Hoe netjes leren apporteren (met behulp van clicker)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Hoe netjes leren apporteren (met behulp van clicker)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 12:32

Hallo, ik heb een vraagje over het mijn hond netjes leren apporteren. En daarmee doel ik op het laatste stukje: voor me gaan zitten, vasthouden en wachten tot ik het aanpak.

Ik heb een fanatieke werkhond; herder. Hij is heel slim. Ik train hem met behulp van de clicker.
Maar, hij raakt snel gefrustreerd en maakt heel snel iets stuk. Hij heeft moeite met beheersing en rust in zijn gedrag.

Ik heb al heel veel met hem getraind op zelfbeheersing en dat heeft ook wel wat opgeleverd, maar het zit gewoon ook een beetje in de aard van het beestje.

Nu zag ik op youtube een filmpje over het leren afgeven:
Je houdt het blok voor je, de hond pakt het in zijn bek, en je clickt. Geen probleem, dit snapt mijn hond direct.
Maar nu het probleem: om te leren vasthouden ga je vervolgens de click uitstellen.
Echter, mijn hond gaat dan niet wachten, maar fanatiek aan het blok trekken. Hij wil er een trekspelletje van maken, en dat is niet de bedoeling.

Hoe voorkom ik dat hij dat doet?
Als ik "nee" zeg, dat hij niet mag trekken dan raakt hij in de war en aarzelt of hij het blok nog zal pakken.
Als ik het blok loslaat, om niet in het trekken mee te gaan, laat hij het direct uit zijn bek vallen.

Hoe kan ik hem nu leren om vast te houden, zonder te trekken of stuk te bijten?
Hebben jullie een idee?

Zonder clickertraining mag uiteraard ook, zolang het maar een vriendelijke trainingsmethode is.

snorkel1986

Berichten: 3050
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hoe netjes leren apporteren (met behulp van clicker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:36

Wat doet hij als je weg gooit( mini stukje) en kom voor oefening doet .. dus voor je laten zitten met blok. 2 tel wachten dan blok pakken en dan klik..

Lijsken
Berichten: 1049
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:42

Héél langzaam uitstellen, clicken nog voor hij gaat trekken. Echt minimaal. En dan heel erg goed timen wanneer je clickt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 12:44

Snorkel: Hij komt het enthousiast terugbrengen en gooit het voor me neer.
Het afgeven lukt dus nog niet. Als ik vraag "voor" of "zit" dan legt hij eerst het blok neer en komt dan voor zitten :D

Ik heb geprobeerd om bij terug te brengen het blok te pakken terwijl hij naar me toe loopt, om zo tot het afgeven te komen, maar hij gaat dan ook direct een trekspelletje in gang zetten.

Lijsken: dat probeer ik ja. Misschien moet ik meer geduld hebben.. maar vooralsnog schieten we daar nog niet mee op.

Lijsken
Berichten: 1049
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 12:46

Je zou ook kunnen oefenen met dat hij het blok eerst op een specifieke plek neerlegt, bijvoorbeeld in een emmer. Dan is hij al bewuster bezig met afgeven dan wanneer hij het ergens neergooit. Dan oefen je daarna hetzelfde maar met de emmer in je hand, en daarna met afgeven aan jou.

Of je zet de laatste stap naar hem toe en pakt het blok al voor hij het neer kan gooien.
Beetje mee experimenteren :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 13:49

Dat laatste heb ik dus geprobeerd, maar dat resulteerde ook direct in een trekspelletje.

Jokonootje

Berichten: 4863
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe netjes leren apporteren (met behulp van clicker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 13:59

Ik ga ervan uit dat hij het strak voor zitten goed kent. Als dat niet het geval is dan dat eerst oefenen op een stoel.
De hond op afstand neer zetten, zelf op een stoel gaan zitten en hem voor roepen target is tussen je benen met zn kop op je buik. en daar op clicken. Van steeds verder rechtop leren zitten en daarna zelf gaan staan je target blijft je (onder)buik voor zijn kop.

