Vegatarisch hondenvoer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:29


sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:29

KimD schreef:
xSCWx schreef:
Ik heb niet alles gelezen dus geen idee of het al gezegd is maar;
Waarom laat je geen allergie test (bio-resonantie test) doen?
Mijn hond is bijvoorbeeld (onder andere) overgevoelig voor aardappel en rode biet. Als ik hem vega zou voeren is er grote kans dat dat erin zit waardoor het voer voor hem alsnog niet geschikt zou zijn. Eerst weten waarvoor ze allergisch zijn, dan kan je gericht voeren.


Er is al eens in een ander topic benoemd dat er een vrouw is die haren test van de hond, heeft een lange wachtlijst maar de uitkomst moet heel verhelderend en behulpzaam zijn in het vinden van een oplossing.

Ik vergeet steeds de naam jammer genoeg. Er zijn diverse bokkers die wel al gebruik gemaakt hiervan hebben gemaakt.

Zelf overigens geen ervaring mee.


Ik heb in het verleden een haartest laten uitvoeren bij mijn hond.
Dat was inderdaad heel verhelderend en zeer helpend.

Dat was bij https://maasduyn.nl/


Ik ben zelf vegetarier, maar mijn honden krijgen gewoon vlees te eten.
De brok heeft een zeer hoog vlees aandeel, en soms krijgen ze ook rauw vlees te eten.
Naar mijn mening heeft een hond wel echt vlees nodig, tenzij het door lichamelijke aandoeningen echt niet anders kan..

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 13:19

Menino schreef:
MyWishMax schreef:
Even een zijstap, maar 80 procent verse zalm betekent juist niet dat het aandeel uiteindelijk 80 procent is. Het wordt nog gedroogd waardoor het flink omlaag gaat en dus een minder percentage bevat. Als er bijvoorbeeld zou staan 80 procent gedroogde zalm of vleesmeel oid, dan bestaat de brok voor 80 procent daaruit. Maar bij vers dus niet, want dat is inclusief vocht wat er later uit gaat.

Ik ben geen voorstander voor vegetarisch voeren. Een hond kan idd meer eten als alleen vlees, terwijl katten daar veel slechter tegen kunnen. Alleen hoort vlees alsnog wel bij het dieet. Bij een hond waar je problemen tegenkomt qua voer ga je van alles proberen en moet je iets vinden waar de hond het goed op doet. Ook al is dat tegen principes in. Voor een gezonde hond vind ik dat dus niet, maar dat is hier dus niet van toepassing.


Dat is wel een goed punt, en leerzaam om mee te nemen. Ze claimen zelf geen voordroogprocessen te gebruiken en het rechtstreeks tot brokken te verwerken. Maargoed.
Nu redelijk irrelevant want hij krijgt het toch niet meer :') .



Haha, nee, het maakt niks uit idd. Maar dacht zal het wel even opschrijven. Die hele ingrediënten lijsten zijn gewoon apart qua verwoorden en volgorde enzo. Het kan best dat ze de verse zalm zelf verwerken hoor, alleen gaat het vocht er alsnog uit dus verandert het aandeel/percentage weer.

Ik ben heel benieuwd of hij het er goed op blijft doen. :j Zo'n hond blijft lastig, ik heb er 1 met extreme voedselallergie, alleen dan voor iets in de brok zelf (of kvv met toevoegingen, dan is het minder extreem)
Ook op hypoallergeen via de da wat zogenaamd niet zo kunnen, maar mijne bewees toch echt dat het zo was. Hij kan juist tegen dierlijke eiwitten. Ik heb echt wel discussies gehad met dierenartsen helaas, zelfs tot aan het advies van inslapen toe. Zij vonden vers vlees veel te gevaarlijk en ik zou hem nooit klachtenvrij krijgen. Ondertussen is hij ook 10 en heeft af en toe echt wel een reactie, maar dat is niet op zijn eigen voer. Wel op iets wat hij steelt of vroeger op iets dat iemand anders hem gaf zonder te vragen...

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 15:11

Ik heb een zakje van Egdar Cooper ze smullen er echt van, ik geef het niet iedere dag. Mijn York moest ik voeren andets at hij niet en dan slikte hij de brokken in zijn geheel door. Dat deed zeer dat zag ik, nu eet hij zelf en laat niks staan.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 15:30

Menino schreef:
KimD schreef:

Helemaal mee eens, dit is volledig gekeken vanuit de hond en de gezondheid daarvan. _/-\o_ Niet gekozen omdat je je niet prettig voelt bij het voeren van vlees uit milieu oogpunt.


Tweede vind ik dan weer jammer en is meteen de strekking van mijn ergernis. Dit is niet persoonlijk naar jou maar in het algemeen: Je eigen hond als koning behandelen, op bokt nog een beetje lekker lopen flamen omdat andermans paard niet 20 uur in de wei staat. En dan 's avonds lekker aan de frikandel. Gemaakt van dieren die een ongelooflijk poedersuiker hebben gehad.
Ik houd van alle dieren, niet alleen mijn eigen dieren. Dus valt best wat voor te zeggen om een keer fiets wel aan het milieu of welzijn van anderen te denken. Ook als mijn hond dan een beetje moet inleveren van zijn top-notch premium dieet. Niet als er risico's aan zitten, natuurlijk. Wel als het gewoon net effe een tikje minder is. Ik eet ook wel eens een pizza. Zijn we ook niet voor gemaakt. Wordt ook geen 1 voedingsdeskundige blij van. Ik ben er ook nog.



