"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 10:41

Excuses als hier al een topic over loopt.
Ik las dit gisteren en vind het echt een hele goede zaak! *\o/*
Ik vraag me alleen wel af waar de grens gaat liggen en hoe ze dit gaan controleren.
Het vertoningsverbod zag ik niet aankomen en lijkt me ook goed! Dus dat betekent dat eigenaren van zo'n dier ook geen foto's/video's online meer mogen plaatsen.

Wat vinden jullie van deze ontwikkeling? Gaat het te ver of juist niet?
En welke ras- en diersoorten mogen hier van jullie onder vallen?

Citaat:
Minister Piet Adema (LNV) kondigt vandaag vergaande stappen aan richting een Nederland waarin geen enkel huisdier meer hoeft te lijden onder zijn of haar uiterlijk. Er wordt gekeken naar twee verboden voor dieren met schadelijke uiterlijke kenmerken, zoals katten met vouwoortjes. Het gaat om een houdverbod en een vertoningsverbod. Als er een houdverbod wordt ingesteld, betekent dat automatisch ook een handels- en importverbod.

Bij de keuze voor een huisdier kiezen mensen vaak voor kenmerken die ze schattig vinden, bijvoorbeeld honden met een korte snuit of katten met vouwoortjes. Zij hebben de beste bedoelingen, maar weten vaak niet dat dieren permanent kunnen lijden onder deze eigenschappen. Hondjes met een te korte snuit moeten bijvoorbeeld constant happen naar adem.

Vandaag maakt minister Adema zijn plan van aanpak bekend om dit dierenleed te voorkomen, te beginnen met honden en katten. Dat betekent het uitwerken van twee maatregelen voor dieren met schadelijke uiterlijke kenmerken: een houdverbod en een vertoningsverbod.

Minister Piet Adema: “Dit onderwerp raakt me niet alleen als minister, maar ook als mens. We maken onschuldige dieren het leven zuur, puur omdat we ze ‘mooi’ en ‘schattig’ vinden. Daarom zetten we vandaag een stevige stap richting een Nederland waar geen enkel huisdier meer hoeft te lijden onder zijn of haar uiterlijk. De houd- en vertoningsverboden waarmee ik dat wil bereiken zullen veel tijd vragen om zorgvuldig uit te werken. Ze zijn een complex streven, maar ook een juist streven.”

Houdverbod (en handels- en importverbod)
LNV wil richting een houdverbod. Dat verbod zou betekenen dat huisdieren met schadelijke uiterlijke kenmerken niet meer gehouden mogen worden.
Momenteel wordt gekeken naar de mogelijkheid van een lijst met daarop uiterlijke kenmerken waarvan objectief vast te stellen is dat ze permanent lijden veroorzaken en die objectief bij individuele dieren vast te stellen zijn. Dieren die daaraan voldoen mogen dan niet meer gehouden worden. Die lijst zal klein beginnen, maar verder aangevuld worden op basis van verder onderzoek naar schadelijke kenmerken die objectief aan het individuele dier vastgesteld kunnen worden.

Er geldt een overgangsregeling: mensen die op het moment dat een eigenschap verboden wordt al een dier met die eigenschap in huis hebben, mogen dat dier nog houden tot het overlijdt.

In de praktijk betekent een houdverbod ook een handels- en importverbod. Om een dier te verhandelen of te importeren, moet een handelaar het dier namelijk ook (kort) in bezit hebben en dat mag dan niet meer.

Vertoningsverbod

Het vaak of prominent zien van een bepaald type huisdier vergroot de vraag ernaar. Om de vraag naar huisdieren met schadelijke uiterlijke eigenschappen te verminderen, werkt LNV aan een vertoningsverbod. Dat is een verbod op het tonen van huisdieren met schadelijke uiterlijke eigenschappen, bijvoorbeeld in reclames, advertenties en op sociale media. Denk daarbij ook aan de rol van beroemdheden en influencers.

Complexiteit
Zowel een houdverbod als een vertoningsverbod zijn complex en roepen veel vragen op. Hoe tonen we objectief aan wanneer een dier lijdt onder zijn uiterlijk? Hoe gaan we zorgvuldig om met de vrijheden van sociale media? Hoe zorgen we voor gedegen handhaving? Deze vraagstukken zullen tijd vragen om zorgvuldig uit te werken. Maar we willen nu al mensen informeren dat dit eraan komt, zeker ook mensen die overwegen een nieuw huisdier in huis te halen.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -uiterlijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:42

Alle begin is moeilijk. Maar ja, dit juich ik wel echt toe *\o/*.

Muronia

Berichten: 19620
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:43

Ja ik ook hoor. Goede zaak.

JudithGigi

Berichten: 4225
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:44

Heel erg dat dit überhaupt nodig is, maar ik zeg woohoo, eindelijk *\o/* *\o/*

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:44

Ik vind het wel een goede zaak, maar hoop wel dat het dan ook vooral in overleg met deskundigen en dierenartsen gedaan wordt.

