Wat voer jij je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 12:14

Wij zijn zaterdag gestart met PrimaDog Hert & Kalkoen en tot nu toe heb ik hem niet meer echt in zijn oksels zien krabben/zien schudden met zijn hoofd, dus ik heb goede hoop! Hij eet het (tot nu toe) ook met smaak. Het zijn wel vrij kleine brokjes.

Ik zie dat PrimaDog van de "hypoallergene" variant meerdere smaken heeft (ook eentje met zalm en eentje met haring). Wisselen jullie weleens in smaken of is dit niet per se wenselijk?

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:51

Sem_ schreef:
Wij zijn zaterdag gestart met PrimaDog Hert & Kalkoen en tot nu toe heb ik hem niet meer echt in zijn oksels zien krabben/zien schudden met zijn hoofd, dus ik heb goede hoop! Hij eet het (tot nu toe) ook met smaak. Het zijn wel vrij kleine brokjes.

Ik zie dat PrimaDog van de "hypoallergene" variant meerdere smaken heeft (ook eentje met zalm en eentje met haring). Wisselen jullie weleens in smaken of is dit niet per se wenselijk?


Ik vind het vreemd dat je na amper 4 dagen al een verschil merkt? Maar, goed natuurlijk !
Ik zou nu niet meteen veranderen van voer noch smaak nu je resultaat hebt en dit echt een poos volhouden zodat je zeker weet dat je hond het goed doet op dit voer vooraleer je een andere smaak introduceert.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:58

Bij de hond van mijn ouders zagen we al na slechts 1 dag bij een voerwisseling of het succesvol was. Dan was hij nog niet direct alle jeuk kwijt, maar nam het wel af (of niet, als het niet succesvol was). De eerste paar keer hebben we het toch langer geprobeerd vol te houden op een niet-succesvol voer, maar meestal zag je de jeuk dan verder opbouwen in plaats van afnemen. Het is niet de norm, maar het kan zeker wel.

Een voerwisseling zou ik de eerste 3-6 maanden niet aan beginnen als hij het goed lijkt te doen op het huidige voer. Eerst maar eens goed tot rust laten komen. En noodzakelijk is het sowieso niet.

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:39

Ik meld mij hier even omdat ik mij aan het oriënteren ben op KVV voor mijn Golden.
Ze eet niet bepaald goed en ik word er een beetje moedeloos van.
Nu heb ik laatst van een medecursist op ringtraining een rol Kivo gekregen en dat vond ze natuurlijk heerlijk.
Ik zou het graag combineren. Een maaltijd per dag vlees en een maaltijd brok.
Zodat er afwisseling is en zodat het financieel ook nog leuk blijft voor mij.

Nou weet ik dat er heel veel aanbieders zijn, dus ik zou graag persoonlijke ervaringen horen van mensen die zowel vlees als brokken voeren en daar een fijne weg in gevonden hebben.

Met kiwiwitje heb ik persoonlijk contact en die heeft mij al wel het een en ander verteld.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:44

Ja van mij weet je t al maar ik drop t toch nog even voor anderen;

Wij voeren kivo, dogmeat en alroda/darf.
Brok meestal acana. Maar ook brit care grain free of carnilove. We hebben nu eukanuba grain free en heel tevreden alleen het verharen is mega geworden.

Themba

Berichten: 1459
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:58

Ik heb een tijdje kivo brokken en kivo kvv gevoerd. Was er erg tevreden over.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:41

Ik ben naar aanleiding van dit topic en op aanraden van de dierenarts geswitcht naar royal canin hypoallergeen. Ik heb voor de liefhebber nog wel darm wild brokken meer dan 8 kilo. Bij interesse pb maar! Ik moet zeggen we zijn nog niet mega lang bezig, mijn meisje eet dit voer wel echt veel beter, en mijn reu met jeuk zie je duidelijk dat die minder jeuk heeft. Nu een krappe twee weken onderweg.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:18

Hier ook vlees en brok. Zowel vlees als brok allerlei merken en varianten. Weinig wat ik nog nooit gevoerd of gemixt heb. Overigens net zo goed hondenvoer als mensen eten en ook dat wordt gerust gemixt. Als ze maar met smaak eten. Uiteindelijk zegt vrijwel elk merk qua brokken dan dat het complete voeding is dus in basis zal het allemaal wel los lopen. Gelukkig geen allergie honden hier. Zou het vreselijk vinden niet meer klakkeloos alles te kunnen voeren en mixen. Overigens diaree en overgeven kennen ze amper hier. Waarschijnlijk omdat ze dit al levenslang gewend zijn.