En dit irriteert mij dan weer mateloos aan het grote gros van de vegetariërs, ik krijg er altijd een 'klok, klepel' idee van.

Er bestaat ook zoiets als verantwoord vlees. Duurzaam vlees wat niet zomaar geslacht wordt, slachtvee wat gewoon fatsoenlijk verzorgd wordt en gewoon een goed leven hebben gehad. Maar de PvdD wilt het graag laten lijken alsof álle slachtvee per definitie een vreselijk leven hebben en mishandeld worden omdat ze ademen.

Ook daarin is het grote gros van de mensen heel egoïstisch, ze willen snel, makkelijk & goedkoop vlees ipv dat er gekeken wordt naar kwaliteit van vlees. Want duurzaam vlees is vaak duurder dan supermarkt vlees. Dus dat probleem ligt bij de consument, niet bij de boer. Mensen hoeven niet massaal vegetariër te worden en carnivoren al helemaal niet omdat het beter is voor het milieu. Bewuster kopen, eten en voeren, dat is de uitkomst.

Daarnaast, veel mensen die om de 'vreselijk zielig en hypocriet' reden vegetarisch eten gaan wel twee keer per jaar op vakantie en het liefst met het vliegtuig of zo ver mogelijk weg met hun dieselauto. :+

Ik voer mijn honden meer dan 100kg vlees per maand, zeker milieubelastend maar ter compensatie kies ik ervoor om bomen te planten en bij te dragen aan initiatieven die daadwerkelijk iets betekenen voor het milieu. Mijn eigen paarden heb ik ook laten slachten en gedeeltelijk aan de honden gevoerd. Goedkoper en beter vlees kon ik niet vinden per kilo paard. :') Als ik mijn honden vegetarisch zou moeten voeren zet ik een punt achter mijn hondenhobby, zonder geldige reden, zoals die van bokker irmaz, laten we daarin duidelijk zijn. Als je niet milieubelastend wilt zijn wat betreft dieren hoor je imo geen enkel dier te houden behalve bijen.

Ik blijf van mening dat je je honden niet aan hun natuurlijke behoefte hoeft te ontzien, ook dat kan heel bewust.

irmaz

Berichten: 4808
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:14

KimD schreef:
Als ik mijn honden vegetarisch zou moeten voeren zet ik een punt achter mijn hondenhobby, zonder geldige reden, zoals die van bokker irmaz, laten we daarin duidelijk zijn. Als je niet milieubelastend wilt zijn wat betreft dieren hoor je imo geen enkel dier te houden behalve bijen.

Ik blijf van mening dat je je honden niet aan hun natuurlijke behoefte hoeft te ontzien, ook dat kan heel bewust.

Omdat mijn naam in 1 zin wordt genoemd reageer ik toch even hier op :j

Dus jij laat jouw honden hun eigen voedsel bij elkaar jagen? Dat is, als je de 'moet vlees' theorie doortrekt, eigenlijk ook zou moeten doen om in een natuurlijke behoefte te voorzien.

En voor je je hobby aan de wilgen hangt voor een principe, zou je dan niet eerst zelf willen zien of je honden het misschien, zonder zich aan jouw principes te storen, toch prima op vegetarisch voer doen? Dit is dus wel wat ik bedoel met het kijken naar de hond die je voor je hebt, ook met een vleesdieet. Hoeveel honden krijgen er tegenwoordig te maken met welvaartsziekten en artrose (ook een welvaartsziekte in veel gevallen)? Vlees voeren om een principe is net zo fout voor je hond als vegetarisch voeren om een principe.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 16:35

irmaz schreef:
KimD schreef:
Als ik mijn honden vegetarisch zou moeten voeren zet ik een punt achter mijn hondenhobby, zonder geldige reden, zoals die van bokker irmaz, laten we daarin duidelijk zijn. Als je niet milieubelastend wilt zijn wat betreft dieren hoor je imo geen enkel dier te houden behalve bijen.

Ik blijf van mening dat je je honden niet aan hun natuurlijke behoefte hoeft te ontzien, ook dat kan heel bewust.

Omdat mijn naam in 1 zin wordt genoemd reageer ik toch even hier op :j

Dus jij laat jouw honden hun eigen voedsel bij elkaar jagen? Dat is, als je de 'moet vlees' theorie doortrekt, eigenlijk ook zou moeten doen om in een natuurlijke behoefte te voorzien.

En voor je je hobby aan de wilgen hangt voor een principe, zou je dan niet eerst zelf willen zien of je honden het misschien, zonder zich aan jouw principes te storen, toch prima op vegetarisch voer doen? Dit is dus wel wat ik bedoel met het kijken naar de hond die je voor je hebt, ook met een vleesdieet. Hoeveel honden krijgen er tegenwoordig te maken met welvaartsziekten en artrose (ook een welvaartsziekte in veel gevallen)? Vlees voeren om een principe is net zo fout voor je hond als vegetarisch voeren om een principe.


