Een hond, hoe begin je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 19:42

We hebben het er al langer over dat we mogelijk wel een hond willen 'in de toekomst'. En hoewel de kogel nog niet helemaal door de kerk is, wil ik me wel vast gaan verdiepen. Het heeft dus geen haast, en wachtlijsten etc is ook prima.
We kunnen een hond veel bieden, we wonen buitenaf, er is ruimte in de tuin en we werken ook veel thuis. Ervaring met dieren is er zeker (op dit moment cavia's en kippen), met honden iets minder. We hebben af en toe een logeerhond, en mijn ouders hadden vroeger een hondje, dus helemaal onbekend is het niet.
Zelf denken we aan een Finse Lap of een Malamute. Die kant op in ieder geval; we willen een hond van een beetje formaat die enigszins baasgericht is, en we dingen kunnen leren. Het lijkt me best leuk om iets van agility op te pakken, maar ik denk dat we met name een hond voor de gezelligheid willen. Of het een pup of een herplaatser oid wordt, weten we nog niet.

En nu zit ik een beetje... waar begin ik? Hoe kan ik me verdiepen en verder uitzoeken of dit iets voor ons is? Ik zie het als een beste 'commitment' en ik wil daar wel op een goede manier aan beginnen. Dieren hebben hier in het algemeen een huisje voor altijd :)
Natuurlijk kan ik info opzoeken op internet en zal dat ook zeker doen. Maar tips, suggesties etc zijn welkom. Zolang je in het achterhoofd houdt dat we dus nog niet alles weten hoe en wat we willen, dat zijn we nog aan het uitzoeken ;).

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:50

Neem contact op met de rasverenigingen van de rassen die je leuk lijken. Ga eens praten met een fokker, ga eens naar een rasshow en praat daar met mensen. Dan kom je er vrij snel achter of een bepaald ras bij je past. Zo ja, ga dan vaker bij verschillende fokkers/eigenaren kijken of de praktijk nog steeds past bij wat je zoekt.

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:53

Malamute en baasgericht? Sledehond en zelfstandig is betere beschrijving (en gaat nogal eens achter dieren aan, sledehonden werden vroeger nogal eens verwacht zelf voor hun eten te zorgen).
Als je mens/baasgericht wil zit je eerder richting herder of bordercollie.
En begin bij wat wil je qua lichaamsbouw, soort vacht (1x/week borstelen of afhankelijk van trimmer incl. mogelijk haar uit gehoorgang moeten trekken), gewicht (beetje te tillen als nodig bv), alle onderdelen die netjes op elkaar passen (dus geen teckels of kortsnuiten), normale oren en staarten ivm lichaamstaal met andere honden ... Dan nog stukje gezondheid (en ook daar zit wel eens een stuk fokkersblindheid dat ondanks officieel alle gentesten gedaan dier toch niet gezond blijkt.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 19:55

Gezondheid is zeker een belangrijke :j Geen raargefokte dieren ofzo.

Malamutes zijn wel een stuk meer baasgericht dan bijv. husky's. Die vallen dan ook af om die reden. Maar het hoeft geen labrador te zijn zeg maar, wat zelfstandigheid mag zeker.

Rasvereniging had ik ook aan gedacht, en misschien is het wel leuk een keer naar een show te gaan inderdaad om wat sfeer te proeven en ervaring op te doen.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:58

Ik denk dat de rassen die je noemt niet direct passen bij de verwachtingen die je hebt. (Jullie hebben)
Ik zou daarin eerst meer opzoek gaan naar rassen die jullie boeiend vinden en daarbij de raseigenschappen eens goed uitpluizen ook bij evt kruisingen.
Als je iets hebt gevonden wat qua raseigenschappen goed bij jullie verwachtingen past; dan ga je kijken hoe t met gezondheid zit in een ras. Een rasvereniging is daarin een begin maar ook de groepen over het ras op facebook. De ervaring is dat veel fokkers meer willen doen of nodig vinden dan rasvereniging verplichten bijv.

Wie weet zie ik je 30 april wel in de brabant hallen. Een grote hondenshow.

tamary

Berichten: 29191
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:07

Zelfstandigheid kan heel goed betekenen dat hond zelf beslissingen gaat nemen over de andere dieren op het erf. Zeker in het begin ongeacht wat voor hond je uiteindelijk kiest, 1e tijd (jaar of tot ruim na pubertijd), enkel bij de dieren met jouw er bij en aan de lijn.
En alle werklijn achtige rassen zeker, monteer er een uitknop/rustknop op bv 2 uur spelen is 2 uur slapen (dus bench). Overprikkeld geeft veel frustratie en ongewenst gedrag.
En hoewel je zeker rekening moet houden met raseigenschappen qua er niet uit te trainen aanleg, is opvoeding 80-95% van wat een leuke hond maakt. Eigenlijk is leuk synoniem voor goed opgevoed.

