Waarheen met 6 loopeend woerden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 10:59

Vorig jaar kocht ik 6 loop eenden kuikentjes. Mijn bordercollie bleek erg goed in schapendrijven, en om thuis te kunnen oefenen nam ik 6 eendjes. Internet zei me dat dat gewoon kon, ook samen met mijn kippen.

Nu in de paartijd blijkt dat niet helemaal het geval. Mijn 6 mannen bedenken dat ze ook best wel kuikentjes willen maken met mijn kippen. De grote kippen laat hij wel met rust, maar mijn seramas en sabelpootjes zijn niet veilig.

Een paar weken geleden zijn er, in 2 verschillende grote drinkbakken, 2 van mijn kippen dood gegaan. Zijdehoentjes. Er in gevallen, blijven dobberen, onderkoeld geraakt en dood gegaan. Heel gruwelijk en naar, vooral omdat het de kippen van de kinderen waren. Maar ik dacht er niet veel van. Drinkbakken verlaagd, leger gemaakt zodat dat niet meer kon. Maar nu heb ik al 3 keer een van mijn andere kippen ook uit de vijver moeten vissen. Die is nu zo laag dat ze geen kwaad meer kunnen, maar onhandig is het wel. Ik vermoed nu ook wel dat de eenden er iets mee te maken hebben. Het is jaren goed gegaan, en nu ineens niet meer.

Maar nu wil ik de mannen dus herplaatsen. Ik vind het heel rot, en ik wil ze ook niet zomaar ergens hebben. Maar waar kan ik ze brengen? Ik heb ze al op marktplaats en de boktmarkt gezet, en in mijn vriendenkring heb ik ook rond gevraagd. Ze zijn echt heel leuk. Ze vallen elkaar ook wel lastig, maar dat vind ik geen probleem, want eendentaal kent eendentaal. Ze eten ook heel goed slakken en onkruid, mijn gras is onkruidvrij sinds ze er zijn. Maar mijn kippen lopen een risico en dat wil ik niet.

Zijn er mensen met suggesties?

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:03

Hek tussen eenden en kippen lijkt me de simpelste oplossing eigenlijk

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:05

Idd scheiden! Hoe groot is het oppervlak waar ze op lopen en is het door twee te delen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:06

Hek ertussen is inderdaad de simpelste oplossing. Mannetjes kom je heel slecht kwijt. Wellicht dat een kinderboerderij ze wil hebben?

Hier lopen de watervogels en de kippen ook apart. Juist omdat ze andere behoeftes hebben.

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:09

Poe, misschien hebben wij nog plek; kan even navragen. Hebben nu 6 stuks, waarvan 2 woerden meen ik.
Maar in welke omgeving zit jij?
Wij vlakbij Deventer. Weet niet of dat te ver weg is?

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:15

Hier ook loopeenden en kippen. De kippen waren zo onhandig om in de vijver van de eendjes te vallen (hadden de eendjes niks mee te maken bleek achteraf, echt gewoon onhandige kippen), ook eentje maar op het nippertje kunnen redden. En de kippen terroriseerden de eendjes, die doodsbang waren.

Lang verhaal kort: wij hebben de ren in twee gedeeld. De terror-kippen apart en de eendjes weer blij met hun vijvertje. Ik zou ze dus scheiden van elkaar maar wel beiden houden.

Bronsveen

Berichten: 69
Geregistreerd: 08-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:20

Hier ook kippen en loopeenden ,maar wel ieder hun eigen wei .

Om woerden te herplaatsen zal wel lastig zijn idd ,enkel om te ruilen misschien ,maar dan krijg je er ook meestal weer wat terug

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 11:31

Misschien aanbieden in Facebookgroepen over voedselbossen. Daar zocht van de week iemand sowieso een woerd.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 12:25

Het in 2en delen van het stuk is niet zo makkelijk, het is ruim 400m2. Plus iets met kleine kinderen en honden die ook op dat stuk komen, en kippen die over elke draad vliegen die ze maar willen :D
Het is niet dat ik ze niet wil houden, het is voor mij echt dat het niet reëel is. Als ik dit geweten had had ik ze ook nooit genomen.

