"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29201
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:53

sevke schreef:
En toch blijf ik erbij dat het practisch uitvoeren van zo’n restrictieve wet quasi onmogelijk zal zijn. Dierenartsen zullen de puppy’s gewoon goedkeuren, want anders zijn ze hun klant, de fokker, kwijt.
De hondenfokkerij is big business, er gaat veel geld in om. Voor mij blijft het bewust maken van de consument een betere oplossing. Geen vraag = geen aanbod.
@mywishmax: begrijp ik het goed dat men op show een hond met extreem aflopend croupe correcter vindt dan een werkhond die er normaal uitziet?

Aan de andere kant is het telkens weer binnenkrijgen van honden met problemen die te voorkomen zijn een flinke emotionele aanslag op een DA.

Eelmo

Berichten: 2944
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:59

En omdat de uitvoering/handhaving van een (voorgestelde) wet nog wat voeten in aarde heeft, moeten we dus maar accepteren dat er dat soort mismaakte, gehandicapte dieren gefokt worden?

"Sorry Fifi, heel vervelend dat je niet kunt ademhalen. Maarja, Jantje vindt het mooi en een wet is niet te handhaven" 8)7

Het is een wetsvoorstel. Oftewel: daar wordt nog over gedebatteerd, onderzoek gedaan en bijgeschaafd. Om al deze kinderziektes te voorkomen, in te kaderen etc. Ik snap nog steeds niet dat iemand hier tegen kan zijn. Maar dat zal aan mij liggen :o?

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:00

Je kan wel blijven zeggen kan niet gaat niet dan veranderd er nooit wat.

De show Duitste herder pup met pijn waar ik het eerder over had kwam dus bij een erkend fokker vandaan.
Als die al gehandicapten honden fokken. Bewust. Dan vind ik dat verschrikkelijk.
Ga daar eens beginnen.

Dus wat voor fok doelen deze rassen organisaties nastreven. En dat dit dus een Gekeurde gezonde hond moet zijn.
Met per ras extra regels.
Neus niet korter dan x.
Poten niet korten dan x.
Schoft heup mag niet verder afhellen dan x.

Goed iedereen kan betere voorbeelden verzinnen.
Maar er is echt wel een goed fokdoel te verzinnen.

En ja dan hou je nog de broodfok als Woefkes ranch over die fokken wat het meest gevraagd en betaald word.

Maar nu zijn zelfs de ras vereniging en die niet minder zijn. En dat kan niet.
Dan is het niet meer mogelijk verantwoordelijk een pup te kopen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:05

DuoPenotti schreef:
Je kan wel blijven zeggen kan niet gaat niet dan veranderd er nooit wat.

De show Duitste herder pup met pijn waar ik het eerder over had kwam dus bij een erkend fokker vandaan.
Als die al gehandicapten honden fokken. Bewust. Dan vind ik dat verschrikkelijk.
Ga daar eens beginnen.

Dus wat voor fok doelen deze rassen organisaties nastreven. En dat dit dus een Gekeurde gezonde hond moet zijn.
Met per ras extra regels.
Neus niet korter dan x.
Poten niet korten dan x.
Schoft heup mag niet verder afhellen dan x.

Goed iedereen kan betere voorbeelden verzinnen.
Maar er is echt wel een goed fokdoel te verzinnen.

En ja dan hou je nog de broodfok als Woefkes ranch over die fokken wat het meest gevraagd en betaald word.

Maar nu zijn zelfs de ras vereniging en die niet minder zijn. En dat kan niet.
Dan is het niet meer mogelijk verantwoordelijk een pup te kopen.


Eens. Er moet absoluut iets veranderen, maar wetten maken die onmogelijk af te dwingen zijn heeft ook weinig zin.

The_Cat

Berichten: 7290
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:08

Nog een vergelijking waar men een ras kapot gekweekt heeft voor de show

Afbeelding

Alsof zoiets nog in het wild kan overleven

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:08

Ik was het even kwijt.. kan je geen inspecteurs naar een show sturen? of zijn er ook heel veel shows?

bij paarden is het zo dat er gereden wordt op wat de jury wil. Dus als de jury een dralop blijft scoren, dan verandert er niks. Als er mensen zijn die zeggen tegen zo'n jury 'ja en dat is niet de bedoeling' dan verandert er misschien wat (hebben ze dacht ik geprobeert, gaat zo traag als modder door een blaaspijp, maar goed.. ze doen een poging)

