Vegatarisch hondenvoer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:24

IMANDRA schreef:
candalisa schreef:
Ik vind vooral de excuus ik voer geen vers vlees want het is vies en Ik vind het stinken. Sorry maar in mijn ogen ben je dus heel egoïstisch bezig.
Mijn honden krijgen 1x per week boekmaag het is ontzettend goor maar erg goed voor ze dat is voor mij het allerbelangrijkst. Wat IK vind staat onderaan zolang hun het goed doen en het lekker vinden ben ik blij.
Zo krijgen ze natuurlijke botten met haar wat ik soms van gruwel maar voor hun tanden en darmen is dit super goed.
Ze krijgen bij mij ook groenten en fruit door het voer maar eten eerst altijd het vlees op en uiteindelijk netjes de rest.
Het is niet voor niks dat er steeds meer aanbod komt met vlees producten.
Kwa kosten voer ik 3 honden van gemiddeld 25 kilo voor totaal €3 per dag het vlees is zo compleet dat ze met z’n drieën genoeg hebben aan een rol van 1 kilo.


Wetenschappelijk gezien (aka echte onderzoeken, niet een random holistisch dierenarts met een financieel incentive in dat advies) heeft vers geen gezondheidsvoordelen tov brok. Ook al hoor je dat in de volksmond wel, er is voor zover ik weet niks van daadwerkelijk bewezen. Dus als je vers vies vindt en vindt stinken dan is er werkelijk niks egoïstisch aan het voeren van een alternatief zoals brok.

Dat jouw persoonlijke voorkeur en wellicht waar jouw individuele hond het goed op doet is iets heel anders.

Vegetarisch voer weet ik niet wat ik ervan vind. Dan zou ik eerst wat onderzoeken willen lezen. Heeft iemand wat linkjes toevallig? Ik meen dat plantaardige eiwitten minder goed opgenomen worden dus gevoelsmatig / zonder onderbouwing zou ik zeggen dat ik er geen fan van zou zijn. Maar echt een stelling zou ik zonder research niet willen nemen.


Dingen die niet wetenschappelijk bewezen zijn, zijn niet per definitie onwaar.
Er zijn wel meer dingen die algemeen gemeengoed zijn, maar nooit wetenschappelijk onderzocht.

Het is gewoon treurig dat er geadviseerd wordt om je hond zijn hele leven lang alleen matige fabrieksbrokken voor te zetten en dan elke dag een chemische dentastix en toch nog bij de dierenarts het gebit van je hond moeten laten reinigen of zelf zijn tanden gaan poetsen >;)

Voeding is essentieel.
Geen van mijn honden heeft ooit een gebitsbehandeling nodig gehad of een tandenborstel gezien.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:34

DuoPenotti schreef:
Twiggy2008 schreef:
Hou in elk geval dan TWEE konijnen, want één vind ik persoonlijk dierenmishandeling :o .
Laten we ophouden om sociale groepsdieren alleen te houden.

Daar heb je gelijk in :j

Ik heb mijzelf niet verdiept in het houden van konijnen. Omdat ik er zelf geen heb.
Maar wat je zegt klinkt logisch. Zie ze zo in het wild ook nooit alleen.


Heb er velen gehad en ze zijn zó lief samen, met elkaar. Elke keer weer doet het me zo'n pijn hoe de mensheid deze beestjes houdt en behandeld. En afdankertjes (heb er vele uit de opvang gehad).

Ik ben vega(n), al 35 jaar lang. Ik trek honden- en kattenvoer niet, daarom heb ik bv geen katten meer (honden heb ikzelf nooit gehad, maar ik heb wel een lieve uitlaathond). En sinds kort weer een stalkat, dus ja, die voer ik vlees/brokjes. Maar ben blij dat ik dat thuis niet (meer) hoef te doen. Oprecht ;) .

Ben dankbaar voor mijn twee paarden, haha....

DuoPenotti

Berichten: 29856
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:36

Haha. Ja dat is wel zo handig ;)

Hier wel al altijd honden.
Maar ook altijd 2 of meer. Zijn ze ook nooit alleen.

