"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:09

[BB] Nog meer Franse Bulldog liefhebbers op bokt?

aub. Allemaal gekken dan volgens jullie?

@Shadow0: welke veranderingen zou ik aanprijzen? Gewoon normalisering van de rassen. Bassets met iets hogere poten, minder los vel en kortere oren, bulldoggen met neuzen, zulke dingen. Gewoon minder extremen. Veranderen kan best. We zijn ook tot die extremen geraakt, dus kun je toch ook weer terugfokken, niet? Maar dan moet iedereen meewillen: fokkers, jury's, rasverenigingen en vooral de consument. Of zeg ik nu iets erg onnozel?

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:12

Nja, ik heb niks met zo'n ras, dus ik kan er niks over zeggen.. Ik vraag me af waarom je zoiets wil, er zitten echt een paar korte snuiten tussen...

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:17

Ik heb er ook niets mee, maar ik ken wel mensen die er eentje hebben. Er was er ook eentje in onze agilitygroep, maar die is moeten stoppen. Het hondje kon het niet aan omdat hij te weinig lucht kreeg.

Mizora

Berichten: 18136
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:20

De oorspronkelijke teckels waren en niet zo laag, en niet zo lang, en niet zo grof (bij de grotere maten, de kleinste maat is wel rank).

Terug naar minder extreme honden ben ik voor. Bij poedels is hypermobiliteit bijvoorbeeld een aandachtspunt door de gewenste gangen (net als bij dressuurpaarden). Maar bepaalde uiterlijke kenmerken blijven een sterk verhoogd risico, zoals de appelvormige hoofdjes.

Fly_high

Berichten: 3325
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:25

Niet per se gekken, maar niet iedereen beseft zich dat bijv. "grappig" gesnurk van zo'n hondje door wanhopig gevecht om lucht komt. En als je die baasjes spreekt herkennen ze het probleem binnen het ras vaak wel, "maar mijn Freddy heeft er geen last van hoor, hij maakt alleen zo'n grappig geluidje!" :+

Ik snap op zich wel dat mensen platte snuiten mooi vinden, zo vind ik peke face Perzen (het is peke niet peak face btw) mooi als plaatje, maar hoef geen dier dat zo gebouwd is en eronder lijdt. Maar vaak komt het besef dat die dieren door hun bouw enorm lijden pas als je er al 1 hebt gehad, en zo wordt de fokmachine in stand gehouden.

Verbieden zal dan meer aan dierwelzijn bijdragen dan consumentenbewustzijn verhogen en hopen dat al die baasjes ooit zelf tot conclusie komen dat het niet zo handig is, een hond die nauwelijks kan ademen. Want blijkbaar ging dat lampje in afgelopen 100 jaar niet knipperen :')

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:33

Alles wat Sevke aandraagt is precies waarom het wettelijk geregeld moet worden. Mensen kunnen blijkbaar niet zelf bedenken dat het bewust fokken van zieke dieren voor een zogenaamde ideaalbeeld mishandeling is.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:36

sevke schreef:
[BB] Nog meer Franse Bulldog liefhebbers op bokt?

aub. Allemaal gekken dan volgens jullie?

@Shadow0: welke veranderingen zou ik aanprijzen? Gewoon normalisering van de rassen. Bassets met iets hogere poten, minder los vel en kortere oren, bulldoggen met neuzen, zulke dingen. Gewoon minder extremen. Veranderen kan best. We zijn ook tot die extremen geraakt, dus kun je toch ook weer terugfokken, niet? Maar dan moet iedereen meewillen: fokkers, jury's, rasverenigingen en vooral de consument. Of zeg ik nu iets erg onnozel?


Even terug naar de OP hoor, maar waarom denk je dat zo'n wet niet bijdraagt aan het terugfokken van deze rassen? Het verwijderen van die extremen? De fokkers en rasverenigingen zelf hebben geen grote stappen kunnen maken, dus lijkt me logisch dat ze nu met groter geschut komen.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:42

Ja, dat begrijp ik wel, maar hoe zal dat dan concreet ingevuld worden? Moeten alle platsnuiten dan maar in beslag genomen worden en afgemaakt? Dat is toch compleet van de zotte? Iets verbieden is nog maar zelden een oplossing gebleken voor een probleem. Mensen zullen toch vindingrijk genoeg zijn om de wet te omzeilen, en iets dat verboden is heeft voor veel mensen een ongekende aantrekkingskracht.
En vanaf wanneer is het dan verboden? Een gekantelde neus? Een neus van 2cm? Van 4cm? Van minder dan de helft van het hoofd? Dat zijn dan dingen die ik mij afvraag.
De fokkers en rasverenigingen KUNNEN best stappen maken, maar WILLEN ze dit ook? Daar ligt het paard gebonden volgens mij.

