Katten en balkons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leeslampje

Berichten: 1120
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 20:27

Hoi Bokkers! Ik wil graag een kat of kattenkoppeltje uit het asiel adopteren. Al weken speur ik rond. Maar ik loop steeds vast op 1 vraag die me tegenhoudt om te gaan kijken in asiels. En dat is: hoe maak ik m’n balkon cat proof?

Ik heb een balkon met glazen wanden rondom en een ronde reling erboven. Dus geen rand waar ze op kunnen liggen oid.

Het antwoord weet ik wel: een kattennet. Dat had ik in mijn vorige huis (toen nog met kat) ook en werkt super. Maar in dit huis mag het niet van de verhuurder. En ik heb geen behoefte om daar het conflict over aan te gaan.

Maar ja, wat dan?

:list:

Schrikdraadje? Ik lees wisselende ervaringen. En vooral ervaringen met schuttingen, maar da’s wel anders natuurlijk. Is het überhaupt werkbaar met balkon?

Een kat vinden die ik binnen kan houden en die dat gewend is?

Een tuigje aan op het balkon? De eerste goede ervaring moet ik nog vinden :D

De gok wagen: de kat alleen op het balkon laten onder mijn toezicht (was sowieso mijn plan) en hopen dat je ‘m op tijd kunt grijpen als hij op/over de rand wil gaan springen?

Iets doen om het springen onaantrekkelijk te maken?

Geen kat? :(:)

Hoe doen andere bokkers dit?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:31

Verhuizen! :D
Maar even serieus: Wat jammer dat het kattennet niet mag van de verhuurder. Is dat vanwege het aangezicht?
Ik zou de gok echt niet nemen.. Er zijn genoeg katten die dat helaas niet meer kunnen navertellen.
Misschien is een rollensysteem een optie? Die zijn er wel voor schuttingen maar misschien werkt het ook op een balkon.

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:35

Het ligt echt aan de katten. Mijn 2 vorige katten hebben allebei nooit enige moeite gedaan van het balkon te ontsnappen of op de reling te springen. Supermakkelijk dus.
Mijn huidige kat zou ik niet vertrouwen op een balkon.
Ik zou dus wel een risico nemen en eerst kijken hoe het gaat en erbij blijven als de katten buiten zijn.

leeslampje

Berichten: 1120
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 20:48

Ik woon hier pas net, dus verhuizen is geen optie :D

Het rollensysteem kende ik nog niet, ga ik me eens in verdiepen.

Herkenbaar Goof. Ik had 2 katten: voor 1 van de 2 was het kattennet echt nodig. Voor de ander niet. Die kon je zonder het net uren op het balkon laten en hij deed precies niets met de reling. Maar de gok nemen vind ik toch nog spannend.

Ben benieuwd naar meer ervaringen. En die zullen idd per kat verschillen, maar toch :)

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:53

Ik heb het ooit ook aangekeken en ik heb dus een kat die gerust op de reling gaat liggen en dat heeft mij echt hartkloppingen bezorgd. Ga het alsjeblieft niet testen, want je vergeeft jezelf echt niet. Daarna overgegaan op een net. Enige waarmee ik het aan durfde.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:57

leeslampje schreef:
Het rollensysteem kende ik nog niet, ga ik me eens in verdiepen.


https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/eige ... atten-over
Zoiets bedoel ik. Er staat ook een filmpje bij.
Mijn ouders hebben iets vergelijkbaars. Alleen dan met pvc pijpen die dus ook rollen waardoor ze geen grip hebben wanneer ze er op willen springen.
Sindsdien zijn ze nooit meer uit de tuin ontsnapt, dus ik gok dat het op een balkon ook wel werkt!
Alleen moet je dan nog wel iets bedenken om het op te hangen :P

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:06

Mag een losstaand frame plaatsen waar het net aan is bevestigd wel? Ik ga er vanuit dat de verhuurder niet wil dat je gaan boren etc om een net vast te maken.

Stampeltje
Berichten: 390
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:46

Plantenbakken die je naar de binnenzijde van het balkon hangt? Ooit begrepen dat als ze iets boven zich zien hangen ze minder geneigd zijn om de sprong te wagen


Wij hebben een balkon en ze jaren met toezicht buiten gehad. We zitten dusdanig hoog dat ze zelfs het kopje niet tussen die spijlen mochten doen van ons. Inmiddels 1 kat over en die laten we inmiddels zonder toezicht op het balkon. Maar we hebben dan nooit zo een type gehad die de meeste bizarre sprongen waagt

Anoniem

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:15

Hier lieten we de katten nooit zonder toezicht op het balkon. En als ze al op het balkon waren dan aan een tuigje met lijn! Sinds enkele jaren zijn we verhuisd naar een woning met tuin maar ook in de tuin komen ze niet zonder toezicht :+ al mogen ze hier wel gewoon los lopen.

