Vegatarisch hondenvoer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 11:59

Nikass schreef:
Ook vind ik het raar dat je uitspraken doet over iets waarvan je zelf erkent dat het niet bestaat; voldoende goed onderzocht en bewezen vegetarisch voedsel voor honden.


Excuses voor de misinterpretatie dan. Was uiteraard niet zo bedoeld.

En het gaat me om de hypothetische situatie gezien principes vaak worden aangehaald hier.

Stel er is een vegetarische brok (of verse vega-worst, wat jij wil) en die is goed geformuleerd en bewezen.

Jou jij hem voeren?

En ik denk dat die beleving van honden niet zo sterk is qua invloed op het welzijn én het waarvan nodige kan worden opgevangen door andere activiteiten. Bijvoorbeeld speeltjes en kauwspullen.

Een pap voldoet sowieso niet aan behoeften, laat staan de beleving.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 12:17

herr_balou schreef:
Dat mensen vinden dat jarenlang dag in dag uit exact hetzelfde brokje in de bak van de hond gooien voldoet aan de voedingsbehoefte van een dier heb ik altijd absurd gevonden. Je voldoet aan een basisbehoefte meer niet. Zelf eet je toch ook niet elke dag exact hetzelfde? Ik niet en ik hoop dat ik het nooit zal hoeven. Mijn ontbijt, lunch en avondeten zijn zelden precies hetzelfde als de dag ervoor.


Zijn slangen die elke keer maar een vrijwel identiek rat of muis slikken of koala's die het elke dag van hun leven met eucalyptusbladeren moeten doen (om maar 2 voorbeelden te noemen van duizenden diersoorten die van nature maar weinig variatie in hun dieet kennen) ook zielig dan? ;)

Gedurende de hele periode dat honden gedomesticeerd zijn zullen ze zo goed als nooit hele prooidieren gegeten hebben (tot opkomst van BARF ongeveer) noch noemenswaardig aandeel (vers) vlees. Standaard pre broktijdperk hondenvoer was eigenlijk graan en/of aardappels met restjes menseneten en zo nu en dan een bot of andere slachtafval erbij. Hele prooidieren en veel vlees eten sluit daarnaast ook niet zo an bij het feit dat honden van nature opportune aas- en afvaleters zijn en geen roofdieren (in tegenstelling tot wolven).

Zoals ik al zei ik heb ik mijn eigen hond KVV/BARF gevoerd :) maar het verandert IMO niets aan het feit dat honden vanwege de selectiedruk tijdens domesticatie geen echte carnivoren (meer) zijn en vegetarisch voeren dan niet zo heel erg vergezocht is. Uit onderzoeken welke tot nu toe zijn gedaan, zijn ook nog geen nadelige gevolgen van vega dieet bij honden voortgekomen (bij katten weer wel, helemaal logisch gezien katten wel obligate carnivoor zijn gebleven).

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:09

IMANDRA schreef:
Nikass schreef:
Ook vind ik het raar dat je uitspraken doet over iets waarvan je zelf erkent dat het niet bestaat; voldoende goed onderzocht en bewezen vegetarisch voedsel voor honden.


Excuses voor de misinterpretatie dan. Was uiteraard niet zo bedoeld.

En het gaat me om de hypothetische situatie gezien principes vaak worden aangehaald hier.

Stel er is een vegetarische brok (of verse vega-worst, wat jij wil) en die is goed geformuleerd en bewezen.

Jou jij hem voeren?

En ik denk dat die beleving van honden niet zo sterk is qua invloed op het welzijn én het waarvan nodige kan worden opgevangen door andere activiteiten. Bijvoorbeeld speeltjes en kauwspullen.

Een pap voldoet sowieso niet aan behoeften, laat staan de beleving.


Daar zijn we het dan niet over eens, want ik denk dat "beleving" (zo noem ik het maar even - ik weet even geen ander woord) wel anders is en ook een factor is die meespeelt.
Honden passen zich vaak gemakkelijk aan, dus dat zal heus niet in alle gevallen een groot issue zijn, maar wel als onderdeel van het totale welzijn. Zeker bij honden die nog niet gefokt zijn op voornamelijk uiterlijke kenmerken en die nog veel jachtinstinct hebben.

