Ziek dier en werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:44

Muiz schreef:
Dat vind ik wel een enorm verschil met een kantoorbaan, die kunnen zich makkelijker afmelden bij spoed maar mochten die niet helemaal scherp zijn is er geen man overboord.

Dat ligt er geheel aan wat je doet… Als ik een fout maak dan kunnen er nogal wat financiële consequenties aan hangen dus is het zeker wel van belang om scherp te zijn tijdens mijn werk.

Er verongelukken geen mensen, dus in die zin natuurlijk niet. Het weg bagatelliseren is dan weer het andere uiterste :)

Het is wel dramatisch al die bezuinigingen, vooral voor de werknemers zelf. Het hoge ziekteverzuim moet werkgevers toch echt wakker schudden dat het zo niet door kan gaan in vele sectoren…

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:48

Muiz schreef:
Dat vind ik wel een enorm verschil met een kantoorbaan, die kunnen zich makkelijker afmelden bij spoed maar mochten die niet helemaal scherp zijn is er geen man overboord.

Ehh... het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor kantoorbaan je hebt he. En ook als je hoofd er niet bij hebben niet voor bijzonder lastige situaties kan zorgen is het voor je team altijd vervelend als ze weer dingen moeten gaan herstellen omdat jij je zorgen maakt om je zieke dier en minder focus hebt. Voor de klant vaak ook vervelend als iets weer anders moet of niet wordt uitgevoerd of wat ook gewoon omdat iemand vergeet om op een knopje te klikken ofzo.

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:55

Ik heb gelukkig een flexibele baan waarbij ik eerder weg kan als ik met de poes naar de dierenarts moet.
Maar ik werk achter de balie en neem eigenlijk nooit een half uurtje voor mijzelf.
Dus als ik eerder weg moet is dat geen probleem.
Aankomende dinsdag moet ik een uur eerder weg maar dan begin ik wel een uurtje eerder.
Toen ik mijn vorige kat in moest laten slapen mocht ik de dag voordat ze ging een dagje thuis blijven en de dag daarna ook. Je bent er dan toch ook niet bij met je hoofd

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8348
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:14

Tuurlijk gebeuren er bij iedereen vervelende dingen als je niet scherp bent. En fouten zijn altijd lastig, zeker als er vervolgens andere mensen last van hebben.
Maar ik vind wel dat er een wezenlijk verschil zit tussen een fout waardoor je team moet overwerken of er een verkeerde overboeking tussen zit of dat ik of een collega een fout maak en mijn schamele 15 ton in een auto met een gezin parkeer. Dan hoop ik echt dat alle groot verkeer chauffeurs niet achter het stuur gaan zitten als ze er met hun hoofd niet bij zijn.
Dus nee, ik zeg niet dat het niet ook vervelend is als mensen op kantoor eens wat minder bij de les zijn. Maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen de consequenties mocht het fout gaan. Je wilt niet weten hoe vaak op een dag je als chauffeur van grotere voertuigen je best moet doen om fouten van andere weggebruikers op te vangen, er is 0 marge voor fouten over het algemeen.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:34

*kon niet meer verwijderen
Laatst bijgewerkt door KimD op 23-04-23 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:34

Muiz schreef:
Tuurlijk gebeuren er bij iedereen vervelende dingen als je niet scherp bent. En fouten zijn altijd lastig, zeker als er vervolgens andere mensen last van hebben.
Maar ik vind wel dat er een wezenlijk verschil zit tussen een fout waardoor je team moet overwerken of er een verkeerde overboeking tussen zit of dat ik of een collega een fout maak en mijn schamele 15 ton in een auto met een gezin parkeer. Dan hoop ik echt dat alle groot verkeer chauffeurs niet achter het stuur gaan zitten als ze er met hun hoofd niet bij zijn.
Dus nee, ik zeg niet dat het niet ook vervelend is als mensen op kantoor eens wat minder bij de les zijn. Maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen de consequenties mocht het fout gaan. Je wilt niet weten hoe vaak op een dag je als chauffeur van grotere voertuigen je best moet doen om fouten van andere weggebruikers op te vangen, er is 0 marge voor fouten over het algemeen.


