Oude kat; advies gevraagd

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Oude kat; advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 10:15

Hey bokkers,

Afgelopen januari heb ik een lieve poes van 16 jaar uit het asiel gehaald. Volgende maand wordt ze 17 jaar. Haar eigenaresse was overleden en er was van alles mis gegaan, ze was niet echt lief in het asiel en zocht een huisje waar ze gewoon alleen kat kon zijn. Ik had nog een kamer over wat aan de woonkamer grenst dus ik heb haar opgehaald.

Na een korte tijd bleek ze eigenlijk heel knuffelig te zijn. Waarschijnlijk compleet overprikkeld maar na wat rust is ze echt een gigantische knuffelkat.

Een paar weken geleden begon ze met overgeven. Zo af en toe en later ook steeds vaker. Daarnaast was ze steeds heel vermoeid, begon ze moeilijker te lopen en werd ze wat opgezwollen.

Ik ben 2 weken geleden met haar naar de dierenarts gegaan. Vanuit het asiel had ik de informatie meegekregen dat ze nierproblemen had. Ze staat dus ook op Renal van Royal Canin. Bij de dierenarts hoorde ze een hartruisje. Ze hebben hierna op het hele spectrum bloed geprikt.

Alle waarden waren goed, ook de nierwaarden. Poes heeft dus geen nierproblemen. Wel waren de enzymen die de problemen van het hart meten erg hoog. Advies dus om met de kat naar de cardioloog te gaan. Dus een week geleden een afspraak gemaakt.

Vooral die misselijkheid is zo naar voor haar. Bij de cardioloog werd verteld dat ze alleen misselijk kunnen worden van hartproblemen als het een ritmestoornis is. Ze heeft geluisterd en dat was het overduidelijk niet. Maar er was wel een probleem met het hart. En dus een ander probleem dat die misselijkheid veroorzaakt.

Dat konden nog weer tig dingen zijn, ik wilde vooral dat zij zich wat beter zou voelen. Dus besloten om haar gewoon op de anti-misselijkheidsmedicatie te laten staan. Ik ga haar natuurlijk toch niet meer laten opereren dus het werd een beetje dweilen met de kraan open. Maar zolang als zij zich fit voelt, zie ik het allemaal wel per dag.

Nu heeft ze afgelopen nacht echt alles bij elkaar staan huilen. Dat doet ze normaal niet, 's nachts zet ik haar op haar stoel en dan gaat ze daar slapen. Vanmorgen heeft ze voor het eerst sinds die medicatie dan ook weer alles bij elkaar gespuugd. Ze zit nu onder de bank, helemaal in haarzelf gekeerd.

Tsja en wat doe je dan? Zijn hier bokkers die nog goede ideetjes hebben om haar leven wat draaglijker te maken? Toen ik haar ophaalde was ik mij al heel erg bewust van het feit dat we het met 16 jaar meer over maanden dan over jaren hadden. Ik gun haar het beste maar wil voor haar ook geen stress als in allemaal onderzoeken, constant mee in de auto, etc. Na vorige week maandag woonde ze 2 dagen onder de bank tot ze bij was gekomen van onze reis naar de dierenarts.

Ik vind het met paarden altijd een stuk 'makkelijker' wat je allemaal nog kunt doen en wanneer het einde verhaal is. Thuis hadden we vroeger wel altijd katten maar dit is de eerste keer dat ik een eigen heb.

Groetjes van Minni & Lisa


Afbeelding

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:22

Wat sneu, dat ze zo ziek is. Is ze door de dierenarts ook in de oren bekeken? Ik heb eentje die een middenoorontsteking had en daardoor ging overgeven. Ook vaak in zichzelf gekeerd. Is vaak toch door pijn, dat ze dat doen.

Eef_Bam

Berichten: 4126
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:33

Wat sneu, eet ze wel nog goed? Wat het precies is kan ik je niet mee helpen, maar heb een vergelijkbare kat gehad, 15 jaar en geadopteerd op 13 jarige leeftijd. Toen hij bijna niet meer at en zelfs door de medicatie heen overgaf hebben wij hem laten inslapen. Vond het niet meer dierwaardig, kreeg ook moeite om op de bank te springen enzo en was duidelijk heel ziek. Heel veel sterkte meta alles :(:) .