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 08:43

Krokante brok en vlees voeren op dezelfde dag, kan dat? Ik dacht eigenlijk dat vlees altijd gecomineerd moest worden met geperst brok

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 08:46

Ik heb voor nu in ieder geval een bestelling geplaatst bij Dogmeat.
De afgelopen dagen doet ze het goed op 1 maaltijd per dag KVV en 1 maaltijd per dag brokken.

Voor mij is dit al een hele verademing. Want wat een 'stress' kan het geven als je hond niet of nauwelijks eet.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:44

noox schreef:
Krokante brok en vlees voeren op dezelfde dag, kan dat? Ik dacht eigenlijk dat vlees altijd gecomineerd moest worden met geperst brok

Doen we hier al zo’n 8 jaar. Ook aan pups in t nest al.

https://degroeneos.nl/combineren-van-ho ... ers-vlees/

Geperst eten ze hier niet

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:13

Ik ben benieuwd, hoe vaak geven jullie je hond een grotere kauwsnack zoals een stuk kophuid of luchtpijp (waar ze langere tijd mee zoet zijn)? Is dat iets wat je dagelijks kunt aanbieden of is dat wat te veel?

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:44

In principe dagelijks langdurig kauwen.

Leo

Berichten: 50135
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:25

Ik geef ook dagelijks een goede kauwsnack :j

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:38

Hier ook dagelijks een gedroogde natuurlijke kauwsnack (soms zelfs twee als ik merk dat die even wat wat te doen nodig heeft) en er ligt altijd hertenhuid oid.

Freek eet nu ruim twee weken KVV en ik ben echt súper enthousiast! Hij vindt het heerlijk en ik vind het ook minder ranzig dan ik dacht _O-

Grootste verschil is nog wel dat hij minder uit hoeft. Nu is vaker uit voor ons niet erg, maar hij ging soms na een uur of twee/drie al zenuwachtig doen en dat vind ik wel een beetje sneu. Nu gaat hij 3x per dag uit (in plaats van 4 tot 5x per dag) en is niet meer onrustig dat hij heel nodig moet. Ik vind hem ook gemoedelijker in huis.

Nu kijken of we ergens een extra vriezer kwijt kunnen, want die rollen in de dierenwinkel zijn wel erg prijzig en niet veel keus.

Leo

Berichten: 50135
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 19:52

Fijn is dat he! Alleen al om de hoeveelheid (en formaat) poep zweer ik bij KVV _O- en dan hebben we echt een goede kwaliteit brokken, maar toch zijn de drollen niet met elkaar te vergelijken.
Fijn dat het zo goed gaat!!

Wij hebben een vierkante bovenlader vriezer op zolder gezet, ideaal. Ik haal nu 1x per 2 maanden een vracht KVV bij Ekowolf en kook eens in de zoveel weken 2 pannen groente voor groentemix voor in de vriezer.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 23:09

Ik geef (nog) geen groente bij. Online zie je nog wel verschil met wel/niet geven, dus daar heb ik nog twijfels over wat wijs is. Ik voer wel veel verschillende vleessoorten (o.a. konijn, wild, eend, paard) en ook af en toe vismix.

Hij krijgt van ons wel af en toe een likmatje met wortel en pompoen. Ook is die gek op appelschilletjes en die krijgt die ook af en toe, net zoals een stukje banaan.

Themba

Berichten: 1459
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Rheden

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 20:48

Voer nou sinds een week wolf of wilderness. Vacht mooi poep mooi maar man hij drinkt en plast onwijs veel. Andere hier bekend mee?

