Vegatarisch hondenvoer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:29

Ik weet dat hier op bokt wel eens discussie over zijn geweest en ik vond het zelf wel interessant. Kon met de zoekfunctie niets meer vinden :P Maar dat was best een goede discussie met goede argumenten heen en weer.

Ben altijd tegen vegatarisch hondenvoer geweest, ondanks dat ik zelf vega ben. Maar ben toch langzaam wat gaan verschuiven in die mening. Immers kunnen wij als mensen ook prima zonder vlees en zelfs dierlijke producten blijkt nu. Ik heb zelf als vega nooit noemenswaardige tekorten gehad, ook toen ik wekelijks onder controle van een arts stond wegens omstandigheden.
Het idee dat je vlees nodig hebt omdát je vleeseter bent is, is dus wat gaan wankelen. Helemaal met alle informatie die we als mensen bij elkaar hebben weten te sprokken over hoe we macro- en micronutriënten ook op alternatieve manieren binnen kunnen krijgen.

Anyhow, mijn hond heeft darmproblemen. Beetje balen, we hebben BARF geprobeerd (zo is 'ie opgevoed, maar dat ging mis). Mijn eigen moeder verkoopt BARF en hele hoogwaardige brokken (80% vlees en in zijn geval zalm). Op die brokken ging het beter, tot de klachten weer kwamen. Daarna op een sensitive brok met probiotica, dat is 1 a 2 jaar goed gegaan, en nu gaat dat ook niet meer goed en nu is ons geadviseerd om een vega brok te nemen en te kijken óf en op welke dierlijke eiwitten hij op reageert.

Dat gaat verrassend goed, en merk dat ik eigenlijk een beetje opgelucht ben dat ik iig minder bijdraag aan alle vlees ellende. Want er zit een wonderlijke paradox in dat we een industrie steunen waarin honderden dieren worden uitgebuit en mishandeld, om onze eigen diertjes (misschien maar een fractie?) gezonder en gelukkiger te houden. Tegelijkertijd zou ik onze jonge hond niet op plantaardige brokken durven te zetten (hoogstens als afwisseling) omdat het super onnatuurlijk voelt.

Ze vinden de brokken allebei verrukkelijk trouwens.
Zitten hier mensen met meer ervaring met betrekking tot vegatarisch hondenvoer? Wat is de mening van bokt (ben een beetje huiverig :') ) ?

Goof

Berichten: 28876
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:32

Ik snap in jouw geval dat je alles uitprobeert en dus ook deze versie. Fijn dat het goed gaat!
Ik zou er zelf nooit voor kiezen. Mijn honden zijn simpelweg gewoon nog steeds vleeseters, dus die krijgen hun brokken, hun vlees en hun kauwproducten.

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:43

Menino schreef:
Het idee dat je vlees nodig hebt omdát je vleeseter bent is, is dus wat gaan wankelen.

Een mens is een omnivoor en een hond een carnivoor, daar zit echt verschil tussen.
Hopelijk blijft je hond het goed doen op dit voer.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:47

Albert schreef:
Menino schreef:
Het idee dat je vlees nodig hebt omdát je vleeseter bent is, is dus wat gaan wankelen.

Een mens is een omnivoor en een hond een carnivoor, daar zit echt verschil tussen.
Hopelijk blijft je hond het goed doen op dit voer.


Niet 100% waar, wolven eten ook bessen en zaden. Maar ik ben ook zeker overtuigd van de vleesbehoefte van een hond. Al denk ik wel, als men moet kiezen tussen vega of vegan, dat vega dan nog wel tien keer beter is. Mensen die hun dieren vegan voeren vind ik echt dierenmishandelaars, tenzij daar een zeer specifieke medische reden voor is. En zelfs dan betwijfel ik of het een goed idee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:51

Albert schreef:
Menino schreef:
Het idee dat je vlees nodig hebt omdát je vleeseter bent is, is dus wat gaan wankelen.