Maar dat is het onderwerp geloof ik niet :+

Flux

Berichten: 2496
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:41

Mijn hond eet dus ook vers (en gekookt) en krijgt natuurlijke kauwsnacks met en zonder haar, en vleesbot maar helaas hier toch tanden poetsen. Dus die vlieger lijkt iig voor ons ook niet op te gaan. Nu vind ik dat niet erg om te doen trouwens en zij ook niet maar had zelf ook gedacht dat het niet zou hoeven :+

herr_balou
Berichten: 1463
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:52

Leo schreef:
Ik ben stille meelezer omdat ik voerdiscussies interessant vind.
Toch wil ik even inhaken op het omnivoor zijn: honden zijn carnivoren in basis, hun gebit is daar eerste aanwijzing voor. Tov mensen en varkens die een heel ander gebit hebben, gericht op een andere manier van eten.
Ze eten wel zaken náást vlees (itt katten) maar dat maakt honden geen omnivoren. Die randzaken zijn als het goed is niet meer dan 10% van wat de hond in totaal binnen krijgt, naast vlees en dierlijke producten (vacht, bot, organen, ei, etc.) Vergeet ook niet dat een hond groenten en fruit in veel gevallen niet eens kán verteren omdat het verteringsgestel er niet op is gemaakt. Pas als de celwanden kapot zijn gemaakt (bijv na koken en pureren) wordt groente en fruit goed verteerd.

Dat mijn hond verzot is op wortels en dagelijks groente en fruit bij zijn maaltje krijgt als aanvulling, maakt hem geen omnivoor.

En al absoluut geen veganist.

Ik ben van mening dat er zeker individuen zullen zijn die het beter doen op veganistisch voedsel dan ander voer. En is dat het geval: doen! Maar ik ben ook van mening dat je altijd bewust moet zijn van wát je voert en waaróm. Is die reden niet puur omdat de gezondheid van je hond het er beter op doet, dan vind ik dat je best achter je oren mag krabben wat je redenen zijn.

Ik vraag me ook af hoe de natuurlijke kauwbehoefte van honden die veganistisch eten wordt voorzien? Puur interesse hoor, want ik zie mijn hond heerlijk kauwen op zijn dagelijkse snacks en dat hij een fantastisch gebit heeft zonder poetsen.

Maak je daar geen zorgen om er bestaan zat vega(n) kauwsnacks. Chrupi (vega want jakmelk) of Ossobello (vegan) bijvoorbeeld. Vooral in Duitsland worden veel vega(n) producten voor honden geproduceerd.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 20:56

Nikass schreef:
Voeding is essentieel.
Geen van mijn honden heeft ooit een gebitsbehandeling nodig gehad of een tandenborstel gezien.


Ook eens, onze oudste hond wordt 12, heeft vrijwel geen tandsteen, geen stinkende adem of rotte(nde) tanden maar heeft ook nog nooit een gebitsbehandeling gehad.

Ik vraag me oprecht af hoe je tanden en dergelijke natuurlijk wilt onderhouden als je ervoor kiest om je hond vega(n) 't voeren. Wat hierboven benoemt wordt noem ik niet voldoen aan de kauwbehoefte, dat zijn niet eens tussendoortjes te noemen.

Die yakmelk is ook nergens goed voor, veel te hard, alleen als ze in de magnetron zijn geweest is dat een grappig tussendoortje of leuk voor puppen.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 21:34

Nikass schreef:
IMANDRA schreef:
Wetenschappelijk gezien (aka echte onderzoeken, niet een random holistisch dierenarts met een financieel incentive in dat advies) heeft vers geen gezondheidsvoordelen tov brok. Ook al hoor je dat in de volksmond wel, er is voor zover ik weet niks van daadwerkelijk bewezen. Dus als je vers vies vindt en vindt stinken dan is er werkelijk niks egoïstisch aan het voeren van een alternatief zoals brok.

Dat jouw persoonlijke voorkeur en wellicht waar jouw individuele hond het goed op doet is iets heel anders.

Vegetarisch voer weet ik niet wat ik ervan vind. Dan zou ik eerst wat onderzoeken willen lezen. Heeft iemand wat linkjes toevallig? Ik meen dat plantaardige eiwitten minder goed opgenomen worden dus gevoelsmatig / zonder onderbouwing zou ik zeggen dat ik er geen fan van zou zijn. Maar echt een stelling zou ik zonder research niet willen nemen.


