Wat als herplaatsen niet lukt?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Wat als herplaatsen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 19:44

uiteraard weet ik dat het aanbod enorm is en veel honden opzoek zijn naar hun gouden mandje.
Eind 2022 hebben wij een hond opgevangen vanuit een uitzonderlijke situatie.
Herplaatsen wil niet lukken en houden is eigenlijk geen optie.
Ik vraag mij af hoe anderen dit doen of volhouden waarvan het herplaatsen niet lukt.
Ik zal kort de situatie toelichten

Eind november kregen wij een telefoontje van de fokker van onze hond. Een 7 jarige hond van hun zat in het asiel en het ging slecht met hem.
Het was hier 30 min vandaan en ik ben gaan kijken. Het bleek dat na een ruzie in de relationele sfeer, zijn bazinnetje om het leven is gekomen. Daarna is de hond in bewaring van justitie genomen en in een container terecht gekomen. Het in bewaring nemen had de hond enorme verwondingen aan opgelopen. Ook de week in de container heeft hem niet goed gedaan, in combinatie wat hij meegemaakt heeft in huis.
Daar laten was geen optie. Echter wist ik dat hij niet met reuen en katten kan en tja wij hebben zijn broertje en 2 katten. Alsnog hebben wij hem meegenomen omdat hij er echt slecht aan toe was. Met hulp van gedragstherapeuten en dierenartsen is hij enorm verbeterd. Echter kan hij nog steeds niet met onze hond. Waardoor het een dagtaak is beide honden apart uit te laten en aandacht te geven, maar ook het apart houden en vooral alles checken zodat het niet fout gaat.
Ik doe dit met enorm veel liefde en ben echt gek op hem.....maar dit is niet nog eens 5 maanden zo vol te houden. Ik heb hem al op herplaats sites staan op social media en in de rasgroepen op Facebook. Helaas tot nu to 0 reacties, ondanks dat hij flink gedeeld wordt.
Ik vraag mij af wat mijn opties nog zijn en wie heeft hier ervaring mee?

Schuur_

Berichten: 4925
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat als herplaatsen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:47

Wat voor ras is het? Kan je niet via de rasgroepen op facebook een ander (tijdelijk) huisje vinden met de belofte dat je mee helpt zoeken?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33898
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat als herplaatsen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:49

Jammer dat ik net ergens ga werken en een hond dan 2 dagen per week alleen thuis komt te zitten anders had ik je misschien wel kunnen helpen.

Maar heb je meer algemene fb groepen al geprobeerd? Verhuisdieren?

Mellow

Berichten: 6530
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:49

De vraag reist bij mij op waarom de fokker dan zelf de hond niet in huis heeft genomen.

Misschien zou je alsnog met de fokker om tafel kunnen? Lijkt me niet echt een houdbare situatie zo.

Ibbel

Berichten: 49271
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:58

Kan je via verhuisdieren geen gastgezin vinden voor 'm? Dan wordt-ie daarvandaan herplaatst.
En de fokker?
Die zadelt jou nu op met waar zij óók mee zaten, nl een door hun gefokte hond in de ellende. Hebben die geen andere klanten, kennen die geen andere fokkers met klanten waar de hond terecht kan? Geen fokker met ellelange wachtlijsten waar een potentiele pupkoper misschien ook wel een herplaatser wil?
Rasvereniging, heeft die geen herplaatslijst?

pateeke
Berichten: 2279
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:20

Een wat oudere hond herplaatsen is inderdaad niet makkelijk, zeker niet als het een hond met een rugzakje is…
Krijg je hier wel hulp bij van de fokker? Die kan wellicht toch ook mee helpen zoeken en contacten aanspreken…
Verder ken ik wel gevallen waarbij het gelukt is een oudere hond met rugzak te herplaatsen. Die honden zijn herplaatst via Helping Dogs vzw (België), weet niet of je daar als Nederlander ook beroep op kan doen. Het is geen asiel. Ze werken met gastgezinnen en geven wel eerlijke info aan de adoptant en de adoptant wordt door hen ook gescreend (in zoverre dat natuurlijk mogelijk is). Misschien kan je eens contact met hen opnemen om van gedachten te wisselen en de mogelijkheden te bevragen

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat als herplaatsen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:23

Ik zou absoluut de fokker contacteren hiermee. Mijn Momo komt ook bij mij via de fokker, die hem heeft teruggenomen.