Ik heb niet echt een mening over jouw hypothese, want dat zou bij mij veel vragen oproepen (oa over de lange termijn gevolgen en de effecten op het gedrag van de honden en op de zuurgraad in de maag) die ik eerst beantwoord zou willen zien.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:39

Nikass schreef:
Daar zijn we het dan niet over eens, want ik denk dat "beleving" (zo noem ik het maar even - ik weet even geen ander woord) wel anders is en ook een factor is die meespeelt.

Maar wat ís beleving? Hoe de hond het karkas ervaart? En zo ja, wat bepaalt die beweging precies? Zit er wel een degelijk belevingsverschil tussen vers vlees zonder bot in een bak en brok in een bak? Of vegetarisch voer in een bak wat dezelfde structuur heeft als brok? Zo ja, wat dan precies?

Nikass schreef:
Honden passen zich vaak gemakkelijk aan, dus dat zal heus niet in alle gevallen een groot issue zijn, maar wel als onderdeel van het totale welzijn. Zeker bij honden die nog niet gefokt zijn op voornamelijk uiterlijke kenmerken en die nog veel jachtinstinct hebben.
Wat heeft jachtinstinct te maken met wat ze te eten krijgen? Speelt dat op bij bovenstaande vergelijking? En if not, denk je dat die behoefte niet prima anders te vervullen zijn, bijv door er mee te trainen? Maar weinig mensen die hun hond daadwerkelijk laten jagen lijkt me.

Nikass schreef:
Ik heb niet echt een mening over jouw hypothese, want dat zou bij mij veel vragen oproepen (oa over de lange termijn gevolgen en de effecten op het gedrag van de honden en op de zuurgraad in de maag) die ik eerst beantwoord zou willen zien.

Ga er voor de hypothetische vraag maar uit dat het qua voedingsstoffen en gezondheidsrisico’s exact hetzelfde is als vers, bijvoorbeeld. Qua structuur ook. Er dus geen langetermijngevolgen zijn. Zuurtegraad ligt gelijk. Energie idem.

Stel dat alles gelijk is behálve de oorsprong van de ingrediënten. Zou vegetarisch dan alsnog slecht zijn?
Ik ben gewoon benieuwd waar de grens ligt. Of vegetarisch puur slecht is omdat je van mening bent dat het nu nog niet goed op de behoeften is afgestemd. Of dat het verder gaat dan dat.
En nee ik zou ook meer bewijs willen zien alvorens ik het überhaupt zou voeren, maar ben even benieuwd naar de principes erachter.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 23:50

Fly-high wat is je bron van hondenvoer van zoals jij noemt het "pre brok tijdperk"?
Volgens mij zijn honden namelijk overal ter wereld veel ingezet voor de jacht en kregen daarbij ook de slachtresten?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 00:00

Het principe erachter Imandra, begint erbij dat je uit zou moeten gaan van het feit dat een hond een carnivoor is. In gebit, in spijsvertering en in gedrag.
Ik kan niets met jouw vragen. Het ís namelijk niet gelijk, en ik kan met er niets bij voorstellen dat het gelijk is. Ik zie ook niet waaróm je zo graag zou uitproberen of je van een carnivoor een herbivoor kan maken.
En nogmaals, die neiging tot maakbaarheid van alles wat leeft staat mij tegen.
Laat de mens eerst zijn eigen gedrag aanpassen in plaats dat van honden te verlangen.

Heb je ooit een hond barf gevoerd? Begrijp je niet het verschil tussen het eten van een karkas, een zalmkop of oren met vacht en een bak brokjes?


Afbeelding

versus


Afbeelding

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 00:28

Nikass schreef:
Het principe erachter Imandra, begint erbij dat je uit zou moeten gaan van het feit dat een hond een carnivoor is. In gebit, in spijsvertering en in gedrag.
Ik kan niets met jouw vragen. Het ís namelijk niet gelijk, en ik kan met er niets bij voorstellen dat het gelijk is. Ik zie ook niet waaróm je zo graag zou uitproberen of je van een carnivoor een herbivoor kan maken.
En nogmaals, die neiging tot maakbaarheid van alles wat leeft staat mij tegen.
Laat de mens eerst zijn eigen gedrag aanpassen in plaats dat van honden te verlangen.

Heb je ooit een hond barf gevoerd? Begrijp je niet het verschil tussen het eten van een karkas, een zalmkop of oren met vacht en een bak brokjes?


[ [url=m/bzmimX.jpg]Afbeelding[/url] ]

versus

[ [url=m/0I50k4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gebit en spijsvertering kan je gewoon voor formuleren, dus ook voor vegetarisch. Als brok of vers vlees zonder bot voor gedrag goed genoeg is, dan is Vega brok of Vega in de vorm & structuur van vleesbrokken ook goed genoeg.

