"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:35

tja...
Ze kunnen niet eens op een gewone manier aan de grond snuffelen. |(

Telpeva

Berichten: 14846
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:45

Ik denk wel dat een persoon met ras x ook wel meer te vrezen heeft als iemand met ras y, er zijn zo veel problemen er in gefokt maar het ene probleem is ook wel een ergere aantasting van het dierenwelzijn als het andere probleem.

Bijvoorbeeld: ademnood, altijd hoofdpijn of pijn elders in het lichaam, dat vind ik echt een heel ander kaliber aantasting van het welzijn als naaktheid en karakter. Die laatste 2 voorbeelden vallen, imo, gewoon onder: lastiger voor de eigenaar want... Meer tijd geld en moeite wat er naartoe moet om die dieren op een goede manier te houden. Want goed voor die dieren zorgen is al verplicht, en met goede zorg heeft een dier zonder haar of met een moeilijk karakter imo een prima leven. Een dier wat altijd of zeer regelmatig (veel) pijn heeft, daarvan maakt een goede verzorging geen verschil voor het dier want pijn is er toch wel.

Sandra_H

Berichten: 2720
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:51

sevke schreef:
Goh, weet je wat t is? Iedereen die een hond heeft die mogelijk in de 'verboden' categorie valt, zal zich nu weren als een duivel in een wijwatervat, en dat is begrijpelijk. We houden van onze dieren, met al hun pro's en cons.


Vanwege de leesbaarheid quote ik niet je hele post, maar ehh v.w.b. de pocket (en micro, die heb je ook nog...) bully heb je zeker gelijk. Niet alleen vwb de neus maar die hele bouw is vaak dramatisch. Net als ik ook vaak bij Engelse bulldoggen zie. Dat kunnen nooit gezonde honden zijn en blijven. En die King Charles....al net zo erg :(:)

Bij de bully's zie je in de grotere varianten ook nog wel dat er erg op gewicht gefocussed wordt. Hoe zwaarder hoe mooier blijkbaar. Met het gevolg dat er veel te veel moddervette exemplaren rondlopen. Is geen fokding natuurlijk, ze worden niet vet geboren, maar minstens zo ongezond.

Onze bully XL heeft een normale neus, staat normaal op z'n pootjes en is (hoewel hij pas 17 maanden is en dus nog wel wat gaat uitzwaren) netjes slank. En dat houden we graag zo. Moet er trouwens wel bij zeggen dat hij geen stamboom heeft, op zijn paspoort staat "kruising". We zijn nu i.a.v. de uitslag van een DNA test (rasbepaling, en omdat we toch bezig zijn ook meteen maar genetisch bepaalde ziektes/afwijkingen) omdat we hoewel het voor ons niet uitmaakt toch wel nieuwsgierig zijn wat er allemaal in zit en waar we evt nog rekening mee moeten houden.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:56

@telpeva: dat is niet zo simpel als jij het stelt. ED en HD bijvoorbeeld, zijn heel veel voorkomende afwijkingen bij bepaalde rassen die 100% zeker pijn veroorzaken, maar die je niet terugziet in het uiterlijk. Ik denk dan bv aan labradors, herders, koningspoedels, chowchows enz.
Ik denk ook aan hernia's bij teckels en corgi's.
Hetzelfde met hoofdpijn. Jij bedoelt waarschijnlijk syringomyelia? Het wereldberoemde onderzoek van Paul Hardingers, hondenneuroloog, heeft aangetoond dat 95% van de hedendaagse cavaliers chiarimalformatie heeft, maar slechts een kleine minderheid heeft SM wat de hoofdpijn veroorzaakt. Bij de jackrussels, bostonterriers en chihuahuas is het net omgekeerd. Een groot deel heeft daar SM, met bijhorende pijnsymptomen, maar géén CM.

Ik vraag mij af, kunnen we niet gewoon terugfokken naar vroeger? Om al minstens een normaler uiterlijk te krijgen? Het zijn de excessen die eruit moeten.

Neem nu deze voorbeelden:
de basset hound
Afbeelding
de rottweiler
Afbeelding
de bullterrier
Afbeelding
de English Bulldog
Afbeelding

@sandra-h: ik vind bullys ook heel mooie honden, maar ook daar is men verkeerd bezig. De XL moeten echt een molossers uiterlijk krijgen, de pockets en micro's lijken meer en meer op engelse bulls.
Waarom moet het altijd maar extremer en extremer?