Een mens is een omnivoor en een hond een carnivoor, daar zit echt verschil tussen.
Hopelijk blijft je hond het goed doen op dit voer.

Nouja, ik bedoelde het meer in de letterlijke zin van het woord; van nature eten we vlees.

En volgens sommigen zijn honden ook omnivoren omdat ze, toen we ze domesticeerden, van mensen nooit vlees gehad zouden hebben (te kostbaar) tot een een bepaald punt in de geschiedenis waardoor er ook duidelijke verschillen zijn tussen het verteringssysteem van een hond en wolf. Geen idee, heb de wijsheid ook niet in pacht.

Wel ooit een onderzoek gelezen dat dieren op een vegartarisch dieet niet per se meer gezondheidsklachten hadden, zal het eens opzoeken. Nogmaals, ik denk niet dat het de heilige graal is… Maar ben er daardoor wel wat genuanceerder naar gaan kijken.

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:55

VuurVleugels schreef:
Niet 100% waar, wolven eten ook bessen en zaden.

Ik zeg nergens dat een carnivoor enkel vlees eet, ik zeg enkel dat er verschil zit tussen omnivoren en carnivoren.

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 20:59


VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:03

Albert schreef:
VuurVleugels schreef:
Niet 100% waar, wolven eten ook bessen en zaden.

Ik zeg nergens dat een carnivoor enkel vlees eet, ik zeg enkel dat er verschil zit tussen omnivoren en carnivoren.


Fair point, ik trok te snel conclusies. Excuus!

Sellyxx

Berichten: 1217
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:05

Fijn dat het wat beter gaat met je hond nu! Hopelijk blijft het goed gaan! :)
Verder vind ik dit een interessant topic; vanuit de kennis die ik heb denk ik op dit moment dat vleesvoeding voor honden beter is, maar wie weet doe ik nog nieuwe inzichten op.

Het is trouwens vegetarisch i.p.v. vegatarisch. Sorry voor de irritante verbetering, maar ik zag het meerdere keren staan en kon het niet laten. :D

Flux

Berichten: 2495
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:10

Ik zie de hond in beginsel als vleeseter en daarom zou een dieet zonder vlees niet het eerste zijn wat ik probeer. Maar, ik geloof nog meer in "feed the dog in front of you" en vind het daarom fijn te lezen dat je hond het goed lijkt te blijven doen op vega voer :)

Mijn hond eet oa gekookt eten en daarbij zitten ook vegetarische en zelfs ook vegan maaltijden. Voor erbij vind ik dat helemaal prima en ze eet het graag.

DayDream21

Berichten: 1078
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 21:52

Onze hond eet veganistisch want hij is allergisch voor alle dierlijke eiwitten. Hij krijgt dan heel veel jeuk en ontstoken oren. Helaas reageert hij ook op zuivel. Niet ideaal in mijn ogen, maar alles is beter dan de hevige jeuk die hij anders krijgt...
Zelf eet ik overigens al mijn hele leven vegetarisch dus stiekem ben ik ook wel blij dat ik hem geen vlees hoef te voeren := Als hij niet allergisch was geweest had ik dat overigens wel gedaan.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:17

De ingrediënten in de vegetarische brok zijn zo bewerkt (gekookt bijv.) dat de voedingsstoffen wel vrij komen bij de vertering. Rauwe groente/fruit is moeilijk te verteren vanwege de celwanden in plantaardig materiaal, daarom eten herbivoren ook zoveel en komt er zoveel weer uit.
Bovendien kan er in brok eea toegevoegd zijn aan vitamines/mineralen zodat het toch volwaardig voer is.
Sommige 'normale' brokken zit zo weinig vlees in dat het ook al bijna vegetarische brok is.

Dus lekker vegetarisch voeren als je hond het er goed op doet.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:00

Menino schreef:
En volgens sommigen zijn honden ook omnivoren omdat ze, toen we ze domesticeerden, van mensen nooit vlees gehad zouden hebben (te kostbaar) tot een een bepaald punt in de geschiedenis waardoor er ook duidelijke verschillen zijn tussen het verteringssysteem van een hond en wolf. Geen idee, heb de wijsheid ook niet in pacht.


