KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:29

Heeft iemand ervaring met Floris Vlees? Hun voordeelbox voor de grote hond (21 kilo) lijkt me wel wat. Verschillende merken kvv.

Ik zal wel altijd een gedeelte van de maaltijd blijven vervangen voor een goede brok. Want die gebruik ik als trainers en als ze mee naar werk gaat.

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 06:13

Ik heb destijds een voedingsadvies aangevraagd en zij heeft alles voor mij uitgezocht. Ik wil dit binnenkort opnieuw door iemand anders laten doen omdat ik nog niet helemaal tevreden ben.

paddingtonJarig

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 06:32

Pinacolada schreef:
Wij voeren ook al jaren lotgering, onze hond was een slechte broketer. Wordt gebracht 3x per jaar en dan paar kratten tegelijk. Onze hond doet het er goed op, wissel wel eens wat af tussen de smaken.


Ik geef mijn honden ook al jaren grotendeels lotgering.
Wij bestellen maandelijks 2 kratten en altijd gevarieerd met uitzondering de kip want dat geeft jeuk bij mijn honden.

Maar nog nooit iets bedorven van hun gehad maar soms zijn de verpakkingen wel waardeloos.

Verder haal ik bij de slager ook wel eens hondenvlees die ze verkopen maar vaak is dat een wildmix.

Anouk_H

Berichten: 2177
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:05

Is vers vlees voeren duurder of goedkoper in vergelijking met goede brok voeren zoals Acana? Mijn hond weegt 30kg

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 09:00

Anouk_H schreef:
Is vers vlees voeren duurder of goedkoper in vergelijking met goede brok voeren zoals Acana? Mijn hond weegt 30kg


Waarschijnlijk duurder. Maar afhankelijk van zoveel factoren zoals de leeftijd van je hond, de voedingsbehoefte, activiteitsniveau, maar ook of je veel vriezerruimte hebt om vlees bulk in te kunnen kopen of niet.

Maar acana (classic) is zon 4,5 euro de kilo en das tegenwoordig niet zo duur voor een brok dus denk niet dat je goedkoper uit kan met vlees.

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 10:09

Flux schreef:
Heeft iemand ervaring met Floris Vlees? Hun voordeelbox voor de grote hond (21 kilo) lijkt me wel wat. Verschillende merken kvv.

Ik zal wel altijd een gedeelte van de maaltijd blijven vervangen voor een goede brok. Want die gebruik ik als trainers en als ze mee naar werk gaat.


Hele fijne firma, leveren netjes op de afgesproken dag. En je hoort wanneer ze precies komen.
Hun eigen vlees is ook echt fantastisch.

Anouk_H

Berichten: 2177
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:10

Flux schreef:
Anouk_H schreef:
Is vers vlees voeren duurder of goedkoper in vergelijking met goede brok voeren zoals Acana? Mijn hond weegt 30kg


Waarschijnlijk duurder. Maar afhankelijk van zoveel factoren zoals de leeftijd van je hond, de voedingsbehoefte, activiteitsniveau, maar ook of je veel vriezerruimte hebt om vlees bulk in te kunnen kopen of niet.

Maar acana (classic) is zon 4,5 euro de kilo en das tegenwoordig niet zo duur voor een brok dus denk niet dat je goedkoper uit kan met vlees.


Bedankt voor je reactie!

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:11

Taartje schreef:
Hele fijne firma, leveren netjes op de afgesproken dag. En je hoort wanneer ze precies komen.
Hun eigen vlees is ook echt fantastisch.


Oh top, thanks! Dat gaan we maar eens uitproberen na Ves haar volgende butternutbox. Lijkt wel mooi idd. De barfbox is ook interessant.

BeFunny

Berichten: 10677
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:00

Flux schreef:
Anouk_H schreef:
Is vers vlees voeren duurder of goedkoper in vergelijking met goede brok voeren zoals Acana? Mijn hond weegt 30kg


Waarschijnlijk duurder. Maar afhankelijk van zoveel factoren zoals de leeftijd van je hond, de voedingsbehoefte, activiteitsniveau, maar ook of je veel vriezerruimte hebt om vlees bulk in te kunnen kopen of niet.

Maar acana (classic) is zon 4,5 euro de kilo en das tegenwoordig niet zo duur voor een brok dus denk niet dat je goedkoper uit kan met vlees.