Dingen die niet wetenschappelijk bewezen zijn, zijn niet per definitie onwaar.
Er zijn wel meer dingen die algemeen gemeengoed zijn, maar nooit wetenschappelijk onderzocht.

Het is gewoon treurig dat er geadviseerd wordt om je hond zijn hele leven lang alleen matige fabrieksbrokken voor te zetten en dan elke dag een chemische dentastix en toch nog bij de dierenarts het gebit van je hond moeten laten reinigen of zelf zijn tanden gaan poetsen >;)

Voeding is essentieel.
Geen van mijn honden heeft ooit een gebitsbehandeling nodig gehad of een tandenborstel gezien.


Dit is echter gewoon onderzocht :+? Dus dan kan je wel lekker filosofisch gaan doen maar dat is geen onderbouwd tegenargument, imo.

Het is helemaal prima als iemand vers wil voeren. Lekker doen, zeker als je hond er goed op gaat.
Maar iemand egoïstisch noemen omdat ze het niet doen? Dat is gewoon laag en klopt feitelijk ook gewoon niet.

Voeding is zeker essentieel, maar niet het enige wat invloed kan hebben op het lichaam. De genen, bijvoorbeeld, kunnen er ook voor zorgen dat een gebit niet in orde is. Fijn dat jouw honden er nooit last van hebben gehad, maar dat wil niet zeggen dat het puur en alleen aan je voerkeuze ligt. Genoeg honden die (kwalitatieve) brok krijgen en óók geen tandproblemen hebben.

Overigens voer ik geen 'matige fabrieksbrokken' (en geen dentastix), ik voer brok van een van de 'big 5' die wetenschappelijk gezien alles in orde hebben en de énige zijn die voldoen aan de WSAVA guidelines. Omdat ik dat belangrijk vind, én mijn hond er goed op doet. En het dankzij het volgen van die guidelines gewoon wetenschappelijk + objectief gezien kwalitatief voer is.

Samenvattend heb ik veel research gedaan en voer ik mijn hond dus op basis van de uitkomsten van dat research. Ben ik dan egoïstisch omdat ik dan niet voor vers kies, omdat ik het inderdaad ook vind stinken en onhandig vind (among other things)? Ik vind van niet.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 21:42

Ik heb niet alles gelezen dus geen idee of het al gezegd is maar;
Waarom laat je geen allergie test (bio-resonantie test) doen?
Mijn hond is bijvoorbeeld (onder andere) overgevoelig voor aardappel en rode biet. Als ik hem vega zou voeren is er grote kans dat dat erin zit waardoor het voer voor hem alsnog niet geschikt zou zijn. Eerst weten waarvoor ze allergisch zijn, dan kan je gericht voeren.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 22:14

xSCWx schreef:
Ik heb niet alles gelezen dus geen idee of het al gezegd is maar;
Waarom laat je geen allergie test (bio-resonantie test) doen?
Mijn hond is bijvoorbeeld (onder andere) overgevoelig voor aardappel en rode biet. Als ik hem vega zou voeren is er grote kans dat dat erin zit waardoor het voer voor hem alsnog niet geschikt zou zijn. Eerst weten waarvoor ze allergisch zijn, dan kan je gericht voeren.


Er is al eens in een ander topic benoemd dat er een vrouw is die haren test van de hond, heeft een lange wachtlijst maar de uitkomst moet heel verhelderend en behulpzaam zijn in het vinden van een oplossing.

Ik vergeet steeds de naam jammer genoeg. Er zijn diverse bokkers die wel al gebruik gemaakt hiervan hebben gemaakt.

Zelf overigens geen ervaring mee.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 23:34

Nikass schreef:
Esther schreef:

Ja, de enige die werken zijn pillen waarbij de bacteriën in de darm pas vrij komen.


Pillen?
Volgens mij begrijp je het niet helemaal.

Lees dit eens:


[ [url=m/CgUJWf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bron?

