Wat voer jij je hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 13:17

@Noox ik zat voor jou te denken aan Ziwi Peak, dat is gedroogd vlees. Ik heb net gekeken maar dat spul is echt ontzettend duur. -O-
1 kilo kost rond de € 40,00 8)7

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:13

Hallo, sinds kort ben ik in het bezit van een Labrador teefje (gesteriliseerd) van 2 jaar. Overgenomen van kennissen die door gezondheisproblemen niet meer met de hond konden wandelen. Nu krijgt ze veel meer beweging en gaan we regelmatig naar het bos. Ze is iets te dik geworden maar verwacht dat ze wel zal afvallen nu ze meer beweging krijgt.

Ik heb een zak voer mee gekregen van Eukanuba Daily Care Overweight. Nu heb ik het idee dat ze dit voer niet zo heel lekker vindt want ze laat bijna alle brokken liggen. Omdat ze nu ook meer beweging krijgt denk ik niet dat dit voer nog geschikt voor haar is. Ik heb al het een ander opgezocht op internet maar er is veel keuze.

Wellicht hebben jullie een idee wat bij haar past. Ik zat zelf te denken aan Acana Heritage Light & Fit Dog.?

kiwiwitje

Berichten: 20124
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:44

Je zou ook naar natural greatness rabbit kunnen kijken

Damelza

Berichten: 4680
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:19

Ik heb bij de action twee likmatten gescoord, nu smeer ik er eigenlijk gewoon leverpastei op want daar is ze groot fan van. Maar zijn er nog andere (gezonde) dingen die erop kunnen? Ik ben daar nog niet zo in thuis.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:35

Goede kwaliteit natvoer werkt hiervoor ook goed, het is wel wat compacter, dus je moet het wel eerst wat met een vork prakken. Een goedkoper alternatief dat toch de voorkeur heeft boven regelmatig leverworst is kattennatvoer, de paté-variant. Ook goedkope varianten zijn in de basis compleet (mits dat op de verpakking staat. Grappig genoeg zijn juist de dure merken bij zooplus vaak alleen aanvullend voer, dus niet compleet) en hoewel niet geweldig, wel op vleesbasis in de meeste gevallen. Alleen vrij veel vocht, wat voor dit soort dingen juist handig is. Tussen honden en katten zit niet zo'n groot verschil in voederbehoefte, behalve dan dat kattenvoer kritischer is.

tones

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:53

Ik zag die likmatten ook liggen.
Geef je dat als tussendoortje?
Of smeer je er een complete maaltijd op?

kiwiwitje

Berichten: 20124
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:14

Als ze vlees lekker vinden kan dat. Of beetjes yoghurt zodat je verschillende smaakjes kan aanbieden
Kittyrade kan ook.

lor1_1984

Berichten: 12057
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:22

Ik wissel tussen pindakaas, yoghurt, kwark, leverpastei, smeerkaas, (tonijn/huzaren/rundvlees)salade en kvv en soms doe ik 2-4 verschillende smeersels erop.
Na het smeren even in de vriezer en daarna plak ik ze met de zuignappen tegen de deur/keukenkastje aan zodat ze de mat niet ergens verstoppen.

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 23:07

Onze hond krijgt altijd een likmat of andere vorm van voerverrijking (bijvoorbeeld een Zogoflex Toppl of Sodapup Flower Pot voor volledige maaltijden) als we weg gaan. Dat zorgt ervoor dat hij rustig blijft en daarna lekker kan slapen. Het is ook leuk voor regenachtige dagen dat je toch wat minder wandelt en ze wel voldoende uitdaging wilt geven.

Ik heb grote en kleine likmatten in verschillende vormen zoals de Lickimat Wobble. Ik gebruik natvoer waarin minimaal 60-80% vlees/vis in zit. Dit vervangt dan (een deel van) de normale maaltijd. Ik koop dit soms ook in de supermarkt. Je kan er ook sommige babyvoeding op smeren die uit bijvoorbeeld alleen pompoen en een beetje water bestaat.

Ik doe de likmatten invriezen, dan is het meer een uitdaging. Ik heb maar een klein hondje, dus meerdere likmatten e.d. zodat ik één wat grotere verpakking natvoer kan verdelen en het niet te lang open blijft staan. Dat is voordeliger dan de hele kleine blikjes.

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:10

Wij geven het gewone voer via de mat
Carnis worst in dit geval

De mat van de Action is hier in ieder geval een succes :j

Damelza

Berichten: 4680
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:44

mavantos schreef:
Onze hond krijgt altijd een likmat of andere vorm van voerverrijking (bijvoorbeeld een Zogoflex Toppl of Sodapup Flower Pot voor volledige maaltijden) als we weg gaan. Dat zorgt ervoor dat hij rustig blijft en daarna lekker kan slapen. Het is ook leuk voor regenachtige dagen dat je toch wat minder wandelt en ze wel voldoende uitdaging wilt geven.

