KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-23 09:10

Phrono wat fijn dat je iets aan dit topic had!

Hier heeft het een tijdje stil gelegen omdat dora enorm ziek is geweest. Helaas een virusje gepakt waardoor ze bloed begon te spugen én bloederige diarree had. Met een flink zware antibiotica kuur zijn we nu weer op de goede weg gelukkig.

Er was ook iets mis gegaan met mijn aanmelding bij ekowolf dus pas sinds afgelopen week contact met ze kunnen krijgen. Nu in afwachting van een consult.

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 22:11

Dimphyl, is je consult gelukt bij Ekowolf? Hoe vond je het? *nieuwsgierig *D

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 10:08

Het is gelukt maar ik had het anders verwacht!
Ik zou een vragenlijst krijgen en daarop advies.
De vragenlijst was niet meer dan leeftijd, geslacht, ras, gewicht en wat ze nu eet + of er evt klachten zijn daarop.

Daarop kreeg ik een uitgebreide mail terug die vooral zei dat butternut niet echt slecht te noemen is, maar overstap op KVV altijd beter is. Daarnaast (algemeen) advies over welke opties er zijn en welke extra supplement/toevoegingen je kunt gebruiken.

Uiteraard stond daar wel in dat we bij vragen altijd nog contact konden opnemen en dit niet het einde vh consult is. Ik heb er even een weekje over nagedacht maar ben van plan vandaag terug te mailen met de vraag voor advies/probeer opties voor de maandelijkse levering die bij hun mogelijk is.

Al bij al dus zeker niks slechts over ekowolf, ik had alleen iets anders/meer verwacht denk ik.

CupCakes_

Berichten: 3352
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:26

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig positiefs meer te zeggen heb over Ekowolf. :')

Dat is ook een reden dat ik ben overgestapt naar Floris vlees wat betreft kvv en levering. Deze leveren beter, communiceren beter en overleggen als er iets niet geleverd kan worden en kijken voor een ander product.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:30

Oh wat gek zeg, ik ben altijd heel tevreden over Ekowolf. Nooit advies gevraagd overigens, ik stel mijn bestellingen zelf samen en haal het af. Voor vragen heeft ze dan ook altijd wel tijd en het contact is heel prettig. Eigenlijk nooit gedoe met mn bestelling of het aanbod. Misschien ook anders als je laat leveren of zelf haalt. Ik heb wel eens dat een smaak er een keer niet is maar omdat ik veel afwissel is dat voor mij niet zo'n punt.

mavantos

Berichten: 3615
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:28

Hi! Wij willen met onze hond ook overstappen naar KVV. Ik heb al veel gelezen online, maar omdat ik er geen ervaring mee heb en het wel echt goed wil doen ben ik wat onzeker. Ik ben ook overgeleverd aan wat de dierenwinkels in de omgeving verkopen ivm vriezercapaciteit, maar dat zit wel goed (drie dierenwinkels dichtbij en allemaal verkopen ze KVV van verschillende merken).

Even als vraag: stel ik mix in twee weken diverse merken (merken: raw4dogs, Haaks Barf, Renske, Energique, Barfmenu, Jarco) en vleessoorten (en een keer vis) door elkaar. Voer ik dan volledig of moet ik echt nog iets extra's doen? Is groente erbij voeren nog echt nodig als dit ook in de rollen zit?

Tevens kom ik volgens mijn berekening uit op +/- 170gr KVV per dag. Onze hond weegt 9,1 kg. Hij is niet veel te dik, maar wat slanker mag wel. Ik heb gerekend met 8,5kg en, aangezien hij gecastreerd is en niet extreem veel loopt, met 20gr per kg. Hij krijgt ook dagelijks nog een konijnenoor, hertenhuid of wat anders gedroogd om te snacken en knagen. Als die te dun wordt kan ik altijd meer geven, maar om mee te starten dacht ik dit?

Onze hond kan slecht tegen rund en over kip twijfel ik ook, dus die vermijd ik liever. Met brok doe ik er normaal extra lang over aangezien hij wat gevoelig is, maar ik lees overal dat je met KVV in principe in één keer over kan?

