Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17948
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:26

Ja, dat begrijp ik. Regels en handhaving lopen wel vaker zo gek uiteen.

Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 20:38

Ik ben nu een weekendje op Texel en je mag hier - tot mijn verbazing - op best veel stranden het hele jaar door je honden los hebben lopen. Er zijn bepaalde stukken waar dat niet mag, bijvoorbeeld rondom de strandopgangen en strandhuisjes. Vanavond ging ik nog even met de honden en een vriendin naar het strand en achter ons liepen twee mensen met twee Border Collies en een Beagle. Ze kwamen al redelijk luid het strand op, als in: de man erg aan het schreeuwen tegen z’n honden en de honden erg aan het blaffen. Hij komt bij de strandopgang, klikt z’n honden los en die racen vervolgens tussen alle mensen door, over de handdoeken en dat laten ze ook gewoon gebeuren totdat ze bij het stuk komen waar de honden wel los mogen. Ik vind dat zó asociaal en kan er dan ook echt pissig om worden. Dat soort volk verpest het dus uiteindelijk voor de mensen die zich wel netjes aan de regels houden en rekening met elkaar houden. :n

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:19

MyWishMax schreef:
...knip...

Mijn reu ging vroeger altijd mee naar voetbal wedstrijden. Ook al heeft hij niks met mensen, hij vond meegaan beter dan thuisblijven en vond het met mij wel gewoon heel leuk. Ik woon dan in een boerendorp, maar voor losloopgebied moet ik met de auto. In het dorp heb je kleine grasvelden als uitlaat plaats, maar je loopt verder alleen over de stoep of weg. Dus we doen alleen heen en weer naar veldje en verder pakken we de auto. Denk dat een hoop steden betere uitlaatplekken hebben :+ Het is gewoon netjes naast me lopen tot het veld en daar mag hij snuffelen wat hij wil.
Het is wel eens balen hoor, want ook die veldjes verdwijnen steeds meer. Vroeger stond ik binnen een minuut in de polder op rustige weg met alleen maar velden (geen akkers of weiland en je mocht erop) en kwam je al 3 of 4 grasvelden tegen op weg daar naartoe. Nu heb ik er dus 1 aan het einde van de straat en voor de rest bebouwing of de hondenvelden zijn speeltuinen geworden. Heel irritant, er waren al veel speeltuinen en nu moet elk grasveld een speelveld voor kinderen worden.

Een paar jaar lang ben ik veel met de hond in verschillende plaatsen in het lamd geweest, van grote dorpen tot grote steden. In sommige plaatsen heb je prachtige plekken waar je met je hond mag komen en er ook stukken losloop zijn. In heel veel plaatsen zijn er heel kleine strookjes waar je met de hond mag komen en vaak zijn de losloopplekken direct langs een N-weg of snelweg waarbij hond zo de weg op kan. En dan zijn er de plaatsen waar de hond nergens los mag behalve in een omheind stukje van ongeveer 3 bij 5 dat helemaal vol ligt met stront.

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 10:49

Wij hebben als klein boerendorp dus 0 losloopplekken. Ja, buiten de bebouwde kom mag het. Op de landweggetjes van 1,5 auto breed, geen fietspad of stoep en beide kanten minder dan 50 cm berm voordat er diepe sloot is. Waar ze 60km/h mogen en vaak harder gaan :+

Of een druk fietspad langs weilanden waar schapen staan en je verrot gescholden wordt door de boer. Hij wil niet dat honden daar loslopen. Rechts de dijk met gras wat 30 meter breed is, dan fietspad en weer 20 meter gras, diepe sloot van 2 meter en dan weiland met schapen.
Eigenlijk de enige plek waar ze dus veilig los kunnen, maar je dus gezeur hebt met de boer, zelfs als je op de dijk loopt. En daar zitten vaak vissers, dus ook niet ideaal.