Ik heb grote en kleine likmatten in verschillende vormen zoals de Lickimat Wobble. Ik gebruik natvoer waarin minimaal 60-80% vlees/vis in zit. Dit vervangt dan (een deel van) de normale maaltijd. Ik koop dit soms ook in de supermarkt. Je kan er ook sommige babyvoeding op smeren die uit bijvoorbeeld alleen pompoen en een beetje water bestaat.

Ik doe de likmatten invriezen, dan is het meer een uitdaging. Ik heb maar een klein hondje, dus meerdere likmatten e.d. zodat ik één wat grotere verpakking natvoer kan verdelen en het niet te lang open blijft staan. Dat is voordeliger dan de hele kleine blikjes.


Ik geef haar nu inderdaad ook als we weggaan een likmat, wel slim om ze dan in te vriezen inderdaad. Dan zijn ze er ook wat langer mee bezig.

Nog aanraders qua natvoer wat grotendeels uit vlees bestaat?

kiwiwitje

Berichten: 20124
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:55

Lily’s kitchen, wolf of wilderness vind ik fijne en verschillende smaken. Of gestoomde wordt.

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:37

Ik gebruik diverse en kijk naar het percentage vlees en of ik geen andere gekke dingen zie staan. Het natvoer is bij ons geen hoofdvoer en ik geef elke keer een ander merk van verschillende winkels. Regelmatig ook uit de supermarkt als het (bijna) op is. Ik meng het soms ook met een beetje water, zodat het wat makkelijker te verdelen is. Sommige merken zijn wat minder vloeibaar van structuur als de andere.

Als straks de brokken op zijn gaat Freek over op KVV, dus dan zal ik dat erop gaan smeren.

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:14

Dog Lovers Gold was hier geen groot succes helaas. Mijn hond is volgens mij geen fan van de smaak en hij krijgt er erg harde ontlasting van. Positief is dat hij eigenlijk helemaal niet heeft gebraakt sinds dit voer, dat deed hij soms ('s ochtends) wel bij Acana classic. We gaan nu Darf vol bites proberen. Hopelijk is drie keer scheepsrecht. :j

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:51

Ik voer al een tijd Primadog naar grote tevredenheid. De harde werkers krijgen de active. Guinness de hert&kalkoen met erwten, vox kip met aardappel. Eten allemaal graag en zien er weer mijn mening goed uit. Mooi en zachte vachten en goede bespiering

_Nelleke_

Berichten: 8063
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 07:27

Even dit topic wakker maken. Voor degenen die KVV voeren uit van die grote kilo worsten, wat is de handigste manier van ontdooien? Ik heb nu uit het plastic en in het plastic geprobeerd. In de koelkast blijft ie tot wel 24u nog bevroren. Uit het plastic loopt al het vocht eruit.

Heb 2 middelgrote honden en voer 750gr per dag dus de omloopsnelheid lijkt me voldoende voor de verpakkingsgrootte. Alleen overal staat max 24u bewaren in de koelkast. Ik neem aan dat ze daarmee bedoelen max 24u nadat het ontdooit is want na 24u is ie bij mij nog niet te voeren.

kiwiwitje

Berichten: 20124
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 08:19

Ik hou ze in de folie tot ik t open maak en dan gaat t in een bak. Ik voer er gerust 2 dagen van. Maar vaak is t nog niet helemaal ontdooid bij de eerste voerbeurt

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 08:26

Ik voer alleen s ochtends kvv en doe dat de avond vooraf in de magnetron alvast in de voerbak klaarzetten. Het is muis- en vliegvrij (dat laatste is s zomers een ding. Het eerste ben ik over het algemeen binnen korte tijd ook weer kwijt, maar heb regelmatig nieuwe huisgenoten dankzij waar mijn huis staat en hoe het opgebouwd is), gemakkelijk te ontsmetten en houdt het verser dan gewoon open op tafel.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 08:42

Als ik KVV voer dan gaan de worsten in het folie in een curver bakje in de koelkast om te ontdooien, kan inderdaad wel 12-24 uur duren met grote rollen. Pas met voeren snij ik ze open. Ik doe een heel weekend met zo’n grote kilo rol en het vlees is op deze (bewaar)manier echt nog helemaal prima de tweede dag.

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:08

Vanaf vandaag gaat onze hond ook over op kvv, maar dat ontdooien ben ik ook wel benieuwd naar.

Onze hond heb ik betekend dat hij ongeveer 160 gram (20 gr x 8 kg) per dag eet. Dus ik doe 3 dagen met een rol van 450gr (dat is 150gr per dag, maar hij is gecastreerd en krijgt daarnaast genoeg kauwdingen dus dat ga eerst even kijken hoe die het daar op doet), maar je wil natuurlijk ook wisselende diersoorten voeren.

Ik dacht nu de worsten bevroren in 3 stukken te snijden en dan elke dag een ander diersoort te geven. Of kan ik beter per worst ontdooien en dan in 3 dagen opvoeren? Is dat niet te lang?