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:07

Wat is er mis met de basset hound en de rottweiler in de foto’s hierboven?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:08

Ik vind de beide bassethounds niet echt handig om te zien, maar goed, ik weet niet hoe dat van binnen eruit ziet..

purny

Berichten: 27588
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:11

Heeft het met de basset niet te maken met de ogen?

Mizora

Berichten: 18137
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:14

De Basset heeft door zijn overtollig vel een sterk vergrote kans op ontstekingen in allerlei plooien. Ook zorgt de combinatie dusdanig veel overtollig vel en zeer zwaar gebouwd voor een beperking van zijn beweging.
Dusdanig veel vel geeft ook een sterk verhoogd risico op ectropion, die hangende oogleden, wat weer een sterk verhoogd risico op oogontsteking geeft.

Extra lange/zware hangende oren geeft een verhoogde risico op oorontsteking.

Ook rugklachten zijn meer voorkomend bij zo'n lange, lage, zware bouw.

purny

Berichten: 27588
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:33

En daar had ik dus helemaal niet bij stil gestaan. En ik vind bassets best wel leuke honden.
Ik denk dat ik niet de enige ben die er niet bij stil sta.

Telpeva

Berichten: 14846
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:38

Thanks voor de verdere uitleg Sevke! Dat vind ik altijd interessant, daar ga ik ook zeker nog wat meer over opzoeken. Ik wist dat helemaal niet dat dat bij andere rassen juist andersom was, geen te kleine schedel maar wel die aandoening, wat bijzonder (en sneu ook voor die dieren).

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:19

Mizora schreef:
De Basset heeft door zijn overtollig vel een sterk vergrote kans op ontstekingen in allerlei plooien. Ook zorgt de combinatie dusdanig veel overtollig vel en zeer zwaar gebouwd voor een beperking van zijn beweging.
Dusdanig veel vel geeft ook een sterk verhoogd risico op ectropion, die hangende oogleden, wat weer een sterk verhoogd risico op oogontsteking geeft.

Extra lange/zware hangende oren geeft een verhoogde risico op oorontsteking.

Ook rugklachten zijn meer voorkomend bij zo'n lange, lage, zware bouw.


Een vriendin heeft drie bassets, leuke honden, ook al best op leeftijd (eentje van 11 jaar en eentje van 13,5 jaar) maar ze moeten standaard oogdruppels krijgen, elke dag.. anders inderdaad oogontstekingen door de hangende oogleden.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:18

Poekkie schreef:
Wat is er mis met de basset hound en de rottweiler in de foto’s hierboven?


de rottweiler was 100 jaar geleden een slanke sportieve en niet te zware hond. Nu is het een overbouwde overgroeide en veel te zware hond. Ook het hoofd is veel zwaarder geworden met veel meer huid. De basset is al door Mizora op geantwoord :D

Shadow0

Berichten: 43540
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:34

sevke schreef:
Ik vraag mij af, kunnen we niet gewoon terugfokken naar vroeger? Om al minstens een normaler uiterlijk te krijgen? Het zijn de excessen die eruit moeten.


Bij de voorbeelden die je geeft denk ik vooral: vroeger was het dus ook al dramatisch. De basset heeft pootjes zo kort dat gewoon lopen nauwelijks gaat, ook de vroegere rotweiler is gecoupeerd, en de oude engelse bull heeft ook al problematische vervormingen.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:47

Telpeva schreef:
Thanks voor de verdere uitleg Sevke! Dat vind ik altijd interessant, daar ga ik ook zeker nog wat meer over opzoeken. Ik wist dat helemaal niet dat dat bij andere rassen juist andersom was, geen te kleine schedel maar wel die aandoening, wat bijzonder (en sneu ook voor die dieren).


Eigenlijk ook een te kleine schedel, hoor. Zowel CM als SM komt enkel voor bij rassen met van die typische bolle schedels, zoals cavaliers, king charles spaniels, boston terriers, pomeriaantjes, Franse bullen, chihuahuas, en tegenwoordig ook veel bij de jack russel (de kortpotige variant, dus NIET de parson russel terrier, wat de gezondere variant is). Die bolle schedels zijn er gekomen door een selectie op een afwijking, namelijk dwarfism. Zo zijn ook o.a. de teckel, basset en corgi aan hun korte pootjes geraakt.
De studie van dokter Paul Mandigers is razend interessant. Hij stelde toen al het veelvuldig voorkomen van syringomyelia bij dwergkeeshondjes (pomeriaantjes) vast. Ondertussen is men bij de pomeriaantjes ook steeds kleiner en kleiner gaan fokken, wat ervoor zorgt dat de achterhoofdsholte onvoldoende dicht ofwel te groot is, wat een nog grotere kans op syringomyelia en/of chiari malformatie geeft.
Chiari malformatie an sich geeft geen klachten. Dit wil niet zeggen dat het "normaal" is - malformatie wil per definitie zeggen : misvormd -, maar het is het eraan verwante syringomyelie wat voor de neurologische problemen zorgt.
Maar de mensen halen chiari malformatie en syringomyelia door elkaar. Het is syringomyelia wat de klachten en hoofdpijn veroorzaakt.
@shadow0: klopt. Maar het was in elk geval minder dramatisch dan nu.

