Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon_B

Berichten: 263
Geregistreerd: 16-05-14

Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 14:54

Hoi allemaal!
Ik heb een probleem met mijn gecastreerde kater van 4.

Sinds we verhuisd zijn (ruim een half jaar geleden) is hij begonnen met sproeien en plassen in huis. We hebben twee katten, maar 's nachts kunnen ze niet bij elkaar vanwege blaasdieetvoeding van de andere kat. De kat in kwestie slaapt dus 's nachts opgesloten in zijn eigen slaapkamer. Wanneer hij daar in opgesloten wordt (kort of lang) sproeit hij regelmatig tegen steeds dezelfde muur, op een gegeven moment bijna elke dag wel een keer. In eerste instantie dacht ik dat dit kwam doordat hij door het raam andere katten buiten zag lopen. Ik heb toen raamfolie geplakt zodat hij niet meer naar buiten kan kijken en toen leek het probleem een paar weken lang opgelost te zijn. Sinds een paar weken is het probleem echter weer terug. Ik heb het idee dat hij het doet wanneer hij gefrustreerd is (ik weet het, katten doen niks om je te pesten, maar toch) dat hij de kamer niet uit kan. 'S ochtends vroeg mauwt hij ook oneindig tot hij er uit gelaten wordt, en wanneer ik hem er dan niet uit laat blijkt hij achteraf vaak gesproeid te hebben. Hij heeft inmiddels 3 kattenbakken op zijn kamer, ook aangezien hij in een aparte bak poept en plast. In de rest van het huis staan er nog 2.

We hebben ook al geprobeerd om de andere kat 's nachts op te sluiten en deze kat los, maar dan gaat hij weer plassen voor de gangdeur... Het lijkt dus echt gerelateerd te zijn aan dichte deuren waar hij niet in kan/mag.
Wanneer ik de hele dag thuis ben is er overdag geen probleem omdat hij dan gewoon los kan, maar uiteraard zijn er ook momenten dat ik niet thuis kan zijn...

Nog even wat losse informatie:
- de betreffende kat is als fleskitten (wel met moeder) opgevoed, wellicht kunnen daar gedragsproblemen uit voortgekomen zijn?
- de verstandhouding tussen hem en de andere kat is goed.
- Voor zover wij weten heeft hij dit in het vorige huis niet gedaan, daar had hij ook een eigen aparte kamer.
- In het vorige huis kwam hij wel buiten, in dit huis niet. Dit willen we ook liever niet gezien de hoeveelheid verkeer en andere katten hier in de omgeving. Tuin afsluiten is evt een optie.
- De sproeiplekken maak ik steeds schoon met biotex.

Wie heeft een oplossing? Ik weet inmiddels echt niet meer wat ik er nou mee moet☹️
Laatst bijgewerkt door Manon_B op 21-06-23 15:15, in het totaal 2 keer bewerkt

xPabloBokt

Berichten: 9456
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 14:55

Waarom kunnen ze 's nachts niet bij elkaar? Is dat omdat je kater het voer van de andere niet mag opeten?

Dan kun je namelijk heel simpel een chipvoerbak aanschaffen zodat je kater niet bij het voer van de andere kan.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/voer ... eed/479582

Manon_B

Berichten: 263
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 15:01

xPabloBokt schreef:
Waarom kunnen ze 's nachts niet bij elkaar? Is dat omdat je kater het voer van de andere niet mag opeten?

Dan kun je namelijk heel simpel een chipvoerbak aanschaffen zodat je kater niet bij het voer van de andere kan.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/voer ... eed/479582


Ze mogen inderdaad elkaars voer niet eten. En de andere kat heeft echt tijd nodig om rustig zelf te kunnen eten zonder bemoeienis van de kat in kwestie, dat is nogal een pestkop als het om voer gaat :P

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:11

Dat lijkt me echt pure frustratie van het opgesloten zitten/niet kunnen komen waar hij wil. In jouw geval lijkt het me redelijk eenvoudig om het opgesloten zitten te vermijden en zou ik daar ook voor gaan. Een chipvoerbak zoals hierboven zou kunnen, of gewoon geportioneerd voeren apart van elkaar waarbij je zelf toezicht houd zonder dat 1 kat daarbij opgesloten zit.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:14

Ben bang dat ik je niet kan helpen maar een van onze katers doet dit als hij te lang naar zijn zin niet buiten mag. Protestplassen noem ik het.
Hij doet het niet random maar gericht op textiel.
Dus als hij om wat voor reden dan ook even binnen moet blijven zorg ik dat er nergens een stapel wasgoed ligt of dat hij in de slaapkamer kan. Als het gewoon overal is, dan ben je behoorlijk de sjaak. Hopelijk vind je er een oplossing voor.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33837
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:18

Zijn voerbakken die op chip open gaan geen optie?

daantjuhhh

Berichten: 26890
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:19

Ik heb er ook 1 op dieetvoer (ook blaas)
De ander eet dat gewoon mee.
Daarnaast heb ik altijd toegang tot eten.
Overal staan bakjes die altijd vol zijn.

