Konijn uitpuilend oog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 3060
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:19

manumol schreef:
Buiten het feit of je het wel of niet zou doen,
vraag ik mij af of het dier nu niet al 1:0 achter staat…

als het dier nu al is afgevallen en nu al moeite heeft met voeding op te nemen, loop het konijn dan niet al een verhoogd risico om het niet te overleven.
Qua narcose maar ook erna als het moet herstellen?

Vervelend hoor, heel veel sterkte met een besluit nemen ❤️


Als jij zere tanden hebt ga je ook niet iets hards kauwen. Dus laten ze vaak de brokken liggen, zacht voer willen ze dan vaak nog wel hebben.

TS, heb je pijnstilling gekregen?

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:54

Ik zou brokjes ed dergelijke met een konijntje met tandproblemen echt achterwege laten.
Voldoende groenten en verse grasjes en kruiden en daar doet hij het prima op.
Ook weinig tot geen belasting voor het gebit.
Als je wil kan ik je wel een naam/facebookpagina geven van iemand met zeer veel verstand van zaken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:00

Dierenarts doet luchtig. Helaas hier hetzelfde meegemaakt maar met een paard. 3 dierenartsen deden luchtig over zijn kreupelheid. De 4e zei direct dat hij ernstige peesblessures heeft en het niet meer op te lossen viel. Euthanasie was hier de beste optie.

Helaas willen veel dierenartsen blijven verder doktoren omdat dit hen meer oplevert in de portefeuille.

Was dit mijn konijn koos ik voor euthanasie. Zeker als dierenarts geen duidelijkheid kan geven over de situatie.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 18:54

Wintu schreef:
manumol schreef:
Buiten het feit of je het wel of niet zou doen,
vraag ik mij af of het dier nu niet al 1:0 achter staat…

als het dier nu al is afgevallen en nu al moeite heeft met voeding op te nemen, loop het konijn dan niet al een verhoogd risico om het niet te overleven.
Qua narcose maar ook erna als het moet herstellen?

Vervelend hoor, heel veel sterkte met een besluit nemen ❤️


Als jij zere tanden hebt ga je ook niet iets hards kauwen. Dus laten ze vaak de brokken liggen, zacht voer willen ze dan vaak nog wel hebben.

TS, heb je pijnstilling gekregen?


Misschien was mijn vraag niet helemaal duidelijk, sorry daarvoor.

Maar hoe ik het eigenlijk bedoelde;

Is het dier niet nu al te verzwakt om onder narcose te gaan?

En áls de narcose goed gaat, heeft het dier dan genoeg “ kracht” om ook weer op te knappen.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:01

Gezien de reactie van iemand in dit topic, veel geëmmer na zo’n operatie en hij is al afgevallen en niet gezond denk in, laat gaan. Knuffel nog twee dagen, verwennen met lekkere zachte dingen en afscheid nemen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 19:04

Hij heeft vandaag pijnstilling en duplociline (ab) gehad, voor morgen heb ik pijnstilling mee gekregen. Ik moet m goed in de gaten houden en zo nodig dwangvoeren/bijvoeren.
Ik bied aan al mijn konijnen en cavia's veel groen aan dus nu zeker. Ze hebben altijd hooi en brokjes is beperkt, op is op.

Ik heb m nu al een paar keer zien eten, ben blij dat ie thuis is. Zijn oogje puilt helemaal niet meer zo uit en is weer normaal of dit al door de ab komt?

Ik ben zo bang voor de nabehandeling, in combinatie met geen garantie en dat we over een paar maanden weer aan het klooien zijn.

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:00

Heb je dwangvoer meegekregen van de dierenarts? Dat hoef je niet te dwangvoeren maar kun je ook gewoon in een schoteltje aanbieden. Science selective kun je ook een papje van maken. Eet makkelijker dan hooi en zitten veel vezels in.

Ik weet niet of je ciceral drops mag geven samen met de antibiotica maar dat kun je vragen aan je dierenarts. Is sowieso altijd fijn om in huis te hebben

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 20:18

Heb science dwangvoer, toevallig net gegeven en weet dat hij de vorige keer zelf uit de pipet at. Nu wilde hij niet. Heb het idee dat de stress vandaag hem weinig goed heeft gedaan.
Hoe gek ik ook ben op het lieve dier, maar ik heb nog steeds niks met die operatie. Helaas is er geen tussenweg.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 07:06

Pfff, even van me afschrijven.
Heb er buikpijn van en slecht geslapen.
Vannacht nog het ea gelezen. Maar het lijkt een beetje op een experiment per konijn,aangezien ze dan pas zien wat er daadwerkelijk is en moet gebeuren.

Vanmorgen komt er veel pus uit het oog en vind hem slecht eten, eet soms wel een beetje zelf. Dwangvoer pakt hij slecht. Terwijl vorige keer na de operatie pakte hijhet zelf uit de pipet. Hij oogt wel vrolijk en dat maakt het lastig. Nou weet ik dat een konijneen prooidier is en het niet laat merken als er iets is.

Als een dier heel ziek is en toont is het toch wat makkelijker om een knoop door te hakken wat stoppen betreft. Maar verstandelijk weet ik dat de kans dat dit volledig goed gaat komen na operatie klein is. Als ik al zie hoeveel stress hij nog van gister heeft. 9 maanden geleden heb ik mezelf beloofd dat ik hem die kans wilde geven met de snijtanden verwijderen maar bij meer gedoe met het gebit zou ik niet meer laten doen. Tja, en hier sta ik dan, te wikken en wegen. Ik moet een knoop doorhakken, dit is niet eerlijk....

