.

Daar waren ze natuurlijk deels ook voor, oorspronkelijk.
Boerderijweekhondjes, deels voor het schapenwerk, deels om rond huis aan te geven als er onraad was.

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 11:39

Best leuke hondjes, hoe is de gezondheid en zijn ze erg actief of kunnen ze ook “ uit”.( met genoeg beweging en uitdaging uiteraard.) zijn t echt werkers ?

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:49

Oeh die is leuk Charlotte!
Bassets zijn ook gewoon heel leuk! Wij hebben een kruising, basset met border collie. Maar is qua karakter echt 90%basset. Hij weegt 26 kilo
En dat kleine mormel ;) ervoor is Pip, die komt uit Spanje en weegt 6 kilo.
Ik moet eerlijk zeggen ik ben meer van de grotere honden, maar het us wel lekker handzaam..

Afbeelding

Afbeelding
En Lars als pupje met onze eerste hond, een old englisch bulldog van 30 kilo.
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:51

Muze schreef:
Best leuke hondjes, hoe is de gezondheid en zijn ze erg actief of kunnen ze ook “ uit”.( met genoeg beweging en uitdaging uiteraard.) zijn t echt werkers ?



Kunnen zeker ook uit.
Gezondheid: in ieder ras zit wel wat. Maar doorgaans is de sheltie voor een rashond erg gezond, 12,13,14 jaar zijn absoluut geen uitzonderingen, maar wordt echt als normaal gezien.

Qua maat mogen ze officieel tussen de 35 en 40 cm zijn, 37.5 ideaal.
Maar er zijn er vrij veel die groter of kleiner uitvallen.
De mijne is een grote, komt net boven de 40 centimeter uit.
Iets boven de 9 kilo, maar ziet er door zijn vacht massiever en groter uit dan hij in werkelijkheid is.

Het zijn werkhonden, vinden het doorgaans echt geweldig om met de baas bezig te zijn, en bijvoorbeeld trucjes leren vinden de meeste ook fantastisch.

Maar minder eisend en minder 'het móet' qua beweging dan bijvoorbeeld Border of Aussie

Dagje gewoon op de bank hangen, knuffelen en af en toe eens een voorbijganger uitschelden vinden de meeste ook gewoon prima.
Hun hele leven alleen maar op de bank hangen en geen (mentale) uitdaging, dan doe je ze wel eigenlijk tekort.


Doorgaans erg makkelijk met bijvoorbeeld katten, andere dieren etc.


De mijne mag wèl graag af en toe een mol uitgraven, dat wel :')

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:55

Eliana, je hebt een Basset met een permanentje :D Hartstikke leuk

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:57

Kinke schreef:
Eliana, je hebt een Basset met een permanentje :D Hartstikke leuk


Ja hij heeft een plukvacht. Dus hij variert nogal van gladharig naar een permanent ;)

Afbeelding

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:11

groot klein... ik vind ze allemaal geweldig! Ik zie alleen maar geweldige hondjes voorbij komen. Voor mij zijn er teveel rassen om in 1 mensenleven bij je te kunnen hebben.
Goed luisteren, eigenwijs, jachtinstinct ik zag het alleen maar als een les om honden beter te leren begrijpen.
Het is ook de baas achter de hond die er een irritant beest van maakt, niet de hond zelf.
Wij hebben nu 6 honden en echt van klein naar groot.. 2 geweldige chihuahua's. Wat zijn dat toch leergierige, intelligente hondjes met een groot knuffel gehalte.

Afbeelding

We hebben al meerdere mensen horen zeggen:" sinds ik die van jullie ken vind ik chihuahua's veel leuker". En daar gaat het ook vaak mis.. de opvoeding. Voor een kleintje net zo belangrijk als voor een grote
Dan hebben we 2 tussen maatjes beide ruwharig... Eentje een pincher x poedel en de andere een Catalaanse herder x ..?
De pincher x poedel is echt een jacht hondje en beet in haar jeugd makkelijk een bruine rat dood.

Afbeelding

De Catalaan luistert heel goed is ook een beetje te vergelijken met een border collie maar dan zelfstandiger.

Afbeelding

En onze grote dames zijn 2 zusjes, Pyreneese berghond met 1/4 Maremma. Zeer zelfstandige honden en zo sterk. Echt geweldige dieren maar ook alleen maar goed te hebben omdat we achteraf wonen want dat zijn blaffers... daar is een chihuahua niks bij.