Een dier mag imo niet lijden onder zijn uiterlijk, uiterlijke grilligheden alleen maar omdat een mens dat leuk vind. Ik denk dan aan die mopshondjes, bulldogjes met ademhalings problemen.

ElfBeau_067

Berichten: 2002
Geregistreerd: 03-11-22

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:47

Wat een goede zaak!

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:53

Zolang trekpaarden 25 jaar na dato nog gecoupeerd worden vrees ik dat ook hier geen piep van terecht komt.
Handhaving bestaat niet meer in NL, zelfs niet op zaken die wél te handhaven zijn.

Idem voor de katten-chipplicht. Wie gaat dat in hemelsnaam controleren én handhaven?

future_vet
Berichten: 2622
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:57

Ibbel schreef:
Idem voor de katten-chipplicht. Wie gaat dat in hemelsnaam controleren én handhaven?


Nou opzich lukt dit met puppy’s wel aardig hoor! Verplicht voor 7 weken chippen en registreren.

De oude katjes zal lastig worden, maar als kittens naar de DA gaan voor hun eerste enting meteen chip erin.
Zeker fokkers die ze willen verkopen kunnen er dan eigenlijk niet om heen.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 10:59

Goede zaak , echter foto’s van je dier op social media zetten verbieden kunnen ze niet!
Prima dat er uiterlijke richtlijnen komen, platte neus, gecoupeerd , doorgezakte achterhand ( herders) naakt katten en honden, te kleine schedels en nog een hele waslijst meer maar zolang de handhaving een wassen neus is , is dit puur voor de bühne.
Horrorfokkers worden niet aangepakt, couperen gebeurt of steeds enzenz.

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:02

Ibbel schreef:
Zolang trekpaarden 25 jaar na dato nog gecoupeerd worden vrees ik dat ook hier geen piep van terecht komt.
Handhaving bestaat niet meer in NL, zelfs niet op zaken die wél te handhaven zijn.

Idem voor de katten-chipplicht. Wie gaat dat in hemelsnaam controleren én handhaven?


Dit ja. Het initiatief juich ik toe maar over de uitvoering ben ik nog wel sceptisch

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:05

future_vet schreef:
Ibbel schreef:
Idem voor de katten-chipplicht. Wie gaat dat in hemelsnaam controleren én handhaven?


Nou opzich lukt dit met puppy’s wel aardig hoor! Verplicht voor 7 weken chippen en registreren.

De oude katjes zal lastig worden, maar als kittens naar de DA gaan voor hun eerste enting meteen chip erin.
Zeker fokkers die ze willen verkopen kunnen er dan eigenlijk niet om heen.


Ja, raskatten. En kittens die gedumpt zijn en via een opvang geplaatst worden.

Maar al die huis-tuin- en keukenkatten? En zéker de zwervers, waar het éigenlijk om gaat?
En als de eigenaar tegen de DA zegt: wel vaccineren, maar ik vertik het om te laten chippen, wat dan? Zet die DA dan geen vaccinatie?

Ik betwijfel trouwens ook dat oeps-nestjes honden zonder stamboom gechipt worden...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 21-01-23 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:06

future_vet schreef:
De oude katjes zal lastig worden, maar als kittens naar de DA gaan voor hun eerste enting meteen chip erin.

Dat werkt met katten die überhaupt wel eens een dierenarts zien. Hoe doe je dat bij nestjes boerderijkatten die nooit in handen komen?

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:09

Ik ben heel erg voor maar vrees dat we over 10 jaar nog altijd geen houdverbod en vertoningsverbod hebben want men wil eerst nog 100000 onderzoeken...

Morganlefay

Berichten: 8706
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:11

Arabieren met die een extreem concave snoet en daar gaan de Welshes ook steeds meer tegenaan lopen.
Ik ben al commentaren tegengekomen over deze rassen. Maar net als de staartlozen is dat tegen dovenmansoren gezegd.
Maar zolang mensen(tja) ze mooi blijven vinden helpt er geen wet tegen.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:12

En vooral dat vertoonverbod lijkt me een lachertje. Moet FB dan gaan monitoren of een video van een mopshond met een Nederlands IP-adres is geplaatst en dús verboden? FB ziet je aankomen.
En als je je mops toch wilt laten zien, dan regel je een virtuele LAN en klaar is Klara.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:20

Ibbel schreef:
En vooral dat vertoonverbod lijkt me een lachertje. Moet FB dan gaan monitoren of een video van een mopshond met een Nederlands IP-adres is geplaatst en dús verboden? FB ziet je aankomen.
En als je je mops toch wilt laten zien, dan regel je een virtuele LAN en klaar is Klara.

Je vergeet shows, reclames/advertenties, series, films, etc.