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:15

Hoi, ik val even binnen, hopelijk kunnen jullie meedenken.
Onze Friese stabij van vier heeft huidproblemen. Al toen ze bij ons kwam had ze een rood buikje. Ze kreeg van de fokker Renske en we zijn toen overgestapt op farmfood. Haar rode huidje verdween en ze heeft het hier echt wel een tijdje heel goed op gedaan. Totdat ze uitgekeken raakte op de farmfood. We hebben toen gezocht naar ander voer, maar elke keer weer die rode huid. Uiteindelijk weer terug naar de farmfood, maar naast dat ze het niet graag meer at kreeg ze hier ook een rood huidje van.
We hebben veel soorten voer geprobeerd van Royal canin hypoallergeen voer tot voer hoog in vlees% tot voer als wooof tot een vegetarische brok. Vaak gaat het één zak goed en als je dan denkt dit is het we kopen nog een zak, dan gaat het bij zak twee weer mis.
Een paar weken terug had ze last van buikpijn en hebben we haar op de kip met rijst gezet. Naast dat haar buikpijn er van opknapte, knapte haar huid er ook enorm van op en kwam ze prachtig in model (ze heeft ook nog eens gewichtsproblemen). Het liefst zouden we haar op kip met rijst houden, maar dat is natuurlijk te eenzijdig voedsel.
Op het moment zijn we weer druk op zoek naar een nieuwe brok, maar we vragen ons af of we niet beter iets anders kunnen geven als vers vlees. Liever houden we haar op een brok, maar dat is meer gemakzucht, als ze het echt beter doet op vers gaan we dat natuurlijk voor haar doen.
Hebben jullie tips of trucs voor ons? Het is zo rot te zien dat ze zo’n jeuk heeft. Alvast bedankt voor het meedenken.

sterregoud
Berichten: 1844
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:22

Elsje, heb je al Cavom brok geprobeerd ? Ook zou je gestoomd vlees kunnen geven, farmfood fresh zakjes zijn dat. Wel wat duur, maar ook goed.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:29

Sterregoud dank voor je reactie. Cavom hebben we al geprobeerd, volgens mij de groene zak. Miss moeten we de lam en rijst eens proberen, die is voor gevoelige honden.
Die farmfood zakjes hadden we altijd voor onze oude Jack Russel, die brokken niet meer goed kon eten. Hij deed het er goed op en de stabij kreeg ook altijd een beetje. Dat viel goed in de smaak. Miss daar idd eens in verdiepen.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 23:30

Ik zou t gewoon eens proberen. Op vers. Kun je daarna altijd nog over een tijdje, als haar lichaam/darmen goed de tijd hebben gehad om tot rust te komen, proberen om terug op brok te gaan. Ik zou wel gaan voor kvv met zo min mogelijk toevoegingen. Geen zalmolie, geen premix, geen groente. Evt afwisselen tussen merken en natuurlijk diersoorten. Dan zit je al snel, voor een volwassen hond, goed.

Of je vraagt advies bij bijvoorbeeld ekowolf.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:22

Kiwiwitje we gaan ons ook verder verdiepen in vers, als we naar de kip-ervaring kijken ga je toch denken dat er miss iets in brokken zit waar ze niet tegen kan en niet perse een bepaalde diersoort (wat we eerst dachten)

Fem

Berichten: 12513
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:29

Ik hoor om mij heen steeds meer geluiden van allergieën. Waar het vroeger voornamelijk om allergie voor granen ging (vandaar alle graanvrije brok opties), hoor ik nu steeds vaker ook allergieën voor bepaalde diersoorten.

Misschien een optie om per diersoort te gaan elimineren?

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:42

Elsje123 schreef:
Kiwiwitje we gaan ons ook verder verdiepen in vers, als we naar de kip-ervaring kijken ga je toch denken dat er miss iets in brokken zit waar ze niet tegen kan en niet perse een bepaalde diersoort (wat we eerst dachten)

Ik denk dat inderdaad ook. Of een intolerantie voor iets in de brok.
Je zou eens contact op kunnen nemen met “je hond gezond”
Misschien kan zij je verder helpen.