Wat een denigrerend toontje tegenover mensen met een kantoorbaan. := Alsof die wel gewoon met slappe kop achter de PC kunnen gaan zitten en de fouten die daar gemaakt worden geen impact hebben...

cursebreaker

Berichten: 11533
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:39

ja eens hoor, ik vind het echt heel erg denigrerend overkomen, jammer. Kan je vertellen dat mijn man als 'kantoor pikkie' met z'n kantoor baantje een behoorlijk verantwoordelijke functie heeft binnen een groot Amerikaans bedrijf wat wereld wijd zit en met miljoenen (projecten) werkt en als daar grove fouten gemaakt worden, heb je echt wel wat aan de hand... Nee, je vermoord misschien niet letterlijk iemand, maar je kunt er net zo goed fouten maken wat mensen hun baan kan kosten, wat bedrijven failliet kan laten gaan, en wat in die zin enorme impact kan hebben, ook langdurige impact. Dus ik vind het ook echt jammer dat er zo makkelijk over gedacht en gepraat word. Er hoeft ook niet vergeleken te worden met beroepen in dat opzicht vind ik. Alsof het een perse erger is als het ander, dat is gewoon niet te vergelijken. Ja, als niet oplettende chauffeur kun je iemand dood rijden, dat is ook gewoon vreselijke n wil je niet aan denken, maar de impact van wat iemand in kantoor functie kan hebben, kan ook echt heel heftig zijn en iemands leven verwoesten.

--

Ik werkte in de supermarkt branche en voor mij was er ook niet zo 1,2,3 vervanging te vinden maar puntje bij paaltje; als er niet mee gedacht kon worden als een van m'n dieren echt heel ziek zou zijn, dan zou ik gewoon echt niet gaan werken. Helaas pindakaas, maar IEDEREEN moet vervangbaar zijn binnen een bedrijf normaliter. En of het nu m'n zoon of m'n hond of kat is, wanneer ze medische zorg nodig hebben hoor ik er voor ze te zijn, da's mijn verantwoording als eigenaar naar m'n dieren. En ja, er is een verantwoording naar je collega's en klanten en weet ik wat toe, maar mijn gezin - en daar horen m'n dieren ook bij - overtreffen dat wel, als het er echt aan toe zou komen.

Nu was mijn baas, ondanks de eikel dat ie was, wel meedenken met zulke situaties. Goede vriend van de familie overleed plotseling, mijn moeder belde me op het werk en er werd koste wat kost wat geregeld waardoor ik naar huis kon - en dat betekent dan idd dat anderen voor je werk opdraaien, maar andersom deed ik dat voor collega's ook.

Tuurlijk zijn er altijd werk plekken waar het moeilijker is, waar het nog een grotere impact heeft als je er niet zou zijn, maar wat als je verongelukt en in het ziekenhuis terecht komt? Dan kun je ook niet gaan werken. En ik vind niet dat het daarop moet aankomen, ook voor een ziek dier wat echt hulp/zorg nodig heeft, wat je ziet als gezinslid, zou ik thuis voor zijn. Maar het hangt uiteraard wel een beetje af van de situatie. Gelukkig zijn er tegenwoordig wel veel bedrijven die wel willen meedenken. Als iemand echt halsstarrig is en niet wil meedenken en mijn dieren hebben me nodig, dan laat ik alles vallen. Hoe erg de impact ook is voor je werkzaamheden en anderen die eronder lijden - dan heb ik het wel over spoed gevallen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 23-04-23 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:42

Als onze chauffeurs per ongeluk de verkeerde opdracht krijgen (en braaf uitvoeren wat er in hun opdracht staat, wat dus niet blijkt te kloppen) kan dat de klant echt heel veel geld kosten. En we willen natuurlijk wel graag dat ze klant blijven ;)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8348
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:44

Dat is dus juist wat ik niet zeg. Of wat ik probeer niet te zeggen in ieder geval. Ik snap best dat het voor iedere baan impact heeft als iemand niet goed in zijn/haar vel zit. Maar ik neem dan ook aan dat iedereen die een baan heeft waar het enorm veel impact heeft als ze er met hun hoofd niet bij zijn dat die zich dan ook afmelden als die met een ziek dier zitten en zich niet kunnen concentreren.

cursebreaker

Berichten: 11533
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:48

Muiz schreef:
Dat is dus juist wat ik niet zeg. Of wat ik probeer niet te zeggen in ieder geval. Ik snap best dat het voor iedere baan impact heeft als iemand niet goed in zijn/haar vel zit. Maar ik neem dan ook aan dat iedereen die een baan heeft waar het enorm veel impact heeft als ze er met hun hoofd niet bij zijn dat die zich dan ook afmelden als die met een ziek dier zitten en zich niet kunnen concentreren.