Ik begrijp het prima, of mijn opleiding tot voedingsdeskundige moet niet zo deskundig zijn geweest.
Bacteriën worden gedood door het maagzuur, anders zouden ook de schadelijke bacteriën door de maag naar je darmen komen en zou je erg vaak ziek zijn.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 00:04

KimD schreef:
xSCWx schreef:
Ik heb niet alles gelezen dus geen idee of het al gezegd is maar;
Waarom laat je geen allergie test (bio-resonantie test) doen?
Mijn hond is bijvoorbeeld (onder andere) overgevoelig voor aardappel en rode biet. Als ik hem vega zou voeren is er grote kans dat dat erin zit waardoor het voer voor hem alsnog niet geschikt zou zijn. Eerst weten waarvoor ze allergisch zijn, dan kan je gericht voeren.


Er is al eens in een ander topic benoemd dat er een vrouw is die haren test van de hond, heeft een lange wachtlijst maar de uitkomst moet heel verhelderend en behulpzaam zijn in het vinden van een oplossing.

Ik vergeet steeds de naam jammer genoeg. Er zijn diverse bokkers die wel al gebruik gemaakt hiervan hebben gemaakt.

Zelf overigens geen ervaring mee.

Bedoel je Maasduyn? Daar heb ik het laten doen maar er zijn wel meerdere die het doen. Ik stond sceptisch tegenover de bioresonantie test maar aangezien daar hetzelfde (en meer) uit kwam als de allergie test van de dierenarts (tegen een fractie van de prijs) ben ik overtuigd.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 00:13

Imandra "egoïstisch" is niet mijn uitspraak geweest, dus daar ga ik me niet voor verantwoorden. Ik was het wel eens met de inhoud van de tekst, maar het is niet mijn formulering.
Overigens valt er wel wat voor te zeggen wanneer je een huisdier dier zijn natuurlijke behoefte ontzegd omdat je ergens vies van bent of het teveel werk vindt.

Esther sorry maar ik ben niet direct onder de indruk van een opleiding als voedingsdeskundige. Zijn de mensen achter het Voedingscentrum ook voedingsdeskundigen?

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 00:18

Nikass schreef:
Imandra "egoïstisch" is niet mijn uitspraak geweest, dus daar ga ik me niet voor verantwoorden. Ik was het wel eens met de inhoud van de tekst, maar het is niet mijn formulering.
Overigens valt er wel wat voor te zeggen wanneer je een huisdier dier zijn natuurlijke behoefte ontzegd omdat je ergens vies van bent of het teveel werk vindt.

Esther sorry maar ik ben niet direct onder de indruk van een opleiding als voedingsdeskundige. Zijn de mensen achter het Voedingscentrum ook voedingsdeskundigen?


Je voldoet aan de behoeftes van de hond door goed voer te geven wat klopt qua voedingswaarden en balans. Of dat nu in de vorm van brok of vers is. Als de hond goed te eten krijgt mist die het vlees echt niet :=.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 00:26

IMANDRA schreef:
(...)

Vegetarisch voer weet ik niet wat ik ervan vind. Dan zou ik eerst wat onderzoeken willen lezen. Heeft iemand wat linkjes toevallig? Ik meen dat plantaardige eiwitten minder goed opgenomen worden dus gevoelsmatig / zonder onderbouwing zou ik zeggen dat ik er geen fan van zou zijn. Maar echt een stelling zou ik zonder research niet willen nemen.


Uit dit jaar: https://doi.org/10.3390/vetsci10010052

En ik wacht met smart op de inzichten van Mizora :Y) (als die zich hier wil melden uiteraard)

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 00:35

Er zijn wel degelijk onderzoeken geweest waarbij uitgekomen is dat vers vlees beter is, al zijn er heel veel merken bezig geweest met hun vlees gehalte. Vele merken hebben redelijke alternatieven uitgebracht door gestoomd vlees te gaan produceren aangezien de meeste mensen aangeven voor gemak te gaan van een brok. Zo werd de optie van kant en klare zakjes op de markt gebracht wat nu ook steeds meer uitgebreid wordt. Vroeger waren pedigree pal en Royal canin DE merken als je een winkel in liep nu zie je meer merken die zich inzetten voor een beter kwaliteit brok met een zo hoog mogelijk vlees of vis percentage.