Jagen nee, want daar is de mogelijkheid niet voor in NL. Per wet verboden tenzij vergunningen. Prooi voeren, zeker, graag zelfs!

Ik voer geen vlees om het principe, ik voer vlees omdat een hond van nature carnivoor is, dus daar begin ik. Onze honden zijn rond & gezond hierdoor, geen tekorten, geen ziektes, geen allergieën. De oudste wordt 12 en buiten de gebruikelijke 'seniorenkwaaltjes' nog hartstikke fit en gezond.

Maar buiten dat ze gezond blijven van hun dieet, zijn het merendeel ook zorgvuldig gefokt, genetische aanleg is ook belangrijk in het gezond blijven van je dier.

Je kunt er nog zo'n goed voer inpompen, als hij in de basis prut gefokt is, vallen ze vanzelf wel uit elkaar.

Ik blijf erbij, als je een hond aanschaft moet je beginnen bij het begin en dat is dat het een carnivoor is en blijft. Dáár begin je dus ook. Schaf je een hond aan en kiest bewust voor een vegetarisch voer vanaf dag 1, dan kun je imo beter een hond bij de HEMA halen, zonder batterijen, want die zijn ook belastend voor het milieu.

Ik ga ook geen paard kopen en dat paard ipv krachtvoer KVV of vleesbrok voorschotelen in de basis. :') Laten we wel een beetje normaal blijven doen. We doen al over genoeg onderwerpen te achterlijk voor woorden in deze wereld. :=

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:09

Even er vanuitgaande dat men een vegetarische brok heeft gecreëerd die volledig aan de behoeftes qua voedingsstoffen van honden voldoet. Dwz., ze komen niks tekort, het biedt de benodigde energie en worden er net zo gezond oud van zoals je honden nu. En vinden het ook nog eens lekker en eten het graag.

Wat is er dan mis met vegetarisch voeren? Zeker met klimaat in het achterhoofd zou ik dit echt wel een optie vinden.

Op het moment is het voor mij meer de vraag of vegetarisch inderdaad voldoende voedingsstoffen biedt, maar ik zou het niet per definitie willen afslaan omdat een hond carnivoor is.

Afgezien van het milieuaspect en laten we even hypothetisch denken… als er voor paarden vers vlees zou zijn die aan al hun behoeftes voldoen qua voedingsstoffen en energie, en geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.. waarom zou dat dan een probleem zijn?

Ik bedoel, jij hebt de voorkeur voor vlees. Prima, en je honden doen het er goed op, top. Maar het lijkt me dat ze zo gezond zijn en blijven omdat de voedingswaarden kloppen met de behoeften van jouw honden. Niet omdat het product wat je voert vers vlees is. En natuurlijk haken die twee op elkaar in, maar kloppende voedingswaarden & aan de behoeftes voldoen hoeven niet exclusief bij vers vlees te horen natuurlijk.

anjali
Berichten: 15166
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 17:48

Onze hond kreeg Leo hondenbrokken op voorschrift van de DA waar we ze ook haalden. Die zouden vegetarisch zijn met soya,want onze hond kreeg van vlees en vleesbrokken ernstige darmproblemen. Hij is op die brokken 20 jaar geworden. Het was een grote terrier-kruising. Ik heb wel eens gehoord dat er 2 soorten honden zijn, nl. die van wolven afstammen en die moeten vlees hebben, en die van jakhalzen afstammen en dat zouden meer alleseters zijn. Die ook aas eten en resten.Typisch trouwens dat ik de honden op de manege (niet mijn honden) vanalles zie eten ,ook wortels en appels.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:46

Het gaat er ook niet om wat ze eten, maar of het goed voor ze is, Anjali. Dieren eten wel vaker dingen die absoluut niet goed voor ze zijn, kijk maar naar giftige planten bij paarden bijvoorbeeld. Dat een hond appels of wortels eet zegt dus niks, behalve dat ze het lekker vinden.

En ja, ik heb er wel moeite mee dat je een dier zijn eetgewoontes gaat veranderen vanwege eigen principes. Net als dat ik er moeite mee heb als mensen andere behoeftes van een dier niet willen vervullen vanwege principes of gewoon geen zin in hebben. Dan moet je voor een ander dier kiezen.

Daarnaast blijft wetenschappelijk onderzoek naar diverse dingen bij dieren ook lastig. Er moet wel budget voor zijn en dat is niet zo vanzelfsprekend.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:56

MyWishMax schreef:
Het gaat er ook niet om wat ze eten, maar of het goed voor ze is, Anjali. Dieren eten wel vaker dingen die absoluut niet goed voor ze zijn, kijk maar naar giftige planten bij paarden bijvoorbeeld. Dat een hond appels of wortels eet zegt dus niks, behalve dat ze het lekker vinden.

En ja, ik heb er wel moeite mee dat je een dier zijn eetgewoontes gaat veranderen vanwege eigen principes. Net als dat ik er moeite mee heb als mensen andere behoeftes van een dier niet willen vervullen vanwege principes of gewoon geen zin in hebben. Dan moet je voor een ander dier kiezen.

