Anale fistels, ervaringen gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Anale fistels, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 10:48

Hoi,

Na lang twijfelen plaats ik toch maar eens een bericht. Wie heeft er ervaring met anale fistels. Betreft een oude hond dus opereren is geen optie. Heeft al meerdere rondes antibiotica gehad. Fistel nr 3 begint zich nu te ontwikkelen helaas.

Even achtergrond informatie over de hond zelf.
Het gaat om een 12.5 jarige zwitserse witte herder.
Ze heeft epilepsie en krijgt hiervoor medicatie. Ook krijgt ze glucosamine en ontstekingsremmende pijnstillers voor haar gewrichten.
Ze heeft 4j geleden zware pancreas ontsteking gehad dus ze staat op speciaal dieet en mag niet zomaar alles hebben.
Ze laat zich heel goed behandelen overigens en lijkt over het algemeen weinig last te hebben terwijl het normaal best een princesje is op het gebied van pijn.

Wie heeft er tips en ook ervaringen? En ook hoelang blijf je doorgaan in zo een situatie?

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Anale fistels, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:32

Hmm ik weet van paar jaar terug dat de eigenaren van de zorgboerderij waar ik kwam ene nog vrij jonge duitse herder hadden en die had ook anale fistels. Deze is wel geopereerd maar daar hielp niet en na meerdere rondes AB en medicatie hebben ze hem latenninslapen omdat hij eigenlijk continue pijn had en zich ontlasten ook een heel drama werd, want dat deed natuurlijk harstikke zeer.

Persoonlijk denk ik dat als de kwaliteit van leven zover aangetast wordt dat de hond niet meer zn gewone ding kan doen (en daar valt ontlasten ook onder bijvoorbeeld) zonder al teveel pijn en er geen uitzicht op verbetering is dat je dan enkel je hond de grootste gift kan doen verder lijden te besparen. Het lastige is , alleen jij kent je hond het beste en is in staat de grens te stellen en waar deze ligt. Probeer daar je gevoel van apart te houden. Want missen ga je m sowieso en verdriet geeft het ook. Het enige waar je invloed op hebt is de waar en wanneer

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37300
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:47

Oh gatver, arm dier. Mijn laatste witje had dat ook gehad. Goddank ging dat na grondige behandeling vanzelf weer weg. Maar het arme dier heeft er een levenslang trauma aan overgehouden. Staart optillen was meteen blinde paniek zoveel pijn had hij eraan.

Ik heb heel lang een zalfje moeten smeren, zijn ontlasting zacht houden en ab geven.

Maar met haar medische achtergrond en leeftijd, mm lastig hoor. Niks doen is een ramp maar gelukkig heeft ze denk je er weinig pijn aan O- Wat is wijsheid dan?

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 12:00

Dankjewel voor de reacties.

We zijn ook al even bezig ermee. Fistel 1 sprong open op 21 december aan de linkerkant. Erna heeft ze antibiotica gehad. Fistel 2 sprong begin februari open. Net onder het 1ste gat waardoor ze nu eigenlijk 1 groot gat heeft van 3-4cm met alleen 1 dun velletje er tussen. De gang van de 1ste fistel is overigens nu terug dicht en heb de indruk dat de 2de gang ook minder diep gaat.

Elke dag vegen we de rotzooi weg en doen we isobetadine in het gat zodat de tunnel uitdroogt. En elke 4 dagen wassen we haar achterste en blaas ik het droog met de föhn. Ze laat alles top toe, kan echt niet klagen. Ze gaat ook zelf bij de douche staan als we gaan wassen dus ik heb echt niet de indruk dat het een trauma wordt voor haar gelukkig.

Gisteren bij het wassen viel mij rechts een verdikking op. Dat stuk was rood en wel gevoelig merkte ik op. Fistel nr 3 die gaat doorbreken als dus de veearts. Zodra het is open gebroken weer antibiotica en ook daar elke dag behandelen.

Ze ontlast nog goed gelukkig en over het algemeen nog een hele vrolijke hond. Stel dat ze goed blijft ontlasten, vrolijk blijft enz. Waar trek je dan de grens? Als ze nog een paar gaten erbij krijgt is het meer gat als huid vanachter -O-

Vind het een enorm sneu als ze door zo iets k*t ingeslapen moet worden terwijl ze voor de rest nog zo goed is voor dr leeftijd. De veearts is ook alleen maar lovend hoe goed ze het doet eigenlijk. Overlaatst is er bloed getrokken en ze is vanbinnen voor de rest echt topfit. Net een jonge hond kwa waardes allemaal.