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Oude kat; advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:41

Kan het ook de voeding zijn? Je zou eens kunnen kijken of ze het op andere brokken beter doet?

Goof

Berichten: 28968
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:43

Is de alvleesklier gecheckt?

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:44

Arme poes. :( Hebben ze in het bloedonderzoek ook de alvleesklier meegenomen? Bij onze dierenarts nemen ze dat schijnbaar niet standaard af. Onze oudere kat was ook misselijk en bleek een ontstoken alvleesklier te hebben.

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 10:48

is de ontlasting gecheckt? (wormen, giardia?)

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 11:06

Bedankt voor al jullie reacties.

Poes haar oren zijn gecheckt en waren goed. Ze is hier wormvrij gekomen en woont binnen zonder andere katten, ik denk dat ze geen wormen kan hebben.

Voeding zou ik kunnen proberen maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Ze heeft deze brokjes vanaf het begin af aan en die eet ze gewoon goed. Ze heeft daarna ook niet iets anders gegeten.

Alvleesklier is niet gecheckt, volgens de dierenarts moeten ze daar meerdere symptomen voor hebben als in niet willen eten? Of zijn jullie ervaringen anders?

Ze eet verder wel goed en braakt het eten dus uit nadat ze heeft gegeten. Ze eet verder wel rustig en schrokt niet.

Ze is nu weer heel huilerig en dan is ze weer helemaal in haar eigen wereld, super zielig...

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:07

Wat sneu voor de arme poes. Niet echt tips maar ik vind het toch ontzettend fijn dat jij deze oude dame een leuke leven nog geeft!

Ghostattack

Berichten: 11259
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:11

Wat een leuke dame! Balen dat ze zich zo ziek voelt :(:)

Niet helemaal passend bij de symptomen, maar wil hem er toch in gooien; Is de schildklier gecheckt?

Wesseltje

Berichten: 2191
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Oude kat; advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:18

Misschien toch weer even informeren bij de dierenarts?

Ps wat een topper ben jij dat jij deze dame nog een fijn huisje gunt <3

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:25

Staat ze nu nog op de Renal voeding? Ik zou haar daar lekker op laten. Om nu nog met voeding te wisselen kan echt een aanslag zijn op het lijf.

En heel eerlijk? Niet teveel meer mee sjouwen als ze zoveel stress heeft van de dierenarts. Je hebt al verder onderzoek gedaan, opereren ga je toch niet meer doen (harstikke logisch!).. Als er breed spectrum onderzoek is gedaan, is de schildklier (T4) ook mee geprikt al.

Beestje zit al een beetje in haar reserve tijd, op je oude dag nog 2x verhuizen is zo pittig! Lekker verwennen, knuffelen en per dag bekijken.

Ze eet nu dus wel goed begrijp ik? Anders zou je A/D kunnen halen, sterken ze goed van aan en vinden ze ook heel lekker. Of bij de Albert Heijn oid een soepje, vinden ze ook heerlijk!

Eef_Bam

Berichten: 4126
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:38

Cosma soup at mijn zieke kat wel een tijdje goed voordat het erger werd. Vrij licht op de maag en krijgen ze ook veel vocht mee binnen.

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-23 13:56

Bedankt voor alle reacties. T4 is inderdaad goed, precies middenin het spectrum. Ik zie dat in januari haar alvleesklier wel is gecheckt, toen geen gekke waardes. 2 weken geleden dus niet.

Ze eet goed verder en ze is ook nog even zwaar. Ik weeg haar iedere week op maandagmorgen. Gaan we even samen op de weegschaal. Ze is al weken 3.3 kg.

En de dierenarts vindt ze inderdaad vreselijk. Ze probeert dan heel snel in mijn armen te klimmen en houdt haar pootjes dan om mijn arm heen zodat de dierenarts haar niet kan pakken. Ik vind dit gezeul ook vreselijk met haar.

Bedankt voor de tips van het soepje. Ze eet nu wel goed maar als ze zo blijft overgeven is dat wel een goed idee. Even genoeg vocht er in :). Drinken doet ze ook goed gelukkig.

En inderdaad per dag bekijken is een goede tip, mooi gezegd van haar reservetijd, dat is ook helemaal zo.