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:45

herr_balou schreef:
sevke schreef:
Als jullie nog over het oorspronkelijke onderwerp willen verder discussieren, hier heb ik een hele mooie. Kwam vandaag op mijn FB voorbij
[ [url=m/TAMyk9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gefokt in Nederland door Hawbucks French Bulldogs. Deze fokker verdient een standbeeld!

Er staat in het bericht dat de linker gefokt is om te voldoen aan de huidige interpretatie van de rasstandaard.
Hawbucks wordt verguisd door vele Franse Bulldogs fokkers en eindigd op shows onderaan.
Jij beweert steeds dat de problemen alleen door broodfokkers en oeps-nestjes komen maar ik zie toch dat veel erkende fokkers en jury's bij shows ook onderdeel zijn van het probleem.


Maar het kan zeker wel een probleem zijn bij broodfokkers enzovoorts. Kijk maar naar het voorbeeld van de JR hier vaak genoemd met hun hupsje. Dat zijn juist heel vaak de lookalikes maar het ras wordt erop afgerekend, terwijl zij juist testen op PL en het daar veel minder voorkomt. Het is en en en, waarbij sommige doen alsof de ene gezonder is als de ander, zonder dat er echt onderzocht wordt of dat zo is.

De ruggen van showlijn Dh, ik vind het niet mooi, maar als ze via de rasvereniging fokken hebben ze iig getest op HD en ed. Nu lopen sommige verschrikkelijk wat niet gezond kan zijn, maar dat komt bij de lookalikes ook voor want helaas vinden sommige het blijkbaar wel mooi? Die rug zegt niks over hoe ze er op de heupen uitzien, ook al denken mensen dat wel. Ik wil het absoluut niet, dus heb werklijnen (ook omdat ik het karakter niet fijn vind en niet vind passen bij een dh haha, uiterlijk was een pluspunt, karakter en gezondheid belangrijkste) maar mensen gaan bijvoorbeeld voor een odh, terwijl die uit dezelfde lijnen kunnen komen en dezelfde afwijkingen kunnen hebben qua bouw en gezondheid.

Kruisingen en lookalikes worden vaak als gezonder gezien, maar dat weet je niet. Een jaarlijks da bezoek zegt niks over de echte toestand.
Waar mijn honden vandaan komen zijn ze al 50 jaar aan het fokken en weten van elke hond en voorouder en gezondheidsresultaten vanaf het moment dat er röntgenfoto's gemaakt konden worden of dna testen bestonden. Als er dan eens een hond is die later een afwijking heeft is dat ontdekt omdat men ze op de foto zet. Preventief, dus geen klachten en dan komt er soms iets naar boven zonder dat ze er last van hebben. De kruisingen en lookalikes worden niet preventief getest, maar alleen als ze echt zichtbaar wat mankeren. Maar de lookalikes worden wel onder hetzelfde ras geschoven bij rashondenwijzer bijvoorbeeld.

Ik had een DH teefje uit het asiel gehaald, die oorspronkelijk uit de broodfok kwam. Die zag er gezond uit en werd zo ook meegegeven, terwijl ze geen idee hadden. Die ging dood aan een tumor. Als ik zou willen had ik Day door kunnen geven aan de rashondenwijzer en werd de DH er op afgerekend dat een broodfok hond een bepaald soort tumor kreeg. Of als zij wel op de foto was gezet en een afwijking had gehad hetzelfde.

Zo hebben de MH en DH(en nog wel wat meer waarschijnlijk, maar deze worden ontdekt omdat ze voor de sport op de foto gaan) soms een extra rugwervel, hoeven ze absoluut geen last van te hebben, maar dat wordt ontdekt door de preventieve foto's. En dus ook geprobeerd om weer weg te krijgen.
En zo zijn er afwijkingen die bij bepaalde rassen ontdekt zijn die pas op late leeftijd klachten geven. Die worden alleen aan het ras toegewezen, terwijl die afwijkingen of iig de symptomen ook boj kruisingen enzovoorts gezien worden, maar die honden worden er niet op getest en is dus niets over bekend. Dan is het ineens gewoon ouderdom ipv dus wel een erfelijke aandoening.