Hier zijn wat onderzoeken naar geweest en er is inderdaad wetenschappelijk bewijs dat er bij honden sprake was van selectiedruk op het vermogen om koolhydraatrijk voedsel te verteren :) in tegenstelling tot wolven https://phys.org/news/2013-01-starchy-genes-dog-friend.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5061917/


Citaat:
Genome-wide comparisons of dogs and wolves have started to dissect the genetic basis of adaptations during dog domestication (Axelsson et al., 2013; Wang et al., 2013)[knip]Second, selection also targeted many digestion and fatty acid metabolism genes. It was specifically demonstrated that (i) selection had targeted a duplication affecting the gene coding for pancreatic amylase (AMY2B), the enzyme that breaks starch into maltose in the small intestine, resulting in an average sevenfold AMY2B copy number expansion that is estimated to be associated with a 5.4% increase in serum amylase activity for each extra copy (Axelsson et al., 2013; Arendt et al., 2014).[knip] This indicates that adaptations allowing dogs to thrive on a diet rich in starch, relative to the protein-based wolf diet, constituted a crucial step during dog domestication


Gedomesticeerde honden zijn als diersoort in principe ook voornamelijk afvaleters, geen jagers, en daardoor "van nature" (voor zover een gedomesticeerde diersoort überhaupt iets van nature kan zijn) omnivoren. En qua genetische opmaak zijn ze sowieso geen wolven dus wat wolven wel en niet eten (of het nou vlees is, of bessen) zal ik durven helemaal los te laten.

Puntje bij het paaltje is het idee achter vegetarisch hondenvoer zeker zo gek nog niet als het maar klopt qua samenstelling van voedingsstoffen. Je moet je hond geen schaaltje pap als maaltijd willen geven zeg maar := maar goede verrijkte vega brokken zou ik persoonlijk geen moeite mee hebben, ook al was mijn eigen hond juist op KVV dieet.

Katten zijn btw wel echte (obligate) carnivoren en vegetarisch voeren valt in hun geval onder de noemer dierenmishandeling. Beetje offtopic opmerking omdat men in dergelijke discussies vaak dezelfde conclusies lijkt te willen trekken voor alle vleesetende huisdieren.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:03

Mijn ervaring is dat honden die lange tijd op deze diëten staan op lange termijn last krijgen van ontstekingen, blaas gruis en er stuur aandoeningen. In vlees zitten bacteriën ontwikkeld om de hond te verweren tegen infecties en gevaren van buitenaf.
Nu een hond bij mij gehad die eerst vegan brokken kreeg en steeds blaas problemen had en sinds het op vlees staat is er geen ontsteking te vinden. Daarbij wordt het geslachte dier volledig gebruikt en wordt het niet voor niets geslacht. Een vlees vrij leven gaat nooit bestaan dus wat er geslacht wordt voor menselijke consumptie wordt daarna alles gebruikt om dieren mee te voeden zo kan je het ook zien. Het is niet dat een dier wordt geslacht voor hondenvoer.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:46

candalisa schreef:
Mijn ervaring is dat honden die lange tijd op deze diëten staan op lange termijn last krijgen van ontstekingen, blaas gruis en er stuur aandoeningen. In vlees zitten bacteriën ontwikkeld om de hond te verweren tegen infecties en gevaren van buitenaf.
Nu een hond bij mij gehad die eerst vegan brokken kreeg en steeds blaas problemen had en sinds het op vlees staat is er geen ontsteking te vinden. Daarbij wordt het geslachte dier volledig gebruikt en wordt het niet voor niets geslacht. Een vlees vrij leven gaat nooit bestaan dus wat er geslacht wordt voor menselijke consumptie wordt daarna alles gebruikt om dieren mee te voeden zo kan je het ook zien. Het is niet dat een dier wordt geslacht voor hondenvoer.