Ik betaal in de plaatselijke winkel hier voor 10 kg compleet pakket 44,60 euro dat komt op 10 kilo 10 cent duurder uit. Van vlees hebben honden doorgaans minder nodig dus komt het een stuk goedkoper uit. Ik bestel vaak twee van die pakketten en ook nog losse worsten voor wat smaak verandering. Maar rauw vlees is over het algemeen echt een stuk goedkoper.

Esplendido
Berichten: 3135
Geregistreerd: 09-08-11

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:13

Wij voeren onze honden Carnibest en Barfmenu. We zijn heel tevreden over de kwaliteit. Omdat we een grote vriezer hebben staan kunnen we direct bij de groothandel grote hoeveelheden inkopen. Meestal kopen we tussen de 120 en 130 kilo per keer. Dan zijn we echt een stuk goedkoper uit dan bij dezelfde hoeveelheid in de winkel.
Maar met vijf grote honden die ieder gemiddeld een kilo per dag eten gaat het toch hard.

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:08

BeFunny schreef:
Flux schreef:

Waarschijnlijk duurder. Maar afhankelijk van zoveel factoren zoals de leeftijd van je hond, de voedingsbehoefte, activiteitsniveau, maar ook of je veel vriezerruimte hebt om vlees bulk in te kunnen kopen of niet.

Maar acana (classic) is zon 4,5 euro de kilo en das tegenwoordig niet zo duur voor een brok dus denk niet dat je goedkoper uit kan met vlees.


Ik betaal in de plaatselijke winkel hier voor 10 kg compleet pakket 44,60 euro dat komt op 10 kilo 10 cent duurder uit. Van vlees hebben honden doorgaans minder nodig dus komt het een stuk goedkoper uit. Ik bestel vaak twee van die pakketten en ook nog losse worsten voor wat smaak verandering. Maar rauw vlees is over het algemeen echt een stuk goedkoper.



Maar hoe dan? Mijn hond is 18 kilo en onder een jaar oud, actief. Ze zou volgens de richtlijnen zo'n 250 gram acana moeten eten en tussen de 450 en 500 gram vlees gebaseerd op ong 2,5% van haar lichaamsgewicht. Dat is altijd meer vlees dan brok?

MyWishMax

Berichten: 25405
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:24

In verhouding misschien. Ik moest met brok veel meer voeren als de aanbevolen hoeveelheid om ze op gewicht te houden. Zelfs nog extra's om er genoeg in te krijgen. Met vlees in verhouding minder tegenover de aanbevolen hoeveelheid. (Wel aan de hoge kant van de aanbevolen hoeveelheid, maar ik ging bijvoorbeeld niet van 500 gram brok naar een kilo vlees, juist naar 800 oid. Waarbij de aanbevolen hoeveelheid 300 gram brok was en 600/700 vlees)

Maar in die tijd was het ook wel goedkoper als je vergelijkbare kwaliteit tegenover elkaar zette. Dus een hoge kwaliteit brok was duurder per portie als de kvv of barf. Met brok kwam ik ruim over de 150 euro per maand wat op ging, met kvv was het ook 150 maar dan met extra hond die een kilo at, die at met die brokken al niet mee ;)

BeFunny

Berichten: 10677
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 13:49

Wat er op de verpakkingen brok staat klopt vaak niet aan hoeveelheid die je moet voeren. En kvv is ook een richtlijn heel actieve honden hebben vaak meer nodig. Minder actieve honden juist minder en je he hebt ook hele vette vlees merken en minder dus het scheelt enorm.

Ik voer sowieso op het oog maar heb echt minder vlees nodig dan als ik brok zou voeren.

Als ik kvv in kleine rolletjes koop ben ik wel duurder uit. Maar als ik brok koop speciaal voor kleine rasjes ook :j

MyWishMax

Berichten: 25405
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:10

Normaal gesproken voer je echt meer kvv als brok, hoor. Ze zeggen juist vaak dat je ongeveer 2 keer zoveel voert qua grammen van vlees dan van brok. Juist ook door het vocht erin. En tuurlijk wisselt het per hond, maar minder kvv dan brok heb ik nog nooit meegemaakt.

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:39

Minder vlees dan brok? Hoe dan :?
Vlees voerde ik ook altijd véél meer dan brok. Ongeveer 1.5 a 2 keer zo veel. Of hij nou KVV rollen kreeg of karkassen/los vlees.