HD en ed is een risico van grote honden, niet alleen van een ras. Ja, er zit een erfelijke factor is, maar omgeving/opgroeien/trauma kan het zeker ook vooroorzaken. Alleen zie je dan sneller maar eenzijdig problemen.

Dus goed als ze niet alleen naar rassen kijken, maar juist naar alle honden / katten die lijden onder bepaalde uiterlijke kenmerken. Zodat je alles aan kan pakken.

Edit, ik heb ook niks regen kruisingen of 'pret' nestjes. Wel als er niks onderzocht is qua gezondheid, behalve het jaarlijkse bezoekje aan de da. Juist het vrijer kunnen kruisen zou sommige rassen kunnen redden, de extreme dingen eruit fokken.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 27-01-23 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:47

sevke schreef:
Ja, dat begrijp ik wel, maar hoe zal dat dan concreet ingevuld worden? Moeten alle platsnuiten dan maar in beslag genomen worden en afgemaakt? Dat is toch compleet van de zotte? Iets verbieden is nog maar zelden een oplossing gebleken voor een probleem. Mensen zullen toch vindingrijk genoeg zijn om de wet te omzeilen, en iets dat verboden is heeft voor veel mensen een ongekende aantrekkingskracht.
En vanaf wanneer is het dan verboden? Een gekantelde neus? Een neus van 2cm? Van 4cm? Van minder dan de helft van het hoofd? Dat zijn dan dingen die ik mij afvraag.
De fokkers en rasverenigingen KUNNEN best stappen maken, maar WILLEN ze dit ook? Daar ligt het paard gebonden volgens mij.


Maar waarom trek je het nu weer in zijn extreme door het over afmaken te hebben?
Er zijn zo veel tussenoplossingen tussen niks doen en afmaken. Denk aan boetes aan eigenaren of fokkers die zich niet aan de wet houden. Verplichte sterilisatie bij overtreding (waarbij hormoonhuishouding niet wordt aangetast maar de hond wel onvruchtbaar wordt en zich dus niet kan voortplanten). Verplichte opdoeking van het bedrijf van de fokker indien er herhaaldelijke overtredingen zijn. Geen stambomen uitgeven bij ongezonde honden. Verplichte controles bij de DA met voorgaande consequenties. In beslag nemen bij fokkers, vervolgens steriliseren en doorverkopen aan consumenten met voldoende informatie. Zodat de fokker er in ieder geval geen slaatje uit kan slaan en er juist verlies op maakt.

Niemand zegt dat honden afgemaakt moeten worden simpelweg omdat ze zo'n uiterlijk kenmerk hebben. En er is ook al vaker gedeeld dat er objectief -vanuit medisch en wetenschappelijk oogpunt- prima vast te stellen is wat een minimale neus moet zijn.

Als er zo'n wet komt met dusdanige consequenties, dan hebben die fokkers niks meer te willen, lijkt me.

KSHancox
Berichten: 1265
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:50

sevke schreef:
Ja, dat begrijp ik wel, maar hoe zal dat dan concreet ingevuld worden? Moeten alle platsnuiten dan maar in beslag genomen worden en afgemaakt? Dat is toch compleet van de zotte? Iets verbieden is nog maar zelden een oplossing gebleken voor een probleem. Mensen zullen toch vindingrijk genoeg zijn om de wet te omzeilen, en iets dat verboden is heeft voor veel mensen een ongekende aantrekkingskracht.
En vanaf wanneer is het dan verboden? Een gekantelde neus? Een neus van 2cm? Van 4cm? Van minder dan de helft van het hoofd? Dat zijn dan dingen die ik mij afvraag.
De fokkers en rasverenigingen KUNNEN best stappen maken, maar WILLEN ze dit ook? Daar ligt het paard gebonden volgens mij.


Je vragen worden gewoon beantwoord in de openingspost:

Citaat:
Momenteel wordt gekeken naar de mogelijkheid van een lijst met daarop uiterlijke kenmerken waarvan objectief vast te stellen is dat ze permanent lijden veroorzaken en die objectief bij individuele dieren vast te stellen zijn. Dieren die daaraan voldoen mogen dan niet meer gehouden worden. Die lijst zal klein beginnen, maar verder aangevuld worden op basis van verder onderzoek naar schadelijke kenmerken die objectief aan het individuele dier vastgesteld kunnen worden.