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:25

Zou de gok niet nemen. Heb al tweemaal een kat gevangen die na een sprong van een balkon (3 en 5 hoog) dagenlang zoek was. 1 was lichtgewond. Dat wil je niet.

Ik begrijp niet waarom een net niet mag, misschien kun je het iets naar binnen hangen, zodat het minder zichtbaar is, of mogelijk heeft de huisbaas een andere oplossing...

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:28

Zijn de glazen wanden doorzichtig? Of is het gekleurd glas?

Als je kat er gewoon doorheen kan kijken zou ik me niet druk maken. Hij kan dan vanaf je balkon, door het glas, de omgeving goed bekijken.

Als je een avontuurlijker kat hebt, of gekleurd glas waar je kat niet zo goed doorheen kan kijken, zou ik een uitkijkpost voor 'm maken (idee van een krabpaal). Zodat hij over de reling kan kijken. Denk dat dat sowieso handig is, het lijkt mij heel eng als je kat vanaf de grond op een ronde, gladde railing springt. Dan kan hij beter met 1 pootje verkennen vanaf zijn hoge punt, en zelf ontdekken dat het een slecht plan is.

En weet je. Ook katten zijn trainbaar. Die van mij weten heel goed wat "nee" betekent. Als je gewoon steeds wanneer je kat een pootje op de reling wil zetten "nee" zegt, zijn pootje van de reling af haalt dan daarna je kat een aai geeft snapt hij dat gauw genoeg.

Misschien nog een beter idee: maak aan de binnenkant van de reling een loopplank. Iets wat niet glad of rond is, maar waar hij lekker in de zon kan liggen. Katten zitten/liggen nou eenmaal graag wat hoger. Dus ik zou iets van een verhoging voor 'm maken, en 'm leren dat hij daar op mag, en verder niet op de reling.

Op welke verdieping woon je eigenlijk?

F_Orumster

Berichten: 15331
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:32

Cayenne schreef:
leeslampje schreef:
Het rollensysteem kende ik nog niet, ga ik me eens in verdiepen.


https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/eige ... atten-over
Zoiets bedoel ik. Er staat ook een filmpje bij.
Mijn ouders hebben iets vergelijkbaars. Alleen dan met pvc pijpen die dus ook rollen waardoor ze geen grip hebben wanneer ze er op willen springen.
Sindsdien zijn ze nooit meer uit de tuin ontsnapt, dus ik gok dat het op een balkon ook wel werkt!
Alleen moet je dan nog wel iets bedenken om het op te hangen :P


Het enge van dit systeem is dat ze er eerst achter moeten komen dat ze geen grip krijgen, de sprong is dan al gemaakt en bij landing ervaren ze het. Bij een schutting vallen ze een keer en doen ze het niet nog eens, maarja das een harde les van een balkon af. Prima kans dat ze terug je balkon op vallen misschien maar die gok is wel heftig.

Marloes_92
Berichten: 121
Geregistreerd: 14-09-10

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 08:34

Hier mag ze alleen op het balkon aan het tuigje, voor ons werkt dit erg goed! Enige nadeel is dat ze niet makkelijk heen en weer loopt tussen woonkamer en balkon en dat je er altijd bij moet zijn.

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 08:47

Esther_ schreef:
Mag een losstaand frame plaatsen waar het net aan is bevestigd wel? Ik ga er vanuit dat de verhuurder niet wil dat je gaan boren etc om een net vast te maken.


Het enige goede advies imo!

Bouw een simpel frame aan de binnenkant en bevestig daar het net aan. Even afhankelijk van de diepte en breedte van het balkon, maar feitelijk 4 hoek balken en die aan 3 kanten boven en onder aan elkaar verbinden. Daar het gaas tegenaan spannen.

Als je zwarte balken en zwart gaas gebruikt, dan valt het vanaf de straatkant ook amper op.

Even wat internet voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mocht je een heel erg groot balkon hebben, dan kun je ook een (metalen frame) kattenren plaatsen.