Ik zeg niet dat iemand egoïstisch is door hun hond geen vers vlees voeren maar wel om een hond vlees te ontnemen door persoonlijk voorkeur.
Dan kan je ook zeggen ik geef mijn paard geen hooi want het prikt als ik het vast pak. Als je voor een dier kies moet je doen wat voor het dier het beste is en niet uit eigen voorkeur. Ze kunnen immers niet zelf naar de winkel om hun eten te halen.

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 06:59

candalisa schreef:
Er zijn wel degelijk onderzoeken geweest waarbij uitgekomen is dat vers vlees beter is, al zijn er heel veel merken bezig geweest met hun vlees gehalte. Vele merken hebben redelijke alternatieven uitgebracht door gestoomd vlees te gaan produceren aangezien de meeste mensen aangeven voor gemak te gaan van een brok. Zo werd de optie van kant en klare zakjes op de markt gebracht wat nu ook steeds meer uitgebreid wordt. Vroeger waren pedigree pal en Royal canin DE merken als je een winkel in liep nu zie je meer merken die zich inzetten voor een beter kwaliteit brok met een zo hoog mogelijk vlees of vis percentage.

Ik zeg niet dat iemand egoïstisch is door hun hond geen vers vlees voeren maar wel om een hond vlees te ontnemen door persoonlijk voorkeur.
Dan kan je ook zeggen ik geef mijn paard geen hooi want het prikt als ik het vast pak. Als je voor een dier kies moet je doen wat voor het dier het beste is en niet uit eigen voorkeur. Ze kunnen immers niet zelf naar de winkel om hun eten te halen.


Die vergelijking gaat zo ontzettend scheef. Je kan beter stellen dat je een paard een ander type hooi geeft ;).

Enne.. heb je een linkje naar de onderzoeken die je noemt? Want ik ben er toch best diep ingedoken (en ben researcher dus weet wel hoe ik moet zoeken), dus ben best benieuwd naar je bronnen.

Het probleem is dat een “zo hoog mogelijk vlees percentage” niet ‘the end all be all’ is. En veel mensen beoordelen brok op de ingrediëntenlijst om oa dat vleesgehalte vast te stellen —een erg slechte methode, omdat de ingrediëntenlijst niet is gemaakt om kwaliteit te beoordelen en zeker omdat er ook veel misinformatie is over de ingrediënten zelf én de manier waarop ze verwoord worden.

Kant en klare zakjes zijn een prima alternatief als een hond het lekker vindt en jij je er fijn bij voelt. Meen dat er ook kant en klare zakjes van de grote wetenschappelijk onderbouwde merken zijn (RC, Hills etc), dus als ik dat zou willen voeren zou dat voor mij een optie zijn. Maar dat maakt nog niet dat ze qua nutriënten en kwaliteit beter zijn dan een goed merk brok. Dus ik blijf erbij: je ontneemt een hond helemaal niks als je goede brok voert. Dat vlees zit immers gewoon verwerkt in de brok dus de hond komt gewoon aan de lichamelijke behoeftes aan voedingsstoffen bij het eten van brok. Mijn hond blijf ik dus gewoon brok voeren. En lekker dat ze het vindt! Die mist vers vlees écht niet.

@silverdapple: thanks! Vanavond even lezen :D

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:16

Maar hoe gaat de discussie nou van Vers vs. Brok terwijl het ging over Vlees vs. Vleesloos voeren?
Die eerste discussie is sowieso eindeloos, voer wat naar je eigen inzicht goed is. Beide heeft voor en nadelen.

Qua vleesloos voeren zou ik heel benieuwd zijn naar het effect op lange termijn op carnivoren zoals honden. Bijvoorbeeld een hond die 10 jaar lang puur vegetarisch eet.

irmaz

Berichten: 4808
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:30

Ik voer mijn Kangal al een aantal jaren vegetarische brok en ze doet het daar heel goed op. Ik vermoed dat ze er niet meer zou zijn geweest wanneer ik haar gewoon had doorgevoerd met vleesbrok of dat ze een treurig leven zou hebben gehad. Zij had als jonge hond ernstig HD en is daar aan geopereerd, opnieuw in elkaar gezet zeg maar. De operatie was heel goed geslaagd in haar geval, maar na een paar jaar merkte ik dat ze steeds meer moeite kreeg met opstaan en afstapjes en steeds minder graag liep. Ergens had ik gelezen dat Kangals vroeger (het ras is oorspronkelijk gefokt als bewaker van schaapskuddes) vooral maïspap te eten kregen. Het leek mij dus logisch om naar voer te gaan kijken met minder dierlijke eiwitten en dat werd vegetarisch voer. Voor haar is dit absoluut de uitkomst geweest. Al snel was alle stijfheid en pijn weg en sprong ze weer rond als een blije hond. En dat is nog steeds zo na 3 jaar alleen maar vegetarisch voer.