Als de hond het er goed op doet dan scheelt het weer vlees productie in de wereld en dus (onnodig) doden van dieren en impact op het klimaat. Dus ja, ik zie de voordelen er wel van in. Natuurlijk parallel aan ons eigen eten aanpassen. En productie enzo. Voorlopig vind ik de research nog niet duidelijk genoeg dus zou ik het zelf niet voeren (tenzij vanwege gezondheidsproblemen). Maar als het straks doorontwikkeld en wetenschappelijk getest is? Sure.

Nee ik heb nooit barf gevoerd en ik ga het ook nooit doen. Ik vind persoonlijk de bewezen risico’s (bacteriën, ziektes, gebroken tanden) niet opwegen tegen de wetenschappelijk aangetoonde voordelen (eigenlijk alleen het verschil in tandplak, wat ik op andere manieren opvang). Want ik vind belangrijk wat de wetenschappelijke feiten zijn, niet wat mijn gevoel zou zeggen over wat ze moeten eten. Als jij dat anders ziet en je hond wel barf voert, moet je dat vooral blijven doen en daar heb ik geen problemen mee.

Ik heb brokken van Pro Plan, die voldoen aan WSAVA guidelines en dat vertrouw ik qua kwaliteit. Mijn hond doet het er úítstekend op. Gezond gewicht, energie, tanden, alles. Daarnaast diverse (dierlijke en niet dierlijke) kauwstokken voor haar kauwbehoefte. Training & wandelingen voor haar hersenen en bewegingsbehoeften. Ze mist echt niks hoor.

Nogmaals: iedereen moet voeren wat die wil. Als je hond het er prima op doet, fine. Dus dit is totaal geen betoog om iemand te overtuigen. Slechts een betoog dat brok niet onder doet voor dingen als barf, ondanks de niet wetenschappelijk ondersteunde evangelie van de “natural” georiënteerde websites die vooral inspelen op marketing, misinformatie en onderbuikgevoelens. En dat ik daarom dus ook vegetarische brok ook niet zo snel aan de kant zal schuiven, met alle innovatie van tegenwoordig. Misschien nog niet nu geschikt, maar geef het even.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 01:28

Als iedereen op dit moment zijn hond vegetarisch gaat voeren scheelt dat niets in de vleesproductie, dat is een misvatting.

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 07:01

ryukapple schreef:
Vegatarische brok kan dus nog niet echt goed geformuleerd worden aangezien aanbevelingen staan op basis van vleesmeel. Hoe goed plantaardig eiwit verteerd kan worden ligt aan de bron. vaak worden legumes gebruikt hiervoor die vrij hoog zitten in ANF's wat de vertering verminderd en welke schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Ook hebben ze vaak redelijk wat fermernteerbare koolhydraten. Bij honden en katten is dit niet echt ideaal ivm hun korte maagdarm stelsel. Daarnaast pas het aminozurenprofiel niet heel goed bij het dier. Soja past kwa plantaardig waarschijnlijk het beste maar dat zou niet mijn keuze zijn ivm met het effect op schildklierhormonen. Nu kan je dit synthetisch wel aanvullen maar dat beperk je ook liever omdat deze vaak sneller de maag passeren en daardoor gebruikt kunnen worden als energiebron ipv bouwsteen. dat is ook niet gewenst.

Vegetarisch een goede brok maken is dus helemaal niet zo makkelijk. En met de beschikbare kennis eigenlijk nog niet goed mogelijk. De studies die gedaan zijn zijn ook eigenlijk allemaal op korte termijn. en zover ik kan zien ook niet met opgroeiende honden (groter risico op problemen). En goed onderzoek hier naar doen is gewoon heel lastig aangezien proeven met dieren en zeker honden of katten niet zomaar kunnen.

Kwa kauwsnack zou ik toch voorzichtig zijn met een op basis van cellulose. Ik weet niet hoeveel erin zit maar dit is vrijwel onverteerbaar. Dus zou ik niet teveel van geven.

Legumes is geen Nederlands, je zult peulvruchten bedoelen.

En volgens mij beschrijf je de problemen rondom een veganistische brok want in vegetarische brokken zouden wel dierlijke eiwitten verwerkt moeten kunnen worden alleen geen dierlijk product waarvoor het dier gedood moet worden om het product te verkrijgen.