Mizora

Berichten: 18137
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:49

De rottweiler heeft op zich geen schadelijke kenmerken. Het is wel een ander type hond geworden. Ook hd en ed zijn niet opeens een groter risico geworden. Wel moet het door middel van fotos in de gaten gehouden worden/geselecteerd worden.

Uitgezonderd een bepaald type (Servisch) waarbij er een extreem groot voorhoofd, kleine ogen en een korte neus vaak gecombineerd wordt met instabiel karakter.

De Basset was inderdaad sowieso al traag, om de simpele reden dat het een hound was voor de gewone man die geen paard had. De Beagle ging veel te hard om te voet bij te houden.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 15:57

Mizora, traagheid is nu niet direct een probleem he :D . Het zijn de te lange rug, de extreem korte pootjes, het overdreven overtollig vel (het "behang") de extreem lange oren en hangende oogleden die het probleem zijn bij de basset.
Ik plaats hem nog een keer, voor hen die het gemist hebben. Hier leggen ze de vinger op de etterende wonde.
Let op: niet voor gevoelige zieltjes.
https://documentaryheaven.com/bbc-pedig ... s-exposed/
Het is trouwens n.a.v. die docu dat men bij de cavaliers de verplichte testen heeft ingevoerd voor de fokdieren. En thank God. Anders was dat ras al - terecht- uitgestorven.

edit:typo ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:16

Mizora schreef:
De Basset was inderdaad sowieso al traag, om de simpele reden dat het een hound was voor de gewone man die geen paard had. De Beagle ging veel te hard om te voet bij te houden.

Van dit soort verklaringen krijg ik altijd het idee dat het bijelkaar gefantaseerd is door rasverenigingen om bepaalde eigenschappen te rechtvaardigen.

KSHancox
Berichten: 1265
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:18

sevke schreef:
Goh, weet je wat t is? Iedereen die een hond heeft die mogelijk in de 'verboden' categorie valt, zal zich nu weren als een duivel in een wijwatervat, en dat is begrijpelijk. We houden van onze dieren, met al hun pro's en cons.
Ik heb zelf al heel wat honden gehad (waaronder ook trouwens een American Bully, een pocket), maar mijn hart en ziel liggen bij de Cavalier King Charles Spaniel. Niet de platsnuiten oftewel King Charles Spaniel, maar wel degelijk de Cavalier. We hebben er al verschillende gehad, ik heb ze vroeger zelfs nog -verantwoord- gefokt, en, even afkloppen, nooit echt honden gehad met gezondheidsproblemen op jonge leeftijd.


sevke @ [BB] Cockapoo

Jong is ook maar relatief dan denk ik. Ik zeg dit niet om banketstaaf te doen, maar soms staan we als mensen achter dingen omdat we met een roze bril kijken en naar ons hart luisteren. Dat is logisch, maar soms ook egoïstisch. :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:19

Cer schreef:
Ik verbaas me gewoon dat mensen dat een keer mooi zijn gaan vinden... echt.. waarom...


Ja dat! Dat mensen dat willen is niet te begrijpen, maar wel het probleem.

Het is alleen niet zo dat mensen die van bijv een mops of cavalier houden, dat mooi vinden en die mensen worden nu soms wel in dat hokje gestopt.

Korte snuiten is een probleem, maar HD ook, oog problemen, huid etc etc. Er zijn zo ontzettend veel rassen met diverse problemen.

En het erge is dat rassen soms in de mode komen. Nu zien we sommigen niet veel en lijken de problemen mee te vallen. Maar als morgen ras X met bijv ernstige huidplooien in de mode is, zie je ze meer en komen die problemen ook meer naar voren.