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:08

Ahhh zo vervelend!

Heel eerlijk, zou ik het dier laten hemelen.

Je doet zo je best voor het dier,maar laten gaan is ook liefde ❤️

Temeraire

Berichten: 3537
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:20

Wat een ellende.
Herstel na een operatie is altijd al spannend, als hij nu al het voer niet goed aanneemt dan zou ik er niet meer aan beginnen.

Ik denk dat mijn dierenarts het ook niet zou doen. Laatst bij een cavia wilden ze ook alleen opereren als hij weer goed zelf zou eten en de buik goed gevult was, anders was de slagingskans te klein. Dat lukte niet, hij wilde niet goed eten, dus de operatie is nooit geweest.
Nu is een cavia geen konijn maar op dit gebied zijn ze volgens mij redelijk hetzelfde.

Sterkte!

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:32

Jij kent je dier het beste natuurlijk.

Ik heb recent een konijn laten inslapen die in theorie behandelbaar was maar dat was een konijn die zeer angstig was, deed er ook altijd alles aan om zich niet te laten pakken, zelfs ziek. Ik ging hem moeten dwangvoeren + medicatie geven (meer dan een maand) + hij moest apart van de groep (nog meer stress) en toen dacht ik van voor wie doe ik het... hem of ik? Het antwoord was simpel als ik hem ging behandelen was het voor mij want hij zat zeker niet te wachten op al die stress dus ik heb hem laten gaan. De dierenarts (mijn vaste had geen tijd die dag) had er haar bedenkingen bij maar ik wist hoe hij was en dat ik hem dat niet wou aandoen.

Helaas zijn er veel eigenaren die geen afscheid kunnen nemen en zijn er een deel dierenartsen die daar maar al te graag aan meedoen. Mijn vaste heb ik daar het liefste in als het niet dierwaardig is zegt hij het meteen.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 10:39

Om 17.50 staat de afspraak om m in te slapen.

Ik heb alles afgewogen en het is een zware operatie met lange nasleep, niet uitgesloten dat zijn oog eruit moet en niet alles meteen schoon wordt dan moet hij nog eens. Hij moet dan alleen binnen zitten, dit gaat m zeker stress opleveren. Ze lopen hier door de hele tuin.

Ook zag ik vanmorgen en net dat zijn andere oogje nu ook vies is en zo is het eerste oogje ook begonnen. Ik denk echt dat het een never ending story is. Maar dat voor god spelen vind ik vreselijk zeker nu hij nog niet doodziek is.

Ik stop ook met konijnen, heb er zoveel pech mee. Ik heb dan nog Klara een duitse hangoor, maar die is heel erg op zichzelf en ligt ook met de katten. Niet ideaal maar ben er echt klaar mee, wat een ellende.

gonniee
Berichten: 512
Geregistreerd: 26-04-21

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:54

Heel veel sterkte vanmiddag en ik vind het een dappere en goed afgewogen keuze.

Mila_p
Berichten: 126
Geregistreerd: 21-11-21
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 10:59

heel veel sterkte :knuffel:

tiwi1969

Berichten: 7658
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:00

Niet leuk maar wel de meest eerlijke beslissing, heel veel sterkte.

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:05

Heel veel sterkte vanmiddag.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 11:11

Denk dat je de goede beslissing hebt gemaakt in belang van je konijn!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:31

Je hebt een hele goede beslissing gemaakt. Wij vangen al jaren konijnen op en in de eerste jaren hebben we zoveel geprobeerd met abcessen en kiezen, maar in vrijwel alle gevallen als die ellende begint is het een begin van...
En dan is het voor konijn een oneerlijke weg, ze zijn keihard en bikkelen wel door, maar eerlijk is het niet naar ze.

Heel veel sterkte vandaag.

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:45

Heel veel sterkte gewenst! :(:)

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 13:46

Faniek schreef:
Je hebt een hele goede beslissing gemaakt. Wij vangen al jaren konijnen op en in de eerste jaren hebben we zoveel geprobeerd met abcessen en kiezen, maar in vrijwel alle gevallen als die ellende begint is het een begin van...
En dan is het voor konijn een oneerlijke weg, ze zijn keihard en bikkelen wel door, maar eerlijk is het niet naar ze.

Heel veel sterkte vandaag.


Had gehoopt op een reactie van jouw, jij hebt veel verstand van konijnen. De beslissing voelt nu niet goed, maar opereren ook niet. Hrt is gewoon kl*te. De meeste mensen met ervaringen zeggen hetzelfde. Zelfs de oude eigenaresse die ik net heb ingelicht.

De rest ook bedankt voor jullie reactie, ik heb er veel aan.

Net was ik zijn worteltje aan het snijden en snij ik in mijn vinger. Zo van dan denk je nog even aan me.

01San

Berichten: 18756
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Konijn uitpuilend oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:51

Ook al voelt het misschien niet goed, denk ik zeker dat je de juiste beslissing gemaakt hebt!
Sterkte !!

Duran123
Berichten: 1081
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:53

Sterkte. Een moeilijke maar moedige beslissing gemaakt uit liefde.

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:54

Heel veel sterkte ts en een hele dappere beslissing!

Bij veel dierenartsen hebben ze een boekje over een dier inslapen 'zijn we niet te vroeg' is de titel. Deze kun je gratis meekrijgen. Misschien vind je het fijn om nu of over een tijd te lezen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:56

:knuffel: Heel veel sterkte. Een dappere beslissing gemaakt met liefde voor je konijntje. Soms heb je geen keuze als baasje om je diertje verder lijden te besparen.

Sterkte vanmiddag :(:)