@JoyCiej, als je plek hebt hoor ik het heel graag. Ik kom ze met liefde brengen, ik wil gewoon dat ze goed terecht komen....

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 16:12

Afbeelding

Om deze mannen gaat het trouwens :)
Vlnr Bucky, Picasso, Sancho, Jarvis, Pablo en Watson.

Captain

Berichten: 21401
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 16:39

:9
Afbeelding

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Re: Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 16:53

Zijn die luidruchtig?
Mijn buren waren erg opgelucht toen mijn haan overleed.
Ze zijn wel leuk.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 17:00

Ik vind ze persoonlijk niet luidruchtig. Ze kwetteren wel, maar kwaken niet zoals de vrouwtjes doen. Ik had ook een haan en vond dat die veel meer geluid maakte dan deze. Maar dat zal voor iedereen persoonlijk zijn :)

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 17:18

Captain schreef:
:9
[ [url=knip]Afbeelding[/url] ]



Foei,
Is toch helemaal niet lekker.
Nee, peking eend pannenkoekjes :~

Maar zonder te geinen, helaas is mijn tuin te klein. Lijkt mij namelijk echt geweldig anders. Maar op dieren te houden op 3 meter bij 3 meter...daar wordt niemand gelukkig van.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 17:35

Mijn man, die best heel gevoelig is voor de beesten geluiden, zegt dat hij de eenden eigenlijk nooit hoort :D dus ik denk qua geluid dat het goed mee valt.

3x3 is inderdaad heel klein, vooral omdat ze hier ruimte gewend zijn. Maar lief!

Britta31

Berichten: 13154
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:01

En een stuk wei met de vijver afzetten en de kippen toppen?

JoyCiej007

Berichten: 17418
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:09

Ik zal overleggen met mijn weide-buurman.
Ruimte hebben ze hier igg echt, meeeeer dan zat. Hele lange sloot, een grote aangelegde poel, en helemaal verderop ook nog een poel met oeverzwaluw wand.

Loopt allemaal los en door elkaar, in die zin dat de loopeenden en ganzen niet in de paddock komen, anders schijten ze het kippenhok, de paddock en de schuilstal helemaal vol.

De kippen en kalkoenen bevinden zich soms wel in de buurt vd eenden en ganzen, maar die eerste groep kan vliegen, die laatste over het algemeen niet.

Heeft hier nog nooit problemen opgeleverd onderling, maar ze hebben dan ook echt wel heeeeel veel ruimte.
Hadden we eerder ook nog wat Hollandse landgeiten en wat new Hampshire schapen lopen.
Met mijn 3 pony's aan de andere zijde, een hele kinderboerderij vol, Hahaha.

Picasso <3 toepasselijke naam!

Vorig jaar ging 1 van onze vrouwtjes "vreemd" met 2 "normale wilde woerden". Haha,was bijzonder om te zien. En als dat met elkaar kruist, wat zou je dan krijgen?

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 18:26

Wauw, dat klinkt wel echt super. Als het zou kunnen hoor ik het heel graag, ik zou ze met liefde komen brengen!

Britta, de kippen toppen vind ik hier geen optie. Er lopen hier katten rond, en ik heb kleine kippen. En vliegen is hun laatste redmiddel als het fout dreigt te gaan :)

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:42

Captain schreef:
:9
[ [url=m/FypFtw.webp]Afbeelding[/url] ]

:D

:Y) :9

Laat maar 3 maanden is beste maximale leeftijd. :+

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 10:33

Een zorgboerderij hier in de buurt heeft gereageerd, we gaan kijken of ze daar heen kunnen. Dat zou natuurlijk super zijn :)

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 12:35

Morgen breng ik ze naar de zorgboerderij. Die mensen hebben een dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. JoyCiej, dankjewel dat je het wilde navragen. En voor iedereen anders, dank voor het meedenken!

Marcella

Berichten: 36759
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:37

*\o/*

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:41

Captain schreef:
:9
[ [url=m/FypFtw.webp]Afbeelding[/url] ]


_O- Wel lekker trouwens.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 30-03-23 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:41

Wat een fijne oplossing!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Waarheen met 6 loopeend woerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 12:44

Gelukkig en fijn dichtbij, dan kunnen jullie ze toch nog opzoeken