Hoge lever waarden kat

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 00:38

Hallo allemaal

Dit is niet echt een topic waarin ik om advies vraag (althans nog niet) maar ik wil vandaag even van mij afschrijven.
Tommy mijn oude kat die ik meegenomen heb toen ik het huis uit ging vertoont een poosje ander gedrag.
Hij is nog steeds super vrolijk, eet goed, drinkt goed. Het liefst 24/7 op je schoot.
Maar sinds een poosje blaast hij een enkele keer als hij van de kattenbak af gaat.
Niet altijd, maar een enkele keer.

Dus ik ben vandaag voor de zekerheid naar de dierenarts geweest voor een volledig bloedonderzoek. Nu blijken zijn nieren ligt verhoogd te zijn, maar nog wel binnen de grens van wat mag.
Maar zijn lever waarden zijn enorm hoog.

Morgen lever ik nog even voor de zekerheid een plasje in. Om uit te sluiten dat hij geen nierstenen heeft.
Aanstaande donderdag gaan ze een scan maken om te kijken of zijn lever of omliggende organen ontstoken zijn. Als dat niet het geval is dan is het waarschijnlijk een tumor.

Ik heb Tommy nu 10 jaar, hij komt uit het asiel en was toen hij bij ons kwam waarschijnlijk rond de 6 jaar. Hij is dus niet de jongste meer. Vorig jaar hebben ze onder narcose zijn tanden getrokken. Dat ging niet heel lekker. Hij kwam moeilijk uit de narcose en heeft nog ruim een week diarree gehad. Hij was ook echt de weg kwijt. Het leek wel een delirium. Ik zie erg op tegen wat er komen gaat. Ik weet ook niet of ik hem weer een narcose aan wil doen.

Je weet ooit dat er een dag komt dat je afscheid moet nemen van je dier. Maar damn. Dit is mijn maatje. Hij slaapt bij mij. En is overal waar ik ben. Hij is samen met mij uit huis gegaan. Pff wat lastig.


Afbeelding

Sem_
Berichten: 7773
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 08:31

Sterkte :knuffel:

daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 12:48

Dank je.

Hij moet nu plassen op een bak met z’n klein zakje van die korrels.
Nou dat vertikt hij al de hele ochtend.

Hij gaat er wel in. Maar ook direct weer uit.
Hij is heel schoon en dit is te weinig om in te graven.

WillemYntJee
Berichten: 6306
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:46

Kan je dat vandaag dan nog wel inleveren bij je da? Urine mag maximaal 6 uur oud zijn voor onderzoek, tenzij ze t gaan opsturen naar t lab.
Succes met de echo donderdag, hopelijk valt t mee!

WistaireJarig

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:51

Mijn kat wou ook nooit plassen met die plastic korrels. Hier ging het heel goed om gewoon mee te lopen als hij op de kattenbak ging en er dan snel een bakje of soeplepel onder te houden om daar de urine in op te vangen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110914
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:55

Kan de scan niet onder een roesje ipv narcose? Misschien scheelt dat ook al een heel stuk voor hem?
Heel veel succes!

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:57

Sterkte

Esmee_RS

Berichten: 4897
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 13:59

Ach, ik voel met me mee. Vreselijk die onzekerheid |(

Nyaleti

Berichten: 6345
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:05

De urine mag inderdaad maximaal 6 uur, ideaal gezien 4uur, oud zijn. Nu opvangen heeft dus helaas geen nut. Tenminste ik ken geen dierenarts die op zaterdagmiddag open is.
Zodra je het hebt opgevangen, in de koelkast bewaren!

Je kan een plastic zak in stukjes knippen en er bij in gooien. Heeft hij wat meer om te graven.

Een scan, bedoel je een echo? Dat is zonder roesje en kan gewoon wakker!

Hevonen

Berichten: 5653
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 14:14

Wat rot. Je zegt dat hij nog goed eet en drinkt. Ik had een oude zwerfkat die een inoperabele levertumor bleek te hebben, maar de eerste symptomen waren vooral dat hij zijn eetlust verloor.

Hopelijk is het iets minder ernstigs bij jouw kat. Sterkte!

daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 16:26

Nou de dierenarts was vandaag aanwezig in verband met een operatie.
Maar ik had het dan voor 4 uur moeten inleveren dus dat gaat m nu niet meer worden.