Niet eens die kleine omheinde veldjes :') we hebben ooit geprobeerd een speelveldje te krijgen met allerlei dingen als tunnels enzo voor de honden. Afgewezen en speeltuin nummer tig voor kinderen aangelegd. Daardoor heb je ongeveer elke 100 meter een speeltuin.

Anders moet ik met de auto al en minimaal 15 minuten rijden voor echt losloopgebied. Korter voor braakliggend terrein in buitengebied of afgelegen aanlijngebied.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:05

Ik woon ook in buitengebied met van die kleine landweggetjes waar ze graag te hard rijden. Hier zijn de bermen gelukkig net iets breder en als een automobilist niet eens het fatsoen heeft om iets langzamer te gaan rijden stap ik uit de kant. Hond heeft geleerd in de berm te gaan zitten als er een auto, vrachtwagen of tractor aankomt. Soms heel handig als ik het zelf niet goed hoor door de wind.
Een boer met schapen heeft me eens aangesproken op mijn loslopende hond. Ik heb toen een prima gesprekje met hem gehad. Aangegeven dat ik weet van de schade die honden kunnen aanrichten en dat ik de hond onder controle heb en dat de hond niet mag rennen als we langs schapen lopen. Boer blij. Ook wel eens mensen aangesproken die de door hun hond veroorzaakte paniek onder de drachtige schapen heel grappig vonden. _-:( Andere boer met schapen begon meteen te schelden tegen mij toen ik met de hond los niet eens in de buurt van zijn weilanden liep en loog dat honden daar helemaal niet los mogen. Met die boer houd ik dus geen rekening.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 13:17

MyWishMax schreef:
Wij hebben als klein boerendorp dus 0 losloopplekken. Ja, buiten de bebouwde kom mag het. Op de landweggetjes van 1,5 auto breed, geen fietspad of stoep en beide kanten minder dan 50 cm berm voordat er diepe sloot is. Waar ze 60km/h mogen en vaak harder gaan :+

Of een druk fietspad langs weilanden waar schapen staan en je verrot gescholden wordt door de boer. Hij wil niet dat honden daar loslopen. Rechts de dijk met gras wat 30 meter breed is, dan fietspad en weer 20 meter gras, diepe sloot van 2 meter en dan weiland met schapen.
Eigenlijk de enige plek waar ze dus veilig los kunnen, maar je dus gezeur hebt met de boer, zelfs als je op de dijk loopt. En daar zitten vaak vissers, dus ook niet ideaal.

Niet eens die kleine omheinde veldjes :') we hebben ooit geprobeerd een speelveldje te krijgen met allerlei dingen als tunnels enzo voor de honden. Afgewezen en speeltuin nummer tig voor kinderen aangelegd. Daardoor heb je ongeveer elke 100 meter een speeltuin.

Anders moet ik met de auto al en minimaal 15 minuten rijden voor echt losloopgebied. Korter voor braakliggend terrein in buitengebied of afgelegen aanlijngebied.


Herkenbaar, en ook de losloopstrookjes langs de drukke weg :roll:

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:29

Helaas is mijn hond net weer voor de zoveelste keer achterna gezeten. Hebben jullie misschien goede tips om zo min mogelijk mensen tegen te komen de komende tijd? Dan kan ze even ontspannen voor we weer (voor de zoveelste keer) de training oppakken.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:48

Ratties, hier maakt de tijd van uitlaten echt verschil. Zeker tussen 5 en 7 ga ik niet naar het grotere losloopgebied, dan zijn er zó veel honden. Misschien dat dat bij jullie nog een verschil kan maken?

En anders misschien gewoon omdraaien als je een hond in de verte ziet. Erg lastige situatie hoor!


Hier, Amersfoort, vind ik het qua losloopgebieden en uitlaatplekjes echt de hemel :j Al zoveel mooie en fijne plekjes gevonden! Bij mijn moeder in Zeeland niks, alleen maar polder waar te hard gereden wordt en strand waar ze de helft van het jaar niet eens mogen komen.

De 'terrorteckel' hier doet het super, super goed <3 Ik durf hem nu al flinke stukken los te laten, hij luistert echt goed. Zeker op nieuwe plekken let hij goed op, wacht keurig bij iedere kruising. Ik ben echt apetrots.
Gisteren naar een nieuwe plek geweest, druk gespeeld met een totaal niet luisterende Beagle die nét wat te wild was. Toen hij het beu was en ik verder liep kwam hij direct mee en hoewel de Beagle ons echt nog ver achtervolgde (en het baasje maar roepen) negeerde hij hem volstrekt. Knappe jongen <3

Trouwens ook hier, we liepen dus in een losloopgebied maar de natuurgebieden lopen over in elkaar en sommigen zijn aanlijngebied, ofwel vanwege de kwetsbaarheid van de natuur of gewoon omdat dat daar moet. Op de borden stond "Aanlijnplicht: Ja, óók die van u!" Tien meter verder vent met losse hond :+

Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:01

Wat vervelend Ratties4life… Het maakt hier ook veel uit hoe laat je gaat wandelen en welke paden je loopt. Ik kom liever niet tussen 17:00 uur en 19:00 uur in het losloopgebied, maar buiten die tijden om is het hier in de buurt vaak goed te doen. Daarnaast loop ik zo min mogelijk op de paden die voor veel mensen tot het standaardrondje behoren. Ik ga wat verder het bos in en neem juist de smalle kronkelpaden. Daarnaast wijk ik ook rustig van m’n route af als ik andere honden zie komen waar ik geen zin in heb. Dan sla ik af naar links of rechts of in sommige gevallen keer ik zelfs om en loop ik een stukje terug om een ander pad te nemen.

Zou het helpen als je je hond even aanlijnt bij het zien van een andere hond? Of wordt dat ook genegeerd door andere hondeneigenaren? Het is misschien de omgekeerde wereld dat jíj je moet aanpassen, maar helaas werkt dat tegenwoordig zo blijkbaar…

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:18

Tijd van uitlaten scheelt inderdaad al een bult. Hier in de buurt is het vooral rustig net rond/na etenstijd, dus ergens tussen 6 en half 7. Als wij rond die tijd gaan komen we bijna niemand tegen (in het aanlijngebied, waar nog veel niet aangelijnd loopt). In de ochtend loop ik altijd rond 6 uur, dan zijn het alleen de vaste mensen/honden en die kennen we inmiddels en zij ons. De middag verschilt hier altijd wel.

Wat (helaas) ook goed helpt: als mensen een hond met muilkorf zien zijn ze ineens een stuk sneller geneigd om hun hond bij zich te houden....zou niet zo moeten zijn, maar het is nou eenmaal zo. Da's een van de redenen dat die van ons met korf loopt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:52

Ik probeer de tijdstippen waarop iedereen zijn hond uitlaat inderdaad te mijden. Dat kan niet altijd, maar dan valt het me op hoeveel mensen er rond dezelfde tijd hun hond uitlaten en hoe veel ik dan moet anticiperen, want ik pas mijn route altijd aan aan wie ik tegenkom. Dus wat Lugea zegt, doe ik inderdaad standaard; afslaan of terug lopen etc.

Ratties:
Honden die een andere hond opjagen, zijn meestal niet de meest zelfverzekerde types. Mits het niet gevaarlijk wordt voor jou, is het misschien een optie om de hond weg te sturen als hij op jou hond af komt? Dus dat je naar de aanstormende hond toe loopt en met stemverheffing iets roept in de trant van "wegwezen jij!" (Welke woorden je gebruikt zal de hond niet veel uitmaken :D )
Mogelijk dat het baasje dan een beetje boos wordt, maar dan kun je gewoon op rustige toon zeggen dat je niet wil dat je hond wordt opgejaagd?
Op zijn minst leidt je de hond dan af en haal je misschien al de vaart eruit, maar mogelijk is de hond toch wat geïntimideerd en druipt hij af.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 19:55

ik vind het juist fijn dat ik op mijn vaste tijden op het zelfde stuk ook steeds dezelfde mensen en honden tegenkom. Want inmiddels weet ik wie de teven zijn (daar heeft die van mij nooit een probleem mee), welke reuen hij wel en niet spannend vindt, wie de echte uitvallers zijn, en ken ik elke eigenaar (van gezicht dan). Er lopen meer honden die niet met iedereen door een deur kunnen en nu hoeven we maar een handgebaar naar elkaar te maken om te weten wie welke kant op loopt.

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 20:09

Heel erg bedankt voor de tips!

@Sandra_H Een muilkorf omdoen had helaas het tegenovergestelde effect. Ik quote: ,,Dan kan ze in ieder geval niet bijten, dan kunnen ze nu spelen." En nog andere idiote reacties.

Wij komen al een paar jaar niet meer in losloopgebieden voor honden, maar de afgelopen tijd lopen er ook steeds meer honden los in de wijk waar wij wonen (midden in de stad).

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:35

Ratties4life schreef:
Heel erg bedankt voor de tips!

@Sandra_H Een muilkorf omdoen had helaas het tegenovergestelde effect. Ik quote: ,,Dan kan ze in ieder geval niet bijten, dan kunnen ze nu spelen." En nog andere idiote reacties.

Wij komen al een paar jaar niet meer in losloopgebieden voor honden, maar de afgelopen tijd lopen er ook steeds meer honden los in de wijk waar wij wonen (midden in de stad).


8)7 hoe verzinnen ze het!! Een tip die ik ook nog wel eens hoor is roepen dat je hond kennelhoest, schurft of iets anders besmettelijks heeft.

Wij mijden de losloopgebieden ook, maar dat maakt niet zoveel uit aangezien het gros zijn hond toch laat loslopen in aanlijngebied. Hier in de wijk valt dat erg mee, gebeurt eigenlijk maar nauwelijks, maar bij ons weekendadres, in de bossen, staan die bordjes er kennelijk om genegeerd te worden.

Mjelleke
Berichten: 696
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:17

Als het een beetje regent is het vaak spontaan heerlijk rustig in de losloopgebieden.

idylle
Berichten: 5816
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:11

Ik had zelf een topic geopend, maar kwam per toeval deze tegen en ik denk dat mijn bericht hier ook wel op z'n plek staat. Vandaar even gekopieerd in de hoop dat jullie tips hebben of ik nog wel naar 't bos moet/kan en hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Hi all,

Ik moet even m'n frustratie kwijt over mensen die hun hond gewoon te pas en te onpas los laten lopen.... wordt er echt heel verdrietig van, want ik kan met m'n hond amper een kant op zonder dat hij er weer een slechte ervaring bij heeft en ik zit echt met m'n handen in het haar hoe dit op te lossen.

Even bij het begin. Mijn hond is enorm reactief. Dit is gekomen door onze vorige hond. Zij blafte ook enorm naar andere honden en toen we Ted (de hond waar het nu on gaat) als pup kregen en hem eens samen uitlieten met onze andere hondje moest er uiteraard precies op dat moment een andere hond lopen. Ted was toen een week of 8,9 en vanaf die tijd is het mis. Wij hadden destijds 4 honden die allemaal zo reageerden en namen de honden dan ook nooit ergens mee naartoe om deze reden. Als ze thuis waren hadden ze immers elkaar en raakten ze niet in de stress. Ze gingen alle 4 3x per dag een poep en plas rondje maken en verder liepen ze vrij in huis/tuin. Nu ruim 8 jaar later hebben we alleen Ted nog. Ted geniet van de aandacht die hij krijgt nu hij alleen is en ik vindt het leuk om met hem op pad te gaan, alleen ja... die verrekte honden.... drama als we er 1 tegenkomen... ik baal er zo van... maargoed, ik ben gaan trainen en het is nu zover dat er aan de andere kant van de weg een hond kan lopen zonder dat Ted compleet uit z'n plaat gaat. Al naait hij zichzelf nog steeds erg op door te piepen en toch wel proberen te blaffen, maar doordat ik hem afleid met snoepjes en de clicker gaat dat steeds beter. Voorheen ging hij al tekeer zodra een hond maar in z'n vizier kwam, hoe groot de afstand ook was, een hond zien was al reden om tekeer te gaan.

Goed, enorme winst behaald dus. Nu hou ik er enorm van om lekker in het bos te lopen. Ted vind dit ook echt heerlijk, al die lekker geuren en dat zand enzo. Je siet hem dan genieten. Inmiddels ging het zo goed met andere honden dat ik dacht, ok ik zoek een bos op waar aanlijnplicht geldt. Ik vond een stukje waar ook paarden en koeien los liepen en ging er vanuit dat mensen (vanwege het loslopende vee) hun hond daadwerkelijk aan de riem zouden hebben óf hun hond goed onder appèl zouden hebben. Het was heerlijk! We zijn geen 1 hond tegen gekomen!

De volgende dag (gisteren) dacht ik ok, ik zoek een ander stuk op. Niet vlakbij een woonwijk en ook een stuk waar aanlijnplicht geldt. Ik ben daar om 18.30 uur naartoe gegaan (met het idee de meeste mensen zullen overdag in de auto stappen om naar het bos te gaan). We waren lekker aan het wandelen en genieten totdat er een boerderij hond (een lieve dat wel) naar ons toe kwam. Hij bleef op afstand van een meter of 3, maar voor Ted te dichtbij. Uiteraard niemand in de buurt om de hond terug te roepen en Ted ging als een malle tekeer. Ik trok Ted met me mee want die was niet meer te bereiken en die hond liep dus op 3 mtr ertussen met ons mee, wat het et niet beter op maakte voor Ted. Uiteindelijk werd de boer wakker van Ted z'n geblaf en werd de hond terug gefloten. Inmiddels stond ik te shaken op m'n benen, want ik zie dan het scenario dat die hond Ted aanvliegt vanwege Ted z'n gedrag al helemaal gebeuren en dan is er verder niemand in de buurt brrrr eng.... maar ik heb tegen de andere hond niks gezegd en tegen Ted gezegd, Ted kom! En hem mee getrokken bij de andere hond vandaan. Nou bijgekomen van dat avontuur lekker aan het genieten Inmiddels weer zie ik op afstand een jongen met een Jack Russel lopen (uiteraard los) maar die ging de andere kant op en was nog heel ver bij ons vandaan dus niks aan het handje. Ted vond dat ook wel prima en keek niet op of om. Even later komen we bij een kruising. Wij lopen rechtdoor en ik zie de jongen met z'n JR van links komen. Wij staken de kruising over en de jongen was op zo'n 15 mtr links van ons. Ik ging er vanuit dat de jongen zag dat Ted aan de riem zat en z'n hond ook aan zou lijnen (aangezien het honden aan de lijn gebied is) Ted loopt braaf verder, super trots op hem! En wat denk je, paar meter verder komt de JR op Ted afvliegen Ted natuurlijk weer enorm tekeer gaan, die was echt bang en wilde hem met een grote bek afschrikken en de JR zag het alleen maar als spelletje dus die ging steeds naar hem toe en rende dan weer een paar passen weg (net als een hond die zich niet laat pakken door z'n baasje) nou jongen kwam eraan, maar de Jack vond het erg leuk en bleef maar uitdagen en liet zich niet vangen en luisterde ook niet. Ted al die tijd enorm over de zeik en heb hem uiteindelijk de volle 5 mtr lijn gegeven zodat hij zich niet 'opegesloten' zou voelen omdat ik hem kort zou hebben. Uiteindelijk kreeg de jongen z'n hond te pakken waarop ik tegen hem zeg, misschien is het goed om de volgende keer je hond aan te lijnen als je een andere hond aan de lijn ziet. Waarop hij doodleuk zegt, ja maar m'n hond doet bijna nooit iets... waarop ik reageer, maar de mijne dus wel zoals je ziet...

Wij willen zo graag rustig in het bos wandelen, maar helaas is het blijkbaar moeilijk om je hond aan te lijnen in gebied waar aanlijnplicht geldt... Ga dan ajb naar een losloopgebied als je de hond los wilt laten lopen.

Iemand nog tips wat ik kan doen om dit soort situaties in goede banen te leiden? Of zeggen jullie blijf maar thuis? Ik wil zo graag dat mijn hond een leuker leven heeft dan dst hij gehad heeft, maar als dat elke wandeling stress betekend weet ik niet waar ik goed aan doe. Vind dit heel lastig om mee om te gaan. Mocht je het gelezen hebben; bedankt !

Als jullie het leuk vinden, hij is te volgen op insta: hetlevenvanted

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:06

Echt balen.. als je je hond los gooit in een aanlijngebied hoort hij gewoon echt onder appel te staan.

Ik had het net ook nog. Mijn hond is reactief. Maar
Iemand liet zijn Duitse herder de deur uitlopen zo de straat op. En toen zag hij mijn hond. Grommend en blaffend op mijn toch al doodsbange hond af. Gelukkig geen gevecht maar het scheelde niet veel.

Is de 3e hond in 3 maanden die hem wil pakken in een woonwijk. Echt om wanhopig van te worden. Trainen is kansloos zo.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:08

Heb je al eens een goede gedragstherapeut bij je hond gehad? Natuurlijk is het vervelend wanneer je mensen tegenkomt in een aanlijngebied met een losse hond, maar dat heb je niet zelf in de hand en het gedrag van jouw hond wel. Een fijne gedragsdeskundige kijkt en loopt met je mee en kan je tips geven hoe je er het beste mee om kunt gaan.

idylle
Berichten: 5816
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:38

Susanne schreef:
Heb je al eens een goede gedragstherapeut bij je hond gehad? Natuurlijk is het vervelend wanneer je mensen tegenkomt in een aanlijngebied met een losse hond, maar dat heb je niet zelf in de hand en het gedrag van jouw hond wel. Een fijne gedragsdeskundige kijkt en loopt met je mee en kan je tips geven hoe je er het beste mee om kunt gaan.


Ja en nee, ik heb wel eens meegedaan aan een examen voor gedragstherapeut dat m'n hond en ik de examenopdracht waren. Daar heb ik wel wat tips uit gekregen en sommige dingen helpen ook wel. En ik ben lid bij de van Maanen Loca club waar ik ook veel tips vandaan haal. Maar een gedragscoach aan huis om mee te kijken nog niet. De rede is heel eerlijk dat ik het best prijzig vind. Als het echt helpt is het me absoluut waard. Maar om het zo even te proberen vind ik het te duur. Daarbij vind ik het moeilijk om te bepalen of een trainingsmethode me aanspreekt of niet.

Lugea

Berichten: 1669
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:02

DiantaM schreef:
Echt balen.. als je je hond los gooit in een aanlijngebied hoort hij gewoon echt onder appel te staan.
*knip*

En hier gaat het in mijn ogen al mis. In een aanlijngebied hoort je hond niet los. Punt uit. Óók niet als je hond onder appel staat… (Niet persoonlijk naar jou bedoeld, maar ik lees/hoor dit erg vaak)

Het zou zo fijn zijn als mensen eens wat meer rekening met elkaar houden en zich aan de geldende regels houden. Je hond hoort niet los in een woonwijk of aanlijngebied. Als mensen al eens beginnen zich daaraan te houden zijn we denk ik ook al een stuk verder.

Mijn jongste hond is laatst ook omver gebeukt in de woonwijk door iemand die z’n hond losliet. Wij liepen nota bene aan de overkant van een drukke straat, maar die hond stierde zo tussen de auto’s door op ons af. Ik snap dat gewoon écht niet. Waarom gelden regels niet voor sommige mensen?

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:21

idylle schreef:
Susanne schreef:
Heb je al eens een goede gedragstherapeut bij je hond gehad? Natuurlijk is het vervelend wanneer je mensen tegenkomt in een aanlijngebied met een losse hond, maar dat heb je niet zelf in de hand en het gedrag van jouw hond wel. Een fijne gedragsdeskundige kijkt en loopt met je mee en kan je tips geven hoe je er het beste mee om kunt gaan.


Ja en nee, ik heb wel eens meegedaan aan een examen voor gedragstherapeut dat m'n hond en ik de examenopdracht waren. Daar heb ik wel wat tips uit gekregen en sommige dingen helpen ook wel. En ik ben lid bij de van Maanen Loca club waar ik ook veel tips vandaan haal. Maar een gedragscoach aan huis om mee te kijken nog niet. De rede is heel eerlijk dat ik het best prijzig vind. Als het echt helpt is het me absoluut waard. Maar om het zo even te proberen vind ik het te duur. Daarbij vind ik het moeilijk om te bepalen of een trainingsmethode me aanspreekt of niet.


Ik zou het zeker een kans geven, 1 op 1 met een trainer en wellicht kun je met een paar lesjes al toe. In welke omgeving zit je?
Of het het waard is weet je natuurlijk niet vooraf en je hebt geen garanties dat het probleem daarna opgelost is, maar als het ook maar een beetje scheelt en je handvatten geeft is dat het imo wel waard.

Avalanche

Berichten: 16129
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:59

Susanne schreef:
Heb je al eens een goede gedragstherapeut bij je hond gehad? Natuurlijk is het vervelend wanneer je mensen tegenkomt in een aanlijngebied met een losse hond, maar dat heb je niet zelf in de hand en het gedrag van jouw hond wel. Een fijne gedragsdeskundige kijkt en loopt met je mee en kan je tips geven hoe je er het beste mee om kunt gaan.

TS heeft haar hond al zo ver dat aan de overkant van de straat gewoon gaat he :)

idylle
Berichten: 5816
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:30

Precies Ava.

@nikass hoe heb jij het met jou reu aangepakt?

Zouden jullie in het bos blijven wandelen als je een hond als Ted had, of in de woonwijk blijven wandelen waar honden in mijn schamele ervaring toch wat vaker aan de lijn zitten en ik de situatie redelijk kan sturen?

Ik moet erbij zeggen dat ik het idee heb dat hij ondanks een enorme explosie omdat een andere hond losloopt in het bos en toch over z'n grens gaat door hem fysiek op te zoeken ik wel het idee heb dat hij de stress in het bos sneller kwijt is. In de wijk blaft hij niet als ik de situatie kan sturen, maar hij is zeker zo gestrest en dit blijft in de wijk wat langer hangen heb ik het idee.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:01

Lugea schreef:
Het zou zo fijn zijn als mensen eens wat meer rekening met elkaar houden en zich aan de geldende regels houden. Je hond hoort niet los in een woonwijk of aanlijngebied. Als mensen al eens beginnen zich daaraan te houden zijn we denk ik ook al een stuk verder.


Je hebt uiteraard volledig gelijk, maar Nederland is imo het land waar men graag zijn eigen regels stelt. En waar men meestal een hekel heeft aan verboden en betutteling.
Ik maak me er zelf ook wel eens schuldig aan.
Voor mij is daarom het belangrijkste dat men zich sociaal opstelt en rekening houdt met elkaar.

idylle
Berichten: 5816
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:16

Vraag; als jij met je reactieve hond in een aanlijn gebied loopt en er komt een loslopende hond op je af wat doe je dan? Loop je van de hond weg terwijl je je eigen hond probeerd 'mee te sleuren' of geef je de lange lijn en laat je het ze uitzoeken of reageer je nog weer anders?