Goof

Berichten: 29034
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Wat als herplaatsen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:26

Sneu verhaal, maar ik vind er wel wat van dat de fokker jou hiermee opzadelt en dat jij nu een probleem hebt.
Waar is de rol van de fokker in dit verhaal?

Fosco
Berichten: 1461
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Wat als herplaatsen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 21:47

Je zou een stichting (gericht op herplaatsing etc) kunnen vragen te bemiddelen, of de hond van je over te nemen in een geschikt gastgezin zodat de hond vanuit daar geplaatst kan worden bij een eventuele adoptie. In elk geval knap van je dat je je zo voor deze hond inzet =)

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 22:03

wow wat een hoop reacties.....

De fokker heb ik veel contact mee. die waren in eerste instantie druk opzoek naar plek en hadden deze gevonden. Echter had de hond behoorlijk wat angst en gedragsproblemen door trauma en bij nader inzien was het niet slim, hem zo snel te herplaatsen in een hele prikkelrijke omgeving. In overleg met een gedragstherapeut hebben we hem eerst de tijd willen geven, om zichzelf weer te worden en zo te voorkomen dat hij weer herplaatst zou worden, door verkeerde omschrijving/ match. En daarna om te kijken of we het voor elkaar konden krijgen dat hij onze reu zou accepteren. Dan had hij ook kunnen blijven. Contact gehad met een aantal stichtingen en een tijdelijk huis, waardoor hij weer meerdere keren zou moeten verhuizen, zou hem niet goed doen en de kans op terugval is enorm. Je kan hem eigenlijk vergelijken met een mens met PTSS. De fokker vind het risico van herplaatsen en terug val te groot en is bang dat bij verkeerd handelen, de hond agressie in zal zetten met alle gevolgen van dien. Ik heb destijds zelf gezegd dat ik hem zolang als nodig is wil houden, omdat ik er niet van overtuigd was dat herplaatsen bij de personen die zij voor ogen hadden goed uit zou pakken. Dit ging om iemand uit het buitenland, die dan de hond zou komen bekijken en meenemen. Hij kon op dat moment nog geen 5 minuten auto rijden, zodra het huis uit zicht was raakte hij volledig in paniek door verlatingsangst. Gelukkig is autorijden nu wel zn hobby en ook een aantal uur alleen zijn lijkt prima. Als de agressie naar mijn andere hond er niet was geweest, had hij ook echt kunnen blijven.
Laatst bijgewerkt door denbine op 12-04-23 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 22:05

Mellow schreef:
De vraag reist bij mij op waarom de fokker dan zelf de hond niet in huis heeft genomen.

Misschien zou je alsnog met de fokker om tafel kunnen? Lijkt me niet echt een houdbare situatie zo.


De fokker had het huis al "vol" zitten en ook een aantal intacte reuen, waar hij absoluut niet mee samen gaat.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 22:07

MarlindeRooz schreef:
Jammer dat ik net ergens ga werken en een hond dan 2 dagen per week alleen thuis komt te zitten anders had ik je misschien wel kunnen helpen.

Maar heb je meer algemene fb groepen al geprobeerd? Verhuisdieren?