Daarnaast blijft wetenschappelijk onderzoek naar diverse dingen bij dieren ook lastig. Er moet wel budget voor zijn en dat is niet zo vanzelfsprekend.


Maar wat zijn de “behoeftes van een dier”?
Zijn dat de feitelijke voedingsstoffen in jouw optiek, of iets breder? If so, hoe zou je dat omschrijven en hoe is zoiets te controleren bij een dier zonder dat iemand zijn eigen gevoel op het dier projecteert?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:04

IMANDRA schreef:
Even er vanuitgaande dat men een vegetarische brok heeft gecreëerd die volledig aan de behoeftes qua voedingsstoffen van honden voldoet. Dwz., ze komen niks tekort, het biedt de benodigde energie en worden er net zo gezond oud van zoals je honden nu. En vinden het ook nog eens lekker en eten het graag.

Wat is er dan mis met vegetarisch voeren? Zeker met klimaat in het achterhoofd zou ik dit echt wel een optie vinden.

Op het moment is het voor mij meer de vraag of vegetarisch inderdaad voldoende voedingsstoffen biedt, maar ik zou het niet per definitie willen afslaan omdat een hond carnivoor is.

Afgezien van het milieuaspect en laten we even hypothetisch denken… als er voor paarden vers vlees zou zijn die aan al hun behoeftes voldoen qua voedingsstoffen en energie, en geen gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.. waarom zou dat dan een probleem zijn?

Ik bedoel, jij hebt de voorkeur voor vlees. Prima, en je honden doen het er goed op, top. Maar het lijkt me dat ze zo gezond zijn en blijven omdat de voedingswaarden kloppen met de behoeften van jouw honden. Niet omdat het product wat je voert vers vlees is. En natuurlijk haken die twee op elkaar in, maar kloppende voedingswaarden & aan de behoeftes voldoen hoeven niet exclusief bij vers vlees te horen natuurlijk.


Maar dat is dan toch ook het punt? Dat vegetarisch voer niet aan alle voorwaarden voor goed hondenvoer voldoet?
Althans, jij houdt van wetenschappelijk bewijs, dus is dat er dan? Zijn er bewijzen dat honden (minimaal één generatie) alles krijgen wat ze nodig hebben op een vegetarisch dieet?
En wat mij betreft is dat dan niet alleen de voedingswaarde, maar ook de conditie van het gebit en het mentale aspect.

Jouw hypothese over de paarden:
Waarom zou je het willen?
Waarom wil je de eetgewoonten van dieren, waar ze al generaties lang en vaak al eeuwen op overleven, aanpassen?
Ik krijg een steeds grotere afkeer tegen die menselijk neiging om alles als maakbaar te zien en alles op aarde te willen bepalen.

>> Die natuurlijke behoefte omvat veel meer dan de voedingswaarde.
Stel je vindt voor een paard een papje uit met alle nodige voedingsstoffen.
Denk je dat je er dan goed aan doet om je paard elke dag pap te voeren, en hem bijvoorbeeld nooit meer te laten grazen?

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 19:42

Nikass schreef:
Maar dat is dan toch ook het punt? Dat vegetarisch voer niet aan alle voorwaarden voor goed hondenvoer voldoet?
Althans, jij houdt van wetenschappelijk bewijs, dus is dat er dan? Zijn er bewijzen dat honden (minimaal één generatie) alles krijgen wat ze nodig hebben op een vegetarisch dieet?


Nee, maar dat zeg ik ook niet. Sterker nog, ik zei het al in het topic. Maar hypothetisch gezien zou het niks uitmaken toch, mocht er ooit zulk voer komen? En gezien alle ontwikkelingen zou ik toch niet durven stellen dat het nooit goed zal zijn.

Nikass schreef:
En wat mij betreft is dat dan niet alleen de voedingswaarde, maar ook de conditie van het gebit en het mentale aspect.

Conditie van het gebit valt in mijn optiek onder behoeften én voedingswaarden, dus daar moet het wel aan bijdragen. Maar vind dat nog niet zo onwaarschijnlijk.

Wat versta jij onder het mentale aspect? Denk jij dat een hond door heeft of die vlees of vegetarisch eet, er vanuit gaande dat de hond het voer lekker vindt?

Nikass schreef:
Jouw hypothese over de paarden:
Waarom zou je het willen?
Waarom wil je de eetgewoonten van dieren, waar ze al generaties lang en vaak al eeuwen op overleven, aanpassen?
Ik krijg een steeds grotere afkeer tegen die menselijk neiging om alles als maakbaar te zien en alles op aarde te willen bepalen.

Ik zou het niet willen, maar daarom is het hypothetisch. Gaat me puur om de behoeften en voedingswaarden. Als voer daaraan voldoet dan lijkt het me dat wát er precies inzit (in de zin van vlees of Vega) niet veel uitmaakt?

Mensen overleven ook al generaties lang op vlees. En toch kunnen we het anders doen. Heel lang geleden leefden wolven en wilde honden op vlees en wat ze maar konden vinden. Nu eten ze voorverwerkt (vers of droog) voer met allerlei extra (goede) toevoegingen. Dus verandering is er sowieso en niet iets slechts imo.