Ik bedoel inderdaad een echo.
Ik ben daar ook niet bang voor, maar wel voor wat eruit gaat komen.
Mijn angst is dat hij dan alsnog onder het mes moet.

daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 16:27

Wistaire schreef:
Mijn kat wou ook nooit plassen met die plastic korrels. Hier ging het heel goed om gewoon mee te lopen als hij op de kattenbak ging en er dan snel een bakje of soeplepel onder te houden om daar de urine in op te vangen.

Dat kan ik inderdaad ook nog proberen.

WillemYntJee
Berichten: 6306
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:10

Of gewoon een extra zakje korrels erbij gooien. Kost niet de wereld en kat heeft iets meer t idee dat ie kan graven. T is plastic dus je kunt ze gewoon afspoelen en bewaren voor een eventuele volgende keer.

Stybba

Berichten: 3017
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:20

Die korrels waren hier ook geen succes. Wat wel hielp was de bak vullen met normaal grit (wel de kap eraf halen als je die hebt), kat goed in de gaten houden en als hij gaat plassen snel een sauslepel (niet te groot, wel diep) eronder houden. Wel even wachten tot hij begin te plassen, als ze eenmaal bezig zijn kunnen ze niet stoppen tot de blaas leeg is.

daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 21:14

WillemYntJee schreef:
Of gewoon een extra zakje korrels erbij gooien. Kost niet de wereld en kat heeft iets meer t idee dat ie kan graven. T is plastic dus je kunt ze gewoon afspoelen en bewaren voor een eventuele volgende keer.

Ik moet er alleen 25 minuten voor heen rijden en weer terug.
Ik probeer eerst wel iets eronder te houden om het op te vangen.

Selina

Berichten: 14365
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:23

Kunnen ze donderdag niet direct even urine prikken daar? Hier ging urine opvangen ook nooit dus liet ik altijd door de dierenarts doen.

daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 21:29

Selina schreef:
Kunnen ze donderdag niet direct even urine prikken daar? Hier ging urine opvangen ook nooit dus liet ik altijd door de dierenarts doen.

Dat kan misschien wel.
Maar wil het zelf nog wel eerst proberen.
Wil zo min mogelijk met hem sollen.

daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 13:22

We hebben vanmiddag de afspraak. Dus nog geen nieuws.
Maar ik wil Stybba wel even bedanken voor de gouden tip.
Ik heb om 5 over 12 die korrels opgegeven.
Gewone lage bak gepakt. Een beetje grit erin en 2 minuten later kon ik de lepel er al onder schuiven.

Hij twijfelde wel eerst toen ik met die lepel naast m stond. Maar na 2 x draaien, half zitten, draaien ging hij toch.

Ik heb het nu in de koelkast gelegd. Want het moet cool blijven toch?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:06

Ach jee, heel veel sterkte! Wij hebben tot 19 januari lopen tobben en dokteren met ons oudje. Daarbij was ook steeds de vraag "wat is het nou" en hoe ver ga je om het te laten onderzoeken of aanpakken? Echt de rotste dilemma's als baasje.

Ik heb met mijn vroegere kater Floris soortgelijke klachten gehad, maar die was toen nog wel een stuk jonger. Hij was gecastreerd en hij heeft gedurende zijn leven meerdere malen last van blaasgruis gehad. Vaak ging dit bij hem gepaard met stress, dus na een verhuizing bijvoorbeeld. Die kwam dan ook blazend of luid mauwend van de bak af, maar dan kwam er ook geen tot weinig urine uit. Hij ging zich dan ook overdreven zitten likken en had duidelijk ongemak. Bij hem was het met speciale voeding goed voor te blijven toen ik eenmaal wist dat hij hier last van had. Ik lees dat Tommy alleen blaast, laat hij geen andere klachten van ongemak zien als hij van de bak af komt? En plast nog wel goed uit, of heb je het idee dat dit niet goed gaat?

Hoge leverwaarden kunnen ook te maken hebben met de schildklier. Waren die waardes wel in orde?

