Ziek dier en werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 06:32

Hoi!

Op dit moment is 1 van de twee honden behoorlijk ziek, dinsdag had ik uitval van een cliënt waardoor ik maar 1,5 uur hoefde te werken. Maar vandaag staat er een lange dag voor de boeg. Normaal komt mijn moeder dan vandaag (past 2 uur op), dit is mijn enige lange dag deze week.

Alleen, nu is de hond ziek, en vroeg ik me af, hoe doe jij dit met je werk? Blijf je thuis of ga je toch werken?

Ik wil het liefst bij haar blijven en bel straks ook naar kantoor (open vanaf 8 uur) voor overleg, maar omdat ik óók rekening moet houden met mijn cliënten en het al aanwezige tekort van personeel ben ik bang dat het niet gaat lukken. Ook wil ik eigenlijk vandaag weer naar de dierenarts gaan omdat haar toestand lijkt te verslechteren.

gerlindie

Berichten: 4650
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 06:41

Bij mijn pony met koliek heb ik gebeld dat ik niet kon komen omdat ik op de dierenarts moest wachten, daar was wel begrip voor :j

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 06:46

Met mn katten *afkloppen nog niet/ nooit gehad.

Maar wel met mn pony's.
Uiteraard koliek tijdens de avonduren vlak voor mn nachtdienst (thuiszorg).

Heb mezelf ziek gemeld in die situaties. Wel eerst geprobeerd of collega's konden invallen, maar is niet gelukt.

In mijn geval betekent het dan dat mijn cliënt geen zorg krijgt die nacht.
Maar ik bel dan ook niet zomaar af.
Ik ben degene die de beslissingen moet maken omtrent mijn dieren.
En ook eventuele vriendinnen/ stalgenoten moeten slapen om de volgende dag te gaan werken.

Kan moeilijk mijn verantwoordelijkheid op hen afschuiven.

Mijn werk, planning en teamleider of manager hebben er achteraf geen probleem van gemaakt.


Sterkte :(:)

JustMe8484
Berichten: 1949
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 06:50

Ik zou mijn werk bellen en overleggen. Hangt een beetje af van wat voor werk je doet en wat de gevolgen zijn als je niet gaat.
Ik werk zelf bijvoorbeeld in de dierverzorging. Daar is vaak wel begrip en wil er wel iemand anders werken. Maar als er niemand kan heb je geen keus, de dieren moeten gewoon verzorgt worden en zou ik een andere dag gaan als er niks te regelen is.
In jouw geval zou ik dan vragen of moeder wat langer op kan passen en eventueel naar da wil gaan....

moonsparkle
Berichten: 21764
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 06:56

Ik werk in de zorg en er is een personeels tekort dus dan zou ik wel een probleem hebben. Gelukkig is mijn man flexibel qua werk. Ik werk wel parttime dus met wat geluk zou m'n hond op een vrije dag ziek zijn.

zonnebloem18

Berichten: 24857
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:51

Ziek melden voor een dier zou ik echt een no go vinden. Ik of mijn man kunnen vrij makkelijk vrij nemen als dat nodig is. Mocht het echt niet kunnen dan zijn er wel mensen die ik kan vragen om op te letten of met het dier naar de dierenarts te gaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33841
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:57

Ik zou bellen en proberen een vrije dag op te nemen. Willen ze niet meewerken dan zou ik me ziek melden. :)

M’n huisdier gaat voor mijn baan. Mensen met kinderen melden zich voor minder dan een heel ziek dier ziek.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:17

Hier zijn calamiteitendagen voor toch?

Quote:
Werknemers kunnen recht hebben op calamiteitenverlof of kort verzuimverlof voor zeer dringende, onverwachte of bijzondere persoonlijke situaties. Dit verlof kan van een paar uren tot een paar dagen duren, afhankelijk van de situatie. De werkgever betaalt het salaris door tijdens het verlof.
Unquote

Bron: Rijksoverheid.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:19

zonnebloem18 schreef:
Ziek melden voor een dier zou ik echt een no go vinden. Ik of mijn man kunnen vrij makkelijk vrij nemen als dat nodig is. Mocht het echt niet kunnen dan zijn er wel mensen die ik kan vragen om op te letten of met het dier naar de dierenarts te gaan.
Liever dat een collega zich ziekmeldt voor een dier dat echt ziek is, dan voor hun kroost dat drie keer heeft gehoest en een snotneus heeft. :=

Charlotte446

Berichten: 645
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:27

Hier altijd vrij genomen als een (huis)dier ziek was of de dierenarts met spoed langs moest komen.

Het is een beetje een grijs gebied als je het met kinderen vergelijkt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:29

Als toezichthouder in een zwembad moet ik er echt bij zijn met mijn koppie, dus als je je veel zorgen maakt om een ziek dier kun je je in zo'n beroep beter ziekmelden, omdat je dan die dag gewoon niet veilig je werk kunt doen.