Afbeelding

Als deze groep wat uitgedund is dan komt er een oud Duitse herder en waarschijnlijk een chihuahua. Dat zijn toch wel de rassen waar we ons leven mee af willen sluiten.

xSannee

Berichten: 4353
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:22

Wat een leuk topic met al die verschillende hondenrassen!

Hier een "klein" hondje, maar voelt niet fragiel haha. Wij hebben een Welsh Corgi Pembroke! Zo'n 14 kilo, maar natuurlijk laag bij de grond *D
Lekker actief als het moet, maar binnen vooral lekker aan het slapen haha. Wel lekker een karakterkoppie er op, maar daar houden we wel van. Kan wel makkelijk met kids, andere honden en mensen. Maar dat is altijd weer hond afhankelijk natuurlijk.


Afbeelding


Wij wonen nu nog relatief klein, en door familie verliefd geworden. Maar ooit komt er nog een middenmaatje bij wat mij betreft, formaat Toller, Friese Stabij oid. Maar ben er dan nog niet uit welk ras. Wie weet doen we hier nog inspiratie op.

SjonnieZ

Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:51

SusanH schreef:
Sterkte met het verlies van je maatje ts.

Onze Coco was nog pup toen je dit topic startte, nu is ze 2.

[ [url=m/xqGViL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rFvnif.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik blijf dit de perfecte maat vinden. Heel klein vind ik niks ( mijn familie zit helemaal in de teckels) en groot vind ik ook niet leuk. Zelf ook wat minder leuke ervaringen gehad met hele grote honden dus heb het er niet zo op. Buiten is ze lekker actief en in huis kruipt ze het liefste in je en is ze graag dichtbij. Heel gezellig.


Mooie hond.. wat is dit voor een ras?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:59

SjonnieZ schreef:
SusanH schreef:
Sterkte met het verlies van je maatje ts.

Onze Coco was nog pup toen je dit topic startte, nu is ze 2.

[ [url=m/xqGViL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/rFvnif.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik blijf dit de perfecte maat vinden. Heel klein vind ik niks ( mijn familie zit helemaal in de teckels) en groot vind ik ook niet leuk. Zelf ook wat minder leuke ervaringen gehad met hele grote honden dus heb het er niet zo op. Buiten is ze lekker actief en in huis kruipt ze het liefste in je en is ze graag dichtbij. Heel gezellig.


Mooie hond.. wat is dit voor een ras?


Een Heidewachtel ofwel Kleine Munsterlander.

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 13:04

Haha, het blijft mooi om te zien wat ieders referentiekader is met betrekking tot ‘groot’ en ‘klein’.

Wij hebben een ‘klein’ hondje van 35kg en een ‘normale’ hond van 65kg. Wij ervaren die van 65kg echt als doodnormale maat. Zijn rug steekt een centimeter of 8 boven de eetkamertafel uit.
De kleine is een Griekse asielzoeker, ras onbekend. De ander een zuivere Leonberger. Beide compleet andere karakters, maar beiden hilarisch op hun eigen manier.

Afbeelding

De Leonberger was/is echt de droomhond van mijn zoon en mij. Inmiddels is hij bijna 5 en ik kan me niet voorstellen dat we ooit geen Leonberger hebben. Hij heeft echt alles en meer waar gemaakt dan het ras beloofd.

Warboel
Berichten: 14690
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:02

Gecondoleerd met je hond :knuffel: gezien dat een windhond kruising was, zou je niet weer een windhond(kruising) willen?
Ik heb 2 windhonden; een Silken Windsprite (teefje, 51 cm) en een uit de kluiten gegroeide whippet (reutje, 57 cm) en vind ze qua maat perfect! Nouja, Appa had wel ietsje kleiner gekund haha. Ze wegen 12 en 18 kg. Ze zijn heel compact! Rollen zich gewoon op als een croissantje :')

Het is echt een fantastisch stel en ze vinden bijna alles leuk. Van een dagje op de bank hangen met paar korte wandelingetjes, tot lange wandelingen door de bergen.

Otje
Afbeelding

Appa
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:21

Muze schreef:
Schopje van m’n eigen topic.
Onze grote liefde is helaas afgelopen zomer helaas ingeslapen..
En nu kijken we rustig wat rond naar een lieve nieuwe vriend(in), en is de vraag “ wat is een passend formaat” weer actueel…

Helemaal vergeten te condoleren met het verlies van je grote liefde.
Hoop dat je snel weer een nieuwe grote liefde vind.

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 10:54

Ja, rustig oriënteren en rondkijken.