En bedankt voor de lieve reacties, ze is hier meer dan welkom <3

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:03

Onze vorige poes (13 jaar) had ongeveer hetzelfde: wel willen eten, maar na het eten overgeven en misselijk. Toch haar alvleesklier die ontstoken was. Ze dachten eerst dat het haar nieren waren, maar die waren goed. Toen is er verder onderzoek gedaan en werd de boosdoener gevonden: de alvleesklier. Ze kreeg een sonde in zodat ze haar konden dwangvoeren en kreeg ze speciale medicijnen. Helaas heeft dat haar niet geholpen en heb ik haar moeten laten inslapen.

De poes die we nu hebben ( 15 jaar) was vorig jaar erg slecht, vermageren en eten als een bouwvakker. Die had een schildklierprobleem. We kregen tabletjes, maar na een tijdje werd ze ook zo'n zombie. Tabletjes maar afgebouwd en nu doet ze het ( voor haar doen) redelijk goed.

Marcella

Berichten: 36862
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:18

lies_sparkle schreef:
Ze is hier wormvrij gekomen en woont binnen zonder andere katten, ik denk dat ze geen wormen kan hebben.

Zou hier niet vanuit gaan. Anders gewoon wat ontlasting bij de dierenarts laten controleren hoeft de kat ook niet voor mee.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Oude kat; advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:23

Ahw, arme lieve poes...

Met de leeftijd die ze bereikt heeft en de stress die ze ervaart, zou ik niet te lang wachten om haar te laten gaan... Het is heel moeilijk, hoe ver ga je, wanneer is het genoeg of wanneer zoek je toch verder... Maar het mooiste wat je haar kon bieden, een warme thuis, heb je haar al gegeven.

Veel sterkte alleszins, wat je ook doet; het is moeilijk...

sasja0705
Berichten: 2068
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Oude kat; advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:30

En licht verteerbaar natvoer naast de brokken ?
Sterkte met poes. Duim dat zij weer bovenop komt

Hevonen

Berichten: 5643
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:33

Een van onze katten was ook steeds misselijk toen hij een gezwel in zijn lever had. Was ook oude kat, en was helaas niet operabel, anders had ik het echt wel geprobeerd, 17 is niet jong, maar ook niet stokoud.

Er kan ook iets in haar darmen zitten (een vernauwing, of iets wat ze heeft opgegeten, maar wat niet de bedoeling was). Je zou een scan kunnen laten maken, ik vind dat dat vaak veel duidelijkheid verschaft.

Veel sterkte en beterschap!

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:34

Giardia kun je aan je eigen schoenen mee naar binnen lopen, voor een test van de ontlasting kun je gewoon terecht bij het woud en hoeft ze niet opnieuw naar de dierenarts, ik zou dat zeker testen, heb het ooit ook gehad bij mijn binnen katten. Je kunt zelf de ontlasting opsturen of bij de dierenarts brengen.

https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... t%20likken.

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Oude kat; advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:49

Ik zou kijken om wat meer natvoer naar binnen te krijgen maar wel dat wat meer aanzet. A/D is daar inderdaad een fijne voor. Je kunt het ook nog aanmaken met wat warm water dat je meer een soepje krijgt. Heeft de eerste keer bij mijn nierpatiënt goed gewerkt. Hij was ook misselijk door zijn nierproblemen.

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Oude kat; advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 09:07

Bedank voor alle reacties. Het leek de afgelopen week even wat beter te gaan maar vanmorgen toch weer helemaal mis...

Ik overweeg om een second opinion te doen bij een andere dierenarts want ik heb niet het idee dat er goed geluisterd is.

Misschien willen jullie nog even meedenken, bedankt voor alle suggesties zover.

Het ding is dat poes niet standaard misselijk lijkt te zijn. Ze wandelt gewoon rond, slaapt, rust is er. Dan komt het moment dat ze gaat eten. Dit ging dus de afgelopen week goed maar net dus weer niet. Ik baal ervan want ze krijgt dus nog steeds de medicatie metomotyl, daar ging ze vanmorgen dus weer dwars doorheen.

Binnen 5 minuten na haar eetmoment begint ze heel hard te 'huilen' en spuugt ze alles uit. Het is dus niet zo dat ze het een tijdje heeft gegeten en dit erna gebeurt. Het volgt bijna als reactie op het eten.