Ik heb een oude herdershond en een kruising jachthond ook op hetzelfde vegetarisch voer gehad. Beiden deden het er in eerste instantie heel goed op maar ik had het idee dat ze in de loop van de tijd toch iets meer energie nodig hadden. Voor de herder is het trouwens altijd zoeken geweest, die deed het op veel voer een tijdje goed en vervolgens toch weer wat minder. Die heeft in zijn leven alles van KVV tot vegetarisch gehad en mijn conclusie is dat hij er 1 voor de afwisseling was. Hij is uiteindelijk 16 jaar oud geworden zonder noemenswaardige gezondheidsproplemen (en met nog steeds een schoon gebit trouwens). De kruising kreeg ik ooit als opvanger van iemand, samen met een tas pillen en poeders van een DA. Door KVV te gaan voeren was bij deze hond zijn spijsvertering volledig van slag geraakt. Deze hond kan niet (meer) tegen dierlijke eiwitten en krijgt nu al weer een aantal jaar voer op basis van insekten-eiwitten.

Persoonlijk vind ik mensen die roepen dat je hond vegetarisch voeren dierenbeulerij zou zijn bijzonder kortzichtig en zou ik het eerder omdraaien; mensen die zo vasthouden aan dogma's met zoals het volgens hun zou horen, kijken niet meer naar de hond die ze voor zich hebben, doen hun hond wat mij betreft tekort. Dat grenst in mijn ogen aan dierenmishandeling (en wordt het in sommige gevallen ook echt).

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:42

Dat klinkt echt als een knap staaltje kijken naar het individuele dier +:)+ wat goed om zo zo'n ervaring te lezen.

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:53

Leo schreef:
Dat klinkt echt als een knap staaltje kijken naar het individuele dier +:)+ wat goed om zo zo'n ervaring te lezen.


Helemaal mee eens, dit is volledig gekeken vanuit de hond en de gezondheid daarvan. _/-\o_ Niet gekozen omdat je je niet prettig voelt bij het voeren van vlees uit milieu oogpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:53

Okay, ik heb er even wat onderzoeken bij gepakt.

https://doaj.org/article/5ebdc0ea7aa440 ... e8704eefdf
Een metastudie over onderzoeken naar vega voer, die zegt dat er geen noemenswaardige verschillen zitten in de hoeveelheid problemen tusen vega en vlees honden.

https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0265662
Een jaar lange studie waarin geen extra gezondheidsproblemen werd gevonden tussen honden op een vega dieet en vlees dieet. Moet ik wel zeggen dat een jaar natuurlijk best kort is.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9860667/
Nog een meta studie die geen aantoonbare gezondheidsafwijkingen kon vinden tussen vegetarisch voer en gezondsheidsproblemen.

Dit icm. de logische verhalen dat honden eeuwenlang helemaal niet op voornamelijk vlees hebben geleefd maar op restjes mensenvoedsel maakt dat ik dit dus best een interessant onderwerp vind. Ik ben niet 100% overtuigd. Mijn gezonde hond met prima drolletjes gaat ook echt nog niet over. Maar ik vind het wel waard om onderzoek te doen en blijven volgen hiernaar.