Dus dat vind ik ook meewegen, kun jij die dag gewoon goed je werk doen of niet?

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:31

Hier altijd in goed overleg (zorg).
Toen ik in het ziekenhuis werkte en mijn paard was doodziek hebben mijn collega’s mijn diensten opgevangen door te ruilen. De dag dat hij plotseling erg verslechterde heb ik calamiteitenverlof gekregen. Maar ik heb wel altijd zelf verantwoordelijkheid gevoeld voor het opvullen van mijn ‘lege plek’, mijn dieren hoeven niet het probleem van mijn werkgever te worden vind ik.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 13-04-23 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Berichten: 5286
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:31

Als ik zag hoe vaak mensen met kinderen zich ziekmelden/te laat komen/eerder weg gaan etc dan vind ik een ziek huisdier net zo'n goed "excuus".
Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt. Helaas heb ik me 1x afgemeld/ziekgemeld op mijn werk vanwege een huisdier maar ik moest toen mijn kat van 14 laten inslapen die ik al meer dan mn halve leven had en ik was niks meer waard die dag. En tóch heb ik eerst op het rooster gekeken of het wel ging. Ik moest die dag eigenlijk sluiten namelijk. Gelukkig was er iemand anders die dat van me kon overnemen die dag.

Autumnn

Berichten: 8064
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:08

Gypsy schreef:
Als toezichthouder in een zwembad moet ik er echt bij zijn met mijn koppie, dus als je je veel zorgen maakt om een ziek dier kun je je in zo'n beroep beter ziekmelden, omdat je dan die dag gewoon niet veilig je werk kunt doen.

Dus dat vind ik ook meewegen, kun jij die dag gewoon goed je werk doen of niet?


Maar je dier is toch ziek, niet jij? Waarom meld jij je dan ziek? Ik vind dat echt not done. En je dan maar afvragen waarom werkgevers zo wantrouwend zijn bij ziekmeldingen :n
Voor een ziek dier neem je vrij

Citaat:
Kunt u niet werken omdat u ziek bent? Dan moet u zich direct ziek melden bij uw werkgever. Er gelden nog meer regels voor u en uw werkgever als u ziek bent.

https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... teverzuim/

Om antwoord te geven op de vraag: bij ernstige ziekte werk ik thuis. Anders rij ik een paar keer per dag langs huis

Celebi
Berichten: 3756
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:15

Als je op een locatie moet zijn voor cliënten wordt het lastig. Mijn werk kan over het algemeen bijna elke dag vanuit huis dus in dit soort situaties is er denk ik wel wat te regelen. Zelfs voor een hoefsmid bijvoorbeeld kan ik eventueel even tussendoor weg, mits ik geen afspraken/calls heb. Uren ervoor en erna wat langer doortrekken en ik ben er ook. Zou echt stress hebben als ik een baan had waar ik niet weg kon in noodsituaties.

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:21

Ik zou het gewoon met de werkgever overleggen.
Werk in een dierenkliniek en merk dat de meeste werkgevers begripvol zijn met zieke dieren en dan bijv tussendoor medicatie geven thuis of naar de dierenarts moeten.

Kaitlyn

Berichten: 9731
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:25

Toen ik mijn paard 's avonds naar de kliniek heb gebracht heb ik een appje gestuurd dat ik er hopelijk de volgende dag zou zijn, mits het op een operatie zou uitlopen. 's Nachts werd ze inderdaad geopereerd, dus een appje gestuurd dat ik er de volgende dag niet zou zijn.
Achteraf had ik dat beter kunnen overleggen, maar mijn hoofd stond daar echt totaal niet naar. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41727
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:25

Overleg met je werkgever, zou ik zeggeb. De mijne denkt heel fijn mee toen onze hond erg ziek was. Ik vind het niet meer dan logisch dat je voor je zieke hond vrij kunt vragen :).

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:33

Ik heb er voor gezorgd altijd een baan te hebben waar ruimte is voor dit soort situaties en dat is gelukkig ook altijd gelukt. Heel fijn dat het nooit een issue is geweest, want door de jaren heen komt het gewoon wel voor dat er wat aan de hand is. Gelukkig heb ik een kantoor baan en de laatste 13 jaar kan ik dat deels thuis doen (of waar dan ook). Als ik afspraken heb moet ik die natuurlijk even afzeggen, maar mijn werk haal ik wel weer in of ik neem echt vrij.

In mijn huidige baan is werk wat je doet, maar niet wie je bent. Je privé gaat voor, in alle redelijkheid natuurlijk.

Mijn pony heeft vorig jaar 2,5 week op de kliniek gestaan en ik heb hem elke dag kunnen bezoeken onder werktijd. Ik werkte dan in de avond langer door.

In de zorg of welke andere baan ook waar mensen van je afhankelijk zijn is dat natuurlijk lastiger.

Miran

Berichten: 4461
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:34

Voor zowel een ziek dier als een ziek kind neem ik vrij, werk ik thuis of verschuif ik mijn uren.
Toen ik gebeld werd dat mijn paard koliek had heb ik wel calamiteitenverlof gehad, na de operatie van mijn dochter zorgverlof.

Gelukkig heb ik wel een flexibele werkgever, dat scheelt. Ziekmelden ivm een ziek dier vind ik niet netjes, neem dan gewoon vrije dagen op. Ik heb zelf altijd 2 weken aan vrije dagen over als reserve aan het eind van het jaar juist zodat ik die in kan zetten voor dit soort dingen.

Akshay
Berichten: 2078
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:37

Kaitlyn schreef:
Toen ik mijn paard 's avonds naar de kliniek heb gebracht heb ik een appje gestuurd dat ik er hopelijk de volgende dag zou zijn, mits het op een operatie zou uitlopen. 's Nachts werd ze inderdaad geopereerd, dus een appje gestuurd dat ik er de volgende dag niet zou zijn.
Achteraf had ik dat beter kunnen overleggen, maar mijn hoofd stond daar echt totaal niet naar. :')

Maar wat was er te overleggen geweest ;)

Mijn leidinggevende heeft helemaal niks met dieren. Maar ik ben heel blij dat hij mentaal ergens een koppeling heeft gemaakt tussen ''mensen houden daarvan en moeten daarvoor zorgen''.

Ik neem dus verlof op bij calamiteiten. En afhankelijk van hoe of wat probeer ik tactisch te plannen (zo vroeg mogelijk, rond mijn pauze of iets (dierenartsbezoeken die geen spoed zijn maar wel ugent bijv).
Thuis te werken (de hond is niet lekker, dierenarts zegt houd hem in de gaten, de kat net thuis uit de kliniek en nog in de gaten houden etc).
Of ik meld simpelweg dat ik weg móet (paard met de nacht ervoor koliek tegen de grond zien gaan op de camera, waarbij hij met zijn benen ging trekken en er oncomfortabel uit zag). Ik heb op een rustig moment een keer aangegeven dat ik besef dat het netjes is om zoiets te ''overleggen'' maar dat ik dan op een punt sta waarop er eigenlijk geen plaats voor discussie is, want ik móet voor mijn dier zorgen.
Als mijn collega gebeld wordt dat zijn dochter haar pols breekt op het speelplein en naar het ziekenhuis moet mag hij ook naar haar toe :))

Ik werk wel in een projectsituatie op kantoor, dus er is buiten mijn to-do-list weinig wat overstuur gaat.
En ik neem er dus verlof voor op, meld mezelf niet ziek. Het zijn mijn kosten, niet die van mijn werk.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8348
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:42

Niet iedereen kan stel op sprong vrije dagen opnemen natuurlijk. Dat zou ik ook niet kunnen.
Mijn hond en de katten zou ik denk ik aan de zorg van mijn vriend over laten (en dan 12 keer op een dag bellen hoe het gaat :') ) maar de paarden ga ik echt aan niemand anders over laten als die dood ziek zijn. Dan heb ik dus calamiteitenverlof nodig of moet ik mezelf ziekmelden. Maar ik zou dan zelf ook niet in staat zijn om mijn werk te doen dus ziekmelden is dan een voor de hand liggende optie.

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:44

Mijn werkgever rekent dieren en kinderen gelijkwaardig, dus als mijn dieren zorg nodig hebben krijg ik daar tijd voor of werk ik vanuit huis als dat te combineren is met de benodigde zorg.

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:46

Muiz schreef:
Niet iedereen kan stel op sprong vrije dagen opnemen natuurlijk. Dat zou ik ook niet kunnen.
Mijn hond en de katten zou ik denk ik aan de zorg van mijn vriend over laten (en dan 12 keer op een dag bellen hoe het gaat :') ) maar de paarden ga ik echt aan niemand anders over laten als die dood ziek zijn. Dan heb ik dus calamiteitenverlof nodig of moet ik mezelf ziekmelden. Maar ik zou dan zelf ook niet in staat zijn om mijn werk te doen dus ziekmelden is dan een voor de hand liggende optie.

Ik ben alleen, dus de dieren zijn gewoon mijn verantwoording. Natuurlijk kan ik oppas regelen, maar in een noodsituatie wil ik er gewoon zelf bij zijn. Ik zou altijd rekening houden met mijn werk, maar als het erop aan komt gaan mijn dieren (in nood) gewoon voor.

Gelukkig is dat nog nooit een issue geweest.

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:47

Princesj schreef:
Mijn werkgever rekent dieren en kinderen gelijkwaardig, dus als mijn dieren zorg nodig hebben krijg ik daar tijd voor of werk ik vanuit huis als dat te combineren is met de benodigde zorg.

Wat zorg betreft is dat ook wel zo. Je hebt aan beide een zorgplicht.