Royal Canin Anallergenic kat: goedkoper alternatief gezocht

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolynne

Berichten: 2299
Geregistreerd: 30-11-16

Royal Canin Anallergenic kat: goedkoper alternatief gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 11:31

Mijn kat krijgt momenteel Royal Canin Anallergenic:
https://www.medpets.be/royal-canin-anallergenic-kat/

Maar met de recente prijsstijging vind ik 80 euro per 6 weken een beetje van de zotte.

Maar ik weet niet hoe ik op moet beginnen zoeken naar een alternatief.

Weten jullie welke geschikt zou zijn?

Pferdelove

Berichten: 468
Geregistreerd: 13-06-08
Woonplaats: Ede

Re: Royal Canin Anallergenic kat: goedkoper alternatief gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:33

Ik ben bang dat er geen enkel voermerk zo'n lijn heeft als Royal Canin. De anallergenic wordt in een fabriek gemaakt waar enkel de anallergenic gemaakt wordt, bij alle andere voermerken zal dit niet het geval zijn waardoor je altijd kans hebt op kruisbesmetting, oftewel kans van opflikkering van de allergie.

Bij Hill's hebben ze wel de Z/D maar die is meer vergelijkbaar met de hypoallergenic van RC wat zou betekenen dat de eiwitstukjes voor jouw kat niet klein genoeg zullen zijn geknipt.

horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 11:47

Purina Proplan H/A of Hills Z/D. De dermatoloog van onze faculteit is sowieso meer fan van deze merken bij allergie dan van RC.

Edit: hypo-of anallergenic hebben in deze merken allemaal gehydrolyseerde eiwitten die niet groter zijn dan de drempelwaarde voor allergie. Alleen in zeer extreme gevallen kan anallergenic nodig zijn maar komt eigenlijk bijna nooit voor.

Ook: Is jouw kat echt voedselallergisch? Is er wel eens een uitdaging geweest met het oude voer of nieuwe eiwitten? Mogelijks is jouw kat alleen allergisch voor bepaalde eiwitbronnen en kan je over op een "normaal" voeder.

Rebel_Jits

Berichten: 5633
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:59

Richting insecten? Mijn jongste hond is ook allergisch aan veel eiwitten, maar op insecten doet ze het heel goed. Dat vul ik aan met garnalen of paard, wat ook zelden een allergie uitlokt.

Het zijn overigens gewoon brokjes wat ze krijgt. Dat ruikt vrij neutraal.

Jolynne

Berichten: 2299
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 16:06

horsiegek schreef:
Purina Proplan H/A of Hills Z/D. De dermatoloog van onze faculteit is sowieso meer fan van deze merken bij allergie dan van RC.

Edit: hypo-of anallergenic hebben in deze merken allemaal gehydrolyseerde eiwitten die niet groter zijn dan de drempelwaarde voor allergie. Alleen in zeer extreme gevallen kan anallergenic nodig zijn maar komt eigenlijk bijna nooit voor.

Ook: Is jouw kat echt voedselallergisch? Is er wel eens een uitdaging geweest met het oude voer of nieuwe eiwitten? Mogelijks is jouw kat alleen allergisch voor bepaalde eiwitbronnen en kan je over op een "normaal" voeder.



Helaas is ze allergisch voor eiwitten,zuivel en rundvlees. Heb mij bv al 2x misgekocht en zo hypoallergic gekocht ipv anallergic, met als gevolg dat ze gelijk klachten kreeg van haar allergie..ze trekt haar vacht dan tot bloedens toe uit.

Ze heeft hierdoor een half jaar met een nekkraag moeten rondlopen zodat ze haar eigen niet kon pijnigen, tot we op het idee kwamen om te laten scheren..met de hoop dat ze dan niet meer kon plukken, met positief resultaat.

Maar we willen zo weinig mogelijk een uitlokking hebben, want dan moet ze telkens onder volledige narcose geschoren worden.

Mijn kat lust geen natvoer, niets van vlees en een hele moeilijke eter..heel kieskeurig. Wat ze wel graag heeft zijn wel veel groenten.

horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Royal Canin Anallergenic kat: goedkoper alternatief gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:20

Lastig probleem is het wel!

Heb je dan de hypoallergenic van RC geprobeerd? Of een ander merk?

Hier zien we namelijk dat het vaker misgaat omdat RC in de hypoallergenic nog redelijk wat dierlijke koolhydraatbronnen gebruikt waardoor het mis gaat t.o.v. de anallergenic of andere merken hypoallergeen voer.

Verder, het kan zijn dat je kat (ook) atopische dermatitis heeft. Heb je wel eens een allergeen test laten doen? Je zou immunomodulerende therapie kunnen toepassen. Al is daar wel geduld voor nodig en het is ook kostbaar. Maar elke drempel tegen jeuk is dan belangrijk.