De problemen die je noemt zijn niet specifiek voor honden die vegetarische/vegan gevoerd worden. Ook honden die gewone brokken of kvv eten kunnen deze problemen krijgen.

Mijn reu heeft blaasontsteking gehad en op latere leeftijd deden zijn nieren het niet meer goed (neem aan dat je met stuur nier bedoeld), hij heeft bij mij altijd kvv gehad. Het is geen heilige graal dat kvv voeren, ook de honden die dat krijgen worden wel eens ziek en gaan ook dood.

Myfairytale
Berichten: 5413
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:28

Esther schreef:
De ingrediënten in de vegetarische brok zijn zo bewerkt (gekookt bijv.) dat de voedingsstoffen wel vrij komen bij de vertering. Rauwe groente/fruit is moeilijk te verteren vanwege de celwanden in plantaardig materiaal, daarom eten herbivoren ook zoveel en komt er zoveel weer uit.
Bovendien kan er in brok eea toegevoegd zijn aan vitamines/mineralen zodat het toch volwaardig voer is.
Sommige 'normale' brokken zit zo weinig vlees in dat het ook al bijna vegetarische brok is.

Dus lekker vegetarisch voeren als je hond het er goed op doet.


En dit is een reactie die feiten bevat, in tegenstelling tot heel veel andere berichten op sociale media en ook bokt.
Ik ben overigens geen voor-of tegenstander, maar ik kijk alleen naar de feiten. :)

marleen_usar

Berichten: 24668
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:54

Welke brokken heb je, ik heb er zelf ook al vaak over nagedacht voor mijn hondjes.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:12

Menino schreef:
Dat gaat verrassend goed, en merk dat ik eigenlijk een beetje opgelucht ben dat ik iig minder bijdraag aan alle vlees ellende. Want er zit een wonderlijke paradox in dat we een industrie steunen waarin honderden dieren worden uitgebuit en mishandeld, om onze eigen diertjes (misschien maar een fractie?) gezonder en gelukkiger te houden. Tegelijkertijd zou ik onze jonge hond niet op plantaardige brokken durven te zetten (hoogstens als afwisseling) omdat het super onnatuurlijk voelt.

En daarom kun je als veganist uit principe in feite geen carnivore huisdieren houden.
En ja, honden zijn carnivoor.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:03

Albert schreef:
VuurVleugels schreef:
Niet 100% waar, wolven eten ook bessen en zaden.

Ik zeg nergens dat een carnivoor enkel vlees eet, ik zeg enkel dat er verschil zit tussen omnivoren en carnivoren.


Precies. Een hond heeft het verteringsstelsel en het gebit van een carnivoor.

Maar als je hond specifieke klachten heeft en een vegetarisch dieet helpt, waarom niet? Je hebt dan een heel ander uitgangspunt.
Maar ik zou - zelf ook vegetariër - mijn honden nooit op voorhand vegetarisch gaan voeren.

Om wel bij te dragen aan meer welzijn en duurzaamheid voer ik mijn honden zoveel mogelijk biologisch.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:07

Esther schreef:
candalisa schreef:
Mijn ervaring is dat honden die lange tijd op deze diëten staan op lange termijn last krijgen van ontstekingen, blaas gruis en er stuur aandoeningen. In vlees zitten bacteriën ontwikkeld om de hond te verweren tegen infecties en gevaren van buitenaf.
Nu een hond bij mij gehad die eerst vegan brokken kreeg en steeds blaas problemen had en sinds het op vlees staat is er geen ontsteking te vinden. Daarbij wordt het geslachte dier volledig gebruikt en wordt het niet voor niets geslacht. Een vlees vrij leven gaat nooit bestaan dus wat er geslacht wordt voor menselijke consumptie wordt daarna alles gebruikt om dieren mee te voeden zo kan je het ook zien. Het is niet dat een dier wordt geslacht voor hondenvoer.