Ben benieuwd hoe jullie ervaring is!

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:34

Renske zou ik Iig achterwegen laten.

Diverse smaken combineren, niet alleen merken en ook compleet voeren dat is dan al compleet en hoeft niks bij. Je kunt ook enkelvoudig voeren. Maar stel je geeft de ene dag enkelvoudig en dan weer twee dagen compleet dan geef je genoeg en hoeft niks bij. Wel zou je bijv zalmolie kunnen geven maar als je twee keer in de week vis wil geven is dat ook niet nodig.

Je kunt in één keer over. En ipv rund kun je paard of geit geven bijv. En ipv eend kalkoen. Maar wij voeren ook duif, kwartel, gans etc. Er is heel veel keus in diersoorten en wij geven zo'n beetje alles ;)

owens-mama

Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-01-09

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:42

Welke kvv is fijngemalen? Ik heb zo'n zeikerd dat er geen klontjes in mogen zitten. Maar meneer is allergie voor kip.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:54

owens-mama schreef:
Welke kvv is fijngemalen? Ik heb zo'n zeikerd dat er geen klontjes in mogen zitten. Maar meneer is allergie voor kip.


Alaska is redelijk fijngemalen :j


mavantos schreef:
Hi! Wij willen met onze hond ook overstappen naar KVV. Ik heb al veel gelezen online, maar omdat ik er geen ervaring mee heb en het wel echt goed wil doen ben ik wat onzeker. Ik ben ook overgeleverd aan wat de dierenwinkels in de omgeving verkopen ivm vriezercapaciteit, maar dat zit wel goed (drie dierenwinkels dichtbij en allemaal verkopen ze KVV van verschillende merken).

Even als vraag: stel ik mix in twee weken diverse merken (merken: raw4dogs, Haaks Barf, Renske, Energique, Barfmenu, Jarco) en vleessoorten (en een keer vis) door elkaar. Voer ik dan volledig of moet ik echt nog iets extra's doen? Is groente erbij voeren nog echt nodig als dit ook in de rollen zit?

Tevens kom ik volgens mijn berekening uit op +/- 170gr KVV per dag. Onze hond weegt 9,1 kg. Hij is niet veel te dik, maar wat slanker mag wel. Ik heb gerekend met 8,5kg en, aangezien hij gecastreerd is en niet extreem veel loopt, met 20gr per kg. Hij krijgt ook dagelijks nog een konijnenoor, hertenhuid of wat anders gedroogd om te snacken en knagen. Als die te dun wordt kan ik altijd meer geven, maar om mee te starten dacht ik dit?

Onze hond kan slecht tegen rund en over kip twijfel ik ook, dus die vermijd ik liever. Met brok doe ik er normaal extra lang over aangezien hij wat gevoelig is, maar ik lees overal dat je met KVV in principe in één keer over kan?

Ben benieuwd hoe jullie ervaring is!


Als je inderdaad alle diergroepen ondervangt en ofwel complete merken voert ofwel aanvult met een vitamine premix ofwel wisselt tussen enkelvoudige en complete rollen dan zit je al aardig goed. Ik zelf voor 4 merken in de basis en heb een aantal merken waarmee ik afwisselend aanvul.
Zelf vul ik de groente liefst zelf aan; ik maak groentemixen (ik kook diverse groente, vul dit aan met eventuele bladgroenten en / of verse kruiden, pureer dit samen en vries in porties in). Iedere groente heeft weer eigen toevoegingen binnen het dieet. Hij mag uiteindelijk 2% van zijn lichaamsgewicht per dag aan extra groenten.
Ook kun je zelf nog wat dingen aan zijn dieet toevoegen zoals een rauw of zachtgekookt ei, bessen, bottenbouillon etc.
Voerwijzer vond ik een hele fijne site om mee te starten!

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 14:54

owens-mama schreef:
Welke kvv is fijngemalen? Ik heb zo'n zeikerd dat er geen klontjes in mogen zitten. Maar meneer is allergie voor kip.


