Uit huis, welk huisdier nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 19:12

Over een dikke 2,5 week ga ik uit huis en aangezien ik opgegroeid ben met honden ben ik bang dat ik me eenzaam ga voelen zonder de honden die we thuis hebben.

Welk huisdier kan ik nemen zodat ik me niet eenzaam ga voelen?

janouk
Blogger

Berichten: 17888
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:14

Wat heb je een dier te bieden? Qua tijd, ruimte, etc.

Iris82

Berichten: 39857
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:15

Ga je op jezelf wonen, flat, huis? Hoeveel werk je/ben je thuis?

moonsparkle
Berichten: 21764
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:16

Dat ligt aan verschillende factoren zoals je woonsituatie(hoeveel ruimte), ben je vaak van huis, heb je zelf een voorkeur of een dier die je echt niet wil? Hoe sta je er financieel voor qua potje voor een dier?

zonnebloem18

Berichten: 24857
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:16

Misschien is het handig om eerst eens te kijken hoe je je voelt. Hoe je leven er uit zien, hoeveel tijd je hebt voor je zo'n commitment aan gaat?

Huisdieren hebben ook een impact op je budget, goed om daar van te voren rekening mee te houden.

capopjekop

Berichten: 30672
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:22

Ik zou ook eerst even kijken hoe het op je zelf wonen bevalt en tegen welke dingen je aanloopt in het begin. Ik riep zelf ook altijd zodra ik op mezelf woon koop ik een hond. In de praktijk blijkt dat ik dat toch niet eerlijk vind qua vrije tijd.

Ga je studeren of werken? Hoeveel tijd heb je over? En dan kijken welk dier past bij wat je te bieden hebt.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:22

Ik heb destijds de honden en kat meegenomen. Vanuit vrijstaand wonen in dorp naar 4 hoog in flat in de stad. Uiteindelijk de kat terug naar de fokker moeten doen want die kon niet wennen. De honden gingen super goed. Ik werkte fulltime in ploegendiensten maar moet zeggen dat ik samen met vriendin een afspraak had dat we elkaars honden verzorgden als de ander moest werken. Zodoende zaten ze hooguit 4x per maand een werkdag alleen en meestal een gezellige roedel van 6

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:29

Ik wilde een hele batterij aan dieren, maar we zijn heel wat jaren verder en ik ben nog steeds niet verder dan een paard.
Ik werk fulltime en daarnaast ga ik dus naar stal. Ik vind dat voor veel dieren niet fair, die hebben toch aandacht nodig. Ik ben gewoon te weinig thuis. Daarnaast denk ik dat het ook niet gaan voorkomen dat je eenzaam bent.

Ga eerst eens lekker wennen in jouw nieuwe huisje en kijken of je het echt enorm mist, er tijd en geld voor hebt.

Tieneke

Berichten: 21693
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:31

Je woon- en werksituatie bepaalt wel veel, inderdaad. En zo kan je gaan een Tamagotchi tot een hond bijvoorbeeld...

Ik heb ook wel altijd een hond gemist totdat ik eentje had. Maar mijn werksituatie liet het plots ook toe en de dagen dat ik naar kantoor moet, heeft hij zijn roedel vriendjes bij mijn moeder.

KimD

Berichten: 20448
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:36

Ik zou ook even aan je nieuwe situatie wennen voordat je een dier overweegt, dan kun je, afhankelijk van je huis, tijd etc ook kijken of en welk dier bij je past.

Kookaburra

Berichten: 5423
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:40

Ik ben niet genoeg thuis om een dier veel aandacht te geven of om het dier uit te laten. Dus een kat of hond viel al af. Daarnaast wist (en weet) ik niet of ik over 5 jaar een relatie heb. Dus dieren die erg oud worden zoals sommige reptielen en vogels vielen ook af. Ik heb een klein appartement...

En toen kwam ik bij een hamster uit :) Die heeft nu een feestje in een hele grote bak! Maar dat is geen knuffeldier, dus tsja. Daar heb ik wel op in moeten leveren gezien mijn woonsituatie.

Maar ik ben wel blij, gezien alles wat er is gebeurd, dat ik niet direct een dier heb genomen toen ik op mijzelf ging.

Sterre98

Berichten: 6333
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:53

Hier een kat genomen, maar wel nadat ik een fatsoenlijke woning had. Zat eerst in een studio, dus dat vond ik geen goed idee.

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:42

Tamagotchi

Emj_23
Berichten: 1202
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:50

Kijk eerst welke financiële ruimte je hebt als een tijd op jezelf woont en ook alle belastingen en de rekeningen zijn betaald. Hoeveel tijd heb je? Wie zorgt voor de dieren bij vakantie, overwerk? Heb je een potje geld over? Stel je kat springt uit het raam en breekt een poot?
Ik ben heel blij met mijn katten en kan mij geen leven zonder voorstellen, maar goed voor ze zorgen kost ook veel geld.

mika11

Berichten: 11117
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:56

Misschien 2 katten, als je hiervoor genoeg tijd, ruimte, aandacht, financiën hebt?

kimmie261

Berichten: 19226
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:04

Toen ik in mijn eerste flatje ging wonen, heb ik fretjes genomen, hele leuke beestjes.... Ratten zijn ook leuk , maar leven maar heel kort.. Fretjes worden wel wat ouder..