Nikass schreef:
>> Die natuurlijke behoefte omvat veel meer dan de voedingswaarde.
Stel je vindt voor een paard een papje uit met alle nodige voedingsstoffen.
Denk je dat je er dan goed aan doet om je paard elke dag pap te voeren, en hem bijvoorbeeld nooit meer te laten grazen?

Ik vind dat toch wat anders. Natuurlijk moet dat papje bijv al genoeg doen voor de tanden, maar grazen zal ook een mentaal aspect hebben gezien de lengte waarop ze dat doen. Een ander “smaakje”, simpel gezegd, zoals bij honden (want de brok blijft in dit geval hetzelfde qua vorm, voedingswaarden en waarschijnlijk ook hardheid) is dus wel wat anders.

Wat vind jij “natuurlijke behoeften”? Wat valt daar precies onder als je het hebt over voer? Als in, kan je die term kwantificeren?

Zoolgangster

Berichten: 9698
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 20:22

Ik weet niet of het al genoemd is, maar de reden dat er veganistisch hondenvoer überhaupt op de markt is gekomen, is níet omwille van de veganistische eigenaren, maar vanwege steeds vaker voorkomende allergieën bij honden voor (bepaalde) dierlijke eiwitten.

Voor die honden is het een uitkomst dat zulk voer bestaat. Ik weet nog goed hoe 25 jaar geleden een hond met voedsel-allergie, omdat niets anders meer hielp, de cortison dosis verhoogd werd, waarop die hond nog zo'n 2 jaar te leven had, daarna zou het dier door de hoge dosering kapotgaan en was het einde oefening. Ik kende ook iemand die haar hond nog maar 1 soort vlees kon geven, gehaald bij een ambachtelijke slager, en niets anders verdroeg die hond nog. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 21:07

Imandra ik denk dat we elkaar ergens niet begrepen hebben, want ik heb het mbt het honden voer niet over "een ander smaakje"
Het is voor een hond iets heel anders om een kipkarkas of reeribben te eten, dan een synthetisch brokje.
Dat is waarom ik de vergelijking maak met het grazen door een paard.
En het gebit van een hond blijft schoner en sterker door het knagen aan botten ipv het eten van brokken.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:05

Nikass schreef:
Imandra ik denk dat we elkaar ergens niet begrepen hebben, want ik heb het mbt het honden voer niet over "een ander smaakje"
Het is voor een hond iets heel anders om een kipkarkas of reeribben te eten, dan een synthetisch brokje.
Dat is waarom ik de vergelijking maak met het grazen door een paard.
En het gebit van een hond blijft schoner en sterker door het knagen aan botten ipv het eten van brokken.


Ik maak de vergelijking tussen vegetarische voeding en normale voeding. Wanneer die gelijk zijn in voedingswaarden en hoe ze de lichamelijke behoeftes stillen -ongeacht vers of droog-, is het simpelweg smaakverschil in mijn ogen. Oké, en structuurverschil als je het hebt over vers vs vega brok. Maar die laatste zal niet veel uitmaken want honden doen het over het algemeen net zo goed op brok als vers, dus de structuur zal het verschil niet maken.

Maar zo te horen ben jij sowieso geen fan van normale brok dus. Ik kan wel roepen dat het gewoon wetenschappelijk bewezen is dat deze qua gezondheid van de hond niks onder doen ten opzichte van vlees, maar ik gok dat jij daar niet in meegaat?

Wat betreft botten; ja die kunnen iets verschil maken wat betreft gezondheid van het gebit. Maar ze zijn ook gevaarlijk in de zin van breuken in de tanden (en ja dat komt ook voor in het wild! In mijn optiek een mooi voorbeeld dat alles wat dieren in het wild eten niet altijd positief hoeft te zijn voor je huisdier).
Citaat:
Feeding raw bones may confer some protection against dental calculus; however, there are currently no published studies that they are beneficial for periodontal disease. There is also the risk of fractured teeth and potentially of the spread of zoonotic disease

(pagina 122)

Echter kan je ook gewoon voldoen aan die kauwbehoefte door naast de brokken iets extra's te geven.
Citaat:
Dental chews made from a compressed wheat, cellulose incorporated into treats, and rawhide chews have good evidence for efficacy

(pagina 120)
https://wsava.org/wp-content/uploads/20 ... ment_0.pdf

Heb je het over vers (botloos) vlees vs. -normale, niet dental-brok, dan dragen beide gewoon bij aan tandplak.

Ergo, mits vegetarische brok ook goed geformuleerd is en voldoet aan de behoeften van de hond net als normale brok dat doet (als in, dat bijv. plantaardige eiwitten net zo goed worden opgenomen en verwerkt door het lichaam van de hond), zie ik er echt niks mis mee. Je hond zal echt het verschil niet merken, als deze de smaak gewoon prima vindt. Voor de kauwbehoefte kan je andere dingen toevoegen. Eigenlijk net als jij botten bij je vers vlees 'geeft', kan een eigenaar die (vega) brok geeft ook goede kauwstaven/-huiden geven.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 23:01

Huiden voor een vegetarisch dieet? >;)

Ik ben niet anti brokken ofzo, ik vind dat in principe iedereen moet doen wat hij het juiste vind voor zijn hond.
Ik geef ook niet altijd wat ik het allerliefste zou doen, simpelweg omdat het niet altijd haalbaar is.
Maar ik heb er wel een mening over.
Ik vind dat voeding méér is dan alleen de voedingswaarde.
Zou je zelf gelukkig worden van elke dag een pil met de juiste voedingswaarden?
En ik geloof ook niet dat dat gezond zal kunnen zijn. Nu is allang bekend dat verse en pure producten gezonder zijn dan bewerkte. Waarom zou dat bij honden of katten opeens niet meer opgaan?