Lindsey_99
Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:27

Dimphyl schreef:
Haay!
Hoeveel per dag, Hoeveel ruimte in mijn vriezer kost het?
Wie oh wie heeft er de how-to-guide voor kvv voeren voor beginners? :')

Nb. Dora is verder perfect op gewicht inmiddels, 12kg, goed gespierd, 6.5 jaar oud.


Onze hond, 18 kilo, krijgt Enerqique of Farmfood Fresh, soms Rodi. We kopen van die 3 kilo zakken, en hebben een plastic box met deksel voor in de vriezer. De dagenlijkse portie zetten we in een klein bakje met deksel klaar. Doorgaans is voor een hond 1,5 a 2% van het lichaamsgewicht voldoende bij KVV. Jouw hond zou het met 2 plakjes van 100 gram prima moeten kunnen redden, maar het ligt een beetje aan het vetgehalte of ze er te veel of te weinig aan heeft. Gewoon proberen, en aanpassen als ze te dun of dik wordt.
Wij geven nog wel snacks bij als pensstaafjes en ander gedroogd knaagspul want de kauwbehoefte wordt niet gedekt met kvv.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:15

Lindsey_99 schreef:
Dimphyl schreef:
Haay!
Hoeveel per dag, Hoeveel ruimte in mijn vriezer kost het?
Wie oh wie heeft er de how-to-guide voor kvv voeren voor beginners? :')

Nb. Dora is verder perfect op gewicht inmiddels, 12kg, goed gespierd, 6.5 jaar oud.


Onze hond, 18 kilo, krijgt Enerqique of Farmfood Fresh, soms Rodi. We kopen van die 3 kilo zakken, en hebben een plastic box met deksel voor in de vriezer. De dagenlijkse portie zetten we in een klein bakje met deksel klaar. Doorgaans is voor een hond 1,5 a 2% van het lichaamsgewicht voldoende bij KVV. Jouw hond zou het met 2 plakjes van 100 gram prima moeten kunnen redden, maar het ligt een beetje aan het vetgehalte of ze er te veel of te weinig aan heeft. Gewoon proberen, en aanpassen als ze te dun of dik wordt.
Wij geven nog wel snacks bij als pensstaafjes en ander gedroogd knaagspul want de kauwbehoefte wordt niet gedekt met kvv.


Het advies is voor zover ik weet 25 gram per kg lichaamsgewicht (ongeveer). Kleine honden hebben vaak iets meer nodig per kg lichaamsgewicht dan grote honden.
Mijn hond (niet gecastreerd) van ongeveer 9,5 kg krijgt per dag 250 gram oftewel 2,6 % van zijn lichaamsgewicht.
200 gram voor een hond van 12 kg lijkt me dus nogal weinig.
Ik zou beginnen met 2,5% en dan even aankijken, en dan eventueel de hoeveelheid wat verhogen of verlagen.

paddingtonJarig

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:03

Die van mij (reu/teef & gecastreerd) zijn zo'n 25 kg en geef ze 500 gram vlees per hond per dag.

Ze zitten al jaren op dit gewicht en geef ze dus net zo lang al 500 gram per hond.

De dierenarts was van de week te vreden over dat ze keurig op gewicht bleven nu dat ze wat ouder zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:30

Ik heb vandaag een proefpakket van butternut box binnengekregen.
Ik worstelde met het eten van mijn hoogbejaarde russel met een minder gebit, voorheen at ze goed brokjes. Sinds ze alleen over is eet ze met minder smaak en minder gretig. Geprobeerd renske worsten, smuldier, energique. Ze at het vrij goed maar soms is haar eetlust wat weg en het kostte me een kapitaal daardoor aan weggegooid vlees.

Na overleg met haar dierenarts overgegaan op gegaard rundergehakt soms kipgehakt gegaard voor mensen als basis aangevuld met gedroogde kip, rund en brokjes. Ik ben nu ruim een jaar aan het kokkerellen voor haar. Op zich geen probleem, ik eet ervan mee ook.

Door dit topic van butternut gehoord en de basis is aardig gelijk aan wat ik zelf in elkaar draai en kwa kosten ook aardig gelijk. Nu een proefpakket binnen met rund, kalkoen en de vegetarische versie met kaas en ei. De halve maaltijd gekozen omdat ze geen grote eter is meer maar het wel nodig heeft. De runder versie opgewarmd vandaag en na wat aarzeling ging dat er soepel in. Als het werkt is het voor mij minder werk uiteindelijk tegen gelijke kosten.