Er geldt een overgangsregeling: mensen die op het moment dat een eigenschap verboden wordt al een dier met die eigenschap in huis hebben, mogen dat dier nog houden tot het overlijdt.


Fokkers en rasverenigingen blijken tot nu toe te eigenwijs of te incompetent om het eigen ras gezond te houden. Dan is het logische gevolg dat er verder wordt gekeken naar opties om ze te dwingen.

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:51

Het ergste is dat er al wetgeving was, maar niet wordt gehandhaafd of misschien niet concreet genoeg voor handhaving...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:51

herr_balou schreef:
Jij beweert steeds dat de problemen alleen door broodfokkers en oeps-nestjes komen maar ik zie toch dat veel erkende fokkers en jury's bij shows ook onderdeel zijn van het probleem.

Ze zijn het hoofd probleem.
Door met de vingertjes naar andere fokkers te wijzen proberen ze de aandacht af te leiden van zichzelf.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:56

Mywishmax: hier ben ik het niet 100, maar 1000% mee eens. Mooi verwoord, zo denk ik er dus ook over.
Ik ben niet bekend met DH, maar het is bij de cavaliers net zo. Bij de stamboekhonden probeert men de laatste 10 jaar heel ernstig die SM en MVD eruit te krijgen. Maar bij onderzoeken smijten ze alles op een hoop: LOSH cavaliers, en de stamboekloze lookalikes. En dan krijg je dramatische cijfers, natuurlijk.

Imandra: allemaal goed en wel, maar wil je er even rekening mee houden dat meer dan driekwart van de verkochte honden géén stamboom hebben, en het dus gewoon lookalikes betreft?
In beslag nemen bij fokkers lijkt mij een goede maatregel, maar is dan weer moeilijk te controleren bij particuliere nestjes.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 12:57

sevke schreef:
@Aillill:Het is toch gewoon zo? De Franse bulldog is best populair, dus ik ga ervan uit dat veel mensen dat mooi vinden. Zelf zou ik er niet voor kiezen, maar blijkbaar vele andere wel. Durf te wedden dat er op Bokt ook heel wat mensen zitten met een Franse bulldog. Als niemand nog een franse bull zou nemen, zou hij automatisch ophouden te bestaan.

@Ibbel: Hetzelfde toch voor honden met pootjes die zo kort zijn dat hun buik over de grond sleept? Of dat verhaal van Danny The Peke, die in 2006 Crufts won. Die hond kon zo slecht ademen dat ze hem bij de prijsuitreiking op een koelblok moesten zetten. Het is niet voor niets dat luchtvaartmaatschappijen drie rassen weigeren: Engelse bulldogs, mopshonden en pekinezen.
En denk je niet dat dit voor die beestjes het beste is, automatisch ophouden te bestaan? Ik denk namelijk, onder de huidige omstandigheden, van wel.

Overigens vind ook ik je berichten uiterst bijzonder. Eerder schreef je over de gezondheid van je honden, waar je toch een heel stuk positiever was dan een paar jaar geleden, want die berichten zijn i.i.g. bij mij blijven hangen. En dan nu naar andere rassen gaan wijzen, erg vreemd

Poekkie

Berichten: 7364
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:02

sevke schreef:
Mywishmax: hier ben ik het niet 100, maar 1000% mee eens. Mooi verwoord, zo denk ik er dus ook over.
Ik ben niet bekend met DH, maar het is bij de cavaliers net zo. Bij de stamboekhonden probeert men de laatste 10 jaar heel ernstig die SM en MVD eruit te krijgen. Maar bij onderzoeken smijten ze alles op een hoop: LOSH cavaliers, en de stamboekloze lookalikes. En dan krijg je dramatische cijfers, natuurlijk.

Imandra: allemaal goed en wel, maar wil je er even rekening mee houden dat meer dan driekwart van de verkochte honden géén stamboom hebben, en het dus gewoon lookalikes betreft?
In beslag nemen bij fokkers lijkt mij een goede maatregel, maar is dan weer moeilijk te controleren bij particuliere nestjes.