Ik snap ook de wens om een alternatief voer te geven niet. Uitgezonderd uiteraard erg zieke dieren.
Ik ben zeer tegen de intensieve veehouderij en ik begrijp volledig als mensen veganistisch leven. Maar volgens mij is het streven toch om huisdieren zoveel mogelijk in staat te stellen om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen. Waarom zou voeding daar niet bij horen?

Edit: niet vervelend bedoeld, maar de linkjes/artikelen ga ik niet lezen. Dat laat mijn gezondheid niet toe. Daarnaast zegt het me toch erg weinig. Als je Lizzy van barfplaats vraagt kan ze je zo een heleboel wetenschappelijke stukken (Engels) laten zien waaruit blijkt dat barf voor een hond gezonder is dan brok.
Ik ga geen studie uitvoeren over wie er gelijk heeft.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 23:45

Die huiden waren een voorbeeld uit het artikel, maar er zijn vast ook vleesloze opties.

Je legt echter nog steeds niet uit wat je dan “meer dan voedingswaarden” vindt. Kwantificeer dat eens?

Een pil voldoet niet aan andere behoeftes (gebit, vezels etc) en is ook een héle andere grootte/portie, dus daar gaat je vergelijking al scheef.

Wat is “natuurlijk gedrag”? Want de manier waarop wij honden houden is allang niet meer natuurlijk.

En is Lizzy van Barfplaats een (dier)voedingsdeskundige, aka dierenarts die verder heeft gestudeerd? Of een wetenschapper met research achtergrond? Lijkt me niet.

Voor iemand die geen studie wil uitvoeren over wie gelijk heeft (en dus wat je het beste in je honds voordeel kan doen) ben je wel heel stellig en veroordelend (“helemaal mee eens” met iemand die het egoïstisch noemt) naar anderen die op een andere manier voeren dan jij.

De linkjes zijn overigens prima verwoord, zijn niet de daadwerkelijke wetenschappelijke artikelen. Mocht dat je tegengehouden hebben ;).

Maar goed. Het enige wat ik stel is dat goed geformuleerd -en dus onderzocht- vegetarisch voer prima zou zijn om te geven als het bestaat, ongeacht wat je reden daarvoor is. Zo lang de hond het er goed op doet zie ik geen problemen. Of er daadwerkelijk zulk voer al is, tja, daar doe ik nog geen uitspraak over. Moet de linkjes die hier zijn gedeeld nog lezen :D

irmaz

Berichten: 4808
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 09:53

Nikass schreef:
Ik snap ook de wens om een alternatief voer te geven niet. Uitgezonderd uiteraard erg zieke dieren.
Ik ben zeer tegen de intensieve veehouderij en ik begrijp volledig als mensen veganistisch leven. Maar volgens mij is het streven toch om huisdieren zoveel mogelijk in staat te stellen om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen. Waarom zou voeding daar niet bij horen?

Toch mis je mijn punt nog steeds: Er zijn vermoedelijk ontzettend veel honden in Nederland die het beter op (een deel) vegetarisch dieet zullen doen dan op een 'zoveel mogelijk' vleesdieet. Zeker volwassen en senior honden.

Ik voer mijn hond niet vegetarisch uit principe, ik eet zelf gewoon vlees. Ik voer mijn hond vegetarisch omdat het beter voor haar blijkt te zijn (en ze het lekker vindt :P ). Ze heeft een mooi schoon gebit, iets dat ze eerder, met sommige merken vleesbrokken, veel minder had.

Mijn ervaring klopt met de onderzoeken die Imandra aanhaalt; een goedgeformuleerd vegetarisch dieet kan zonder problemen een hond voorzien in zijn voedingsbehoefte en veroorzaakt geen gezondheidsproblemen.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:47

Dat mensen vinden dat jarenlang dag in dag uit exact hetzelfde brokje in de bak van de hond gooien voldoet aan de voedingsbehoefte van een dier heb ik altijd absurd gevonden. Je voldoet aan een basisbehoefte meer niet. Zelf eet je toch ook niet elke dag exact hetzelfde? Ik niet en ik hoop dat ik het nooit zal hoeven. Mijn ontbijt, lunch en avondeten zijn zelden precies hetzelfde als de dag ervoor.