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:38

Een malamute is niet echt een ras om mee te beginnen. MAar tenzij je dat doet, moet je flink investeren in begeleiding. Onze overburen hebben er eentje. Echt een heel lief rustig dier, maar wel heel heftig op andere dieren en wat waaks. Hij kent ons en dan is ie heel vriendelijk gelukkig.

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:44

Ken je de ijslandse herder? Enorm leuke honden en naar wat ik denk meer geschikt voor waar je de hond voor wil (je omschrijving lezende)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:44

Ik zou mij vooral ernstig inlezen op wat bepaalde raskenmerken zijn en wat je verwachtingen zijn.

Malamutes zijn a) geen beginnershonden en b)zeker niet gefokt om wat je zo te lezen zoekt in een hond. Zeker in combi met je kippen en weinig ervaring zou ik het niet aanraden.

Een Finse lap zou wel weer prima kunnen voldoen.

Mijn ervaring is dat je eerste hond degene is met wie je de grootste fouten maakt en dan is een beetje 'vergevingsgezind, makkelijker ras wel fijn.

Bovendien heb je meerdere dieren. Dat is ook zeker iets om mee te nemen in je keuze.

Punz

Berichten: 8565
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:44

Ga naar een goede hondenschool en laat je daar adviseren.
Dat is misschien nog wel verstandiger dan naar een rasvereniging gaan, waar je al snel een juich verhaal over het ras krijgt.
Hondenscholen hebben echt veel ervaring met echt veel verschillende rassen en zullen je goed kunnen voorlichten mbt de voor en nadelen in het "gebruik" van de verschillende rassen en hoe dat bij jullie ervaring en jullie wensen past.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:46

Mss kan je de algemene beschrijving van elke rasgroep doorlezen en op basis daarvan al een eerste grote selectie doorvoeren.
Fokkers aanspreken kan interessant zijn maar iedereen vindt “zijn” ras geweldig natuurlijk.
Verder ook nagaan wat je zelf fijn vindt, en ergerlijk. Zelf bv vind ik een hond met veel energie leuk, op voorwaarde dat de hond stabiel is in zijn kop. Ik word zelf zó nerveus van neuroten , van prikkelgevoelige honden. Veel energie oke, maar er moet een “uit-knopje” opstaan. Daarom zijn bepaalde rassen, hoe mooi ook, niet aan mij besteed. Hoe sta je tov veel haarverlies ? De ene hond ruit veel meer dan de andere. …

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 20:53

Je kunt ook een keer naar een hondenshow gaan, daar komen honden van allerlei rassen, best wat baasjes daar vertellen graag over hun hond/het ras

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 21:16

Bedankt allemaal al! Ik begrijp dat we niet helemaal met beginnershonden aankomen als suggesties. Aan de andere kant weet ik dat we ook niet over één nacht ijs gaan en goed begrijpen dat opvoeding een groot aandeel is en dat we flink moeten investeren. Dat is denk ik ook waarom we nog wat voorzichtig zijn. Maar ik ken mijzelf, ik weet ook dat ik verantwoordelijkheid en inzet wel heb :j
Mogelijk is de Malamute dan interessant voor een tweede hond of later in ons leven, en dat de Finse Lap als beginhond een betere keuze is. Maar we zullen ook verder kijken.
Ik houd niet van drukke dieren. Ik heb een superrustig cavia-ras, en rustige kippen. Dus het moet zeker een hond met een (al dan niet erin getrainde) uitknop zijn.
Overigens lopen de kippen niet los op het erf, maar op een eigen stuk en ik zou zeker niet de hond daar zomaar loslaten. Dat scheelt al weer iets :j.
Beetje waaks is wel fijn! Het is gelukkig al een tijd rustig, maar het is een tijdje een populaire buurt geweest om in te breken... Maar hij hoeft niet iedereen gelijk van het erf te jagen, zeg maar.

Wildgirl schreef:
Ken je de ijslandse herder? Enorm leuke honden en naar wat ik denk meer geschikt voor waar je de hond voor wil (je omschrijving lezende)


Die doet me wel wat denken aan de Finse Lap! Ik kende hem niet, leuk om te lezen.