Voor haar zou 400/500 gram per dag aan klaargemaakt voedsel voldoende zijn voor 11/12 kilo ideaal gewicht is 12,5 kilo maar ze blijft daar nu steeds iets onder helaas. Vetmesten lukt niet echt meer. zeer hoogbejaard (ruim 16,5) maar actief. Gelukkig eet ze ook weer brokjes. Hoog energie puppie brokjes op rund/kip basis. Van proline. Daarvan rond de 100/150 gram per dag. Het staat er onbeperkt maar ze eet niet meer dan dat

mvdende

Berichten: 5735
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:50

karuna schreef:
Ik heb vandaag een proefpakket van butternut box binnengekregen.
Ik worstelde met het eten van mijn hoogbejaarde russel met een minder gebit, voorheen at ze goed brokjes. Sinds ze alleen over is eet ze met minder smaak en minder gretig. Geprobeerd renske worsten, smuldier, energique. Ze at het vrij goed maar soms is haar eetlust wat weg en het kostte me een kapitaal daardoor aan weggegooid vlees.

Na overleg met haar dierenarts overgegaan op gegaard rundergehakt soms kipgehakt gegaard voor mensen als basis aangevuld met gedroogde kip, rund en brokjes. Ik ben nu ruim een jaar aan het kokkerellen voor haar. Op zich geen probleem, ik eet ervan mee ook.

Door dit topic van butternut gehoord en de basis is aardig gelijk aan wat ik zelf in elkaar draai en kwa kosten ook aardig gelijk. Nu een proefpakket binnen met rund, kalkoen en de vegetarische versie met kaas en ei. De halve maaltijd gekozen omdat ze geen grote eter is meer maar het wel nodig heeft. De runder versie opgewarmd vandaag en na wat aarzeling ging dat er soepel in. Als het werkt is het voor mij minder werk uiteindelijk tegen gelijke kosten.

Voor haar zou 400/500 gram per dag aan klaargemaakt voedsel voldoende zijn voor 11/12 kilo ideaal gewicht is 12,5 kilo maar ze blijft daar nu steeds iets onder helaas. Vetmesten lukt niet echt meer. zeer hoogbejaard (ruim 16,5) maar actief. Gelukkig eet ze ook weer brokjes. Hoog energie puppie brokjes op rund/kip basis. Van proline. Daarvan rond de 100/150 gram per dag. Het staat er onbeperkt maar ze eet niet meer dan dat


Dat vind ik vrij veel? Skip weegt 25kg en volgens de berekening van butternut heb ik 600g verpakkingen opgestuurd gekregen. Daar krijgt hij er dus één per dag van.

Dan is 400/500 gram butternut box voor 12kg toch veel te veel?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:53

Aangepast aan haar ondergewicht mogelijk :j . Ze komt gewoon niet gemakkelijk aan en is nu te licht voor wat ze moet wegen. Ideaal is 12,5 kilo maar ze is nu 11 kilo na haar rabiesenting. De dierenarts gaf ook als voedingsadvies liefst minstens 500 gram voedsel per dag. Maakt niet uit wat het is als het er maar ingaat. Alleen redt ze dat meestal niet per dag bijgebrek aan trek in de ochtend. Ze is echt een avond eter maar moet de hele dag door knagen om voldoende binnen te krijgen

Dat komt dan netjes overeen met de halve dagportie van 200 gram

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 23:10

Iedereen weer enorm bedankt voor de reacties! Ik wacht nog op reactie van Ekowolf, na het aanvragen van een consult. Mocht dat niks worden, heb ik nu iniedergeval genoeg opties!

Karuna, wat fijn dat je iets aan het topic hebt! Dora, 12kg op ideaal gewicht, krijgt per dag 400 gr van de butternut, 2x 200 dus. Wat een prachtige leeftijd al, hopelijk gaat ze het nog lang goed doen op de butternut. :D

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:40

Mag ik hier een vraag stellen? Ik kom er niet helemaal uit..

Ons oudje van 13, chihuahua, krijgt voornamelijk brokjes. Sinds zij hart medicatie krijgt eet zij wat slechter en geef ik haar ook wel farmfood fresh gestoomd. Dit is dus niet rauw. Maar kan dit in combinatie met brokjes? Ik kan het nergens terug vinden op de website van farmfood. Wel dat het met hun geperste brok samen kan maar deze eet ze niet graag.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 21:59

Ja hoor dat kan prima samen. :)

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-23 22:11

+:)+ ah fijn, bedankt voor je snelle antwoord!