~
Nog even het laatste over mijn eigen hond. Ben nu klaar met toetsen, ga vandaag een afspraak voor hem maken. Die bioresonantie neem ik mee. En hij moet sowieso nog naar de DA voor een punctie en dan ga ik daar ook overleggen voor een allergietest. We zijn er pas sinds kort achter dat obstipatie een gevolg van allergie zou kunnen zijn. Ik dacht dat het mentaal was, met te lang ophouden te maken had, en dat voeding slechts een ondersteunende rol kon hebben (pro-bitoica, psylliumvezels etc.). Hij komt echt niets tekort.
Wat betreft egoïstisch. De brokken die mijn hond kreeg bevatten 80% (!!! wordt hier de hele tijd 40% gezegd) vers vlees. Tuurlijk snap ik dat je bij vers vlees meer controle en meer afwisseling hebt. Maar als mijn hond het daar niet goed op doet, en op een brok met 80% vlees wel, en ik hoef niet meer met de geur van dode dieren in m'n (toenmalige) huis van 30m2 en maden in mijn tuin te dealen. Erg welkom. Voor de sceptici de ingrediëntenlijst.
Citaat:
Samenstelling
Verse zalm (80%); Amarant (5,5%); Erwtenbloem; Bonenmeel (Vicia faba); Kikkererwten, gedroogd; Bakkersgist, gedroogd (1%, Bron van beta-glucanen en mannan-oligosacchariden ); Zeezoöplankton, gemalen (Krill, 0,8%); Johannesbroodpitmeel, gedroogd; Appelpulp, gedroogd; Dicalciumfosfaat; Chiazaad (0,4%); Groenten, gedroogd (totaal: 0,3%; Wortels, Pastinaken, Rode biet, Prei); Kalkwier (0,3%, Lithothamnium calcareum); Pluimveelever, gehydrolyseerd; Gedroogde algen (0,2%, Chlorella vulgaris); Natriumchloride; Cranberries (0,06%); Bessen, gedroogd (totaal: 0,06%; Lijsterbessen, Rozenbottels, Bosbessen, Vlierbessen, Aalbessen); Kruiden, gedroogd (totaal: 0,06%; Brandnetelblad, Gentiaanwortel, Duizendguldenkruid, Kamille, Venkel, Karwij, Maretak, Duizendblad, Braambladeren); Kaliumchloride; Yucca schidigera; Olijfextract (0,003%, Olea europaea).


Al zijn we later over gegaan op een goedkopere brok omdat hij daarvan opknapte. Daar kan ik me ook niet echt schuldig over voelen. Verder niet helemaal de discussie die ik wilde voeren inderdaad.
~

KimD schreef:
Leo schreef:
Dat klinkt echt als een knap staaltje kijken naar het individuele dier +:)+ wat goed om zo zo'n ervaring te lezen.


Helemaal mee eens, dit is volledig gekeken vanuit de hond en de gezondheid daarvan. _/-\o_ Niet gekozen omdat je je niet prettig voelt bij het voeren van vlees uit milieu oogpunt.

Helemaal eens met je eerste gedeelte. Onwijs knap geanalyseerd van Irmaz, en die honden boffen met zo'n scherp baasje.
Tweede vind ik dan weer jammer en is meteen de strekking van mijn ergernis. Dit is niet persoonlijk naar jou maar in het algemeen: Je eigen hond als koning behandelen, op bokt nog een beetje lekker lopen flamen omdat andermans paard niet 20 uur in de wei staat. En dan 's avonds lekker aan de frikandel. Gemaakt van dieren die een ongelooflijk poedersuiker hebben gehad.
Ik houd van alle dieren, niet alleen mijn eigen dieren. Dus valt best wat voor te zeggen om een keer fiets wel aan het milieu of welzijn van anderen te denken. Ook als mijn hond dan een beetje moet inleveren van zijn top-notch premium dieet. Niet als er risico's aan zitten, natuurlijk. Wel als het gewoon net effe een tikje minder is. Ik eet ook wel eens een pizza. Zijn we ook niet voor gemaakt. Wordt ook geen 1 voedingsdeskundige blij van. Ik ben er ook nog.

MyWishMax

Berichten: 25399
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:04

Even een zijstap, maar 80 procent verse zalm betekent juist niet dat het aandeel uiteindelijk 80 procent is. Het wordt nog gedroogd waardoor het flink omlaag gaat en dus een minder percentage bevat. Als er bijvoorbeeld zou staan 80 procent gedroogde zalm of vleesmeel oid, dan bestaat de brok voor 80 procent daaruit. Maar bij vers dus niet, want dat is inclusief vocht wat er later uit gaat.