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 21:22

Hoe vaak of lang heb je de logeerhond? Een aardige om te kijken hoe het is, is voor langere tijd oppassen wanneer het regent :P

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 21:25

Haha, ik denk dat dat wel goed komt. Maar de hond is hier nu een paar keer geweest, het langst een week. We hebben ook andere honden 'aangeboden' gekregen om te laten logeren maar dat is nog niets geworden.
Dat is trouwens een American Staffordshire Terrier. Wel een heel ander ras, maar wel een hond, zeg maar.

Flux

Berichten: 2494
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 22:16

Gaaf dat jullie denken over een hond! Super te lezen dat je er tijd in stopt om te kijken wat bij jullie past. Het fijnst is om een hond te kiezen die past bij jullie levensstijl zodat zorgen voor de hond en aan zijn dagelijkse behoeftes voorzien geen moetje wordt.

Wij hebben vorig jaar onze hond opgehaald, na veel research en lijstjes maken haha. Dit is wat wij deden:

Opsommen wat we niet in een hond zoeken. Afstrepen is het lekkerste wat je kan doen dus wij gingen eerst brainstormen over wat we sowieso NIET in huis wilden hebben en geen concessies in gingen doen. Voor ons was dat geen terrier of dog, geen mini of maxi ras, niet iets met veel vachtonderhoud, niet te zelfstandig, geen designer of hype-ras, niks boven de 25 kilo eindgewicht, geen hond met onnatuurlijk uiterlijk.

Wat willen we er mee doen? Dus bedenken wat je met de hond sowieso wil kunnen doen. Wij wilden de hond altijd mee kunnen nemen, moest dus vriendelijk en open zijn voor mens en dier. Sportief, maar niet altijd maar gaan gaan gaan. Een uitknop binnenshuis of mogelijk om eens een slow-day te kunnen hebben zonder dat de hond de muren omhoog kruipt. Trainbaar dus baasgericht maar niet een hond die zichzelf niet kan vermaken. Zelf kunnen nadenken.

Concessies De perfecte hond bestaat niet dus dit waren punten waar we wel water voor bij de wijn wilden doen: Waaksheid (liever niet), Luid of vocaal (liever niet), kleine hond (liever niet), iets afwijkend uiterlijk (zolang geen gezondheidsproblemen)

Daar rolde dan een lijstje uit en omdat ik met honden werk kon ik er nog wat rassen tussenuit pikken wat ik niet in mijn huis wilde. De eindlijst was: Nova Scotia Duck Tolling Retriever (Toller), Chesapeak Bayretriever, Schotse Herder korthaar, Dalmatier, Mudi, Markiesje, Finse Lap. Best wat variatie.

Over die rassen ben ik vanalles op gaan zoeken qua temperameten, gewicht, verwachtte leeftijd en andere raseigenschappen en toen ook naar fokkers gaan kijken. Uiteindelijk bleek de Chesapeak te zwaar te worden (wil me er zelf mee kunnen redden en ik ben zelf maar klein), Dalmaat te temperamentvol, Mudi en Markies maar weinig gefokt, Finse Lap toch te lang in het haar en voor de Toller kon ik geen fokker vinden die met een ouderpaar ging fokken die ik aansprekend genoeg vond (vaak klein oog en toch nog veel haar). Via Bokt kwam ik de Korthaar Collie (schotse herder korthaar) tegen en via haar een fokker gevraagd om op bezoek te mogen komen om het ras te leren kennen en al mijn verdere vragen te kunnen stellen. Dat was een groot succes en nu loopt er dus een korthaar bij ons rond <3 Werkelijk de allerbeste hond die we maar kunnen wensen! :j

Heb er superveel tijd in gestoken en kan me absoluut voorstellen dat niet iedereen zo idioot is maar voor ons heeft het bijzonder goed uitgepakt! Wie weet heb je er wat aan haha.

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-23 22:41

Zo, jij hebt inderdaad je huiswerk gedaan! Bedankt voor deze info. Daar ga ik zeker wat mee doen.

vikawiek

Berichten: 1502
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:34

Century schreef:
Wildgirl schreef:
Ken je de ijslandse herder? Enorm leuke honden en naar wat ik denk meer geschikt voor waar je de hond voor wil (je omschrijving lezende)


Die doet me wel wat denken aan de Finse Lap! Ik kende hem niet, leuk om te lezen.