Als dat er wel goed in zit kun je het blok gaan aanleren.
Blok in zn bek geven *click*
beloning
even stukje naast volgen, rondje lopen opnieuw voor neer zetten en verder oefenen.
blok in zn bek geven (zelf niet vast houden) *click*
beloning
geen mogelijkheid geven tot er een trekspel van maken. Als hij die kans krijgt ga je te snel.


Als hij langer kan vast houden dan leg je het blok weg op 1 a 2 meter (niet gooien!!)
en laat je hem ophalen en voorkomen, zitten en lossen. Dan plak je dus de oefeningen aan elkaar.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:01

Toen ik cursus deed met de border leerden ze het commando vast. Je biedt het aan, als hij het vast pakt click. Van daaruit kun je relatief makkelijk de click heel langzaam uitstellen, omdat het commando gekoppeld wordt aan het vast houden van het ding.
Als ze in een latere fase dan apport leren, was het de bedoeling dat als ze kwamen en ze dreigden los te laten dat je dan vast kon geven. Zover ben ik niet gekomen want ik ging verder in de schapen, maar het idee klonk leuk :D

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Re: Hoe netjes leren apporteren (met behulp van clicker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:14

En als je je hond eerst het commando “vast” aanleert?
Wij trainen Duitse staande kortharen. Wij starten met Zit, af, kom voor en blijf. Het volgende commando is dan vast. Eens ze dat kennen oefenen we de apport. Iets weggooien, de hond moet zitten en wachten en dan gaan halen. Wij laten de hond zitten, vragen nog een “vast” en daarna pas het commando “geef”.

We oefenen het ook spelenderwijs in huis met bv een wc rolletje, een gevulde sok, een kong etc.

Macs

Berichten: 7656
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:15

Heb je een commando voor los? Daar zou ik mee starten.
Wat ik nog meer kan bedenken:
Je zou het blok niet vast kunnen pakken bij het terugbrengen maar in je handen laten vallen op commando los.
Ruilen voor wat lekkers/speeltje en dan clickeren op het loslaten.
Steeds meer je handen dichterbij doen, als het commando los er goed op zit dan lukt het vast ook als jij het blok vast hebt.
Je kan goed belonen met een trekspelletje met een ander speeltje, dat is wat hij het allerliefste doet zo te lezen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 14:31

Pastis dat is misschien wel iets om te proberen; normaal koppel ik een commando pas als hij de oefening kent, maar ik zou kunnen proberen het commando direct te koppelen om hem zo beter duidelijk te kunnen maken wat ik bedoel.

Jokonootje: het langer vasthouden is het probleem..

Het gaat erom dat ik een manier moet vinden om hem over te brengen wat ik wil. Want blijkbaar gaat daarin iets niet goed.
Mijn vorige herder leerde ik het vasthouden in één middagje, gewoon door het uitstellen van de click. Maar die hond (een teefje) was wat rustiger en geconcentreerder van zichzelf.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 14:50

Lijsken schreef:
Héél langzaam uitstellen, clicken nog voor hij gaat trekken. Echt minimaal. En dan heel erg goed timen wanneer je clickt


Dit is eigenlijk wat in het filmpje ook gezegd wordt om te doen. Dus ik wil het nog eens gaan proberen. Ik hoop dat het bij mijn hond ook werkt, misschien ben ik inderdaad wat te snel gegaan.

Mjelleke
Berichten: 699
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Hoe netjes leren apporteren (met behulp van clicker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 17:15

Sticky hand touch eerst aanleren, dan oefen je zelf ook met het opbouwen van tijdsduur.

Dan werken aan het vastpakken van een voorwerp. Hond voor je in de zit, voorwerp aangeven, zodra de mond er omheen gaat click. En dan heel langzaam duur opbouwen tot je een seconde of 5 een voorwerp samen met je hond kunt vasthouden zonder trekken. Daarna ga je zelf loslaten, eerst een halve seconde met 1 hand, dan steeds een stapje verder, tot je hond een voorwerp kan aannemen vanuit de zit en dat even vast kan houden zonder erop te kauwen, het te laten vallen of van houding te veranderen. Een plaatstarget (zoals een placeboard) kan helpen.

