Lagotto Romagnolo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Lagotto Romagnolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-23 12:06

Zijn er bokkers die een Lagotto Romagnolo hebben? Wat is jullie ervaring met dit hondenras?
Wat kunnen jullie vertellen over de trainbaarheid van deze hond? Zijn ze echt zo vocaal zoals er vaak beschreven staat, of is dit goed te trainen? Nemen jullie je Lagotto ook mee naar de paarden en hoe gaat dat?

Ik vind het een erg leuk en interessant hondenras, maar ben wel benieuwd in hoeverre sommige beweringen over dit ras kloppen als het gaat over vocaal zijn, verlatingsangst, snel bang voor harde geluiden, alles van de straat opeten.
Ik denk altijd dat alles in goede banen te leiden is met de juiste training, maar misschien verkijk ik me op dit ras en steekt dit ras toch net wat anders in elkaar ondanks juiste training? :)

judenjul

Berichten: 189
Geregistreerd: 19-03-07

Re: Lagotto Romagnolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 12:52

Ik heb zelf een Lagotto, en ook een nestje gefokt. Mijn hond en ook haar nakomelingen zijn erg gericht op het gezin, sociaal naar mens en dier. Bezoek wordt aangekondigd maar niet overmatig blaffen. Ze zijn niet angstig voor geluid. Echter zijn er wel degelijk Lagotti die snel angstig zijn en erg vocaal. Informatie op www.lagotto.nl dat is de website van de rasvereniging. (LRCN) Zelf heb ik geen paarden meer maar op de website staat een fokkerslijst en bezoekerslijst. Één van de fokkers is beheerder van manege De Blijde Ruiters, een stichting voor ruiters met een beperking. Voor meer info mag je altijd een pb sturen.

Tieneke

Berichten: 21693
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Lagotto Romagnolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 12:58

Mijn ervaring met de Lagotto of andere Waterhonden dat het stereotype vaak wel klopt. Zeker het vocale. Maar het zijn superleuke honden, net als de Spanjaarden (zo heb ik er eentje), en je kan er veel richtingen mee uit.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Lagotto Romagnolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:23

De Lagotto die ik ken zijn allemaal ontzettend vocaal, onze Collies zijn er niks bij ( :') ) en heel waaks maar zeker niet gemeen of agressief.

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Lagotto Romagnolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:34

Ik kende het ras niet maar heb er onlangs 1 ontmoet tijdens een workshop puinzoeken. Fantastisch dier, super trainbaar en attent! Baasje vertelde wel dat ze erg vocaal is en dat ze dat wisten van tevoren dus ik geloof wel dat dit erin zit. Deze hond had ook epilepsie, maar weet niet of dat meer in het ras zit. Misschien iets om op te zoeken.

Van de Schotse Herder zeggen ze ook dat ze vocaal zijn en dat klopt ook :+ Al vind ik het best te managen. Die van mij gaat mee naar werk en daar kan ze blehren tot ze een ons weegt, thuis is ze gewoon stil :j

Tieneke

Berichten: 21693
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 13:59

In onze gehoorzaamheidsgroep zit er ook eentje die echt zit te jammeren als ze even moet wachten. Dat is best wel grappig, maar voor het baasje soms vervelend. Mijn Spaanse kan dat soms ook, maar niet zo langdurig :+

In onze reddingshondengroep zat er tot voor kort eentje die heel goed was in het werk. Maar als slachtoffer hou je er wel een pijnlijk oor aan over :+ Heel schel en veel blaffen, maar een zeer goede speurhond.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78543
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 14:04

Mijn broer heeft er eentje, die is niet vocaal, hooguit 3 tellen als je binnenkomt. Onze Dalmatier is heel wat vocaler. Verder is die hond super trainbaar, luistert echt goed, is een goede speurhond (jaren detectiespeuren gedaan) en is super lief, een ontzettende knuffel die alleen maar gekroeld wil worden.