Faelynn

Berichten: 3152
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:22

Op zich ben ik absoluut voor.
Echter denk ik wel dat er eerst wat urgentere zaken aangepakt mogen worden, zoals het welzijn van de dieren in de vlees industrie, of legkippen voor de eieren, varkens in mega stallen. Dat gaat om veel grotere getallen.
Denk dat dit ook best eens lastig door te voeren kan zijn, en op zich zou je om mee te beginnen ook voor een aanpassing in het ras kunnen gaan, dat zie je al steeds aantrekkelijker worden, Franse bulldog met neus bijvoorbeeld. Wel in goed overleg met een DA tot op welke hoogte het ethisch is.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 21-01-23 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:24

future_vet schreef:
Ibbel schreef:
Idem voor de katten-chipplicht. Wie gaat dat in hemelsnaam controleren én handhaven?


Nou opzich lukt dit met puppy’s wel aardig hoor! Verplicht voor 7 weken chippen en registreren.

De oude katjes zal lastig worden, maar als kittens naar de DA gaan voor hun eerste enting meteen chip erin.
Zeker fokkers die ze willen verkopen kunnen er dan eigenlijk niet om heen.


Ik denk dat de meeste huis tuin en keukenkatten helemaal niet gevaccineerd worden.. dus die mis je sowieso. Maar het idee is goed, ook van dit. Zo sneu die mega korte neuzen etc.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 11:26

Faelynn schreef:
Op zich ben ik absoluut voor.
Echter denk ik wel dat er eerst wat urgentere zaken aangepakt mogen worden, zoals het welzijn van de dieren in de vlees industrie, of legkippen voor de eieren, varkens in mega stallen. Dat gaat om veel grotere getallen.
.


Mee eens, maar dat moet ook gewoon tegelijk kunnen.
In beide sectoren is er leed dat zo snel mogelijk moet worden aangepakt.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:28

Faelynn schreef:
Op zich ben ik absoluut voor.
Echter denkwijze wel dat er eerst wat urgentere zaken aangepakt mogen worden, zoals het welzijn van de dieren in de vlees industrie, of legkippen voor de eieren, varkens in mega stallen. Dat gaat om veel grotere getallen.
Denk dat dit ook best eens lastig door te voeren kan zijn, en op zich zou je om mee te beginnen ook voor een aanpassing in het ras kunnen gaan, dat zie je al steeds aantrekkelijker worden, Franse bulldog met neus bijvoorbeeld. Wel in goed overleg met een DA tot op welke hoogte het ethisch is.

Nee, want dan gaat er nooit iets veranderen. Dus eerst de huisdieren daarna de productiedieren. Er staat 'te beginnen met katten en honden' dus dat is niet het eindpunt.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:29

Wat ik echt niet begrijp, is dat als je je mopsie regelmatig zwaar in ademnood ziet, of de ogen van je King Charles zijn een keer letterlijk uit de kassen gevallen, dat je dan als dierenliefhebber er uberhaupt nog over nadenkt dat je volgende hond óók zo'n wandelende medische ramp moet worden.
Als je dat één keer hebt meegemaakt dan ben je toch voor de rest van je leven genezen en kies je toch voor een gezonder ras?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 11:30

Ibbel schreef:
Wat ik echt niet begrijp, is dat als je je mopsie regelmatig zwaar in ademnood ziet, of de ogen van je King Charles zijn een keer letterlijk uit de kassen gevallen, dat je dan als dierenliefhebber er uberhaupt nog over nadenkt dat je volgende hond óók zo'n wandelende medische ramp moet worden.
Als je dat één keer hebt meegemaakt dan ben je toch voor de rest van je leven genezen en kies je toch voor een gezonder ras?

Maar ze zijn zo liieeeef!

;(.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110754
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 12:26

Ibbel schreef:
Wat ik echt niet begrijp, is dat als je je mopsie regelmatig zwaar in ademnood ziet, of de ogen van je King Charles zijn een keer letterlijk uit de kassen gevallen, dat je dan als dierenliefhebber er uberhaupt nog over nadenkt dat je volgende hond óók zo'n wandelende medische ramp moet worden.
Als je dat één keer hebt meegemaakt dan ben je toch voor de rest van je leven genezen en kies je toch voor een gezonder ras?


Dit heb ik weleens gevraagd aan iemand met een bulldog.
Maar het antwoord was: "Tja, het karakter is zo leuk en dat gaf de doorslag".

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:31

Eindelijk!

Ik hoop dat vissen ook al snel op de lijst komen. Die afschuwelijk vervormde dieren die amper kunnen zwemmen en de ogen alle kanten op hebben uitsteken zouden wat mij betreft per direct mogen verdwijnen.

onpaard

Berichten: 2969
Geregistreerd: 28-03-13

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:34

Mooi zo'n verbod. Gelijk de fokkers van arabieren aanpakken. Zo'n extreme dish is ook dierenmishandeling.