Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:17

Let op: vieze plaatjes :Y)

Geen idee of dit hier goed staat want het kan onder meerdere subtopics.
Maar in ieder geval; al een aantal dagen op rij vind ik resten prooi in de waterbakken van de paarden.

Eerst vond ik een soort embryo;
Spoiler:
Afbeelding


In eerste instantie dacht ik oh dat heeft een roofvogel vast laten vallen en is per toeval in mijn bak gekomen. Daarna bedacht ik me opeens stel dat het uit 1 van de paarden komt :? ?
De volgende dag vond ik wel 2 buiten;
Spoiler:
Afbeelding

Mijn verzorgster vertelde dat ze laatst ook al een slang in stukjes uit de waterbak had gevist.
Gister vond ik ondefinieerbare resten. Vandaag vond mijn verzorgster darmpjes en veren in de waterbak.

Lijkt me sterk dat een roofvogel het elke keer toevallig in mijn waterbak laat vallen. Een mens die dit doet lijkt me ook sterk.. dat het uit mijn paarden komt is nu wel uitgesloten. Of 1 van de paarden moet stiekem een roofdier zijn. Maar wat dan wel? Helaas heb ik geen camera om erop te zetten maar ben wel heel erg benieuwd.
De paarden drinken gelukkig niet uit de bakken waar het in ligt..

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:42

Die eerste lijkt mij eerder maag en nog wat inwendige organen.

Paarden zijn geen strikte herbivoren, maar actief jagen zie je ze zelden, zeker niet met weinig werk/geen echt strenge vorst en zat gras/hooi/etc.

Enige omnivoor die voedsel wast is een wasbeer, maar zoveel zijn daar niet van in nederland

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:50

Hier is een link naar het factsheet van de Nederlandse Voedsel- en warenautoriteit. Hierop kan je het voorkomen van wasberen vinden. file:///C:/Users/info/Downloads/factsheet-wasbeer.pdf

iiSunshine

Berichten: 1263
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:50

interessant topic, ik heb geen idee, maar wat voor dier is dat op de tweede foto rechts?

Telpeva

Berichten: 14771
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:50

Heb je kraaien of andere vogels uit die familiegroep (corvids) in de buurt? Die willen hun voedsel nog wel eens dippen en weken in water. Dan is het niet per ongeluk in het water gevallen, maar bewust er in gelegd door de betreffende vogel(s).

Slieke

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-07

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:54

Ik vind ook regelmatig dit soort 'afval' in onze automatische waterbakken, waaronder bijvoorbeeld twee poten van een vogel, maar ook wel eens brood, walnoten, etc. Wij hebben hier in de buurt en op de wei veel kraaien, dus ik vermoedde ook al dat dat de veroorzakers zouden zijn.

Cchanny

Berichten: 8857
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:55

iiSunshine schreef:
interessant topic, ik heb geen idee, maar wat voor dier is dat op de tweede foto rechts?

Lijkt iets van een rat/muis te zijn.
Wat bijzonder zeg!

Lau07
Moderator

Berichten: 1585
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:05

Zou het niet kunnen dat het wordt meegenomen door een roofdier dat ook toevallig gebruik maakt van je waterbak? In de UK zag ik dat regelmatig met dassen, die dronken gezellig uit de waterbakken van de koeien en paarden.
Misschien kun je een paar dagen een camera bij je waterbak plaatsen zodat je kunt zien wat het is? Lijkt me wel fijn om te weten, want sommige dieren dragen nare ziektes bij zich.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:07

Cchanny schreef:
iiSunshine schreef:
interessant topic, ik heb geen idee, maar wat voor dier is dat op de tweede foto rechts?

Lijkt iets van een rat/muis te zijn.
Wat bijzonder zeg!


Dit is een jonge mol..

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:08

Wij hebben laatst ook een week allerlei half opgegeten prooien gevonden, bleek een marter te zijn. Even een wildcamera lenen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:09

Telpeva schreef:
Heb je kraaien of andere vogels uit die familiegroep (corvids) in de buurt? Die willen hun voedsel nog wel eens dippen en weken in water. Dan is het niet per ongeluk in het water gevallen, maar bewust er in gelegd door de betreffende vogel(s).


Kraaien zijn er veel, dus dit zou een goede optie kunnen zijn. Ik dacht zelf misschien gaan de roofvogels drinken en laten ze het dan vallen oid? Ik zit wel aan de rand van een natuurgebied.
Een wasbeer zou overigens ook leuk zijn. Er zit hier van alles, laatst bijvoorbeeld een hermelijntje gezien. En in naastgelegen weiland zit een dassenburcht ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:10

123321 schreef:
Wij hebben laatst ook een week allerlei half opgegeten prooien gevonden, bleek een marter te zijn. Even een wildcamera lenen :j


Dit zou ik graag willen,maar heb ook geen stroom en WiFi aanwezig, dus een camera wordt lastig...
Ik zit in de buurt van Apeldoorn, dus mocht iemand iets te leen hebben :+

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:21

Humpiedumpie schreef:
Telpeva schreef:
Heb je kraaien of andere vogels uit die familiegroep (corvids) in de buurt? Die willen hun voedsel nog wel eens dippen en weken in water. Dan is het niet per ongeluk in het water gevallen, maar bewust er in gelegd door de betreffende vogel(s).