VillaNeusjes

Berichten: 6101
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Anale fistels, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:10

Tsja als de hond vrolijk is, het behandelen geen probleem vind en de boel niet infecteert en ook jij de behandelingen ziet zitten (emotioneel maar ook financieel) zou ik voorlopig door gaan met behandelen en dus voor jezelf bepalen waar de grens ligt nu je daar nog een beetje zonder noodzaak over hoeft te beslissen. En je vervolgens dan ook aan je lijstje voor die grens houden.
Bijv:
Ze moet goed en zonder trauma kunnen poepen, ze mag geen depressieve gemoedstand krijgen door deze aandoening en de wondgebieden moeten enigzins positief te behandelen zijn zonder grote weerslag op haar gezondheid. Als het continue grote ladingen AB nodig gaat hebben dan wordt ze vanzelf ook resistent uiteindelijk, dat zou een reden kunnen zijn om dan te stoppen. Net als andere bijwerkingen van medicatie of behandelingen. Het zijn voorbeelden maar iedereen heeft de grens wat anders liggen , verschild ook per dier en karakter.


Overigens vind ik het echt een compliment waard dat je hier vragen over stelt en er over nadenkt. Hoe moeilijk dat ook is geeft het blijk van respect naar je geliefde huisdier maar ook naar jezelf.

Zelf heb ik in mei vorig jaar de behandeling van mijn assistentiehond gestopt toen hij zoveel weerstand kreeg van de behandeling en zelfs niet meer bij mij wilde komen vanwege medicatie giften en pijn dat ik het niet eerlijk meer vond. En ik blijf er bij dat wij dieren verder leed kunnen besparen als er geen uitzicht meer is op verbetering.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:28

Ach wat sneu. Dat gun je niemand. Ik heb geen ervaring met fistels maar herinnerde me wel eens gesprek eens daarover waarbij iemand het had over b12 tekort en fistels.

Ik ben even gaan Google en vond op EduVet een artikel over dat zij ervaring hebben dat b12 tekort een rol kan spelen bij anale fistels. Aangezien in je verhaal ook de pancreas genoemd wordt, en dat te maken heeft met de spijsvertering.. dat heeft invloed op het b12. Misschien zit daar in die richting nog iets in voor jullie?

Kwa leeftijd 12,5 en goede bloedwaarden, weinig medische problemen zou ik een operatie niet meteen afschrijven als optie. Kwa narcose zou dat prima moeten kunnen namelijk. Zeker als dat grondig gebeurd incl extra vocht infuus, alle toeters en bellen en aangepaste (gas) narcosemiddelen.

Heel veel beterschap/sterkte :(:)

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Anale fistels, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:16

Een dier wordt niet resistent voor antibiotica, een bacterie kan dat wel worden.
Dat is een belangrijk verschil.



Even als aanvulling op de verder top adviezen hierboven. Helemaal eens met VillaNeusjes .

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 20:43

dankjewel voor jullie antwoorden.

Zoals Villaneusjes idd zegt zolang ze vrolijk blijft, goed ontlast en de boel niet infecteert blijft ze bij ons. Maar zodra 1 van die 3 verandert of er veel te veel gaten zijn zullen we een beslissing moeten maken -O- Het behandelen vind ik absoluut geen probleem. Dat hoort er gewoon bij als je dieren hebt. Sowieso wil ik opnieuw bloed trekken om te zien of er idd geen organen afzien door de medicatie. Maar dat controleren we sowieso regelmatig nu ze op de pijnstillers staat. Vooral ivm de pancreas vind ik dit belangrijk.

Dankjewel voor het compliment overigens :j En wat naar van je assistentie hond maar zo te horen wel de beste beslissing. Ik zeg altijd houden van is ook kunnen loslaten. Vooral met dieren hebben we gelukkig de keuze op het leven geen lijden te laten worden.

Hannas: Dankjewel als er bloed wordt getrokken zal ik overleggen met de veearts om de B12 te laten controleren. Overigens is de narcose nog niet de grootste issue met haar leeftijd. Maar wel dat het best een zware operatie kan zijn. Als de fistel diep door loopt, moet hij ook diep gaan liggen wroeten in de weefsels. En ze is al niet zo goed ter been kwa heupen ( vandaar de ontstekingsremmende pijnstillers). Om dan vanachter te gaan opereren, mogelijk diep te moeten gaan terwijl ze vanachter al issues heeft is geen optie. Voor zowel de veearts als ons niet. Het risico op slecht genezen, meer kwaad doen dan goed is te groot bij haar. Maar bedankt voor je reactie, ik neem het zeker mee met de veearts kwa waardes in het bloed.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Anale fistels, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:50

Helaas ook ervaring. Mijn labrador x rottweiler had het ook. Zeker half jaar behandeld met flink antibiotica, pijnstilling, sporimune en prednoral. Door de medicatie kreeg hij helaas cushing. Hij werd enkel slechter en had uiteindelijk ook hotspots die niet wilden genezen. Hij liep in de zomer met zwemvest als bescherming tegen de zon op het heetst van de dag als hij toch even moest plassen. Toen ik zag dat hij er onder ging lijden en vooruitgang er niet was met geen goed vooruitzicht is hij ingeslapen. Hij was echt mijn soulmate en mis hem nog dagelijks ondanks dat hij er inmiddels al 5 jaar niet meer is. Zo'n hond ga ik nooit meer vinden.