Hier ook een ijslandse herder, super leuk ras alleen ze kunnen slecht alleen zijn. Met goed oefenen max een uur of 3. Hoe je omschrijving klinkt met je werk past dat wel, maar als jullie beide in de weekenden de hele dag de hort op zijn dan past het minder. Ook blaffen ze sneller, maar dit is ook goed te trainen.
Verder zijn het hele lieve honden die met de baas bezig zijn maar ook prima zelfstandig dingen kunnen doen. Vroeger hoeden ze ook zelfstandig de schapen. En een pluspunt, ze ruiken niet naar natte hond wanneer ze hebben gezwommen :D

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:51

Goede tips van Flux!
En oppashonden om ervaring op te doen, ook altijd prima.

Ik denk dat je ook gewoon aan mensen met honden kunt vragen wat er leuk is aan het hebben van een hond, en wat is minder leuk, of tegengevallen.
Los van het ras dus.
Je zou misschien een dergelijk topic kunnen openen op bokt ;)

Ik kan je bijvoorbeeld vast wat noemen:

Ik heb al jaren honden en ik kan me geen leven zonder honden voorstellen. Ik vind het heerlijk om lange wandelingen te maken, vroeger veel hondensport gedaan, inmiddels wat minder, maar nog wel veel opvoeding en interesse in hondengedrag.

Wat ik voor lief neem, maar wat als minder leuk, of als nadeel zou kunnen worden gezien:

- mijn dagplanning draait altijd om de honden: wil ik weg wat gebeurt er dan met de honden? Hoe lang kunnen ze alleen zijn? Gaan we vroeg weg dan moet ik extra vroeg op om ze flink uit te laten.
Spontaan weg kan niet altijd, vooral niet als je langer weg wilt. Spontaan het ergens laat maken en blijven slapen kan niet.
Spontaan op vakantie kan niet.
Een oppas hebben is dus heel fijn, maar een oppas kan ook niet altijd, en als een hond veel gebruiksaanwijzing heeft (en dat kan je maar zo treffen) is een goede oppas vinden best een uitdaging.

- Je hond kan helaas iets vervelends krijgen. Zo heeft mijn hond sinds hij 6 jaar oud is epilepsie.
Dat betekende in eerste instantie naast verdriet en onzekerheid, een aantal hele dure onderzoeken en behandelingen en vervolgens voor de rest van zijn leven medicatie. Die stipt op tijd moet worden gegeven, dus dat bepaalt ook de dagplanning.

- Hoe je het ook went of keert en hoevaak je ook stofzuigt, je hebt altijd haren in je huis, op je kleding etc

- Ondanks de beste opvoeding kan het gebeuren dat je hond niet goed of niet lang alleen kan zijn, niet sociaal is naar andere honden of niet goed met kinderen overweg kan.
Kan, en vooral ook wil je daar mee omgaan en een management omheen bouwen?

- Helaas is goede hondenvoeding behoorlijk duur geworden.

Verder zou ik je aanraden: ga naar een hondenschool met professioneel opgeleide trainers (wat duurder) of een gedragswetenschapper.
Niet elke "gedragsdeskundige" is deskundig.
Ik heb goede ervaringen met de basiscursus van Martin Gaus. Wel al heel wat jaren geleden. Maar wat mij erin aansprak is dat de cursus vooral erop gericht is om de baas te leren hoe je met hondengedrag omgaat, in plaats van de hond de standaard commando's te leren.

Wat betreft ras: als jij een hond van een beetje formaat wil moet je volgens mij niet aankomen met een Finse lap of een IJslandse hond.

Wat versta je precies onder "baasgericht"?
Mijn werklijn herder is baasgericht als in: hij volgt mij als mijn schaduw en hij is gek op mensen, hoe meer aandacht hoe beter.
Mijn Rottweiler x Husky was ook baasgericht, zij liep mij in huis nooit achterna. Maar zij bleef liever een hele dag alleen thuis dan met een oppas mee te gaan. Zij was dus behoorlijk eenkennig.
Mijn vriendin had twee husky's; de ene was een gezellige knuffel die graag bij de baas was, en de andere was een echte einzelganger. Dus of husky's niet baasgericht zijn hmmm >;)
Bedoel je met baasgericht de trainbaarheid of de aanhankelijkheid?