Jazeker ook de rasgroepen en herplaats groepen gehad. ook is hij gedeeld door trainers en gedragstherapeuten.
Dat is inderdaad jammer. De gene die hem "adopteert" mag hem ook altijd hier brengen voor vakanties en dergelijke. Want ik ben echt ontzettend gek met hem en hij is altijd welkom. Maar voor "vast" is dit niet haalbaar

Anna79

Berichten: 3386
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Wat als herplaatsen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:28

Wat voor ras is het?

Wildgirl

Berichten: 11680
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat als herplaatsen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:10

Wellicht wat kort door de bocht maar ik zou zo'n hond laten euthanaseren. Sowieso ben ik geen voorstander van het herplaatsen van honden waar agressie in zit richting mens of soortgenoot. Voor mijn gevoel blijft dat een tikkende tijdbom en ik blijf me dan verantwoordelijk voelen.
Credits voor jou ts dat je de hond hebt opgevangen maar ik snap ook heel goed dat je zegt: dit is niet werkbaar.
Er zitten grenzen aan wat kan en soms is een oplossing gewoon niet te vinden.
Is het een herderachtige of molosser? Wellicht is inzetten als bewakingshond dan nog een optie?

kimmie261

Berichten: 19234
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:29

Anna79 schreef:
Wat voor ras is het?


Uit TS haar berichten haal ik een cattledog, daar zou toch een liefhebber voor moeten zijn...

Is er geen cattledog fb pagina ofzo waar iemand is die geen hond heeft of een teefje waar hij bij kan verblijven? honden gescheiden houden is echt wel iets waar je je leven op moet aanpassen, en wat een lastige situatie is als het een opvanger betreft,.

irmaz

Berichten: 4924
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:50

Wat lief dat je je huis en je hart hebt opengezet voor deze hond <3

De enige tip die ik nog kan geven is zet wat tekst en een link naar de hond in je onderschrift op bokt (en ieder ander forum waar je actief op bent). Vaak wordt een oudere hond met rugzakje niet gekozen door mensen die actief op zoek zijn naar een (gezins-)hond maar juist door mensen die besloten hebben eigenlijk geen nieuwe hond meer in huis te nemen.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 10:14

kimmie261 schreef:
Anna79 schreef:
Wat voor ras is het?


Uit TS haar berichten haal ik een cattledog, daar zou toch een liefhebber voor moeten zijn...

Is er geen cattledog fb pagina ofzo waar iemand is die geen hond heeft of een teefje waar hij bij kan verblijven? honden gescheiden houden is echt wel iets waar je je leven op moet aanpassen, en wat een lastige situatie is als het een opvanger betreft,.


Klopt het gaat om een ACD. Helaas onder alle ACD groepen op Facebook (Duitsland, België en zelfs Tsjechië) zijn genoeg liefhebbers. Maar niet voor een hond van 7 met een trauma. Vind het ook echt heel kl*ten dat ik hem zelf niet kan houden op deze manier. En het zullen ook mensen moeten zijn, die verder willen op de manier hoe wij bezig zijn geweest. Ik ben stapel gek op deze hond, want hij is echt van ver gekomen. Hij zal ook altijd welkom zijn hier, mocht de nieuwe baas oppas of een vakantieadres nodig hebben.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 10:16

irmaz schreef:
Wat lief dat je je huis en je hart hebt opengezet voor deze hond <3

De enige tip die ik nog kan geven is zet wat tekst en een link naar de hond in je onderschrift op bokt (en ieder ander forum waar je actief op bent). Vaak wordt een oudere hond met rugzakje niet gekozen door mensen die actief op zoek zijn naar een (gezins-)hond maar juist door mensen die besloten hebben eigenlijk geen nieuwe hond meer in huis te nemen.


Dank voor de tip ga dat meteen doen

Lijsken
Berichten: 1049
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Wat als herplaatsen niet lukt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:26

Is het grootste probleem het uit elkaar houden van deze hond en je andere hond? Of ook met je katten?

speurneusc

Berichten: 5437
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:30

als je andere hond Het probleem is, miss die herplaatsen

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 10:31

Lijsken schreef:
Is het grootste probleem het uit elkaar houden van deze hond en je andere hond? Of ook met je katten?