Raw4Dogs is ook heel fijn :j

_Christina

Berichten: 1493
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 16:08

Als wat er op de markt is nog te grof is, dan kun je het misschien nog zelf door de blender halen?

owens-mama

Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-01-09

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 18:53

Ik ben op vakantie, nou wil meneer gewoon zijn brokjes niet meer eten. En nou loopt hij nog niet lekker pok nog. Als hij een tijd heeft gelegen. Is hij echt kreupel. Na een aantal passen gaat het beter. Hij is 6 jaar. Atrose?? Heb hem wel gelijk op glucosamine gezet. Zou dit kunnen komen van brok. Hij eet al een jaar of twee zalmbrokken.. hij krijgt nu zo'n waardeloos zakje natvoer en daar mix ik maar brok onderdoor. Hij vreet of hij hangen moet. Een ding scheelt kan de glucosamine ook gelijk door. Maar dit is natuurlijk niet ideaal. Ik heb eerder hem energique gevoerd. Maar daar zit kip in. En daar is hij nou net gevoelig op. Zucht.
.

BeFunny

Berichten: 10675
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-23 11:36

Kijk eens naar PEA voor honden. Dat helpt goed tegen artrose klachten ;)

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 11:10

owens-mama schreef:
Ik ben op vakantie, nou wil meneer gewoon zijn brokjes niet meer eten. En nou loopt hij nog niet lekker pok nog. Als hij een tijd heeft gelegen. Is hij echt kreupel. Na een aantal passen gaat het beter. Hij is 6 jaar. Atrose?? Heb hem wel gelijk op glucosamine gezet. Zou dit kunnen komen van brok. Hij eet al een jaar of twee zalmbrokken.. hij krijgt nu zo'n waardeloos zakje natvoer en daar mix ik maar brok onderdoor. Hij vreet of hij hangen moet. Een ding scheelt kan de glucosamine ook gelijk door. Maar dit is natuurlijk niet ideaal. Ik heb eerder hem energique gevoerd. Maar daar zit kip in. En daar is hij nou net gevoelig op. Zucht.
.


Hè balen! Je zou voor de korte termijn Rhustox kunnen proberen of Zeel eventueel met Traumeel:
https://www.petqure.nl/Product-/Zeel-25 ... -Heel.html

Ik hoor ook goede ervaringen met Flexadin maar dat heb ik zelf nog nooit aan mijn hond gegeven.
Groenlipmossel kan ook helpen.
Het lastige is dat met al die middelen even duurt voordat het werkt. Succes met de zoektocht

owens-mama

Berichten: 1049
Geregistreerd: 13-01-09

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:24

Dank jullie wel voor de tips. Morgen rijden wij terug naar Nederland, dan maar even langs de winkel. En dan kijken we even een dag aan hoe hij thuis is. Anders bel ik ook gelijk de dierenarts voor zijn pootje

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 16:39

owens-mama schreef:
Ik ben op vakantie, nou wil meneer gewoon zijn brokjes niet meer eten. En nou loopt hij nog niet lekker pok nog. Als hij een tijd heeft gelegen. Is hij echt kreupel. Na een aantal passen gaat het beter. Hij is 6 jaar. Atrose?? Heb hem wel gelijk op glucosamine gezet. Zou dit kunnen komen van brok. Hij eet al een jaar of twee zalmbrokken.. hij krijgt nu zo'n waardeloos zakje natvoer en daar mix ik maar brok onderdoor. Hij vreet of hij hangen moet. Een ding scheelt kan de glucosamine ook gelijk door. Maar dit is natuurlijk niet ideaal. Ik heb eerder hem energique gevoerd. Maar daar zit kip in. En daar is hij nou net gevoelig op. Zucht.
.