Dan kun je of eerst uitbreiden met rapen, ophalen en naar je toekomen. Of je gaat eerst door met afgeven en daarna de rest.

Voor het afgeven zet je dan je hand touch weer in. Hond houdt voorwerp vast, je vraagt een touch, click beloon. Duur opbouwen en bekrachtigen dat je hond met het voorwerp in zijn mond met zijn neus je hand op gaat zoeken (belangrijke stap richting netjes afgeven)

En uiteindelijk brei je de hele keten aan elkaar.

Schuur_

Berichten: 4926
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe netjes leren apporteren (met behulp van clicker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 18:35

Mijn honden heb ik ook een Vast aangeleerd icm het apport. Er zijn mensen die zeggen dat dat geen nut heeft maar ik vind het zo makkelijker voor mijn honden om het verband te leggen en in te grijpen als ik zie dat ze het willen laten vallen. Dan kan ik er nog een Vast bij roepen om ze even wakker te krijgen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 20:44

Mjelleke, dank je voor de tip. De hand touch kent hij wel. Maar ik vermoed dat hij het voorwerp zal laten vallen om de hand touch uit te voeren ;)
Maar het valt te proberen.

Mjelleke
Berichten: 699
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:48

Nikass schreef:
Mjelleke, dank je voor de tip. De hand touch kent hij wel. Maar ik vermoed dat hij het voorwerp zal laten vallen om de hand touch uit te voeren ;)
Maar het valt te proberen.


Dat doen ze bijna allemaal in het begin, het kwartje moet eerst even vallen dat je ook een touch kunt doen als je iets in je bek hebt. Hoop dat hij het uitvogelt :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 20:50

Hahaha het valt in elk geval uit te proberen!

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:40

Wat voor ons (dus geen absolute waarheid ;)) werkte is ook commando "vast" en "los"...

Voor je zitten, "vast".. Zelf niet nog zo half onzeker vast houden, vast is vast... Laat hij vallen of begint ermee te spelen/knabbelen, niet straffen ofzo maar meteen terug commando "vast" en belonen als hij niet laat vallen/spelen/knabbelen. (Ik deed niet belonen met eten want dat is natuurlijk goede reden om de bek vrij te maken haha).

Met het rekken in tijd herhaalde ik in het begin het commando.. "vast... Vast... Vast..." gevolgd door "los"... (begin kort, dus niet meteen overmoedig worden).

Zo steeds verder rekken met minder commando's. En uiteraard op een voor jullie goede manier belonen.

Hier een Duitse staande langhaar (jacht) en die kun je nog een bifi worst zo lang laten vasthouden als je wil zonder erop te knabbelen haha... (Nu is het ras natuurlijk sowieso wat anders in de bek dan een herder).


Overigens als hij het oppakken snapt zou je hem ook op de grond kunnen leggen op paar meter afstand. Aan de lijn "erover lopen"... Commando "vast" als hij er is.. Oppakken.. Paar meter doorlopen... Plots zelf achteruit lopen en voor laten komen. Resoluut stil staan voor hem, zit, vasthouden, dan "los"... (deze oefening staat vast ook op youtube ;))

Neemt niet weg dat de eerst beschreven oefening eigenlijk een voorwaarde is voor oefening twee... Maar wellicht heeft zijn brein zo minder kans om ermee te "klooien"? Proberen waard misschien...

Femke_Tweety

Berichten: 12041
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe netjes leren apporteren (met behulp van clicker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:54

Bij Pers (die hetzelfde deed) werkte het volgende,

Laten aankomen met aport. Níét laten zitten, maar direct met blok in de bek een paar passen laten volgen.

Tijdens het volgen 1 zijde van het blok vastpakken, los zeggen en aanpakken (terwijl je loopt dus)

Zo heb je weinig kans dat het blok valt, en dat wil je.