Sorry lange tekst. Hopelijk heb je er vast wat aan :)

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:55

@nikass ik ben van de poedels, die verharen niet net als een aantal andere rassen :P wel natuurlijk haar als ik aan het trimmen ben. Ik besef het me altijd opeens weer extra als ik bij iemand ben die een hond heeft die verhaard

Sabri

Berichten: 1403
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:41

Dierenasiel lozerlaan, daar zitten enige tijd al 2 prachtige Hollandse herders, broer en zus!
Stichting Haags Dierencentrum
070 366 1806

https://haagsdierencentrum.nl/

Die mogelijk aan je eisen voldoen. Ook Nemo zit er al heel lang, ook een prachtdier.

Zou zeggen ga vooral verschillende asiels af en vertel je verhaal, neem de tips ter harte, en ga ermee lopen. Wat wil je ermee doen?
Dan weet je ook zijn gecheckt door de dierenarts en krijg je het eerlijke verhaal.
Een pup weet je niet hoe die opgroeien en met een volwassen herplaatsing help je ook de steeds vollere asielhonden aan een plek te koppelen. Is het toch geen match heb je ook een periode waarin je de honden weer kan terugbrengen.

Sites als verhuisdieren beter vermijden. Dit vanwege enorme verdiensten wat er op tweedehands sites zit.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 23:46

Misschien een hele gekke dwarsstraat maar Marleen_Usar zoekt met spoed tijdelijke opvang voor de hond van haar dochter. Zie topic: pension gezocht in zuid holland. Zou dat geen goede en leuke test zijn hoe een hond bevalt? Dan kun je daarna altijd weer een stapje verder kijken?

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 06:22

Ik ken Malamutes redelijk goed, ik heb zelf een kruising ervan (x husky). Als eerste hond overigens. Ik vind het altijd een beetje ergerlijk als men zegt dat je een bepaald ras niet als eerste hond kan nemen door gebrek aan ervaring. Als je goede zelfreflectie hebt en je steekt tijd en moeite in kennis vergaren en je hond trainen en leren kennen kan dat prima.
Ik vind elk van mijn honden weer een nieuwe ervaring en heb me iedere keer weer aan moeten passen en moeten wennen.

Waarom ben je op de Malamute gekomen?
Ik vraag me dat af omdat ik het totaal niet bij je wensen vind passen. Malamutes zijn vaak niet zo trainbaar. Ze doen het wel en het kan zeker. Mijne was de ster van de klas bij meerdere gehoorzaamheidscursussen maar baasgericht zou ik het zeker niet noemen. Als ze er zelf het nut niet van inzien kan je op je kop gaan staan maar ze zullen het niet doen. Of met heel veel mokken (en dat hoort de hele straat) :')
Ze hebben jachtinstinct en zijn daarin ook zelfstandig. Ze wachten niet op een baas en volgen reuk, zicht en oren. Als ze een konijn zien zijn ze weg, als ze een konijn ruiken zijn ze weg en als ze een konijn horen zijn ze weg. En met een beetje pech (hoeft echt maar een beetje te zijn), gaan ze actief op zoek naar ze.

Malamutes nemen ruimte en dat vinden ze ook echt fijn. Daarbij komt vaak dat ze niet zo makkelijk zijn met andere honden. Betekent dus ook dat een losloopgebied niet altijd een leuk idee is.

Ik spreek er even heel algemeen over natuurlijk. Uitzonderingen heb je altijd. Ik zou daar alleen niet vanuit gaan. Bepaal of je daarmee wìl leven. Hoe erg zou je het vinden als je toch zo’n hond krijgt? 14 jaar lang.

Bovendien is behendigheid niet zo’n geschikte sport voor zo’n zware hond. Als ze het al leuk vinden. Je kan er vast filmpjes van vinden online. Mijn reu deed het puur voor mij en liep nog net niet rollend met zijn ogen door het parcours.
Malamutes zijn meestal niet heel fanatieke honden. Ze zijn gefokt om zware lasten te trekken maar niet op snelheid en behendigheid. Mijn reu werd heel blij van dogsurvival en canitrail. Ik ken er ook die canicrossen en stepjoring doen.

Ik som altijd graag eerst het negatieve op :D Laatste dingetje: het haar. Onderschat dat niet. Het is husky 2.0. Twee keer per jaar ligt je huis zo vol onder het haar dat je zelfs met twee keer per dag stofzuigen een viespeuk lijkt. Je kleding, meubels, auto - alles zit onder. Malamutes hebben een ontzettend dikke ondervacht en ik zou ze af en toe zeker even uitblazen met een waterblazer of laten ontwollen bij een trimmer. Ze hebben vaak last van hotspots.