Verplichte sterilisatie zou het probleem van particuliere nestjes met zulke dieren grotendeels oplossen denk ik?

Overigens ben ik eens in dat topic van Sevke gaan lezen - ben op de helft en 3 dingen vallen op:
1) grootste deel heeft acceptabele neuzen en in dat topic is er een algemene consensus dat er op langere neuzen gefokt moet worden
2) hernia is precies nog een groter probleem dat de ademhaling
3) de overgrote meerderheid geeft aan te twijfelen om nog voor dit ras te kiezen ivm gezondheidsproblemen.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:09

Ailil: Ik leg het toch uit? Toen ik mijn eerste cavven kocht, 15jaar geleden, had ik er geen idee van, en was men bij de rasvereniging er ook nog zoveel niet mee bezig. Ik heb mij dan ingelezen en daar proberen naar te handelen bij de keuze van mijn honden. De hartproblemen waren een dingetje, maar ze zijn er uiteindelijk niet van gestorven. En als ik er objectief naar kijk waren de andere kwalen ook niet perse ras- dan wel ouderdomsgerelateerd. Heb jij dat nog nooit gehad? Dat een hond die je intens liefhebt overlijdt, en je dan zweert: dit wil ik nooit meer meemaken? En na een paar maanden kun je er dan objectiever naar kijken.
Ik zeg ook nergens dat cavaliers het gezondste ras zijn, maar wel dat heel veel andere rassen het niet beter doen, wel integendeel. Dat is alles.

Poekie: mij was dat ook opgevallen, maar ook dat toch veel FB-eigenaren wél weer ervoor zouden kiezen, en of er een tweede bijwillen. Waarschijnlijk hebben die beestjes wel een fijn karakter denk ik.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:22

sevke schreef:
Mywishmax: hier ben ik het niet 100, maar 1000% mee eens. Mooi verwoord, zo denk ik er dus ook over.
Ik ben niet bekend met DH, maar het is bij de cavaliers net zo. Bij de stamboekhonden probeert men de laatste 10 jaar heel ernstig die SM en MVD eruit te krijgen. Maar bij onderzoeken smijten ze alles op een hoop: LOSH cavaliers, en de stamboekloze lookalikes. En dan krijg je dramatische cijfers, natuurlijk.

Imandra: allemaal goed en wel, maar wil je er even rekening mee houden dat meer dan driekwart van de verkochte honden géén stamboom hebben, en het dus gewoon lookalikes betreft?
In beslag nemen bij fokkers lijkt mij een goede maatregel, maar is dan weer moeilijk te controleren bij particuliere nestjes.


Nu focus je weer op maar 1 ding wat ik zeg (stambomen/in beslag nemen). Het maakt helemaal niet uit of het lookalikes of rashonden zijn. Darin’s juist het mooie aan deze wet. Voldoen de honden ongeacht ras niet aan de wet, dan is de fokker en/of koper fout en dus zijn er consequenties. Afhankelijk van de situatie kan er dan een passende consequentie beslist worden. Broodfokkers zonder stamboom worden net zo goed geraakt bij bijv inbeslagname. Een pretnestje bij particulieren idem, maar op andere manieren (financieel bijv). Uiteindelijk zullen de meeste honden toch gewoon naar de dierenarts gaan en die zou dan een rol kunnen spelen in dit verhaal. Of bij verkoop op bijv marktplaats, kan me best voorstellen dat men steekproefgewijs kan gaan werken.

xoranlover

Berichten: 6652
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:23

Ik spreek nu alleen over de katten. Maar daar fokt men inderdaad echt puur naar wat men op show wilt zien. Een enkele fokker uitgezonderd. Ik zweef er zelf een beetje tussen in. Ik ben zelf lid van Mundikat een FiFe vereniging. Daar zijn ze echt wel van de extreme voor bepaalde rassen. Mijn kat valt in categorie 4 en moet voor en best in show tegen rexen, Devon rexen, Oosters korthaar, Siamees. Ik heb dan Abessijnen en Somali en die zijn over het algemeen een stuk gezonder dan een Siamees maar daar verlies ik altijd van.
Begrijp me niet verkeerd het maakt me niet uit. Ik wil gewoon dat de Abessijn en Somali aanwezig zijn op show en dat mensen ze kunnen zien en kennis kunnen maken. De punten halen ze wel. Maar ik krijg altijd commentaar de oren moeten groter, de oren moeten naar de zijkant. De Abessijnen tegenwoordig op show zijn zo klein met ook flinke oren erop. Ik vind dat niet mooi. Ik doe er ook niet aan mee. Ja de oren stand daar kan ik inkomen. Die horen ook wat lager maar die ontzettend smalle snoetjes die echt spits lopen ik vind het niet mooi.