Dan ga je vanuit dat principe een aantal dingen oefenen.
Let op, heeeeeeel rustig uitbouwen, je hebt het over wekenlang iedere dag een paar keer!

Vanuit die volg met blok in bek paar passen vertragen of versnellen, terug naar normaal tempo, blok aanpakken op los commando (terwijl je loopt dus, dat blijft eerst de basis)

Tweede wat je gaat oefenen (dit kan ook meteen starten, is gewoon een nét andere oefening)

Is ook met dat blok direct de volg in, en dan in die volg een zit vragen.
Fráctie van seconde in het begin, eigenlijk is alleen de intentie om te gaan zitten (kop omhoog/kont naar beneden) voldoende, je geeft haast direct weer een volg (soort doorstart)
Dan weer blok aannemen tijdens het volgen.

Je gaat die intentie tot zitten uitbouwen tot echt zitten, en weer volgen.
Neem daar voldoende tijd voor.
Wéken!

Het moet normaal worden om even te zitten, blok vast blijven houden in bek, en dat daar dus weer een volg op komt.


Heel langzaam leert hij dan wat af te wachten met het blok in fe bek, zittend.

Tegen de tijd dat dát makkelijk gaat, ga je als hij zit een keer indraaien.
Dus hond blijft zitten, jij draait jezelf voor hem.
Direct terug draaien. Volg.
Tijdens volg blok aannemen.
Dit bouw je ook langzaam uit.

Tegen de tijd dat hij dát echt betrouwbaar doet, neem je het blok een keer aan terwijl hij zit
Dan direct terugdraaien en volg.
Dus exact het bovenstaande behalve dat je nu het blok zelf vasthebt (rechterhand! Niet uitlokken om er naar te springen zeg maar, dat risico is groter als jij het links vast hebt)

Als dat echt goed gaat, ga je dingen uitbouwen.

Ofwel langer laten zitten,
Ofwel een keer als hij aankomt met dat blok maar 1 pas volgen tot je het aanneemt, ofwel een keer aannemer terwijl jij zelf achteruit loopt met hem voor je.


Als je al deze dingen probleemloos kunt, komt er ook het moment dat je een keer voor kunt laten komen, zit, aannemen.


Eigenlijk moet ik in de praktijk laten zien wat ik bedoel, zo op papier uitleggen is lastig.
Maar het is echt op te lossen.


Train je obedience of africhting/ipo?

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:55

Schuur_ schreef:
Mijn honden heb ik ook een Vast aangeleerd icm het apport. Er zijn mensen die zeggen dat dat geen nut heeft maar ik vind het zo makkelijker voor mijn honden om het verband te leggen en in te grijpen als ik zie dat ze het willen laten vallen. Dan kan ik er nog een Vast bij roepen om ze even wakker te krijgen.


Overigens is dit heel zeker bij ons ook het geval.. Ik kan bij wijze aan zijn groter wordende pupillen zien of hij het wil verpakken/laten vallen of whatever. Commando "vast" nog eens en het is goed... Dus in mijn ogen wel echt een belangrijk commando.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 22:07

Femke_Tweety schreef:
Bij Pers (die hetzelfde deed) werkte het volgende,

Laten aankomen met aport. Níét laten zitten, maar direct met blok in de bek een paar passen laten volgen.

Tijdens het volgen 1 zijde van het blok vastpakken, los zeggen en aanpakken (terwijl je loopt dus)

Zo heb je weinig kans dat het blok valt, en dat wil je.


Dan ga je vanuit dat principe een aantal dingen oefenen.
Let op, heeeeeeel rustig uitbouwen, je hebt het over wekenlang iedere dag een paar keer!

Vanuit die volg met blok in bek paar passen vertragen of versnellen, terug naar normaal tempo, blok aanpakken op los commando (terwijl je loopt dus, dat blijft eerst de basis)

Tweede wat je gaat oefenen (dit kan ook meteen starten, is gewoon een nét andere oefening)

Is ook met dat blok direct de volg in, en dan in die volg een zit vragen.
Fráctie van seconde in het begin, eigenlijk is alleen de intentie om te gaan zitten (kop omhoog/kont naar beneden) voldoende, je geeft haast direct weer een volg (soort doorstart)
Dan weer blok aannemen tijdens het volgen.