En hoe gaan we het met karakters doen? Dat kan je aan de buitenkant niet zien, maar kan wel veel problemen geven. Ook als het een standaard Golden Retriever is bijvoorbeeld.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:33

KSHancox schreef:
sevke schreef:
Goh, weet je wat t is? Iedereen die een hond heeft die mogelijk in de 'verboden' categorie valt, zal zich nu weren als een duivel in een wijwatervat, en dat is begrijpelijk. We houden van onze dieren, met al hun pro's en cons.
Ik heb zelf al heel wat honden gehad (waaronder ook trouwens een American Bully, een pocket), maar mijn hart en ziel liggen bij de Cavalier King Charles Spaniel. Niet de platsnuiten oftewel King Charles Spaniel, maar wel degelijk de Cavalier. We hebben er al verschillende gehad, ik heb ze vroeger zelfs nog -verantwoord- gefokt, en, even afkloppen, nooit echt honden gehad met gezondheidsproblemen op jonge leeftijd.


sevke @ [BB] Cockapoo

Jong is ook maar relatief dan denk ik. Ik zeg dit niet om banketstaaf te doen, maar soms staan we als mensen achter dingen omdat we met een roze bril kijken en naar ons hart luisteren. Dat is logisch, maar soms ook egoïstisch. :)


Klopt. Maar mijn hondjes zijn toch een mooie leeftijd geworden, en ik heb mij wel degelijk geinformeerd naar andere rassen, maar overal is er wel iets, en die dingen die naar voor komen in het cockapoo forum zijn ook waar: wat krijg je als je zo'n kruising koopt? Je weet het niet. Bij een cav weet ik wat ik heb, en waar de gevaren liggen. Het topic is ook ontstaan in het volle verdriet van het verlies van één van mijn hondjes (op +13-jarige leeftijd!), en toen dacht ik: nu wil ik een hond die 25 jaar wordt, dus ik neem een kruising!
Ik heb mij ondertussen heel veel meer geinformeerd in het CM en SM verhaal en mijn best gedaan mijn honden zo goed mogelijk te selecteren, nog veel beter dan ik mijn eerste cavaliers selecteerde. Dit is geen garantie op succes, maar je probeert zoveel mogelijk uit te sluiten.

En dan nog. We hebben onlangs een bodeguero geadopteerd. Van dat ras weet ik niks. Wat de pijnpunten zijn qua gezondheid, de risico's, geen idee. Het opvanggezin wist het ook niet. Ik denk dat het nogal zal meevallen, we zullen zien. Hij ZIET er in elk geval normaal uit. Niks van extremen.

Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:39

sevke schreef:
Poekkie schreef:
Wat is er mis met de basset hound en de rottweiler in de foto’s hierboven?


de rottweiler was 100 jaar geleden een slanke sportieve en niet te zware hond. Nu is het een overbouwde overgroeide en veel te zware hond. Ook het hoofd is veel zwaarder geworden met veel meer huid. De basset is al door Mizora op geantwoord :D


Ik zie dat de stand en bouw veranderd is maar zie geen probleem voor de hond zoals ik met de bulldog wel kan zien. Ken niet veel van honden eig - geen idee of er gezondheidsproblemen in de Rottweiler zitten maar voor mij lijken beide foto’s gewoon een gezonde hond?

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:48

Kijk eens naar de docu die ik een paar postst hiervoor gelinkt heb. Ze leggen het uit. De gemiddelde rottie wordt niet veel ouder dan 8 jaar. Heel veel kanker, problemen met de botten, arthrose en dysplasie. Ze worden veel te snel te groot en te zwaar. Dat zorgt onvermijdelijk voor problemen.

DuoPenotti

Berichten: 30222
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 16:50

Ik denk dat alle rassen door de jaren heen wel veranderen. Op zich is dat geen probleem, het word pas een probleem als dat medische gevolgen heeft.
En daar zal op ingegaan moeten worden, zoals er bij paarden ook gefokt is dat er minder HKO voor kwam, bij tinkers ouders pssm vrij moeten zijn, dat soort dingen.
Dus komt er door de de jaren heen iets naar boven dat niet positief moet men daar op inhaken, niet het juist versterken want we willen geen neus oid.

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:09

sevke schreef:
Kijk eens naar de docu die ik een paar postst hiervoor gelinkt heb. Ze leggen het uit. De gemiddelde rottie wordt niet veel ouder dan 8 jaar. Heel veel kanker, problemen met de botten, arthrose en dysplasie. Ze worden veel te snel te groot en te zwaar. Dat zorgt onvermijdelijk voor problemen.


En werden vroeger rotties ouder? De meeste grote honden worden maar ergens rond de 8-12 jaar denk ik?

Morganlefay

Berichten: 8719
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:16