Als je op deze facebookgroep foto’s plaatst van je balkon en uitleg geeft over wat niet mag van de verhuurder, dan zal men met veel voorbeelden komen over toepasbare constructies:

https://m.facebook.com/groups/415716975 ... ?ref=share

NorwayFjord

Berichten: 3170
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 09:01

Ik heb voor mijn balkon inderdaad een frame laten maken. Mijn balkon is ook van glas en ik heb dan een frame met net voor erboven. Ik woon op de 4e verdieping en heb nog iemand boven me wonen dus het frame staat tussen de grond en het balkon boven me geklemd en dan nog vast op het midden aan de reling boven het glas. Zo hoefde ik niet te boren maar staat het wel stevig. Dit werkt super voor mij en de katten zijn er heel blij mee en ik ook want ik hoef ze niet in de gaten te houden als de deur open staat :)

Heb er geen super duidelijke foto's van maar zo kan je het een beetje zien.
Afbeelding
Afbeelding

SnuitjeLove
Berichten: 1087
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 09:02

Geen tips voor je balkon maar in een eerder topic van mij heeft bokker Wisja gereageerd met een heel leuk koppeltje wat ter adoptie beschikbaar is. Worden volgens mij nu gehouden als binnenkatten en ik weet niet of ze nog beschikbaar zijn.

FennyPower

Berichten: 1473
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 09:10

Ik mag van de verhuurder niet in de nieuwe muren boren.
Ik heb het zo gedaan :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 09:18

Mocht het net op zich nu niet mogen van de huurder i.v.m. aangezicht kan je mogelijk ook nog kijken naar een verwijderbaar net. Ik weet niet of die kant en klaar bestaan, maar als je een inritsbaar net maakt op een frame of een rolgordijn idee realiseerd waarbij je het net alleen hoeft te gebruiken als de kat buiten is dan lijkt het mij dat de huurder daar geen bezwaar tegen kan hebben.

nafkedemi

Berichten: 1302
Geregistreerd: 31-07-07

Re: Katten en balkons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 11:44

Ik heb 4 hoekpilaten op mijn balkon en daar met tyraps gaaspanelen aan vastgemaakt. Werkt prima en is zo te verwijderen zonder dat het gaten achterlaat.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 11:50

Je hebt bij de Zooplus palen die je aan je balkon kan bevestigen zonder te boren. Ik mag namelijk niet boren. Je kan ze er heel makkelijk op en af halen. Het net kan je inderdaad tijdelijk bevestigen met straps.

Afbeelding

Morrie

Berichten: 22322
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 11:56

ik heb ook een balkon met glasplaten en een ronde railing, het enige dat ik heb gedaan, is gaas aan de zijkanten (en naar 1 buur zelfs een plaat, want die voelen zich bespied door mijn kat :') ) en een touwtje boven de railing zodat eer geen duiven op gaan zitten.

Mijn vorige kat was een balkon gewend en is na de verhuizing zonder tuigje erop gegaan, en de kat die ik nu heb, kwam van een huis met tuin en heeft eerst een paar weken een tuigje met lange lijn om gehad, maar ze is zo lui dat ze languit tegen de glasplaten gaat liggen en echt niet op de railing springt, je zal er moe van worden, pffff :z

Ik mag hier van de VVE ook geen kattennet, er mag zelfs niks zichtbaar vanaf de openbare weg op het balkon staan of liggen, maar het is ook niet nodig gebleken.
Als ik wegga, gaat de balkondeur wel dicht en is de kat binnen. Nu ook trouwens, want ze gaat in de volle zon liggen en ze is wit, dus ze verbrandt levend :(:)

leeslampje

Berichten: 1120
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 21:34

Veel dank voor jullie reacties _O_ Ik reageer niet op iedereen individueel, maar lees alles en ben er blij mee.

Toch gemengde ervaringen met die rollers dus. Ik ben ook nog niet echt overtuigd.

En ook een succesverhaal over een kat met tuigje :D Dat lijkt me (mits de kat het gewend is) ook nog steeds wel wat.

En ik zie veel voorbeeldfoto's, dank allemaal! Veel blije poezels in de buitenlucht en wat een creatieve creaties hebben jullie gemaakt <3

Ik zag wat vragen over mijn balkon en mijn verhuurder. Ik heb een balkon van gewoon glas (geen melkglas), dus veel uitzicht voor een toekomstig poezenbeest. De verhuurder staat niet toe dat ik bij het balkon iets boor. Ik huur van een commerciële verhuurder, dus ik heb niet de verwachting dat ik daarmee individueel afwijkende afspraken kan maken.