Je gaat die intentie tot zitten uitbouwen tot echt zitten, en weer volgen.
Neem daar voldoende tijd voor.
Wéken!

Het moet normaal worden om even te zitten, blok vast blijven houden in bek, en dat daar dus weer een volg op komt.


Heel langzaam leert hij dan wat af te wachten met het blok in fe bek, zittend.

Tegen de tijd dat dát makkelijk gaat, ga je als hij zit een keer indraaien.
Dus hond blijft zitten, jij draait jezelf voor hem.
Direct terug draaien. Volg.
Tijdens volg blok aannemen.
Dit bouw je ook langzaam uit.

Tegen de tijd dat hij dát echt betrouwbaar doet, neem je het blok een keer aan terwijl hij zit
Dan direct terugdraaien en volg.
Dus exact het bovenstaande behalve dat je nu het blok zelf vasthebt (rechterhand! Niet uitlokken om er naar te springen zeg maar, dat risico is groter als jij het links vast hebt)

Als dat echt goed gaat, ga je dingen uitbouwen.

Ofwel langer laten zitten,
Ofwel een keer als hij aankomt met dat blok maar 1 pas volgen tot je het aanneemt, ofwel een keer aannemer terwijl jij zelf achteruit loopt met hem voor je.


Als je al deze dingen probleemloos kunt, komt er ook het moment dat je een keer voor kunt laten komen, zit, aannemen.


Eigenlijk moet ik in de praktijk laten zien wat ik bedoel, zo op papier uitleggen is lastig.
Maar het is echt op te lossen.


Train je obedience of africhting/ipo?


Ik snap wel wat je bedoelt, maar het vergt wel wat van mij. Ik ben zelf niet zo'n geduldig en ook niet zo'n consequent persoon :o

Ik train geen van beide. Ik heb niet zo'n zin meer in de serieuzere hondensport. Ik wandel veel, en heb met hem in zijn jongere jaren wel veel getraind, maar dat waren meer opvoedkundige dingen.
Nu doe ik voornamelijk dingetjes voor de dagelijkse leefbaarheid en spelletjes voor de leuk.
Het afgeven had ik een beetje gelaten, maar ergens zit het me altijd een beetje dwars dat dat kwartje nooit gevallen is :D

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 22:10

blondies schreef:
Schuur_ schreef:
Mijn honden heb ik ook een Vast aangeleerd icm het apport. Er zijn mensen die zeggen dat dat geen nut heeft maar ik vind het zo makkelijker voor mijn honden om het verband te leggen en in te grijpen als ik zie dat ze het willen laten vallen. Dan kan ik er nog een Vast bij roepen om ze even wakker te krijgen.


Overigens is dit heel zeker bij ons ook het geval.. Ik kan bij wijze aan zijn groter wordende pupillen zien of hij het wil verpakken/laten vallen of whatever. Commando "vast" nog eens en het is goed... Dus in mijn ogen wel echt een belangrijk commando.


Dit is de eerste optie die ik ga proberen. Hierbij schat ik de kans van slagen het hoogste in :)

Femke_Tweety

Berichten: 12041
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:12

Ah zo,


Ik train (momenteel even niet, maar normaal gesproken wel) obedience.
Voorheen met Habibi ook op leuk niveau, en daar wil ik met Pers uiteindelijk ook weer heen

Dus ik moet dat geduld wel hebben :')
De oefening móet er uiteindelijk fatsoenlijk in.

Bij Habibi had ik overal ook wat uitdagingen met apporteren (zeg maar gewoon echt problemen) maar dat is ook goed gekomen, en het werd uiteindelijk 1 van haar sterkste oefeningen.
Wel problemen van een heel ander type dan jouw hond en Pers (mijn huidige hond)