We vinden windhonden fantastisch. Willen wel een maatje kleiner. whippet zou kunnen.

luuntje

Berichten: 13983
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:14

Gaaf al die mooie honden.

Wij hebben onze 5e of 6e Engelse Cocker Spaniel nu.
Loopt prima los. Agility mee gedaan.
Geen hond om gehoorzaamheidstraining mee te doen. Na max 3 x is hij de oefening zat.
Speuren en detectie vind hij wel leuk.

Waaks. En dan bedoel ik niet naar alles blaffen. Maar grommen/blaffen als het foute boel is.
Gek op ons gezin. Maar ik sta op nummer 1.
Loopt buiten zijn neus achter na (luistert wel als je roept) negeert andere mensen en honden.

Wil overal bij zijn, eigenwijs en elke 2 maanden naar de trimsalon. Hij weegt 13 kg.


Afbeelding

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:20

Wij hebben gekozen voor een labrador retriever vanwege de karaktereigenschappen. Hij is nu twee, 32 kg en echt een schat van een hond. Achteraf had ik een kleinere hond wel praktischer gevonden, toch een stuk makkelijker meenemen. Qua karakter past hij goed: in huis rustig, kan goed alleen zijn, doet nog geen vlieg kwaad, mensgericht en makkelijk trainbaar, maar ook lomp en enthousiast (dat is ook een stukje opvoeding :Y) ).

Afbeelding

ElfBeau_067

Berichten: 1996
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:44

TS: ik heb even je berichten doorgelezen en ik denk dat een kruising met een ghond is waar jij opzoek naar bent? Zoals dus je vorige windhond. Of in die richting?
Met sommige berichten lijkt het ook alsof je opzoekt bent naar een terriër, alleen dan toch weer niet vanwege het (te) kleine formaat voor je. Ik zou een middelmatige grote kiezen met honden. Want: niet te groot, niet te klein. Dat zou ik tenminste denken.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:51

Sterkte TS!

Hier mijn hele leven altijd Hollandse Herders gehad tot ik op een dag verliefd werd op de Welsh Corgi Pembroke. Een herder maar dan in een kleiner formaatje :+

Uiteindelijk is het een Welsh Corgi Cardigan geworden nadat ik meer onderzoek had gedaan naar het verschil tussen beide in karakter. Na het overlijden van onze laatste Hollander ben ik gaan rondkijken voor nog een Cardigan. Op het moment bestaat de 'collectie' dus uit 2 en verwachten we begin februari ons eerste nestje <3

Sebbie
Afbeelding

Enzo
Afbeelding

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 12:13

ElfBeau_067 schreef:
TS: ik heb even je berichten doorgelezen en ik denk dat een kruising met een ghond is waar jij opzoek naar bent? Zoals dus je vorige windhond. Of in die richting?
Met sommige berichten lijkt het ook alsof je opzoekt bent naar een terriër, alleen dan toch weer niet vanwege het (te) kleine formaat voor je. Ik zou een middelmatige grote kiezen met honden. Want: niet te groot, niet te klein. Dat zou ik tenminste denken.


Ja wellicht een kruising . Maar we vallen vooral op karakter. Geen specifiek ras

MabuPets
Berichten: 461
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:09

Sterkte met het verlies van je maatje Muze. Altijd vreselijk om afscheid te moeten nemen..

Wij hebben uiteindelijk bewust gekozen voor een redelijk formaat hond; kruising alaska malamute x Husky.
Ik ben vanuit thuis uit grote honden gewend en ik vind het fijn om een groot formaat hond te hebben om mee te knuffelen en lange stukken mee te wandelen. Ze weegt zo'n 36 kilo.


Ze vindt alles en iedereen leuk; mensen, kleine kinderen, andere honden, katten. Ze is heel sociaal en we kunnen haar overal mee naartoe nemen :)

Ze is wel enorm koppig en zelfstandig. Als ik haar iets vraag en ze ziet er het nut niet van in dan kan ik op mijn kop gaan staan maar dan gebeurt het niet. Daar moet je tegen kunnen :+ Het is een echte clown en praat enorm veel, ik vind het zelf geweldig, maar ik kan me voorstellen dat ze een beetje veel kan zijn voor een ander :')

Qua beweging valt het enorm mee, ze vindt het heerlijk om lange wandelingen te maken maar ze kan ook heerlijk de hele dag op de bank liggen snurken.

Het enige nadeel, de haren.. Zo veel haren. Als ik klaar ben met stofzuigen en ik draai me om dan liggen er alweer overal vlokken met haar :x

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding