Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:27

Ik heb op zich geen reactieve hond, behálve als ik de lijn korter pak als er een hond aankomt. Mijn instinct is dus tegenwoordig lijn lang of los gooien. In ieder geval niet kort houden zodat hij niet weg kan, dan is het herres.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:58

Idylle: (op de vraag hoe ik het net mijn reu heb aangepakt)
Het is een beetje veel om alles te vertellen. Maar ik zal proberen een paar dingen uit te lichten.

Ik heb twee honden. Mijn reu is vrij zelfverzekerd, maar heeft graag controle over de omgeving. Aan de lijn heeft hij weinig controle en daar kan hij heel gefrustreerd van raken.
Daarom loop ik wel graag in losloopgebieden want los is hij veel makkelijker.
Gelukkig zijn de losloopgebieden hier vrij relaxed. Maar ik heb wel een constant aanwezig management.
Mijn teefje is lief en wat onzeker wat zich vertaalt in blaffend op tegemoet komende honden af willen rennen.
Dit mag zij echt niet van mij, ook omdat mijn reu zich dan op gaat werpen als haar beschermer.
Dus als ik een hond zie aankomen is stap 1 zorgen dat mijn teefje bij mij blijft.
Door heel veel koekjes en clicker heb ik haar dat gelukkig kunnen leren.
Mijn reu geef ik veel vrijheid, maar ik kan hem heel goed lezen. Hij mag naar vreemde honden gaan kijken, maar zodra ik spanning in zijn lijf zie roep ik hem terug. Hij luistert daar altijd, en graag naar. Alsof hij opgelucht is dat hij het niet zelf hoeft op te lossen.
Daarnaast mogen mijn honden van mij niet naar aangelijnde honden en niet naar kwetsbare kleine hondjes of hele angstige honden.
Vaak zeggen eigenaren dat zij het prima vinden, maar ik wil het niet.

Afstand is bij mij het sleutelbegrip. Aan de lijn dus nog meer dan los. En het lezen van mijn eigen honden en de honden die ik tegenkom.
Aan de lijn is contact voor mij sowieso een nogo. En los ga ik bij twijfel ook de andere kant op.

Jouw hond is duidelijk angstig en ik zou ervoor gaan om hem zoveel mogelijk veiligheid te bieden. Nooit straffen voor uitvallen. Proberen ervoor te zorgen dat jouw hond op de afstand blijft waarop hij wel de andere ziet, maar nog nèt niet uitvalt. En hem daar overladen met kleine koekjes die je voor zijn neus op de grond strooit waar hij ze al snuffelend kan opeten.
Zoveel mogelijk de situaties die hij niet aan kan ontwijken.
Als ik een hond aan zie komen die ik wil ontwijken ga ik direct een andere kant op. Als het niet anders kan ga ik van het pad af dwars door het bos tot de afstand groot genoeg is voor mijn hond om ontspannen te zijn.

Honden die los op je afgestormd komen is natuurlijk heel vervelend en moeilijk te ontwijken.
Als de hond niet gevaarlijk is (voor zover je dat kunt inschatten) zou ik hem wegsturen.
Durf je dat niet aan of lukt het niet zou ik denk ik proberen de eigenaar toe te roepen "roep hem even bij je, mijn hond is net geopereerd" zoiets.
Maar liefst hou ik het in eigen hand, dus rustige tijdstippen, rustige plekken, en afstand bewaren.
Dat kan betekenen dat je in eerste instantie tig keer een andere kant op loopt dan je zou willen, maar je helpt je hond zo ontzettend.

Op je volgende bericht met de vraag wat te doen: ik loop dus weg. (Ik probeer mijn hond normaal mee te nemen en niet te sleuren)
Als jij zeker weet dat de losloper geen kwade bedoelingen heeft (bijvoorbeeld type blije labrador) dan kun je er ook voor kiezen een hand koekjes voor zijn neus te gooien waardoor de hond wordt afgeleid en jij wat meer tijd hebt om je op je eigen hond te richten.

Ik zou niet kiezen voor zelf uitzoeken.
Stel je loopt op straat met een kleuter. Er komt een grote hond aan. Je kind wordt bang en begint te huilen. Dan zou je ook niet denken "zoek het zelf maar uit hoe je er langs komt" Zo zie ik jouw hond ook. En ik zou hem dus helpen.

Sorry voor het lange verhaal. Ik hoop dat het duidelijk is. Anders vraag gerust.

idylle
Berichten: 5807
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Nog meer mensen die niet meer relaxed met hun hond lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 08:58

Heel erg bedankt voor je uitgebreide bericht. Hier kan ik zeker wat mee! Dank je wel.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:39

Graag gedaan & je hebt pb. :)