Moet je die mogelijkheid wel hebben natuurlijk, dat is een beetje de hele discussie. Want genoeg mensen zeggen dus hier dat ze zich niet kunnen ziekmelden ervoor, en dat kan iemand in kantoor functie vaak net zo goed niet wanneer er een crisis gaande is op het werk, tijdens een project, whatever. Mijn man is zo makkelijk vervangbaar ook niet, hij weet veel dingen waar een ander gewoon geen kennis van heeft - en die kennis overdragen is nu eenmaal niet altijd zo 1,2,3 gebeurd want dat is ook gewoon een stukje ervaring. Maar puntje bij paaltje, zou mijn man inderdaad wel kiezen voor zijn gezin en dieren wanneer hij echt nodig is om niet aanwezig te zijn op het werk. En waar en wanneer het mogelijk is, zou hij inderdaad afwezig kunnen zijn, maar de verwachting is er wel bij zijn functie dat je in principe gewoon altijd bereikbaar bent dus zo zwart/wit is het in een kantoor functie ook niet altijd, dat je je dan ook ziek zou melden. Net als in een andere beroep. Hangt dus vooral van de situatie af, hoe ernstig het is ook met wanneer je iets wel/niet doet daarin.

Maar mijn man zou idd wel eerlijk zijn op het moment dat hij daadwerkelijk zodanig beïnvloed is dat hij er niet goed genoeg bij is met zijn hoofd. Gelukkig is het nog niet zo erg geweest en dat voorgekomen maar als hij zijn werk echt niet zou kunnen uitoefenen in een verantwoorde manier, zou daar echt een oplossing voor moeten komen als in ziekmelden, gedeeltelijk werken en moet het bedrijf toch echt gaan meedenken in oplossingen, ook al lijken die onmogelijk.

Het valt en staat uiteindelijk ook allemaal met hoe mensen denken over dieren. Niet iedereen ziet een dier als gezinslid en handelt daarnaar dus niet iedereen ziet de noodzaak ervan als jij je ziek zou melden voor een dier, waar ze dat idd voor een kind wel sneller zien, zo is het nu eenmaal in de wereld. Maar als dieren eigenaar zou je daar uiteindelijk ook niet de dupe van meoten zijn, want voor velen zijn hun dieren hun alles en daar handel je gewoon naar, ongeacht de consequenties soms op het werk - maar wederom; dat ligt ook aan de situatie natuurlijk. Als mijn hond dood ziek zou zijn, zou ik echt niet gaan werken. Nog los van er niet met mijn hoofd bij zijn op het werk (want op het moment dat mijn hond in een kliniek zou liggen zou ik sowieso echt niet kunnen werken) maar ik wil er voor mijn hond zijn, dat vind ik het allerbelangrijkste, al zou het m'n baan kosten. Maar dat is echt situatie afhankelijk en hypothetisch gesproken natuurlijk. Soms weet je pas hoe je handelt op een moment zelf en dat hangt ook weer af van hoe een werkgever handelt op zo'n moment en dat weet je ook gewoon niet altijd vooraf.

Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:59

Muiz schreef:
Dat is dus juist wat ik niet zeg. Of wat ik probeer niet te zeggen in ieder geval. Ik snap best dat het voor iedere baan impact heeft als iemand niet goed in zijn/haar vel zit. Maar ik neem dan ook aan dat iedereen die een baan heeft waar het enorm veel impact heeft als ze er met hun hoofd niet bij zijn dat die zich dan ook afmelden als die met een ziek dier zitten en zich niet kunnen concentreren.

Maar daar gaat nou juist deze hele discussie over. Dat dit niet altijd mogelijk is, of niet mag van een werkgever.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:02

Ik denk dat het in deze niet zo belangrijk is wat voor functie je hebt. Ja, in sommige beroepen kan je makkelijker tussendoor of een dag weg zeker. Maar uiteindelijk heb je ook een wettelijke zorgplicht aan het dier dat je verzorgd. Als niemand anders het dier naar de dierenarts kan brengen, zul je dat zelf moeten doen.

Calamiteitenverlof zou dan passend zijn. Zeker als het om spoed gaat. Dat is voor kinderen niet anders. (huis)dieren worden door steeds meer mensen als volwaardig gezinslid gezien. Het is geven en nemen, hoort erbij in deze maatschappij. Als je als werkgever blij loyaal personeel wilt, zul je zelf ook die ruimte en het vertrouwen moeten bieden.

Blijf wel altijd met je werkgever in overleg. Dan zijn de verwachtingen beiderzijds duidelijk.

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:07

Yipee schreef:
Ik denk dat het in deze niet zo belangrijk is wat voor functie je hebt.

Precies. Het gaat er om met wat voor mensen je werkt. En in mindere mate in wat voor soort baan je dat doet. Zo lang je geen astronaut bent en maandenlang in een ruimtestation verblijft heb je je aardse, menselijke beslommeringen ongeacht beroep. En ik neem aan dat astronauten een netwerk hebben om hun eventuele huisdieren te verzorgen tijdens aanwezigheid :+

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:12

Muiz schreef:
Tuurlijk gebeuren er bij iedereen vervelende dingen als je niet scherp bent. En fouten zijn altijd lastig, zeker als er vervolgens andere mensen last van hebben.
Maar ik vind wel dat er een wezenlijk verschil zit tussen een fout waardoor je team moet overwerken of er een verkeerde overboeking tussen zit of dat ik of een collega een fout maak en mijn schamele 15 ton in een auto met een gezin parkeer. Dan hoop ik echt dat alle groot verkeer chauffeurs niet achter het stuur gaan zitten als ze er met hun hoofd niet bij zijn.
Dus nee, ik zeg niet dat het niet ook vervelend is als mensen op kantoor eens wat minder bij de les zijn. Maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen de consequenties mocht het fout gaan. Je wilt niet weten hoe vaak op een dag je als chauffeur van grotere voertuigen je best moet doen om fouten van andere weggebruikers op te vangen, er is 0 marge voor fouten over het algemeen.


Er zijn genoeg kantoorbanen waar met mensen wordt gewerkt. Je onderschat erg hoe groot de consequenties kunnen zijn, voor zowel de cliënt als de collega's, als je daar niet voldoende scherp bent.

Los daarvan: mijn ervaring is dat mensen om de haverklap ziek melden/afwezig zijn vanwege zieke kinderen. Ik voelde mij dan ook totaal niet bezwaard de eerste keer dat ik mij afmeldde in verband met een gewonde hond die ik niet alleen kon laten.
Gelukkig werk ik met mensen die daar begrip voor hebben en die niet zo rigide denken.
We vangen elkaars afwezigheid op. En omdat je weet dat dat soms ook zwaar is doe je graag iets voor een ander terug en maak je er geen misbruik van.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 12:22

Ik werkte tot voor 2 jaar als ZZPer thuis en kon dus prima zelf alles indelen en plannen als er iets met 1 van mijn dieren was. Nu sinds 2 jaar dus parttime in loondienst als Pedagogisch medewerker bij een BSO, 3 middagen per week. We hebben personeel tekort, dus ik weet niet hoe blij zij zouden reageren met een telefoontje dat ik niet kan, want ziek dier... Hoewel ik wel eraan gewend ben er bij mijn dieren te zijn en ik dat ook heel belangrijk vind.

Toevallig paar weken terug onze oudste kat die niet OK was. En toevallig had man een thuiswerkdag wat hij eigenlijk NOOIT heeft (maar kwam nu toevallig zo uit en hij moest thuis ook nog iets regelen ivm verbouwing enzo) dus kon hij met haar naar de DA. Wat mij hoofdpijnen gaf want ze is niet de makkelijkste en manlief is het minst met dieren bekend van ons 4en thuis (wij zijn incl mijn inmiddels volwassen kinderen) maar het is hem gelukt en ze was lief voor hem ook nog, bij het onderzoek en behandelen (middenoorontsteking) Maar ik weet echt niet hoe ik dat gedaan had moeten hebben als ze erger ziek was en ik dus naar werk had gemoeten. Heb niet echt een baan waar ik effe kan bellen met: ik kom vandaag niet want ziek dier... vrije dagen/verlof moet hier echt van te voren geregeld worden.

Muze
Berichten: 5298
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:11

Mij is gezegd “
Helaas, in de cao staan dieren niet vermeld bij zorgverlof”.
Ik heb er as we speak nu dus vakantie voor opgenomen.

Edit: diegene die dit zei, bedoelde dit niet zo bot als het er nu staat, uiteraard..
Laatst bijgewerkt door Muze op 20-06-23 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27538
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:17

Muze schreef:
Mij is gezegd “
Helaas, in de cao staan dieren niet vermeld bij zorgverlof”.
Ik heb er as we speak nu dus vakantie voor opgenomen.

Sterkte

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:30

Op de momenten dat er zorg nodig is voor een dier, ben ik heel blij met mijn doodgewone (met bijpassend salaris :P ) kantoorbaan. Ik kan dan verlof opnemen voor die uren die ik mis. Toen mijn paard ingeslapen werd, wist ik dat pas op het laatste moment en heb ik me met een snel berichtje afgemeld. Mijn twee directe collega's springen wel bij als dat nodig is of nemen afspraken over. Ik kan ook gewoon weg als de dierenarts komt of een keer extra thuiswerken als we niemand hebben voor de hond. Het kost me wel verlofuren, maar daar kom ik meestal prima mee uit.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 20-06-23 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24075
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:34

Ik woon alleen en blijf dan ook thuis als een dier ziek is. In een belangrijk geval op werk kan ik m'n ouders eventueel vragen voor een paar uurtjes, maar als 't even kan blijf ik zelf bij m'n dieren. Op stal kunnen stal genoten helpen maar bij spoed ben ik er zelf. Dan neem ik vrij. Ik heb gelukkig een kantoor baan, kan super makkelijk thuis werken (doe ik nu ook nog grotendeels). Verder doen we dossiers met 2 personen waardoor de 2e persoon 't even kan overnemen in calamiteit gevallen. Gelukkig heeft mijn team hier begrip voor, het gros heeft zelf ook dieren (of kinderen waar ze vaker voor thuis moeten werken als die weer ziek zijn).

Ik zou ook geen werk willen waar ik niet "makkelijk" naar huis kan of verlof of kan nemen vanwege m'n dieren. Ik vind dat wel echt een eis voor mijzelf :o

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:54

KimD schreef:
Muiz schreef:
Tuurlijk gebeuren er bij iedereen vervelende dingen als je niet scherp bent. En fouten zijn altijd lastig, zeker als er vervolgens andere mensen last van hebben.
Maar ik vind wel dat er een wezenlijk verschil zit tussen een fout waardoor je team moet overwerken of er een verkeerde overboeking tussen zit of dat ik of een collega een fout maak en mijn schamele 15 ton in een auto met een gezin parkeer. Dan hoop ik echt dat alle groot verkeer chauffeurs niet achter het stuur gaan zitten als ze er met hun hoofd niet bij zijn.
Dus nee, ik zeg niet dat het niet ook vervelend is als mensen op kantoor eens wat minder bij de les zijn. Maar ik denk wel dat er een verschil zit tussen de consequenties mocht het fout gaan. Je wilt niet weten hoe vaak op een dag je als chauffeur van grotere voertuigen je best moet doen om fouten van andere weggebruikers op te vangen, er is 0 marge voor fouten over het algemeen.


Wat een denigrerend toontje tegenover mensen met een kantoorbaan. := Alsof die wel gewoon met slappe kop achter de PC kunnen gaan zitten en de fouten die daar gemaakt worden geen impact hebben...


Begrijp je reactie.
Maar een open hart chirurg die er met zijn kop niet bij is voelt voor mij toch directer risicovol dan iemand die een administratieve fout kan maken die (mogelijk veel) financieel risico loopt.