Kraaien zijn er veel, dus dit zou een goede optie kunnen zijn. Ik dacht zelf misschien gaan de roofvogels drinken en laten ze het dan vallen oid? Ik zit wel aan de rand van een natuurgebied.
Een wasbeer zou overigens ook leuk zijn. Er zit hier van alles, laatst bijvoorbeeld een hermelijntje gezien. En in naastgelegen weiland zit een dassenburcht ..

Nee, dat is niet leuk. Wasbeer is ten eerste exoot en haalt daarmee lokale ecosysteem overhoop en daarnaast een opgeven bestaat niet karakter. Als die ergens in wil bv dan blijft die proberen tot gat door je betonmuur heen.

8nnemiek

Berichten: 43436
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:47

Wildcamera's werken zonder stroom en wifi, dus dat zou zeker moeten lukken :j

Roofvogels nemen volgens mij niet gauw hun prooi mee naar een vaste plek op de grond. En ik heb ook nooit gezien dat die de ingewanden in tact laten. Katten doen dat bijvoorbeeld wel vaak. Maar ik zou gokken op een marter.

Dassen schijnen nogal slechte jagers te zijn.. maar een mol en een jonge vogel kunnen ze vast wel te pakken krijgen, dus dat zou ik ook niet meteen uitsluiten. Geen idee of dassen met voedsel slepen.

daantjuhhh

Berichten: 26890
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:04

Ik heb geen antwoord maar vind het wel een interessant mysterie! O:)
Ik volg.

Prairy
Berichten: 9127
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:14

Weer een mysterie topic, heerlijk, ik volg :D

Farouk

Berichten: 67
Geregistreerd: 14-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:37

Ik ken dit gedrag van kraaien. Duurde even voor we ontdekt hadden dat zij de daders waren.

We hebben het eenvoudig opgelost door stekelige takjes in de paal te steken waar de waterbak aan bevestigd was. Blijkbaar was de rand van de automatische drinkbak te glad om op te zitten.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:46

In een eerder topic op Bokt stonden ook veel van zulk soort verhalen [VVDD] Moord in de paddock

Maar lijkt me niet dat het bij jou wel de paarden zijn, omdat ze zo aangevreten lijken te zijn.

Hoe hoog is de bak?

speurneusc

Berichten: 5408
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 15:49

ze hebben door dat water koeler is, dus mooie koelkast voor de restjes dachten ze, kraaien en eksters kunnen dat best verzinnen zo slim zijn ze wel

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:11

Kraaien, weet het bijna zeker, want ik heb soortgelijk.
Die beesten soppen hun voer zodat het zachter wordt voor hun jongen. Ik heb het zitten bekijken en ze leggen de stukken er in, vliegen weg en halen nieuw op en daarna nemen ze het geweekte weer mee, enz.
Bij mij nemen ze trouwens ook overige rommel mee als blikjes en bakjes waar voedsel ingezeten heeft (pate/yogurt/mayo), als ook allerlei soorten brood, kool en ander afval wat ze vinden ergens in de woonwijk verderop of industriegebied.
Hoewel ik meestal stukken van kleine vogels erin heb liggen, lag er gister grote vogelpoot naast de waterbak, en zojuist lieten ze een compleet nest vallen in hun vlucht. :o
Ondertussen heb ik op een stukje waar de pony's niet bij kunnen een grote kuip gezet met een tegel erin en geprobeerd ze daar heen te lokken door de pony's even paar dagen emmers water te geven ipv hun grote waterbak.
En jawel, ze hebben de bak gevonden, dus nu ligt het merendeel van de troep gelukkig in en bij die bak en blijft de grote ponydrinkbak (want dat is wel wat handiger met dit weer om die te kunnen plaatsen) redelijk schoon.

Mijn pony's drinken overigens niet van het water waar kraaien (of andere vogels) in hebben zitten badderen. Alleen het brood (al dan niet beschimmeld of voorzien van boter en andere troep) vinden ze helaas wel heerlijk.

Hopelijk gaat het snel regenen, dan vinden de kraaien elders water om hun troep in te soppen.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:19

Kraaien. Ik heb ze het hier vaak genoeg zien doen in de waterbakjes in de wei, toen we die nog hadden.

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:10

Slimme beestjes!!

Anoniem

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 18:52

Ik ben benieuwd, hoop dat ik de dader eens in actie zie :D .
"Fijn" door jullie ervaringen te lezen dat het erop lijkt dat het een kraai is.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wie of wat laat zijn prooien achter in de waterbakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:02

Qua camera hebben wij nu via aliexpres een 4G camera met 32 GB opname functie voor 80 euro. Werkend op zonnepaneel en geeft echt fantastisch beeld! Wel verslavend je paarden bespioneren

ElfBeau_067

Berichten: 2002
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 19:05

1e foto weet ik niet
2e foto links een lijkt op een vogelkop (wellicht een kippenkop)
2e foto rechts lijkt op een soort rat of muis ofzo, of iets in die richting van dieren