Is je vlooien en parasieten preventie ook altijd heel secuur? Ook erg belangrijk bij deze dieren.

Jolynne

Berichten: 2299
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 17:45

Die van RC geprobeerd inderdaad.

Ze heeft de uitgebreidste testen gehad die je maar kunt hebben qua bloed en allergenen. Zelfde als het gaat om stukjes huid/schraapsels die op kweek etc werden gezet.

Vlooien en parasietenpreventie is heel secuur, ondanks het een huiskat is die nooit buiten komt. :)

Eilish
Berichten: 3019
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:40

Mijn kat is van de hypoallergenic naar de anallergenic en weer terug naar de hypoallergenic gegaan. Sinds 4,5 week krijgt ze de kalkoen & kabelkauw kvv van Energique. Nog even de 6 weken afwachten, maar dit lijkt goed te gaan. Dit zal alleen voor jouw kat misschien helaas geen oplossing zijn.

En mijn kat krijgt Modulis met een spuitje in haar bekkie, misschien is dat iets? Het was even zoeken naar hoe vaak, ze krijgt het om de dag.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:54

Jolynne schreef:
Mijn kat krijgt momenteel Royal Canin Anallergenic:
https://www.medpets.be/royal-canin-anallergenic-kat/

Maar met de recente prijsstijging vind ik 80 euro per 6 weken een beetje van de zotte.

Maar ik weet niet hoe ik op moet beginnen zoeken naar een alternatief.

Weten jullie welke geschikt zou zijn?


Insectenvoer misschien een optie? Das ook hypoallergeen

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:13

Hills Z/D of Virbac. Beide advies van mijn dierenarts voor mijn kat die hypoallergeen voer moet.

Jolynne

Berichten: 2299
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 22:30

Maar ik zoek juist een alternatief voor anallergenic, niet voor de hypo.. of zit daar geen verandering in?

Want op de hypo van van RC reageert ze meteen fel.

is het eiwit van insecten dan niet schadelijk, gezien ze ook allergisch is aan eiwitten?

Hannanas
Berichten: 13035
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 00:47


Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Re: Royal Canin Anallergenic kat: goedkoper alternatief gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:12

Helaas bestaat er geen soortgelijk alternatief voor de anallergenic, alle andere 'hypoallergene' voedingen zijn vergelijkbaar met de hypoallergenic van RC en als je kat daarop reageert heeft het geen zin om die te proberen.

Enige wat je zou kunnen proberen is zelf koken en daarbij diersoorten elimineren, maar dat zou ik zeker onder begeleiding van een dierenarts of voedingsdeskundige doen, want je krijgt snel tekorten als je voer net niet volledig is.

horsiegek

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Royal Canin Anallergenic kat: goedkoper alternatief gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:10

We zien heel veel allergiepatiƫnten reageren op RC hypo en niet op de Purina of Hills hypo.... het zou het proberen waard kunnen zijn.

Jouw katje is niet allergisch aan alle eiwitten maar aan bepaalde eiwitten. Ze reageert er niet op in het huidige voer omdat die eiwitten in hele kleine stukjes (kleiner dan 3kda) geknipt zijn en het lichaam ze niet herkend.

De meeste hypoallergene voeren zitten ver onder de drempel van 3kda. Zo ook de hypoallergene versies van Purina Prolan en Hills.

Een "home-made" dieet is ook nog een idee, maar gezien jouw katje een moeilijke eter is en ze niet alleen op groenten kan overleven is een compleet voeder denk ik het beste idee.

sasja0705
Berichten: 2066
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:11

Ik weet niet waar je woont, maar je kan het in Duitsland proberen.
Normaliter bestel ik hier in Nederland altijd bij Zooplus . Het voer (zoals ook in de gewone winkel) is belast met 21%
Nu rijd ik regelmatig naar Bochholt boodschappen doen en is mij opgevallen dat bvb zak van 1,4 kg Purina One (hair en coat en ook urinary) in de Kaufland 5,95 kost en hier tussen de 7,99 en 8,99
Blik op de bon : is alleen maar met 7% belast.
Scheelt toch een hoop.
Binnenkort ga ik eens naar het "Futterhaus" en de "Fressnapf"
Ben benieuwd wat er daar uitkomt - want heb ook nog speciale voeders nodig...

purny

Berichten: 27566
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:12

Hier een voedselintolerante dame van 12+. Ik heb eerst de hypoallergene RC geprobeerd maar dit was niks.
Sinds ze op Hills Z/D staat gaat het tot nu toe goed. Ik betaal voor 3 kg 38.99 bij Zooplus