Kort geleden kwam ik een energieke enigszins mollige pup tegen, net uit Oost-Europa van een maand of 7 die als hongerend pupje was aan komen lopen bij mensen met meer honden. Raad eens wat die pup vervolgens die maanden alvorens naar Nederland te komen te eten heeft gehad.


Fly_high schreef:
herr_balou schreef:
Dat mensen vinden dat jarenlang dag in dag uit exact hetzelfde brokje in de bak van de hond gooien voldoet aan de voedingsbehoefte van een dier heb ik altijd absurd gevonden. Je voldoet aan een basisbehoefte meer niet. Zelf eet je toch ook niet elke dag exact hetzelfde? Ik niet en ik hoop dat ik het nooit zal hoeven. Mijn ontbijt, lunch en avondeten zijn zelden precies hetzelfde als de dag ervoor.


Zijn slangen die elke keer maar een vrijwel identiek rat of muis slikken of koala's die het elke dag van hun leven met eucalyptusbladeren moeten doen (om maar 2 voorbeelden te noemen van duizenden diersoorten die van nature maar weinig variatie in hun dieet kennen) ook zielig dan? ;)

Als het van nature hun dieet is niet. Maar een dier dat in gevangenschap gehouden wordt en van nature een diverser dieet heeft maar elke dag exact hetzelfde krijgt is wel 'zielig'.
Voor het brokken-tijdperk kregen honden in elk geval afwisselender te eten.
De meeste mensen flikkeren gewoon elke dag precies hetzelfde in de bak, lekker makkelijk, ik snap dat niet. Het is nou bepaald niet zo dat er geen keuze is en dat geldt voor zowel vlees als vegetarische brok.

Fly_high schreef:
Gedurende de hele periode dat honden gedomesticeerd zijn zullen ze zo goed als nooit hele prooidieren gegeten hebben (tot opkomst van BARF ongeveer) noch noemenswaardig aandeel (vers) vlees. Standaard pre broktijdperk hondenvoer was eigenlijk graan en/of aardappels met restjes menseneten en zo nu en dan een bot of andere slachtafval erbij. Hele prooidieren en veel vlees eten sluit daarnaast ook niet zo an bij het feit dat honden van nature opportune aas- en afvaleters zijn en geen roofdieren (in tegenstelling tot wolven).

Zoals ik al zei ik heb ik mijn eigen hond KVV/BARF gevoerd :) maar het verandert IMO niets aan het feit dat honden vanwege de selectiedruk tijdens domesticatie geen echte carnivoren (meer) zijn en vegetarisch voeren dan niet zo heel erg vergezocht is. Uit onderzoeken welke tot nu toe zijn gedaan, zijn ook nog geen nadelige gevolgen van vega dieet bij honden voortgekomen (bij katten weer wel, helemaal logisch gezien katten wel obligate carnivoor zijn gebleven).

Mijn hond krijgt gepureerde groentes (gekookt en rauw) maar is daar geen fan van, sommige groentes en aardappel worden redelijk geaccepteerd.
Peulvruchten en fruit hoef ik al helemaal niet mee aan te komen.
Mits correct bereid worden gerst, gierst, boekweit en fonio redelijk gegeten, rijst veel minder. Teff en quinoa heb ik ook getest maar dat hoef ik niet meer aan te bieden.
Als mijn hond het makkelijk zou eten zou ik meer groentes, granen, noten en fruit voeren maar helaas heb ik daar de verkeerde hond voor.

ryukapple

Berichten: 1784
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:56

herr_balou schreef:
ryukapple schreef:
Vegatarische brok kan dus nog niet echt goed geformuleerd worden aangezien aanbevelingen staan op basis van vleesmeel. Hoe goed plantaardig eiwit verteerd kan worden ligt aan de bron. vaak worden legumes gebruikt hiervoor die vrij hoog zitten in ANF's wat de vertering verminderd en welke schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Ook hebben ze vaak redelijk wat fermernteerbare koolhydraten. Bij honden en katten is dit niet echt ideaal ivm hun korte maagdarm stelsel. Daarnaast pas het aminozurenprofiel niet heel goed bij het dier. Soja past kwa plantaardig waarschijnlijk het beste maar dat zou niet mijn keuze zijn ivm met het effect op schildklierhormonen. Nu kan je dit synthetisch wel aanvullen maar dat beperk je ook liever omdat deze vaak sneller de maag passeren en daardoor gebruikt kunnen worden als energiebron ipv bouwsteen. dat is ook niet gewenst.