Ik ben geen voorstander voor vegetarisch voeren. Een hond kan idd meer eten als alleen vlees, terwijl katten daar veel slechter tegen kunnen. Alleen hoort vlees alsnog wel bij het dieet. Bij een hond waar je problemen tegenkomt qua voer ga je van alles proberen en moet je iets vinden waar de hond het goed op doet. Ook al is dat tegen principes in. Voor een gezonde hond vind ik dat dus niet, maar dat is hier dus niet van toepassing.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:05

KimD schreef:
Leo schreef:
Dat klinkt echt als een knap staaltje kijken naar het individuele dier +:)+ wat goed om zo zo'n ervaring te lezen.


Helemaal mee eens, dit is volledig gekeken vanuit de hond en de gezondheid daarvan. _/-\o_ Niet gekozen omdat je je niet prettig voelt bij het voeren van vlees uit milieu oogpunt.


Inderdaad.
Ik denk dat je altijd moet kijken naar het individu.
Maar als je start met een jonge gezonde hond zou ik het wel apart vinden als je hem maispap zou gaan voeren.
Als een dier klachten krijgt ga je natuurlijk op zoek naar iets dat werkt. Maar wat is het uitgangspunt als je een gezonde pup neemt? Om welke reden zou je dan direct beginnen met vegetarische voeding?

Menino: ik ben het met je eens dat milieu wel belangrijk is, maar ik las dit bericht anders. Als in: geen vlees willen voeren omdat het stinkt. Dat is wat anders dan duurzaamheid.
Ik heb een tijdje terug een topic gestart over de herkomst van het vlees dat gebruikt wordt voor hondenvoer. Want ik vind het als jij het welzijn van álle dieren een issue.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 15-06-23 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:14

MyWishMax schreef:
Even een zijstap, maar 80 procent verse zalm betekent juist niet dat het aandeel uiteindelijk 80 procent is. Het wordt nog gedroogd waardoor het flink omlaag gaat en dus een minder percentage bevat. Als er bijvoorbeeld zou staan 80 procent gedroogde zalm of vleesmeel oid, dan bestaat de brok voor 80 procent daaruit. Maar bij vers dus niet, want dat is inclusief vocht wat er later uit gaat.

Ik ben geen voorstander voor vegetarisch voeren. Een hond kan idd meer eten als alleen vlees, terwijl katten daar veel slechter tegen kunnen. Alleen hoort vlees alsnog wel bij het dieet. Bij een hond waar je problemen tegenkomt qua voer ga je van alles proberen en moet je iets vinden waar de hond het goed op doet. Ook al is dat tegen principes in. Voor een gezonde hond vind ik dat dus niet, maar dat is hier dus niet van toepassing.


Dat is wel een goed punt, en leerzaam om mee te nemen. Ze claimen zelf geen voordroogprocessen te gebruiken en het rechtstreeks tot brokken te verwerken. Maargoed.
Nu redelijk irrelevant want hij krijgt het toch niet meer :') .

Nikass schreef:
KimD schreef:


Helemaal mee eens, dit is volledig gekeken vanuit de hond en de gezondheid daarvan. _/-\o_ Niet gekozen omdat je je niet prettig voelt bij het voeren van vlees uit milieu oogpunt.


Inderdaad.
Ik denk dat je altijd moet kijken naar het individu.
Maar als je start met een jonge gezonde hond zou ik het wel apart vinden als je hem maispap zou gaan voeren.
Als een dier klachten krijgt ga je natuurlijk op zoek naar iets dat werkt. Maar wat is het uitgangspunt als je een gezonde pup neemt? Om welke reden zou je dan direct beginnen met vegetarische voeding?


Ik denk dat ik het huidige onderzoek nog te weinig overtuigend vind om een jonge hond op vegabrok te zetten zonder gezondheidsimplicaties. De onderzoeken zijn positief, maar wel behoorlijk beperkt of kleinschalig nog. Dus dat durf ik ook niet.

Mocht er over 10 jaar grootschaliger onderzoek zijn geweest, en deze resultaten reproduceren zich en er blijken echt geen medische bezwaren te zijn, zou ik het ten behoeve van onze aarde toch wel een leuk gebaar vinden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:25