Dan show ik ook nog wel eens onafhankelijk. Daar verliest Nishi het van een poes waar ze op een FiFe show wel van wint. Die heeft dan een zwakkere kin en is niet zo extreem als op de FiFe show maar weer andere punten waar ik persoonlijk niet zo voor ben.

Dat is dus ook wel een ding verschillende verenigingen die dus ook verschillende interpretaties hebben van rasstandaarden of ze zo extreem "uitmelken".

Voor mij is dat dan zaak om voor mij een gezonde kat te fokken die geen ziektes heeft maar die ook niet zo extreem is. Ik hang dus een beetje tussen ze 2 show standaarden in maar ik vind karakter en gezondheid veel belangrijker dan uiterlijk. Natuurlijk moet het wel een Abessijn of Somali blijven maar als ze dan een keer de oren hoger hebben staan of de ogen niet zo amandelvormig maar verder gezond zijn vind ik het wel best.

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:37

Ik heb, met mijn werklijn, een show gelopen bij rasvereniging. De meeste van mijn ras komen juist niet op de grotere shows waar meerdere rassen geshowd worden, maar je ziet dan zelfs al verschil idd in bouw. Vooral als je naar Engeland kijkt, daar komen soms voorbeelden voorbij die echt niet oké zijn. Wat ik op shows van rasvereniging gezien heb in nl was minder extreem. Bepaalde fokkers wel extreem en anderen minder, maar dat is idd wat ze zelf mooi vinden (helaas)

Ik heb op bokt wel eens de discussie gevoerd waarbij men het echt niet oké vond dat wij mochten fokken met een hond die 1 keer een G gehaald had op een show. Wij zijn er blij mee, want de werklijnen zijn niet wat ze willen zien, dus als die gewoon een goed of zeer goed krijgen is dat alles wat we willen. Wij willen juist weer hoge punten met de examens waarbij werkvermogen getest wordt. Daar willen niet alle showlijnfokkers aan meewerken, sommige willen die eis weg hebben en het resultaat van show zwaarder laten tellen. Daar kan ik niet bij voor een werkhondenras... 1 van die examens is een uv examen en andere gehoorzaamheid, nog voordat je aan bijtwerk begint. Dat bijtwerk kan je nog over discussieren, maar conditie en standaard gehoorzaamheid toch niet.
Maar wij hebben dus iig 2 keer een 'keuring'( 1 show en 1 keer keuring om te mogen fokken) of het nog wel op het ras lijkt, maar dan zonder de aflopende rug bijvoorbeeld. De werklijnen lopen bijna altijd achteraan en worden ook wel wat anders beoordeeld. Maar als je het ziet zou je bijna 2 verschillende groepen moeten maken omdat het echt andere types zijn.

Maar zelfs op bokt wordt er dus heel veel waarde gehecht aan die resultaten op shows.

xoranlover

Berichten: 6652
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:46

Mijn schoonmoeder heeft een witte herder. Mochten zij een nestje willen fokken zouden ze een show moeten lopen.

Aan de ene kant snap ik dat maar aan de andere kant kun je niet een soort keuringscommissie in het leven roepen? Die kijken of de hond gezond is, aan rasstandaarden voldoet die niet dat extreme hebben en of ze geschikt zouden zijn voor de fok? Dan is heel dat showen niet nodig. Blijft toch een jury sport. Bleek afgelopen keer maar weer dat wij op show waren. De ene keurmeester zegt over Elani mooi poesje dat een mooie vechtlengte heeft met een mooie ticking en warme kleur. De andere keurmeester zegt dat de vacht meer mocht zijn en dat die warmer van kleur mag. Nou sorry maar tegenover de andere katjes daar heeft zij echt een hele warme kleur.
Wat wil je dan? Ik show om de rasbekendheid en omdat ik het leuk vind. Maar soms kan ik echt niet volgen wat er allemaal gebeurd.