Vegetarisch een goede brok maken is dus helemaal niet zo makkelijk. En met de beschikbare kennis eigenlijk nog niet goed mogelijk. De studies die gedaan zijn zijn ook eigenlijk allemaal op korte termijn. en zover ik kan zien ook niet met opgroeiende honden (groter risico op problemen). En goed onderzoek hier naar doen is gewoon heel lastig aangezien proeven met dieren en zeker honden of katten niet zomaar kunnen.

Kwa kauwsnack zou ik toch voorzichtig zijn met een op basis van cellulose. Ik weet niet hoeveel erin zit maar dit is vrijwel onverteerbaar. Dus zou ik niet teveel van geven.

Legumes is geen Nederlands, je zult peulvruchten bedoelen.

En volgens mij beschrijf je de problemen rondom een veganistische brok want in vegetarische brokken zouden wel dierlijke eiwitten verwerkt moeten kunnen worden alleen geen dierlijk product waarvoor het dier gedood moet worden om het product te verkrijgen.



Legumes is inderdaad peulvruchten maar dat gebruik ik nooit op werk. En zo groot verschil zit er helaas niet tussen vegatarisch en veganistische brok. Zuivel kan je namelijk eigenlijk niet gebruiken ei kan wel maar is weer beperkt door het aminozuren patroon. Er zijn andere eiwitproducten dan peulvruchten. Zoals bijvoorbeeld aardappeleiwit maar dat is wat beperkt met hoeveel erin kan kwa perssen. Je zal dus al snel op voornamelijk peulvruchten uitkomen.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 11:28

Nikass schreef:
Als iedereen op dit moment zijn hond vegetarisch gaat voeren scheelt dat niets in de vleesproductie, dat is een misvatting.


Op dit moment ja.

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 16:28

Kuggur schreef:
Menino schreef:
Dat gaat verrassend goed, en merk dat ik eigenlijk een beetje opgelucht ben dat ik iig minder bijdraag aan alle vlees ellende. Want er zit een wonderlijke paradox in dat we een industrie steunen waarin honderden dieren worden uitgebuit en mishandeld, om onze eigen diertjes (misschien maar een fractie?) gezonder en gelukkiger te houden. Tegelijkertijd zou ik onze jonge hond niet op plantaardige brokken durven te zetten (hoogstens als afwisseling) omdat het super onnatuurlijk voelt.

En daarom kun je als veganist uit principe in feite geen carnivore huisdieren houden.
En ja, honden zijn carnivoor.


Mijn buren zijn veganist ik vond het raar dat ze katten hebben want kippen en bijen kan je niet houden ivm dat je de eieren en de honing niet mag opeten. Ze geven de katten dus wel normale brok.[/quote]

Je kunt prima kippen en bijen houden als veganist maar dan houd je ze niet voor de producten die ze maken. Bijen kunnen prima hun eigen honing bewaren en opeten in de winter ipv suiker water en kippen kunnen ook weer de eieren op eten.

De veganistische gedachtengang (en dan heb ik het niet over mensen die plant based eten) is dat mensen geen dieren hoeven te gebruiken. Je kunt je huisdier die vlees nodig heeft prima vlees voeren daar is moreel niks op tegen (daar gelaten hoe die slacht dieren gehouden worden etc)

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 17:21

Ik heb de rest van het topic niet doorgelezen maar wij hebben ervaring met een vleesvrije brok van Yarrah voerde wij. We zijn hierbij uitgekomen vanwege allergische klachten en om even helemaal van de proteïne af te stappen.
Wij hebben een vrij kieskeurige maar actieve hond, die de brokken met smaak opat. Maar na een week of 6 werd hij echt minder energiek. Ook vonden wij de vacht doffer worden.
Dus toch weer vlees brok als vers vlees gaan geven en energie niveau weer mooi op niveau.
Het heeft overigens wel gewerkt om (in combinatie met behandeling) de allergische klachten weg te krijgen.
Dus ik denk dat het in dir geval voor onze hond heeft gewerkt, maar ik vind vleesvrij geen volwaardige voeding voor onze hond.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 18:02

Wat een vreemde gedachte om een hond vegetarisch te laten eten. Wel interessant dat sommige dierenartsen hier blijkbaar niet negatief tegenoverstaan. Ook interessant dat er voeder bestaat met insecten in. Het lijkt mij allemaal interessant om te gebruiken als afwisseling voor je hond.