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:16

sevke schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg gewoon dat ik dat practisch heel moeilijk uitgevoerd zie. Er zijn miljoenen mensen die honden fokken, begin die maar eens te controleren allemaal…
Men zal een hoop controleurs moeten aanwerven dan, want ik vrees dat men de politie hier moeilijk kan mee belasten, die hebben wel wat anders te doen.


een houd- en vertoonverbod (waar het hier om gaat) zal een stuk makkelijker te handhaven zijn dan een fokverbod (wat er in geval van iig de platte neuzen al was). Denk ik tenminste.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:21

sevke schreef:
@mywishmax: begrijp ik het goed dat men op show een hond met extreem aflopend croupe correcter vindt dan een werkhond die er normaal uitziet?


Dat zie je bij elk ras dat een werklijn en een showlijn heeft. Dan wisselt het nog per keurmeester waar ze voorkeur voor hebben en ik heb ook al gezien dat de hele extreme juist niet vooraan liepen. Maar de showlijnen lopen wel meer af als de werklijnen, alleen zegt dat dus niks over gezondheid van binnen. Je ziet het ook bij Border collies, labradors, golden retrievers en noem maar alles. Groot verschil in werk en showlijnen qua uiterlijk.

Ja, ook bij fokken via rasvereniging zitten slechte fokkers, dus je moet altijd onderzoek doen als koper. En dat ontbreekt er ook vaak aan. Daarom kopen mensen bij broodfokkers of bepaalde fokkers die zieke of ongezonde dieren verkopen en vervolgens vinden ze dat zij niks fout gedaan hebben. Voor de gemiddelde mobiele telefoon of wasmachine wordt meer onderzoek gedaan voordat ze die kopen dan voor een dier...

KSHancox
Berichten: 1260
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:32

sevke schreef:
Eens. Er moet absoluut iets veranderen, maar wetten maken die onmogelijk af te dwingen zijn heeft ook weinig zin.


Waarom denk je dat het handhaven zo moeilijk gaat zijn?

Controleren is makkelijker dan ooit, want bijna iedere fokker en eigenaar zet foto's van Fikkie online. Hondenshows kan je gewoon bezoeken als handhaver. Dan heb je de mensen die fokken voor de show en hun gehandicapte hondjes online laten zien of verkopen al in beeld. +:)+

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:34

KSHancox schreef:
Waarom denk je dat het handhaven zo moeilijk gaat zijn?

Controleren is makkelijker dan ooit, want bijna iedere fokker en eigenaar zet foto's van Fikkie online. Hondenshows kan je gewoon bezoeken als handhaver. Dan heb je de mensen die fokken voor de show en hun gehandicapte hondjes online laten zien of verkopen al in beeld. +:)+


Hoeveel BOA's denk je dat daar nodig voor zijn? En hoeveel denk je dat we er hebben?

KSHancox
Berichten: 1260
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:39

Drie!

Ik noem de manier van controleren die mij het meest efficiënt lijkt, maar je staat vrij om ook suggesties aan te dragen. :D

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:40

sevke schreef:
@Shadow0: welke veranderingen zou ik aanprijzen? Gewoon normalisering van de rassen. Bassets met iets hogere poten, minder los vel en kortere oren, bulldoggen met neuzen, zulke dingen. Gewoon minder extremen. Veranderen kan best. We zijn ook tot die extremen geraakt, dus kun je toch ook weer terugfokken, niet? Maar dan moet iedereen meewillen: fokkers, jury's, rasverenigingen en vooral de consument. Of zeg ik nu iets erg onnozel?


Nou ja, ja, je lijkt het helemaal over te laten aan mensen die het willen. Dan verandert er dus niets: de mensen die er nu invloed op hebben willen niet veranderen.

Dus is de vraag: wat doen we daaraan? Wachten tot mensen geheel vanzelf tot inkeer gaan komen is in elk geval zeker niet de oplossing.

xoranlover

Berichten: 6607
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:45

KSHancox schreef:
Drie!

Ik noem de manier van controleren die mij het meest efficiënt lijkt, maar je staat vrij om ook suggesties aan te dragen. :D


Ik denk veel meer.

Op een katten show (Zeker elke 2 weken wel 1 en veel op zaterdag en zondag) zijn gemiddeld rond de 300 katten. Als er tegelijk ook nog hondenshows zijn zul je er veel meer moeten hebben.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:46

Ibbel schreef:
KSHancox schreef:
Waarom denk je dat het handhaven zo moeilijk gaat zijn?