Verder heb ik van mijn dierenarts in onze zoektocht met Lotje begrepen dat triaditis bij afwijkende leverwaarden ook een mogelijkheid kan zijn en die schijnt lastig te diagnosticeren zijn, maar wel aan te pakken met antibiotica. Als je met zo'n oudje niet direct aan allerlei vervelende onderzoeken wil en de dierenarts acht het ook een goede optie, zou je nog kunnen kijken of een antibioticakuur aanslaat. Uiteraard wel afhankelijk van het beeld wat de urine en de scan laat zien.

Hopelijk weet je snel wat er aan de hand is met Tommy en is hij snel weer de oude!

daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 14:14

Ja verder heeft hij helemaal 0 klachten.
Plassen gaat ook gewoon goed. En poepen ook.
Maar hij komt dan van de bak af. Loopt een rondje. In het rondje blaast hij 1x en komt dan vaak weer richting de bank.

Eet goed, drinkt goed, is nog speels, ligt net zoals anders het liefst op je 24/7.
Maar toch merk ik dat er iets is.
Je voelt zijn ruggengraat een beetje.
Z’n vacht is wat stekeliger.

Maar dat zijn op zich dingen die normaal kunnen zijn bij zijn leeftijd.

Ja het is heel lastig als je er je vinger er niet op kunt leggen. Jullie nog heel veel sterkte met het verlies van jullie kat.

Schildklier weet ik niet. Zal denk ik straks wel meer horen.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 14:30

Pff ja rot he als je ineens ziet dat je maatje oud wordt. Hij is er altijd, het liefst hou je dat ook altijd zo. Je hoopt dat ze in goede gezondheid stokoud mogen worden bij je.

Wel fijn dat hij verder geen klachten lijkt te hebben en wel gewoon zijn blije zelf is. Dat maakt het echter ook weer lastig om precies te duiden wat het nou is. Ik hoop voor jullie dat er straks een overduidelijke diagnose uit komt van iets waarbij de remedie niet erger is dan de kwaal.

Konden ze soms maar gewoon zeggen wat er aan de hand is he.

daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 14:33

Nou dat vind ik ook heel belangrijk.
De remedie moet niet erger zijn dan de kwaal.

Ja dit is overigens ook het gene waarom ik altijd twijfel over het nemen van een huisdier. Je weet dat je ooit weer afscheid moet nemen. :(

We gaan het horen vandaag.
Iedereen bedankt voor het medeleven en ik hou jullie op de hoogte.

daantjuhhh

Berichten: 26960
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 21:31

Nou de lever zag er goed uit.
Wel hebben ze stenen in zijn blaas gezien.

Het is nog niet duidelijk of het er een stuk of 10 losse zijn of dat het aan elkaar zit.

De assistente gaat overleggen met de DA wat het plan van aanpak wordt.

Aan de ene kant een opluchting dat hij verder oké is. Maar het kan zijn dat hij alleen operatief verwijderd kan worden

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Hoge lever waarden kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:34

Wat fijn dat je in ieder geval wel een hele duidelijke oorzaak hebt kunnen vinden! Ik ga duimen dat er ook zonder operatie wat mogelijk is voor je mannetje.

Hevonen

Berichten: 5653
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 21:48

daantjuhhh schreef:
Nou de lever zag er goed uit.
Wel hebben ze stenen in zijn blaas gezien.

Het is nog niet duidelijk of het er een stuk of 10 losse zijn of dat het aan elkaar zit.

De assistente gaat overleggen met de DA wat het plan van aanpak wordt.

Aan de ene kant een opluchting dat hij verder oké is. Maar het kan zijn dat hij alleen operatief verwijderd kan worden


Als je een goede dierenarts hebt, is dit geen ellende. Wij hebben dit ook meegemaakt en het viel eigenlijk reuzemee. Onze poes was a de operatie (de blaassteen was ruim 1 cm in doorsnede) na een paar dagen weer helemaal fit. Ze moest uiteraard een 'rompertje' aan, wat ze vreselijk vond, maar goed. Sindsdien zitten onze katten op speciaal voer (tegen struviet), maar gelukkig vinden ze het allemaal lekker en ze mogen het ook allemaal hebben. Zij is er niet meer (was ruim 20), maar nu hebben 2 van mijn 3 katers wat problemen met blaas of nieren. Ze krijgen allemaal dus speciaalvoer en we hebben sindsdien (nu ongeveer 4 jaar) nooit meer problemen gehad.