Kan ook zomaar dat ie een zooltje beschadigd heeft of nu de “eeltlaag” eraf gelopen heeft. Dan lopen ze ook beroerd. Had ik afgelopen week met een jonge hond hier.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:57

Wij zijn ons ook aan het orienteren om over te stappen van brokken naar KVV. Het is voor ons Amerikaanse Stafford teefje van nu 9 maanden oud. Heeft altijd Orijen puppy gehad, maar omdat we een lichte kippenallergie vermoeden staat ze nu op de Orijen Sixfish. Ontlasting is daarop heel goed, maar ze blijft wat last houden van (vermoedelijk) allergiebultjes. We merken dat haar lijf een optater heeft gehad toen ze een paar weken geleden een fikse darmontsteking heeft gehad. Ze is inmiddels wel weer op haar oude gewicht, maar mag nog zeker wat voller. Omdat ze haar brok niet heel goed eet en we een vermoeden hebben van een allergie willen we overstappen naar KVV en daarbij beginnen met enkele diersoorten. Momenteel heb ik daarvoor Alaska, Kiezebrink en Pure Instinct op het lijstje staan om te proberen.

Mijn vriend heeft jaren geleden een dierenspeciaalzaak gehad en was toen niet tevreden over de kwaliteit van Kiezebrink. Inmiddels zijn we natuurlijk jaren verder en ben ik benieuwd wat jullie ervaring is met Kiezebrink?

Ik vind het altijd prettiger (en leuker :D) om naar een dierenspeciaalzaak te rijden en voer te halen. Zijn er winkels in het midden van het land met een ruim assortiment KVV en waar ook de kennis daarvan aanwezig is?
Ik lees dat Ekowolf en ViaNatura veel keuze en kennis hebben, maar vind het altijd leuk om meer opties te hebben.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 13:17

Kiezebrink heeft juist een heel goede kwaliteit. Je zou ook kunnen kijken naar darf/alroda. En dogmeat.
Evt kijken naar mixen zonder kip is ook een optie. Enkelvoudig eigenlijk niet. want dat zou betekenen, kijkend naar wat je noemt ivm allergieen etc dat je uit zou komen op een eliminatie dieet. Ipv 1 merk 1 diersoort.

Ik zou voordat je overstapt eens contact opnemen met “je hond gezond “ van Nathalie. Ik gok dat je daarmee een stuk verder komt. En dan kun je ook zorgen dat je gewoon volledig en compleet kan blijven voeren met een jonge hond.

Kayleigh__

Berichten: 1073
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:22

Ah, dankjewel! 'Je hond gezond' kende ik nog niet. Zelf had ik Maasduyn, FFdomenie of den Hoek in gedachte. Je merkt dat Letha echt een opdonder gehad heeft en hoewel ze echt op de goede weg is merk je dat ze nog niet 100% is momenteel. Heeft misschien ook wel tijd nodig, maar een check lijkt mij nooit verkeerd. Ook hoop ik inderdaad verder te komen qua allergietest want de voorkeur heeft inderdaad wel om haar zo compleet mogelijk te gaan voeren.
Onze insteek was om eerst enkelvoudig te voeren om reacties op eiwitsoorten uit te sluiten en dan met die informatie zo compleet mogelijk te gaan voeren. Inderdaad meer een eliminatiedieet. Al hoop ik dmv een meting eerder achter de allergie te komen.

Goed om te horen dat Kiezebrink juist hele goed kwaliteit levert! Vriendlief blijft soms nogal hangen in zijn kennis van 10+ jaren geleden, maar dan blijft Kiezebrink dus mooi op het lijstje :D
Bedankt!

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:44

Voor mij zou elminatie dieet met een jonge hond een laatste optie zijn.
Nathalie komt ook aan huis en wanneer ze aangeeft dat t complexer is dan zij kan zal ze je ook doorverwijzen. :)

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:51

Ik ben ook zeer tevreden over Kiezenbrink :j nog nooit een slechte rol gehad en hij vindt het heerlijk.
Ik voer meerdere merken maar Kiezenbrink is wel een groot aandeelhouder van onze vriezer.

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:00

Hier is Kiezebrink ook erg populair, ook bij m’n moeilijke eter!

Alleen insect/konijn vinden ze niet te vreten :')

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: KVV voor hond, hoe/wat/waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:13

dat kan ik prima snappen dat insect :P