Controleren is makkelijker dan ooit, want bijna iedere fokker en eigenaar zet foto's van Fikkie online. Hondenshows kan je gewoon bezoeken als handhaver. Dan heb je de mensen die fokken voor de show en hun gehandicapte hondjes online laten zien of verkopen al in beeld. +:)+


Hoeveel BOA's denk je dat daar nodig voor zijn? En hoeveel denk je dat we er hebben?


Dat hangt af van de zwaarte van de straffen…
Als het 50 euro boete en hondje in beslag genomen is voor het bezit van een vruchtbaar misvormd dier, dan gaan veel mensen de gok wel nemen als ze denken dat het nog steeds opbrengt. Ga je veel boa’s mogen inzetten.

Als hetzelfde een boete van 3000 euro, hondje in beslag genomen en levenslang fokverbod oplevert, dan is de vrees imo bij de meesten wel groot genoeg om het mss met 2 personen die elk 1 fokker per week er steekproefsgewijs uit nemen te doen.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:48

sevke schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg gewoon dat ik dat practisch heel moeilijk uitgevoerd zie. Er zijn miljoenen mensen die honden fokken, begin die maar eens te controleren allemaal…
Men zal een hoop controleurs moeten aanwerven dan, want ik vrees dat men de politie hier moeilijk kan mee belasten, die hebben wel wat anders te doen.


Het zal even zoeken worden, maar onmogelijk is het niet hoor ;) En de politie staat niet aan de lat voor fokkerij, dat zijn wij. Samen met de LID als het om niet-bedrijfsmatigheid gaat. Er bestaan heel veel meer tools dan alleen fysieke inspecties om naleving te verhogen, denk bijvoorbeeld aan internettoezicht.

Ik bemerk een hele hoop "wil niet/kan niet" in een aantal reacties, wat ik niet begrijp. De sector heeft zelf 10 jaar lang de kans gehad om te verbeteren, dit is nauwelijks gebeurd. Dit houdverbod gaat er nu met de botte bijl doorheen. En nogmaals, handhaving kan op zo ontzettend veel diverse manieren worden ingezet, toezichtsontwikkeling is niet iets nieuws voor ons.
Laatst bijgewerkt door Silenna op 27-01-23 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

KSHancox
Berichten: 1260
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:49

xoranlover schreef:
KSHancox schreef:
Drie!

Ik noem de manier van controleren die mij het meest efficiënt lijkt, maar je staat vrij om ook suggesties aan te dragen. :D


Ik denk veel meer.

Op een katten show (Zeker elke 2 weken wel 1 en veel op zaterdag en zondag) zijn gemiddeld rond de 300 katten. Als er tegelijk ook nog hondenshows zijn zul je er veel meer moeten hebben.


Mijn antwoord was sarcasme. :D

Ik weet dat de shows groot zijn, maar juist omdat ze zo groot zijn (en mensen lekker zelf fotografisch bewijs maken ;) ) vele malen makkelijker te controleren dan de suggestie die eerder werd gedaan om alle fokkers maar te gaan controleren.

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:56

Vuurwerkverbod handhaven lukt niet. Drank-agressie op recreatieterreinen of herrie na het sluiten van kroegen handhaven lukt niet. Hangjongerenoverlast bestrijden lukt niet. Paar voorbeelden van BOA-werk.
NVWA heeft te weinig mensen om te controleren op overtreden van de mestwetgeving. Dat zijn ook BOA's.
Boswachters kunnen illegale afvalstortingen, diefstal van brandhout, loslopende honden en ruiters buiten de ruiterpaden niet aan. Eveneens BOA's.

Moet ik nog meer voorbeelden geven?

We hebben hier de menskracht niet voor. De mensen zijn er ook niet voor te vinden, áls er al budget was voor extra BOA's (wat niet het geval is).

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:01

Ik weet ook niet of hondjes in beslag nemen de oplossing is... Waar ga je die laten dan?

Ibbel

Berichten: 49204
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:02

In beslagname zal niet gebeuren. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat je als eigenaar wel verplicht moet castreren als onderdeel van de oplossing.

KSHancox
Berichten: 1260
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:04

Ibbel schreef:
Moet ik nog meer voorbeelden geven?