Ik heb nog een poes nooit meegegaan naar show maar ik kan zelf wel bedenken wat ik aan haar verbeterd wil hebben. Ik ga haar niet gebruiken voor de fok vanwege wat problemen maar uiterlijk gezien is het best een aardig poesje. Vind ik het jammer dat ik haar niet kan gebruiken? Ja zeker, maar ik zoals ik al eerder zei ik wil gezonde kittens fokken en haar problemen kunnen erfelijk zijn dus sluit ik haar uit voor de fok.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 14:56

Maar uiteindelijk moeten mensen dus gaan beseffen dat het niet leuk en mooi is om een misvormd hondje te willen.

En wat wordt de rol van de dierenartsen? Die komen ongeacht wel of geen stamboom de hondjes het eerst tegen. Zij moeten chippen en de controles doen. Zij vullen ook overal in dat het allemaal goed is, terwijl zij ook weten dat pups problemen hebben of gaan krijgen door het uiterlijk.

Er zijn heel veel mensen die zonder stamboom kopen. Ik geef er ook niks om, maar wil bijv wel de ouders zien. In het geval van een herplaatser is dat al lastiger, maar neem je het risico.

Bij diverse paarden rassen zijn natuurlijk ook keuringen en fokt men vaak aan de hand van die resultaten. Ik vind dat systeem ook niet helemaal geweldig.
Bij de quarters hebben we dat niet, maar wordt er wel steeds meer gelet op gezondheid en erfelijkheid. En zonder papier is je dier veel minder waard, dus het heeft waarde om wel de panel test te doen bijv.

Het probleem naast alles is ook de reden van fokken; een deel fokt uit liefde voor het ras, een deel voor de leuk en een groot deel voor het geld.
Iedereen roept dat het niks oplevert, maar het blijkt toch vaak genoeg te zijn om toch de nodige risico's te nemen.

Er is een hele campagne geweest dat je dieren niet als kado geeft, dat een vissenkom niet op de balie hoort, dat konijnen niet alleen mogen etc etc. Waarom kan je de vele honden eigenaren ook niet beter voorlichten?

Overigens zoekende naar een nieuwe Border Collie heb ik ook weleens op mp gekeken voor een evt herplaatser. Ik schrok eigenlijk hoe groot het aanbod is van bepaalde rassen.

Mij vielen bijv de stafford op, maar ook enorm veel chihuahua's en mechelse herders. En hier in de omgeving steeds MH nestjes die bijna gratis werden weggegeven. Waar je dus ziet dat die ook binnen 2 jaar vaak weer herplaatst moeten.
Koopt men dan uit liefde voor een ras of wil men goedkoop een hond??

Katten net zo. In mijn jeugd werden de kittens overal gratis aangeboden en nog zijn er veel oeps nesten en kittens die zo weg gaan of voor ene paar tientjes.
Zeker op stallen zie je veel foto's van weer nestjes en ow zo leuk, haal ze maar op etc etc.

Is het dan ook niet zo dat men minder over heeft voor een goedkoop dier en een dier waar je makkelijk een nieuwe van haalt? Kat ligt onder de auto, er zijn kittens, we halen weer nieuwe.......Doen mensen dat ook als ze 1000 euro kosten? Meestal niet, want de raskatten mogen niet naar buiten of buiten een ren en wordne om de waarde zelfs gestolen.

Er is vraag naar, want anders zou je die idioterie niet hebben.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:41

En toch blijf ik erbij dat het practisch uitvoeren van zo’n restrictieve wet quasi onmogelijk zal zijn. Dierenartsen zullen de puppy’s gewoon goedkeuren, want anders zijn ze hun klant, de fokker, kwijt.
De hondenfokkerij is big business, er gaat veel geld in om. Voor mij blijft het bewust maken van de consument een betere oplossing. Geen vraag = geen aanbod.
@mywishmax: begrijp ik het goed dat men op show een hond met extreem aflopend croupe correcter vindt dan een werkhond die er normaal uitziet?

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:43

Maar wie zegt dat die bewustzijn bij de consument krijgen en deze wet mutually exclusive zijn?

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:50

Dat zeg ik niet. Ik zeg gewoon dat ik dat practisch heel moeilijk uitgevoerd zie. Er zijn miljoenen mensen die honden fokken, begin die maar eens te controleren allemaal…
Men zal een hoop controleurs moeten aanwerven dan, want ik vrees dat men de politie hier moeilijk kan mee belasten, die hebben wel wat anders te doen.