Sterkte!

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:52

Operatie is geen oplossing van het probleem, er komen weer nieuwe fistels. Het is een soort auto-immuunziekte. Cyclosporine werkt vaak redelijk goed om de ontsteking eruit te halen en het ontstaan van nieuwe fistels te voorkomen. En vitamine B12 kan inderdaad een goede ondersteuning zijn. Vroeger dachten ze dat dit geinjecteerd moet worden, maar orale humane suppletie blijkt toch prima zijn werk te doen.
Laatst bijgewerkt door mcsjelle op 14-03-23 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mcsjelle

Berichten: 891
Geregistreerd: 25-04-06
Woonplaats: Tuddern, Duitsland

Re: Anale fistels, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:52

En lokaal kun je protopic smeren

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15931
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Anale fistels, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:06

Dit is wel echt een herder kwaal en helaas heel weinig tot niets aan te doen. Uiteindelijk worden deze honden meestal ingeslapen. De vraag is alleen; doe je het als hij lijdt of voordat hij gaat lijden?

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 19:54

Even een update. De 3de fistel is open en vloeit flink. Vandaag is de veearts geweest en hebben we ook even besproken wat fair is voor haar en hoever we willen gaan.
Ze is nog veel te goed voor nu in te slapen en lijkt ook nog steeds weinig last te hebben. Het is een hele taaie dame.

Maar als het 3de gat even groot als de andere wordt houd het sowieso op. Want dan heeft ze meer wond als huid rond haar anus. Zelfde dus als er een 4de fistel komt.

Voor nu hebben we een ander soort antibiotica gekregen en pillen om de roodheid/zwelling eraf te krijgen. Alsook een spray die ik moet proberen 2x per dag erin te spuiten zodat het beter uitdroogt. Het uitdrogen is vooral heel belangrijk nu met het vliegen seizoen in het vooruitzicht. Dicht gaan zal het nooit doen maar als het kan drogen dan winnen we al veel. Want anders is de kans zeer groot dat we met maden te maken krijgen -O-.

Ze heeft een vitamine B12 injectie gekregen om te zien of dit wat afdoet, thanks voor die tip. Dus voor nu wachten we af en gaan we door met behandelen. Als ze pijn krijgt, niet meer kan ontlasten of het worden te grote gaten is het sowieso einde verhaal. Ik hoop dat we haar nog even bij ons kunnen houden maar we zijn heel realistisch dat we haar niet laten lijden.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:03

Hopelijk helpt het! Zie je al verschil met de nieuwe pillen en spray etc?

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Anale fistels, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:40

Ik weet dat wij vroeger ( 15jr geleden)avuloxil in die fistels spoten, dat is normaal voor koeien, maar dat werkte ook goed om locaal antibiotica te geven. En dan even ook rondom de wond een beetje uitsmeren. Misschien is dat nog een optie?

Rubs

Berichten: 521
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 12:50

Wat villaneusjes zegt sluit ik mij bij aan. Opereren zou ik gezien haar leeftijd echt niet doen, alleen als ik 100% garantie zou krijgen dat het probleem daarmee helemaal verholpen is.
Wat jij zegt ts dat, behalve dit, je hond nog zo goed is herken ik heel erg. Mijn hond van 13,5 had nierfalen. Na 1 dag spoelen in de kliniek had ik mijn oude vrolijke actieve hond weer terug en ik zei hetzelfde als jij. Na 3 dagen echter had ik weer een hond die steeds zieker werd. En elke week spoelen was gewoon niet te doen, qua stress voor mijn diertje, en financieel. Wij hebben haar uiteindelijk thuis heel vredig laten inslapen. Maar die keuze maken was heel zwaar, je wilt niet te vroeg en niet te laat zijn. Heel veel sterkte ts

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 09:32

Het is een hele tijd geleden maar wellicht dat het nog informatief is voor andere.

Het 3de gat is vorige maand even groot geworden als de andere 2 gaten. Ze vloeide er wil minder uit dus dat was fijn. Helaas de afgelopen 2 weken stond ze vaker in pershouding zonder dat er wat uitkwam. En als ze geslapen had lag er dan vaker een drolletje achter haar. Allemaal tekenen dat het vanachter aan het verslechteren was en ze druk voelde. Haar heupen gingen ook in een snel tempo achteruit. Dit alles heeft ons doen beslissen om haar te laten gaan. Ze is gisteren avond heel vredig ingeslapen. Ze was binnen de minuut weg. De veearts zei ook dat ze, ondanks dat ze nog steeds heel vrolijk was, echt op was lichamelijk.

De hemel is weer een mooi sterretje rijker.
Afbeelding


Iedereen bedankt om toen mee te denken. Hier hebben we zeker wat aan gehad.

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Anale fistels, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:29

Ach, wat een verdrietig nieuws… Heel veel sterkte!