Als je er een paar hebt waarvan de overtreders letterlijk allerlei persoonsgegevens, zakelijke info en foto's delen op het internet, zoals bij hondenfokkers, dan graag. Waar ik naar vroeg was suggesties om het wèl op te lossen. Hoe vindt Ibbel dat men ervoor moet zorgen dat er niet meer van die wandelende (of waggelende) patiëntjes worden gefokt? :)

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:06

Alles controleren kan idd niet.
Maar steekproefsgewijs wel bij shows.
Worden daar de honden/katten niet geweerd die niet meer volgens nieuwe regels voldoen dan daar de boetes geven.
Dikke aan de organisatie en de baasjes verbaliseren en idd verplicht laten castreren.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:08

Silenna schreef:
Het zal even zoeken worden, maar onmogelijk is het niet hoor ;) En de politie staat niet aan de lat voor fokkerij, dat zijn wij. Samen met de LID als het om niet-bedrijfsmatigheid gaat. Er bestaan heel veel meer tools dan alleen fysieke inspecties om naleving te verhogen, denk bijvoorbeeld aan internettoezicht.

Ik bemerk een hele hoop "wil niet/kan niet" in een aantal reacties, wat ik niet begrijp. De sector heeft zelf 10 jaar lang de kans gehad om te verbeteren, dit is nauwelijks gebeurd. Dit houdverbod gaat er nu met de botte bijl doorheen. En nogmaals, handhaving kan op zo ontzettend veel diverse manieren worden ingezet, toezichtsontwikkeling is niet iets nieuws voor ons.


Ik vind het goed. En ze zullen echt niet ineens alle dieren die nu deze afwijkingen hebben in beslag nemen, lijkt mij tenminste. Maar als je geen nieuwe meer mag fokken of aanschaffen hoef je dus geen dieren af te maken, maar zorg je er wel voor dat er in de toekomst geen dieren meer zijn die aan de kenmerken voldoen die hier uitgewerkt worden.

Er zijn trouwens wrl wat maatregelen genomen door bijvoorbeeld de raad van beheer, maar daar was alsnog wel omheen te werken. Gewoon maar geen stambomen werkte bij sommige honden ook, want zo populair dat mensen ze gewoon wilden hebben. Diezelfde mensen waar ik al eerder over schreef die geen enkel onderzoek naar een hond doen.

Een Franse bulldog waarvan ze zeggen dat karakter zo geweldig is kan ook nog wel ineens veel te moeilijk worden voor diezelfde mensen als die honden ineens wel normaal kunnen ademen en dus meer beweging nodig hebben.

MyWishMax

Berichten: 25378
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:09

DuoPenotti schreef:
Alles controleren kan idd niet.
Maar steekproefsgewijs wel bij shows.
Worden daar de honden/katten niet geweerd die niet meer volgens nieuwe regels voldoen dan daar de boetes geven.
Dikke aan de organisatie en de baasjes verbaliseren en idd verplicht laten castreren.


Maar dan sla je de hele broodfok over, waar mensen toch al graag kopen en die wordt dan populairder nog. Dus je moet al en en gaan doen.

Cer

Berichten: 30196
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:11

maar als een hondje verboden wordt, dan wordt broodfok toch lastiger? Want ga je dan over straat met een duidelijk verboden hond?
(geen idee hoe dat werkt hoor)
Ik kan er met mn verstand gewoon niet bij dat mensen mankerende dieren willen hebben..

DuoPenotti

Berichten: 29794
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 17:15

MyWishMax schreef:
DuoPenotti schreef:
Alles controleren kan idd niet.
Maar steekproefsgewijs wel bij shows.
Worden daar de honden/katten niet geweerd die niet meer volgens nieuwe regels voldoen dan daar de boetes geven.
Dikke aan de organisatie en de baasjes verbaliseren en idd verplicht laten castreren.


Maar dan sla je de hele broodfok over, waar mensen toch al graag kopen en die wordt dan populairder nog. Dus je moet al en en gaan doen.

dat klopt
had ik het eerder al over.

Maar broodfok kun je al zo weinig mee...
Ja dat moeten ze helemaal verbieden, maar die kwal in Eersel ook, deze week weer honden in beslag genomen maar gaat gewoon door.
Dat moeten ze gewoon verbieden, compleet.
Geen erkend fokker dan dieren in beslag en boeten van 50,000 euro.
Nog een keer, boete van 100.000 euro.
Die pak je alleen in de knip, nergens anders mee.

Maar als zelfs fokkers, erkende fokkers, gehandicapten dieren fokken. Dan zijn we toch helemaal de weg kwijt.
Waar kun je dan nog wel een gezond dier kopen?

Dan denk je het goed te doen en dan is er nog van alles mis.

Laat ze daar dan alvast eerst eens beginnen.
Ergens moet een start zijn.