Ik had wel meerdere fretten, ik weet dat ze inmiddels als solitair levend dier aangeboden worden, maar ze hebben echt wel een maatje nodig.

Er zijn echt wel dieren te vinden die zichzelf prima vermaken in een flat en als je niet hele dagen thuis bent..

Alja

Berichten: 25639
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:16

MukiwaCobs schreef:
Over een dikke 2,5 week ga ik uit huis en aangezien ik opgegroeid ben met honden ben ik bang dat ik me eenzaam ga voelen zonder de honden die we thuis hebben.

Welk huisdier kan ik nemen zodat ik me niet eenzaam ga voelen?

Niet

Leer eerst maar eens voor jezelf zorgen :)

Nimmy

Berichten: 3947
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:23

De dag dat ik m'n appartement introk kwamen ook gelijk 2 katten. Vond het heerlijk, doordat ze samen waren was t niet erg dat ik veel weg was (werk en paarden) maar toch leven om me heen.

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:30

Ik was bang voor hetzelfde en het bleek dat ik inderdaad een huisdier miste. Aangezien de hond van m'n ouders regelmatig komt logeren was de keuze beperkt. Uiteindelijk zijn er na een jaar twee grasparkietjes hier in huis gekomen.

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:39

_kimm schreef:
Ik was bang voor hetzelfde en het bleek dat ik inderdaad een huisdier miste. Aangezien de hond van m'n ouders regelmatig komt logeren was de keuze beperkt. Uiteindelijk zijn er na een jaar twee grasparkietjes hier in huis gekomen.

Hier ook grasparkieten. Vond het zo enorm stil in huis en kon er niet aan wennen.
Vereiste is dan wel minimaal 2 (of groter even aantal (en gelijke verdeling man/vrouw) en zo vaak mogelijk ook vrij laten vliegen(en nee, daar hoeven ze niet persé tam voor te zijn. Hier geen tamme parkiet gehad maar allen hebben vrij rond gevlogen. Gingen vanzelf weer terug naar hun kooi/eten/drinken).

MukiwaCobs
Berichten: 1401
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Re: Uit huis, welk huisdier nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 21:49

Ik werk +- 30 uur en verzorg s’morgens en s’avonds de paarden wanneer het gaat zelf, de rest van de dagen dat ik niet kan (1 dag) doet mijn moeder de paarden.
De ene dag werk ik van 10-18u en de andere dag van 14-20u het varieert van dag tot dag. Wel elke week hetzelfde rooster.

Urbanus

Berichten: 44955
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:51

Alja schreef:
MukiwaCobs schreef:
Over een dikke 2,5 week ga ik uit huis en aangezien ik opgegroeid ben met honden ben ik bang dat ik me eenzaam ga voelen zonder de honden die we thuis hebben.

Welk huisdier kan ik nemen zodat ik me niet eenzaam ga voelen?

Niet

Leer eerst maar eens voor jezelf zorgen :)


Ze is 31, zal best gaan.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:57

Neem eerst tijd om te landen op je nieuwe plek en leven. Welk dier past, hangt van zoveel factoren af: Tijd, ruimte, aandacht, ritme, financiën, etc.
Wanneer je voor een dier kiest, ben je veel minder flexibel. Je legt je vast voor een heel aantal jaren. De vraag is of je dat nu al overziet.
Ps. 'Alleen zijn' geeft je ook mogelijkheden om uit je comfortzone te stappen en nieuwe mensen te leren kennen. Ik zou dat niet direct invullen.

mavantos

Berichten: 3616
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:25

MukiwaCobs schreef:
Ik werk +- 30 uur en verzorg s’morgens en s’avonds de paarden wanneer het gaat zelf, de rest van de dagen dat ik niet kan (1 dag) doet mijn moeder de paarden.
De ene dag werk ik van 10-18u en de andere dag van 14-20u het varieert van dag tot dag. Wel elke week hetzelfde rooster.


Een hond kan je in mijn optiek geen 8 uur alleen laten. Bij ons is de hond ongeveer één keer per week 6 uur alleen thuis, maar dan wordt hij tussendoor opgehaald door de uitlaatservice en gaan ze een uur met de hele bups wandelen.

Ik zou eerst eens een maandje wennen aan je nieuwe huis en ritme. Dan kan je kijken hoeveel je eigenlijk thuis bent en welke huisdieren mogelijk zijn.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:29

Ik heb zelf in dit geval een bejaarde binnenkat genomen! Was gewend binnen te zijn, vorige baasje liet hem steeds 2 weken achter elkaar alleen dus deze is dolblij met alle aandacht hier.
Enige nadeel is dat de dierenarts kosten hoog oplopen, hij is bijna 17 (raskat) dus dan wil het nog wel wat kosten.
Erg dankbaar en gezellig om een oudere kat te nemen dus, maar denk aan het financiële stukje.