Daarnaast ook de tijd. het apart uitlaten en trainen gaat enorm veel tijd in zitten. Ik blijf met hem trainen zodat hij stapjes vooruit blijft maken, maar het kost enorm veel tijd. Mijn eigen hond loopt behoorlijk op zn tenen, doordat hij toch echt wel gespannen/ angstig is voor hem. Die is gewend om overal bij me te zijn en vrij rond te lopen over het erf, dat kan nu niet meer. Onze katten waren buiten katten en zitten nu al 4 maanden verplicht boven en durven niet meer naar buiten.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 10:32

speurneusc schreef:
als je andere hond Het probleem is, miss die herplaatsen


Die is zeker het probleem niet en accepteert/ negeert hem. Deze hond zal ik ook nooit herplaatsen.

Avalanche

Berichten: 16299
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:45

denbine schreef:
Lijsken schreef:
Is het grootste probleem het uit elkaar houden van deze hond en je andere hond? Of ook met je katten?


Daarnaast ook de tijd. het apart uitlaten en trainen gaat enorm veel tijd in zitten. Ik blijf met hem trainen zodat hij stapjes vooruit blijft maken, maar het kost enorm veel tijd. Mijn eigen hond loopt behoorlijk op zn tenen, doordat hij toch echt wel gespannen/ angstig is voor hem. Die is gewend om overal bij me te zijn en vrij rond te lopen over het erf, dat kan nu niet meer. Onze katten waren buiten katten en zitten nu al 4 maanden verplicht boven en durven niet meer naar buiten.

Ik snap goed dat je hem wilt herplaatsen hoor. Zo is het niet leefbaar voor jullie. En je zou hem in eerste instantie ook opvangen, niet als permanent adres.

anca

Berichten: 1811
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:56

Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten. Voor tijdelijke opvang een hond erbij genomen waarvan ik precies wist wat het probleem was.
En dat ging ook niet samen met eigen hond. Die werd bang in zijn eigen huis. Opvanger kon vanuit het niets zomaar aanvallen. Dus als ze allebei s avonds in huis waren lag hij vast aan een lange riem.
Nu was dit een stichting hond maar in tegenstelling tot wat er altijd gezegd wordt hij kon niet terug.
Het was verder een schat van een hond en zeer goed opgevoed. Maar kon dus absoluut niet samen met ander dier samen in huis.

Ik denk dat we er uiteindelijk een jaar over gedaan hebben om hem zijn gouden mand te geven. En dat is super gelukt. Ouder iemand die voor het eerst aan een hond begon en dus heel blij mee was dat hij netjes opgevoed was. Kon los in het bos enz. We krijgen nog steeds een update en zijn erg blij met zijn plek. Het heeft veel tijd , inspanning en tranen gekost maar het uiteindelijke resultaat is zo fijn.

Dus ik hoop voor jou ook op een oplossing al kan het even duren.

Caesar
Berichten: 9318
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:05

Als ik dit zo lees vraag ik me altijd een beetje af wat je je huidige dieren aandoet in hun veilige leefomgeving (in algemene zin)? Ik vind het ontzettend nobel dat dit soort honden een kans krijgen, en dat verdienen ze ook. Maar waarom moeten je eigen dieren daar de dupe van worden? En je eigen dieren doodsbang laten worden? Heel jammer, maar dat had ik ze nooit aangedaan. Er zit een grens aan "wennen". Dan creëer je zowat het volgende trauma bij je eigen dier.

Ik denk dat ik, hoe tegenstrijdig ook, ik wel mee zou gaan met Wildgirl. Je hebt meer dan je best gedaan. Je hebt het maanden geprobeerd. Maar ik denk dat je het jezelf nooit vergeeft als er toevallig wel een van je katten naar beneden komt en deze hond treft...