Aan mijn hond kan ik heel goed zien en horen hoe lekker en fijn het eten was als het op is. En ook in hoeverre de bak leeg is, of heel heel soms helemaal schoon gelikt.
Brok wordt niet aangeraakt, een beetje van genomen of in een zeldzaam geval opgegeten, hond loopt stilletjes weg.
Blik wordt niet aangeraakt (vieze smaak of foute batch) of opgegeten, hond loopt als het op is - op flink wat kruimels na - rustig smakkend weg.
KVV wordt niet aangeraakt (vieze smaak of foute batch) of opgegeten, hond komt rustig melden dat het op is.
BARF wordt opgegeten en hond komt luid melden dat het op is.
BARF kan ik maanden achterelkaar geven, KVV kan weken achtereen maar naar mate de tijd verstrijkt wordt de hond steeds kritischer, met blik is de tolerantie nog lager en brok is eigenlijk 1 maaltijd het maximum, behalve Ziwipeak dat kan een paar maaltijden achterelkaar.
Oja, de hond was een schrokker. Ik had me nog niet omgedraaid na het neerzetten van een bak vol KVV of het was op en dan natuurlijk meteen bedelen om meer want zo snel eten geeft geen voldoening.

Zonnetje81
Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 10:54

Kuggur schreef:
Menino schreef:
Dat gaat verrassend goed, en merk dat ik eigenlijk een beetje opgelucht ben dat ik iig minder bijdraag aan alle vlees ellende. Want er zit een wonderlijke paradox in dat we een industrie steunen waarin honderden dieren worden uitgebuit en mishandeld, om onze eigen diertjes (misschien maar een fractie?) gezonder en gelukkiger te houden. Tegelijkertijd zou ik onze jonge hond niet op plantaardige brokken durven te zetten (hoogstens als afwisseling) omdat het super onnatuurlijk voelt.

En daarom kun je als veganist uit principe in feite geen carnivore huisdieren houden.
En ja, honden zijn carnivoor.


Mijn buren zijn veganist ik vond het raar dat ze katten hebben want kippen en bijen kan je niet houden ivm dat je de eieren en de honing niet mag opeten. Ze geven de katten dus wel normale brok.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:18

IMANDRA schreef:
Die huiden waren een voorbeeld uit het artikel, maar er zijn vast ook vleesloze opties.

Je legt echter nog steeds niet uit wat je dan “meer dan voedingswaarden” vindt. Kwantificeer dat eens?

Een pil voldoet niet aan andere behoeftes (gebit, vezels etc) en is ook een héle andere grootte/portie, dus daar gaat je vergelijking al scheef.

Wat is “natuurlijk gedrag”? Want de manier waarop wij honden houden is allang niet meer natuurlijk.

En is Lizzy van Barfplaats een (dier)voedingsdeskundige, aka dierenarts die verder heeft gestudeerd? Of een wetenschapper met research achtergrond? Lijkt me niet.

Voor iemand die geen studie wil uitvoeren over wie gelijk heeft (en dus wat je het beste in je honds voordeel kan doen) ben je wel heel stellig en veroordelend (“helemaal mee eens” met iemand die het egoïstisch noemt) naar anderen die op een andere manier voeren dan jij.

De linkjes zijn overigens prima verwoord, zijn niet de daadwerkelijke wetenschappelijke artikelen. Mocht dat je tegengehouden hebben ;).

Maar goed. Het enige wat ik stel is dat goed geformuleerd -en dus onderzocht- vegetarisch voer prima zou zijn om te geven als het bestaat, ongeacht wat je reden daarvoor is. Zo lang de hond het er goed op doet zie ik geen problemen. Of er daadwerkelijk zulk voer al is, tja, daar doe ik nog geen uitspraak over. Moet de linkjes die hier zijn gedeeld nog lezen :D


Jammer dat je én niet goed leest, én voor het gemak maar even een invulling geeft aan wat ik zeg.
Ik heb al een paar keer aangegeven dat een paard liever graast dan pap eet, en dat het voor een hond een totaal andere beleving is om bijvoorbeeld een heel konijn te eten dan enkel brokken.
Blijkbaar ben jij iemand die geen beleving heeft bij voedsel, dat kan. Maar dieren hebben het, en mensen over het algemeen ook.

Als ik aangeef dat mijn gezondheid iets niet toe laat, dan kun jij dat vertalen in dat ik iets "niet wil", dat laat ik dan bij jou
Ik hoef mij bij jou niet te verantwoorden voor mijn gesteldheid.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:22

Ook vind ik het raar dat je uitspraken doet over iets waarvan je zelf erkent dat het niet bestaat; voldoende goed onderzocht en bewezen vegetarisch voedsel voor honden.

ryukapple

Berichten: 1784
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:30

IMANDRA schreef:
Ergo, mits vegetarische brok ook goed geformuleerd is en voldoet aan de behoeften van de hond net als normale brok dat doet (als in, dat bijv. plantaardige eiwitten net zo goed worden opgenomen en verwerkt door het lichaam van de hond), zie ik er echt niks mis mee. Je hond zal echt het verschil niet merken, als deze de smaak gewoon prima vindt. Voor de kauwbehoefte kan je andere dingen toevoegen. Eigenlijk net als jij botten bij je vers vlees 'geeft', kan een eigenaar die (vega) brok geeft ook goede kauwstaven/-huiden geven.