Als ik dan bijvoorbeeld de symptomen van alvleesklierontsteking/giardia leest lijkt me dit iets minder aan de orde?

Temperatuur is goed en gewicht was vanmorgen ook nog steeds hetzelfde. Ze drinkt ook goed.

Ik heb afgelopen week die soep dingen geprobeerd maar die hoeft ze niet, ze heeft nu het zachtvoer van Renal van RC erbij en dat vindt ze ook wel lekker maar het is niet dat ze daar echt voor komt of meer van eet dan haar brokjes.

Omdat ze wel goed reageerde op die misselijkheidsmedicatie is iets opgegeten hebben uitgesloten volgens de katcardioloog.

Ik kan nog proberen om die Metomotyl van 1.25 mg naar 2.5 mg te doen. Maar de bijwerkingen (vermoeidheid) van dit middel vind ik dan ook net weer een beetje poedersuiker bij zo'n oud beestje.

Nouja, bedankt voor al jullie input in ieder geval, ik overweeg om haar nog een keer mee te nemen want dit is ook niks zo. Ze vliegt gewoon door de medicatie heen en ligt nu weer helemaal uitgeput op de kachel, te zielig. Was net zo blij dat het afgelopen week weer goed ging..

Tancreda4

Berichten: 24111
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Oude kat; advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:15

Oh wat een lastig probleem. Hoe eet ze, schuift ze hele grote hoeveelheden naar binnen, kauwt ze nog wel goed?

Onze senior van 18 spuugde ook na eten van blikvoer. Dat ging te snel en te rap en kwam het er weer uit. Nu hij iets van sensitive blikvoer krijgt gaat het beter. En kleinere porties.

Als het zo snel na eten gebeurd zou ik de maag verdenken?

Whizz
Berichten: 1070
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:21

Wat een zorg zo’n oud beestje. Mijn pies van 17 1/2 spuugt ook sinds een paar maanden. Niet altijd, ik merkte dat het vooral haar brokjes zijn waar ze last van heeft. Ik heb die aangepast en haar meer natvoer en vis gegeven aangelengd met water en samen met a/d recovery voer en daar doet ze het goed op. Ik geef haar alles wat ze lust om haar op gewicht te houden. Ze boft dat ze bij jou is gekomen!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:13

Wat vervelend... Doet me heel erg denken aan de laatste maanden met mijn oude vriendinnetje Lotje. Daar konden we uit bloedbeeld ook niets halen wat wees op het steeds maar weer overgeven.

Een van de dierenartsen van de kliniek waar wij bij zitten zei iets waar we denk ik vaak nog niet aan willen, maar bij ouderdom hoort ook dat steeds meer onderdelen van het lichaam minder goed gaan werken. En dan kan je nog dokteren wat je wil, maar houdt het desondanks toch op. Dat is wat wij ook gemerkt hebben met Lotje. Medicatie hielp, maar steeds maar voor even en dat "even" werd steeds korter. Die braakte ook ondanks de medicatie die dat juist moest onderdrukken. Ik denk dat we dat nog maanden hadden kunnen rekken met steeds maar weer medicatie en tobben, maar dat was geen kwaliteit van leven geweest. In de eerste plaats niet voor haar, maar ook niet voor ons.

Ik zou met zo'n oud dametje ook niet meer heel veel willen dokteren en allerhande onderzoeken gaan doen om een oorzaak vast te stellen waarvan je de ingreep niet meer kan doen vanwege de leeftijd. Wat je nog zou kunnen proberen in overleg met je dierenarts is kijken hoe ze reageert op antibiotica, mocht het toch een ontsteking in de ingewanden zijn wat die misselijkheid triggert. Bij onze kat heeft dat toen in eerste instantie goed geholpen, helaas bleef het alleen terug komen.

Bij deze oudjes is iedere dag inderdaad een dag in reservetijd en het is mooi dat je dit oude meisje nog een liefdevol huis hebt gegeven. Die vooruitzichten waren niet zo vanzelfsprekend bij het overlijden van haar baasje en hoe ze zich toonde in het asiel. Wat mooi dat jij haar dit allemaal nog gunt!

Heel veel sterkte gewenst de komende tijd. Hopelijk kan je nog even van haar genieten :knuffel: