Ziek dier en werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30311
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:24

Rien10, niet om vervelend te doen maar uit je posts hierboven blijkt vooral weinig inlevingsvermogen voor de mens achter de werknemer.

rien10
Berichten: 14747
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:25

Nou, dat blijken is dan totaal niet wat de werkelijkheid is.
Ik houd graag "wat het lijkt" en "wat ik doe" gescheiden van "wat de wet is".
Werknemers die in overleg gaan, kunnen wat mij betreft heel , heel veel.
Wat het lijkt voor jullie, vind ik niet zo interessant, jullie werken niet voor mij.
Wat de wet is... tja, een dier voor de wet is een zaak. Dat heb ik niet verzonnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41722
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:27

rien10 schreef:
Nou, dat blijken is dan totaal niet wat de werkelijkheid is.
Ik houd graag "wat het lijkt" en "wat ik doe" gescheiden van "wat de wet is".
Werknemers die in overleg gaan, kunnen wat mij betreft heel , heel veel.
Wat het lijkt voor jullie, vind ik niet zo interessant, jullie werken niet voor mij.
Wat de wet is... tja, een dier voor de wet is een zaak. Dat heb ik niet verzonnen.

Lees de wet wat beter, zou ik zeggen. Alleen in overeenkomsten is een dier een zaak.

rien10
Berichten: 14747
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:28

OK, dan heb ik dat fout.

Voor mij persoonlijk, als een werknemer zorg verlof wil voor mens of dier: helemaal prima. Daar hoeft niet over gelogen te worden.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:34

In welke sector werk je eigelijk Rien10?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41722
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:48

rien10 schreef:
OK, dan heb ik dat fout.

Voor mij persoonlijk, als een werknemer zorg verlof wil voor mens of dier: helemaal prima. Daar hoeft niet over gelogen te worden.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Miran

Berichten: 4459
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:39

Ik heb het al eerder in dit topic genoemd, maar zeker als je weet dat je lastig vervangbaar bent, lijkt het mij wijs om van tevoren al eens met je werkgever te overleggen hoe om te gaan met spoed danwel ziekte van je dier. Uiteindelijk krijgen de meeste diereneigenaren daar wel een keer mee te maken.

Verder is er imo ook wel een verschil tussen iemand met enkele dieren of iemand die van alle kanten dieren opvangt en om de haverklap een ziek dier heeft zeg maar.

rien10
Berichten: 14747
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 18:58

Poekkie schreef:
In welke sector werk je eigelijk Rien10?

Zakelijke dienstverlening.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:23

Ik heb een hond, en kinderen

Maar mijn kinderen staan toch wel wat boven mijn hond...
Zoals gezegd, beide ziek geweest (hond bijna dood)
Maar je kind kun je écht niet alleen laten, je hond tussen medicijnen door wel mits ie stabiel is

Ik kan me dus wel inleven in het feit dat een ziek kind voor sommige werkgevers harder telt...

Maar feit blijft, overleg is key

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:25

Ik had dit toevallig vorige week nog, maar heb er de afgelopen jaren helaas vaker mee te maken gehad
Gelukkig is er vanuit mijn werkgever begrip, maar ik ben ook zeker bereid om bv dan een avonddienst te draaien of te ruilen etc. We kijken dan wat de mogelijkheden zijn

En eerlijk is eerlijk, als ik een ziek dier thuis heb dan gaat dat nog altijd voor mijn werk. Zo ie zo heb je dan toch niets aan mij op de werkvloer

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 19:43

rien10 schreef:
Daar hoeft niet over gelogen te worden.



pinto_1 schreef:
Maar wat ik me dan afvraag bij iemand die zich ziek meldt is wat je dan de volgende dag zegt.

"hoe gaat het met je"
"eh ja, weer een stuk beter"
"wat scheelde eraan?"
"buikpijn, hoofdpijn, "kuchkuch", gaat nu wel weer"

En stel dat het zieke dier is overleden, dan kun je dus tegen niemand zeggen wat er aan de hand is.



Het gaat er helemaal niet om dat je liegt, maar dat je uren ergens gecompenseerd in worden.
Of dat nou vakantie uren of ziekte is.

Jullie lezen dingen die er helemaal niet staan.

Niemand hier in het topic heeft het over liegen tegen de werkgever gehad.
Maar vrij nemen, uren opnemen of in het geval van onbegrip je eigen ziek melden voor een noodgeval bij je huisdier of paard.

Miran

Berichten: 4459
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:01

In dit topic lijkt of sommigen zich meteen ziek melden, dus niet pas als er niet meegedacht wordt. Dan val je toch achteraf door de mand als je iets over je zieke dier zegt tegen een collega en heb je dus gelogen als jouw werkgever dacht dat je zelf ziek thuis was ipv voor je zieke dier zorgen.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:02

Onali schreef:
rien10 schreef:
Daar hoeft niet over gelogen te worden.



pinto_1 schreef:
Maar wat ik me dan afvraag bij iemand die zich ziek meldt is wat je dan de volgende dag zegt.

"hoe gaat het met je"
"eh ja, weer een stuk beter"
"wat scheelde eraan?"
"buikpijn, hoofdpijn, "kuchkuch", gaat nu wel weer"

En stel dat het zieke dier is overleden, dan kun je dus tegen niemand zeggen wat er aan de hand is.



Het gaat er helemaal niet om dat je liegt, maar dat je uren ergens gecompenseerd in worden.
Of dat nou vakantie uren of ziekte is.

Jullie lezen dingen die er helemaal niet staan.

Niemand hier in het topic heeft het over liegen tegen de werkgever gehad.
Maar vrij nemen, uren opnemen of in het geval van onbegrip je eigen ziek melden voor een noodgeval bij je huisdier of paard.



Als je je ziek meld terwijl je niet ziek bent, ja, dan lieg je

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:14

Ziek zijn omvat veel dingen.
Niet alleen een gebroken been is ziek, ook mentale vermoeidheid is ziek.

En nogmaals wie hebben dit gezegd dan?

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:18

Nou, best veel...
Eigenlijk de een na de ander die zei dan meld ik me gewoon ziek

En van een hond die ziek is, en dan bedoel ik niet op sterven, ben je niet ineens mentaal uitgeput bij voorbaat al

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:32

Wat een vreemde conclusies trek je :')


Het is nog altijd iets tussen werknemer en werkgever en daar heb jij als buitenstaander niks mee te maken.


Ik maakte enkel een onderscheid dat psychisch lijden ook onder ziek zijn valt.
Wat daar dan de oorzaak van is liet ik in het midden.


Maar als jij liever een zorgmedewerker over de vloer hebt die met haar hoofd en hart thuis bij het zieke dier is ipv op de werkvoer, of een docent waar geen zinnig woord uitkomt tijdens de les hebt dan wens ik je veel succes en kaffer deze mensen alsjeblieft niet uit :(:)

zonnebloem18

Berichten: 24852
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:43

Psychisch ziek is ook ziek, zeker. Maar als je hond ziek is ben je niet meteen psychisch ziek.

Als leidinggevende ben ik heel meegaand en hoop ik dat mijn collega's eerlijk zijn tegen mij. Er is veel mogelijk, maar wel in goed overleg. Ik heb een keer een collega naar stal gestuurd omdat een ex pony van haar met flinke koliek stond en ze afscheid van hem wilde nemen. Ik gunde haar die kans terwijl ze er niet eens om vroeg. De bezetting moet het wel toestaan, maar daar is al snel een mouw aan te passen.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:46

Onali schreef:
Wat een vreemde conclusies trek je :')


Het is nog altijd iets tussen werknemer en werkgever en daar heb jij als buitenstaander niks mee te maken.


Ik maakte enkel een onderscheid dat psychisch lijden ook onder ziek zijn valt.
Wat daar dan de oorzaak van is liet ik in het midden.


Maar als jij liever een zorgmedewerker over de vloer hebt die met haar hoofd en hart thuis bij het zieke dier is ipv op de werkvoer, of een docent waar geen zinnig woord uitkomt tijdens de les hebt dan wens ik je veel succes en kaffer deze mensen alsjeblieft niet uit :(:(


Dat zeg ik nergens, maar ik blijf erbij dat je dan nog steeds niet ziek bent...
En ik geloof wel zeker in psychisch lijden, en vanuit daar ziek zijn, maar dat is niet meteen als je in zon situatie komt

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:52

Hangt er ook vanaf hoe ziek een dier is, als ik denk dat er iets accuut levensbedreigend is, nou, dan gaat mijn dier voor.
Nee, ik meld me dan nog steeds niet ziek, maar dan kijk ik dat het allerbelangrijkste aan werk waar mogelijk gedaan is, en dan is het toch echt ajuu tot later...app ik mijn baas en overleg niet eerst.

Toen mijn man met spoed naar het ziekenhuis moest, kregen we de keuze van de arts die op dat moment thuis was zal ik de ambulance bellen, of rij je zelf met hem?
Ben zelf gereden, heb de HA nog gevraagd kan ik even snel een paar minuten nog iets van werk afmaken en dan rijden?
Vind dat ik dus meer dan loyaal (en eerlijk) genoeg naar mijn werkgever ben.

Mijn collega zei achteraf had gewoon meteen alles uit je handen laten vallen en mij een app gestuurd, dan lossen wij het hier wel op.
Ernstig zieke man of huisdier gaat altijd voor.
Gelukkig begrip ook bij mijn baas en collega's, moest dat niet zo zijn, nou dan ben ik daar gewoon niet op de voor mij juiste plek!

Dat zijn immers geen situaties die niet heel vaak voorkomen.

Toushie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: In my dreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:56

Ik heb tot op heden eigenlijk altijd geluk gehad om eerder weg te kunnen of evt wat later te beginnen en ik nood verlof op te nemen.

Mijn leidinggevenden waren daarin allemaal best heel schappelijk als de back up dienst maar gesteld was. Ze staan er niet op te springen maar het is tot op heden nooit een probleem geweest gelukkig.

Nu heb ik voordeel dat als ik moet werken ik terug kan vallen op mijn ouders maar als ze echt dood en doodziek zijn dan zorg ik toch echt dat ik zelf thuis ben of met verlof of ruilen van dienst ect.

Ineke2

Berichten: 33159
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:09

Ik ben blij met mijn flexibele teamleider. Ik ben zelf als werknemer ook flexibel, neem regelmatig telefoondiensten over van zieke collega’s bijvoorbeeld.

Overleggen is wel de key…
Toen mijn paard echt heel ziek was en ik niet kon wachten om de veearts te laten komen heb ik dat laten weten en de gemiste uren op een ander moment ingehaald.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:17

rien10 schreef:
Poekkie schreef:
In welke sector werk je eigelijk Rien10?

Zakelijke dienstverlening.


Dat dacht ik al tijdens het lezen van alle eerdere berichten: zal wel iemand uit de zakelijke dienstverlening zijn. Vooral zakelijk ingesteld. :') De opmerking "dan zouden we een hartig woordje met elkaar moeten spreken" schoot bij mij al ontzettend verkeerd. Je kunt het gesprek ook gewoon zonder een hartig woordje aangaan, ervan uit gaand dat je werknemer een goede reden ervoor heeft om zich af te melden. Volgens mij kom je dan in een gesprek veel verder. Klinkt nu alsof je er autoritair boven wil gaan hangen om je werknemer de les te gaan lezen.

Nee, ik ben blij dat je mijn werkgever niet bent. Ik sluit me aan bij San87 en Jessix. Je mag in je handen knijpen met fijne werknemers, maar daar zorg je zelf vooral ook voor door begripvol te zijn en er niet boven te gaan hangen als: je bent mijn eigendom.

Als ik thuis moet blijven i.v.m. een ziek dier meld ik me ook niet ziek. Als ik het tegen mijn werkgever zeg is er alle begrip voor. Ik kies er dan zelf voor mijn uren niet te schrijven. Daarnaast kan ik ook wel gedeeltelijk thuis werken, dus als dat dan lukt zal ik dat ook zeker doen. Mijn werkgever stelt zich zeer begripvol op in dit soort situaties.

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 21:26

mee eens
Met empathie kom je veel verder

En met een ziek dier blijf ik thuis, totdat ik bv goede opvang heb geregeld, een dierenarts heb gezien of wat ik ook nodig acht. Daarna sta ik voor 100% op de werkvloer
En dat weet mijn werkgever ook

Miran

Berichten: 4459
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:24

Rien heeft toch nergens gezegd dat een werknemer niet bij een ziek dier kan blijven oid? Alleen dat de verwachting er is dat men er eerlijk over is, het bespreekt en niet zomaar ziek meldt

Rivendell

Berichten: 6831
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 22:44

Mijn broertje werkt bij een opticien die vreselijk moeilijk doet over vrij nemen voor een begrafenis van onze halfbroer. Als de begrafenis om elf uur is, kan je volgens hem prima om twee uur weer op de zaak zijn.
Ik had daar niet lang gewerkt denk ik