Vegatarische brok kan dus nog niet echt goed geformuleerd worden aangezien aanbevelingen staan op basis van vleesmeel. Hoe goed plantaardig eiwit verteerd kan worden ligt aan de bron. vaak worden legumes gebruikt hiervoor die vrij hoog zitten in ANF's wat de vertering verminderd en welke schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Ook hebben ze vaak redelijk wat fermernteerbare koolhydraten. Bij honden en katten is dit niet echt ideaal ivm hun korte maagdarm stelsel. Daarnaast pas het aminozurenprofiel niet heel goed bij het dier. Soja past kwa plantaardig waarschijnlijk het beste maar dat zou niet mijn keuze zijn ivm met het effect op schildklierhormonen. Nu kan je dit synthetisch wel aanvullen maar dat beperk je ook liever omdat deze vaak sneller de maag passeren en daardoor gebruikt kunnen worden als energiebron ipv bouwsteen. dat is ook niet gewenst.

Vegetarisch een goede brok maken is dus helemaal niet zo makkelijk. En met de beschikbare kennis eigenlijk nog niet goed mogelijk. De studies die gedaan zijn zijn ook eigenlijk allemaal op korte termijn. en zover ik kan zien ook niet met opgroeiende honden (groter risico op problemen). En goed onderzoek hier naar doen is gewoon heel lastig aangezien proeven met dieren en zeker honden of katten niet zomaar kunnen.

Kwa kauwsnack zou ik toch voorzichtig zijn met een op basis van cellulose. Ik weet niet hoeveel erin zit maar dit is vrijwel onverteerbaar. Dus zou ik niet teveel van geven.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:52

Zonnetje81 schreef:
Mijn buren zijn veganist ik vond het raar dat ze katten hebben want kippen en bijen kan je niet houden ivm dat je de eieren en de honing niet mag opeten. Ze geven de katten dus wel normale brok.


Ik heb dit ook altijd raar gevonden, maargoed, dat is niet meer dan een persoonlijke mening. Dat is gewoon iets wat ik mij afvraag. Hoe veganisten huisdieren kunnen houden zonder zich daar schuldig over te voelen en vaak ook nog huisdieren op een niet-diervriendelijke manier houden.

irmaz schreef:
Nikass schreef:
Ik snap ook de wens om een alternatief voer te geven niet. Uitgezonderd uiteraard erg zieke dieren.
Ik ben zeer tegen de intensieve veehouderij en ik begrijp volledig als mensen veganistisch leven. Maar volgens mij is het streven toch om huisdieren zoveel mogelijk in staat te stellen om hun natuurlijke gedrag te kunnen vertonen. Waarom zou voeding daar niet bij horen?

Toch mis je mijn punt nog steeds: Er zijn vermoedelijk ontzettend veel honden in Nederland die het beter op (een deel) vegetarisch dieet zullen doen dan op een 'zoveel mogelijk' vleesdieet. Zeker volwassen en senior honden.

Ik voer mijn hond niet vegetarisch uit principe, ik eet zelf gewoon vlees. Ik voer mijn hond vegetarisch omdat het beter voor haar blijkt te zijn (en ze het lekker vindt :P ). Ze heeft een mooi schoon gebit, iets dat ze eerder, met sommige merken vleesbrokken, veel minder had.

Mijn ervaring klopt met de onderzoeken die Imandra aanhaalt; een goedgeformuleerd vegetarisch dieet kan zonder problemen een hond voorzien in zijn voedingsbehoefte en veroorzaakt geen gezondheidsproblemen.


Als het goed is voert iedere hondeneigenaar gedeeltelijk vegetarisch, dat ligt ook gewoon binnen de natuurlijke voerbehoefte van een carnivoor. Of je nou KVV, BARF, compleet vers of brok geeft, er zal altijd een gedeelte aan fruit of groente in verwerkt zitten of zul je zelf moeten toevoegen omdat een hond hieraan ook behoefte heeft. Dit uiten de meeste honden ook in natuurlijk gedrag tijdens het wandelen of scharrelen.

ryukapple schreef:
Vegetarisch een goede brok maken is dus helemaal niet zo makkelijk. En met de beschikbare kennis eigenlijk nog niet goed mogelijk. De studies die gedaan zijn zijn ook eigenlijk allemaal op korte termijn. en zover ik kan zien ook niet met opgroeiende honden (groter risico op problemen). En goed onderzoek hier naar doen is gewoon heel lastig aangezien proeven met dieren en zeker honden of katten niet zomaar kunnen.

Kwa kauwsnack zou ik toch voorzichtig zijn met een op basis van cellulose. Ik weet niet hoeveel erin zit maar dit is vrijwel onverteerbaar. Dus zou ik niet teveel van geven.


Eerlijk is eerlijk, maar goed ook, ik zou mijn honden/puppen hier ook echt niet vrijwillig aan bloot willen stellen vanaf de geboorte. Want áls er wel gezondheidsproblemen of een andere vorm van problemen blijkt te ontstaan door de voeding is de hond levenslang de pineut van deze testen. Het gevolg daarvaan is waarschijnlijk dat je de hond op jongere leeftijd dan verwacht wordt, moet afmaken. En dit onderzoek doe je niet op één pup maar op honderden, zo niet, duizenden puppen van verschillende rassen, verschillende fokkers etc. Want je zult uit dezelfde nesten ook puppen moeten zetten op 'regulier' voer om het verschil te kunnen onderzoeken en beoordelen. Wat logisch is natuurlijk.