Ik ben dol op het karakter. Ze zijn zo wijs, kalm, vaak ook erg statig. Ze claimen hun ruimte op straat, ze zijn zo indrukwekkend door hun rustige uitstraling en natuurlijk hun prachtige verschijning. Ze zijn ontzettend loyaal aan hun baas.
Mijn hond is dan wel heel zelfstandig en graag alleen, ik ben toch echt zijn wereld. Hij is mijn spiegel in het leven. Die hond zit in mijn ziel verweven, het is echt belachelijk hoe veel ik van dat dier houd door onze bijzondere band.
Ik hoor dat meer van Malamutes. Ze kijken dwars door je heen.

Ik zou zelf nooit meer een Malamute nemen. Ik heb er nu een kelpie kruising naast en ik vind het toch wel heel makkelijk een hond te hebben die gewoon altijd luistert. Minder haar :+ Hij jaagt niet, hij is heel fanatiek in de sport en vindt het heerlijk samen te werken. Misschien is dat ook wel wat voor jullie. Het energielevel is wel eindeloos maar ik denk dat een hond die mee loopt op je erf, wandelingen maakt en ook nog behendigheid loopt prima tevreden is. Je moet een werkhond ook niet gek maken.

Ik vind een hond hebben echt fantastisch en wil nooit meer zonder. Ook al is het soms echt wel even onhandig, zeker omdat ik een jong kind heb. Combineren gaat niet altijd even soepel. Onze vakanties zijn bijna altijd met hond, zelfs weekendjes weg in hotels gaan met honden. Ze horen bij ons gezin en ze zijn ook onze hobby. Ik sport en ontspan met ze. Het is goed voor mij dat ik wandel, even hoofd leeg en de honden die je altijd wel aan het lachen kunnen maken na een zware dag <3 Het hebben van twee of meerdere honden vind ik wel het allerleukste maar daar kan je later nog over nadenken. Hoe ze met elkaar zijn, die interactie, echt geweldig om naar te kijken.

Hopelijk kom je eruit!
Ik denk dat je er altijd wel uit komt met een hond zolang je bereid bent je aan te passen, dus ook als blijkt dat de hond jouw plannen niet zo’n succes vindt. Als je wat zelfreflectie hebt, blijft openstellen voor meer kennis en je hond ook als individu blijft bekijken en gaat leren kennen. Houd je verwachtingen laag en leer samen. Het is zo leuk.

Leo

Berichten: 50155
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:00

Onwijs goed dat je er zo goed over na denkt! +:)+

Wij hebben vorig jaar onze eerste hond in huis genomen, na jaren dromen maar steeds een nét niet situatie. En toen kon het, en is hij er uiteindelijk gekomen. :)
Wij zijn beide opgegroeid met honden maar hadden beide het gevoel compleet blanco te starten. Onze hond is ook heel anders begeleid en opgevoed dan onze ouders de honden uit onze jeugd hebben opgevoed. Inzichten veranderen ook. Dus of je nu wel of geen ervaring hebt vanuit verleden; met he eerste hond start je hoe dan ook blanco (of je moet al in het hondenwereldje zitten natuurlijk), dus daar sta je echt niet achter. Goed voorbereiden voor de pup komt en samen een plan van aanpak maken en je loopt echt wel tegen dingen aan, maar iedere hond is immers individu.

Wij hadden een soort shortlist. Toevallig stond daar ook de Finse Lap op, naast wat andere rassen. Met inlezen is uiteindelijk de Finse Lap afgevallen omdat we een herder type beter bij ons vonden passen. Slim maar wel de baas in focus, in plaats van slim en eigen plan. Ook wilde ik geen jachthond type, nadat ik verder had ingelezen.
Uiteindelijk is het een Australian Shepherd geworden. Ook een ras met eigen uitdagingen maar we hebben er een heerlijke, nu al vrij stabiele hond aan (nu net 1 jaar oud). Wel goed naar de ouders gekeken hoe zij waren, want Aussies staan nog al eens bekend als zenuwachtige honden. Hij is enkel wat groter geworden dan vooraf bedacht. :+

Hennos

Berichten: 500
Geregistreerd: 07-06-20

Re: Een hond, hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:45

Welke regio woon je?
Misschien dat je bij bokkers die in de buurt wonen langs kan gaan om verschillende rassen te ontmoeten/wandelen.
Soms heb je de beste match met een ras die je spontaan ontmoet, of weet je dat een bepaald ras niet bij je past op die manier.
Wel echt goed dat je er zo mee bezig bent.