Leo

Berichten: 50185
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:25

Ik laat de kiloworst in verpakking in een grote plastic bak ontdooien in de koelkast. Als deze bijna ontdooit is snij/weeg ik de porties en deze gaan in kleine curverbakjes de koelkast in. Hij krijgt 270 gram per portie dus ik haal er 3 porties en een beetje uit.
Als ik de rol een keer te laat uit de vriezer heb gehaald en hij nog niet ver genoeg ontdooid is leg ik hem even in een bak met (koud) water.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 09:36

mavantos schreef:
Vanaf vandaag gaat onze hond ook over op kvv, maar dat ontdooien ben ik ook wel benieuwd naar.

Onze hond heb ik betekend dat hij ongeveer 160 gram (20 gr x 8 kg) per dag eet. Dus ik doe 3 dagen met een rol van 450gr (dat is 150gr per dag, maar hij is gecastreerd en krijgt daarnaast genoeg kauwdingen dus dat ga eerst even kijken hoe die het daar op doet), maar je wil natuurlijk ook wisselende diersoorten voeren.

Ik dacht nu de worsten bevroren in 3 stukken te snijden en dan elke dag een ander diersoort te geven. Of kan ik beter per worst ontdooien en dan in 3 dagen opvoeren? Is dat niet te lang?


Hoeveel gram brokken voerde je eerst? Want in principe is 100g brokken ongeveer gelijk aan 200g kvv, zeker als je niet zulke vette soorten uitgekozen hebt. De 2-3% richtlijn is eigenlijk meer voor grotere honden

Persoonlijk zou ik het per worst ontdooien, ik vond het gezaag door bevroren worsten naar werk. Zodra het ontdooit is goed op de koudste plaats van je koelkast leggen.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:02

Worsten haal ik altijd uit het folie - ik vind dat het anders een smerige boel wordt - en gaan dan in een vershouddoos bovenin de koelkast (ingesteld op 6°C). Dan is het na 24 uur zeker klaar voor gebruik, onderin de koelkast heeft het een stuk langer nodig. Ik voer het na ontdooien in 2, heel soms 3, dagen op. Die derde dag stinkt het een beetje als ik het bovenin de koelkast heb bewaard, onderin is beter na ontdooien.

Voor degene die een kilo worst nooit tijdig opgevoerd krijgen: leg de worst in het folie ca. 1,5 uur in de koelkast (onder, zeker niet boven want dan wordt de buitenkant te zacht en blijft de binnenkant te hard), pak vervolgens de worst, een snijplank gedegradeerd voor KVV en een groot scherp koksmes. Gebruik eventueel een handdoek om de worst vast te houden en snijd de worst in 2-en, 3-en of net wat je nodig hebt per 2 dagen. Nog te hard? Dan nog een half uurtje de koelkast in. Verwijder het folie en verdeel de stukken over vershouddoosjes. Een deel de koelkast in, de rest in de vriezer.

mavantos

Berichten: 3612
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:43

Mizora schreef:
mavantos schreef:
Vanaf vandaag gaat onze hond ook over op kvv, maar dat ontdooien ben ik ook wel benieuwd naar.

Onze hond heb ik betekend dat hij ongeveer 160 gram (20 gr x 8 kg) per dag eet. Dus ik doe 3 dagen met een rol van 450gr (dat is 150gr per dag, maar hij is gecastreerd en krijgt daarnaast genoeg kauwdingen dus dat ga eerst even kijken hoe die het daar op doet), maar je wil natuurlijk ook wisselende diersoorten voeren.

Ik dacht nu de worsten bevroren in 3 stukken te snijden en dan elke dag een ander diersoort te geven. Of kan ik beter per worst ontdooien en dan in 3 dagen opvoeren? Is dat niet te lang?


Hoeveel gram brokken voerde je eerst? Want in principe is 100g brokken ongeveer gelijk aan 200g kvv, zeker als je niet zulke vette soorten uitgekozen hebt. De 2-3% richtlijn is eigenlijk meer voor grotere honden

Persoonlijk zou ik het per worst ontdooien, ik vond het gezaag door bevroren worsten naar werk. Zodra het ontdooit is goed op de koudste plaats van je koelkast leggen.


Dat ligt er ook maar net aan welk brok je voert, want van het ene moeten ze veel meer dan het andere. Hij kreeg +/- 90-100gr Riverwood Hert, Lam & Konijn per dag. Laatste tijd vervingen we al bijna elke dag een portie brok voor een portie natvoer (met hoog vlees gehalte), omdat we dit goed in een likmat ed konden smeren voor wat extra uitdaging.

Hij is op dit moment ook niet veel te dik oid, maar een beetje eraf mag wel.

kimmie261

Berichten: 19225
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:02

Hier voeren we KVV , Barf en wat hoogwaardig blikvoer..

KVV en Barfvlees ontdooi ik in een emmer water, smorgens in het water, dan is het savonds ontdooit, moet het snel ontdooien gaat het in een emmer heet water, dan is het wel in een half uurtje voerklaar, ik ontdooi zo'n 4 kilo vlees per dag, wat evt over blijft gaat dan in een bakje in de koelkast