De problemen die je noemt zijn niet specifiek voor honden die vegetarische/vegan gevoerd worden. Ook honden die gewone brokken of kvv eten kunnen deze problemen krijgen.

Mijn reu heeft blaasontsteking gehad en op latere leeftijd deden zijn nieren het niet meer goed (neem aan dat je met stuur nier bedoeld), hij heeft bij mij altijd kvv gehad. Het is geen heilige graal dat kvv voeren, ook de honden die dat krijgen worden wel eens ziek en gaan ook dood.


Ja uiteraard, maar de kans op nierproblemen is in elk geval bij katten - en ik denk zelf ook bij honden - vele malen groter. In "gewone" brokken zit meestal een zeer laag percentage vlees en vaak bestaat dat percentage voornamelijk uit "bijproducten".

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:10

Los van het fysieke merk ik dat het een hond mentaal ook wat doet als je ze barf voert.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:19

Ik kan er heel kort over zijn, ik vind het dierenmishandeling. Imo valt het onder nalatigheid, je ontzegt een dier bewust een natuurlijke behoefte.

Net zoals een goudvis in een ronde kleine kom of een hamster in zo'n klein akelig draadkooitje.

Ik zou persoonlijk ook nooit een pup verkopen aan iemand die aangeeft plantaardig te voeren, of dit gedeeltelijk zou willen.

DuoPenotti

Berichten: 29838
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:24

KimD schreef:
Ik kan er heel kort over zijn, ik vind het dierenmishandeling. Imo valt het onder nalatigheid, je ontzegt een dier bewust een natuurlijke behoefte.

Net zoals een goudvis in een ronde kleine kom of een hamster in zo'n klein akelig draadkooitje.

Ik zou persoonlijk ook nooit een pup verkopen aan iemand die aangeeft plantaardig te voeren, of dit gedeeltelijk zou willen.

Eens.
En dan een hoge uitzondering met een ziekte daar gelaten.
Al zou ik persoonlijk dan eerst kijken naar mogelijkheden die dichtbij de natuur liggen.

Maar mensen die dat bij voorbaat doen bij een gezonde hond.. Geen goed woord voor over. Hou dan een konijn. Die ga je ook geen hondenbrokken voeren.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 13-06-23 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:24

Nikass schreef:
Esther schreef:
De problemen die je noemt zijn niet specifiek voor honden die vegetarische/vegan gevoerd worden. Ook honden die gewone brokken of kvv eten kunnen deze problemen krijgen.

Mijn reu heeft blaasontsteking gehad en op latere leeftijd deden zijn nieren het niet meer goed (neem aan dat je met stuur nier bedoeld), hij heeft bij mij altijd kvv gehad. Het is geen heilige graal dat kvv voeren, ook de honden die dat krijgen worden wel eens ziek en gaan ook dood.


Ja uiteraard, maar de kans op nierproblemen is in elk geval bij katten - en ik denk zelf ook bij honden - vele malen groter. In "gewone" brokken zit meestal een zeer laag percentage vlees en vaak bestaat dat percentage voornamelijk uit "bijproducten".


Bij katten ontstaan de nierproblemen vaak omdat ze vaak te weinig drinken naast de brokjes, er wordt geadviseerd om water door de brokjes te geven. Katten missen het vocht wat normaal in hun prooien zit. Honden drinken veel makkelijker gewoon water.

Tegenwoordig zijn er toch een heel aantal merken die goede brok maken met hoog vleesaandeel, naast de meuk die ook te koop is.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:42

Ik zou je aanraden om met een dierenarts in overleg te gaan, aangezien Bokt nogal conservatief is en je hier vooral bepaalde meningen gaat krijgen, wars van wetenschappelijk bewijs of logica. Vooral veel emotie.

De dierenartsen die ik hierover heb gesproken waren allen verrassend positief, met enkele voorwaarden. Dus misschien kan er één (of meerdere) meekijken naar wat perfect is voor jouw hond :)