Net of gaas plaatsen zonder te boren, mag niet van de VVE (o.a. vanwege aangezicht idd). Nu wil ik best burgerlijk ongehoorzaam zijn en spreekt zo'n soort net/kooi achtige constructie me wel aan. Maar durf ik dat zonder plan B voor het balkon? Want was als alles toch weg moet? Arme poezel is dan al aan buiten gewend.

maliejane schreef:
Mocht het net op zich nu niet mogen van de huurder i.v.m. aangezicht kan je mogelijk ook nog kijken naar een verwijderbaar net. Ik weet niet of die kant en klaar bestaan, maar als je een inritsbaar net maakt op een frame of een rolgordijn idee realiseerd waarbij je het net alleen hoeft te gebruiken als de kat buiten is dan lijkt het mij dat de huurder daar geen bezwaar tegen kan hebben.
Dit klinkt ideaal! Wel een puzzel om te maken. Je hebt zeker geen voorbeeld toevallig? ;)

SnuitjeLove schreef:
Geen tips voor je balkon maar in een eerder topic van mij heeft bokker Wisja gereageerd met een heel leuk koppeltje wat ter adoptie beschikbaar is. Worden volgens mij nu gehouden als binnenkatten en ik weet niet of ze nog beschikbaar zijn.
Ga ik eens opzoeken :j

Hennos

Berichten: 500
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 21:39

Een oude kat adopteren die niet meer springt en dan wel altijd onder toezicht op het balkon laten.

Ik ken er nog wel eentje die een nieuw huis zoekt O:)
Deze ligt liever te slapen dan dat hij beweegt, alleen het huis waar hij nu woont (eigenlijk is opgevangen omdat hij ergens heen moest) is echt te druk voor hem. Kat is duidelijk niet op zijn plek daar.

Berichtje even gekopieerd want ik krijg de link er niet in
* Hoi katten liefhebbers
Met heel veel pijn in ons hart moeten wij Wiskey een beter huisje geven
Wiskey is een 12 jaar oude kater.
Hij is aanhankelijk en knuffelig maar houd ook ervan om zich terug te trekken en verstoppen.
Hij kan niet met andere honden of katten ivm angst.
Zijn vacht kan hij niet 100% meer bijhouden en houd ervan om geborsteld te worden.
Het liefst loopt hij geen trap vanwege zijn rug.
De reden dat wij een ander furrever home zoeken is omdat hij gewoon niet met 1 van onze katten om kan gaan.
Hij is te bang en verstopt zich alleen maar, en dat verdient hij niet.
Hij heeft gevoelige pootjes en heeft extra zachte grind nodig (wij hebben gelukkig een merk die niet duur is)
Hij is gechipped
Ik hoop dat we een furrever home vinden want dat verdient hij enorm.
voor meer info kan je altijd een berichtje sturen dan probeer ik zo snel mogelijk te antwoorden
Huidige plaats ede *


Afbeelding

Afbeelding


(Aanvulling op de tekst, kat was van onze oom. Kat heeft zijn vrouwtje al overleefd en helaas is onze oom ook overleden. Alleen na 5 dagen kwamen wij daar pas achter. Kat was daarna ook nog een paar dagen zoek. Uiteindelijk heb ik hem zelf op zolder gevonden van dat huis, direct in een bench gedaan en naar de dierenarts gebracht. hier hebben mijn broer en schoonzus hem opgehaald. Ivm mijn honden kon hij namelijk niet naar mijn huis. Kat komt van ver, broer en schoonzus hebben hem veel liefde en aandacht gegeven waardoor hij nu weer wat vrolijker is. Alleen met 2 andere katten in huis en een baby is dit ook niet de ideale situatie voor deze kat. Hij is ouder maar verdiend nog steeds een eigen plek. )

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 08:03

leeslampje schreef:
Dit klinkt ideaal! Wel een puzzel om te maken. Je hebt zeker geen voorbeeld toevallig? ;)


Nee, helaas niet. Heb zelf een tuin en mijn katten gaan met een tuigje naar buiten (mijn vriend wil geen netten o.i.d.). Was meer een gedachte spinsel om je probleem op te kunnen lossen. Zat nog te denken dat netten/gaaspanelen met klitteband bijvoorbeeld ook nog een optie kunnen zijn.

Ben zelf ook niet handig, dus geen idee of en hoe dit soort verwijderbare opties te realiseren zijn. Misschien kan je zo'n bedrijf die balkons katproof maakt mailen en vragen of zij zoiets kennen?

leeslampje

Berichten: 1120
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 00:02

Lang nadenken… en besloten dat ik toch voor plan B ga: er komt voorlopig geen kat :n

Afzetten van het balkon is de beste oplossing, maar mag niet. En ik heb op dit moment geen energie om dat toch met m’n verhuurder te bespreken (misschien later een keer). En ik acht die kans van slagen super klein.

En alle alternatieve opties vind ik best oké tot heel goed, maar ik merk dat het me toch teveel stress geeft. En dat ik dan continu in meer of mindere mate bang ben dat het mis gaat.

Kortom ik durf het niet aan :n