De eerste dagen eten ze nog veel. Maar na een paar dagen eten ze alleen wanneer nodig.
Ze zijn beide perfect van gewicht.

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:23

ik heb er vroeger drie gehad en een ervan moest ook speciaalvoer,maar de anderen hebben dat allemaal dan maar gewoon meegegeten en dat is helemaal goed gegaan.
volgens mij moet dat ook kunnen toch.
overleg anders even met de behandelend arts?

Manon_B

Berichten: 263
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 15:25

Memories schreef:
Dat lijkt me echt pure frustratie van het opgesloten zitten/niet kunnen komen waar hij wil. In jouw geval lijkt het me redelijk eenvoudig om het opgesloten zitten te vermijden en zou ik daar ook voor gaan. Een chipvoerbak zoals hierboven zou kunnen, of gewoon geportioneerd voeren apart van elkaar waarbij je zelf toezicht houd zonder dat 1 kat daarbij opgesloten zit.


Opgesloten zitten is helaas echt niet te vermijden. Hij moet 's nachts gewoon in een aparte ruimte anders sloopt hij de boel, hij kan niet zonder toezicht ergens alleen zijn.

Geportioneerd voeren overdag onder toezicht doen we ook al. Altijd toegang tot eten is ook geen optie helaas, naast dat het dieetvoer ontzettend duur is als ze er beide van gaan eten is het ook niet verstandig om een kat zomaar blaasdieetvoeding te geven. De fleskat heeft bovendien door zijn verleden een beetje een kronkel opgelopen als het om eten gaat, hij eet dan alles in 1x op en zet het daarna op het overgeven. Daardoor in het verleden ook al problemen gehad met zijn gewicht, hij heeft nu een schrokbak voor katten( :') ) en krijgt dus inderdaad zijn eten in kleine porties.

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:29

daarom even overleggen met de behandelend arts van de andere kat of je deze ook dat voer kunt geven.
bij mij kon het in elk geval wel, ik had er dan drie op ik meende toen hills c/d staan.
scheelt een hoop gedoe denk ik

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:32

Andersom denken - een kattenluik op chip in een deur zetten waarbij alleen de dieetvoerkat kan. Die kan dan op de kamer achter het luikje veilig zijn voer opeten. Beide kunnen door het huis scharrelen zonder problemen :)

Manon_B

Berichten: 263
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 15:35

Hetzelfde voer geven is dus überhaupt geen optie zoals ik net zei, aangezien de sproeiende kat zijn gebruiksaanwijzing wat betreft eten. Bovendien is het ook geen oplossing voor het sproei/opsluit probleem. Hij kan überhaupt niet los zonder toezicht, en als hij dat wel is plast hij dus weer bij de volgende deur die hij tegenkomt. Opsluiten is niet te vermijden, het is er zo een die in de gordijnen klimt ;)

Voorheen ging het ook gewoon goed op deze manier, dus ik vraag me vooral af waar dit gedrag nu vandaan komt

Memories

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:49

De ellende is ook gewoon dat nu die eenmaal vaker op een plek heeft gesproeid hij dat blijft ruiken en het dus een aantrekkelijke plek blijft. Hoe veelbelovend biotex en al die urine afbrekende spulletjes ook zijn, mijn ervaring is dat het gewoon nooit 100% werkt, zeker niet voor de gevoelige kattenneusjes, ze blijven het vaak toch wel ruiken.

Het probleem lijkt dus toch wat groter te zijn als de kat überhaupt niet eens alleen kan. Ik neem aan dat gezien het sloopprobleem de opsluitplek dus überhaupt vrij prikkelarm is, of bied je hem in die ruimte ook dingen aan? Krijgt hij veel aandacht? Gezien hij het op z’n vorige woonplek niet deed, was de leefsituatie daar heel anders dan bij jou?

Manon_B

Berichten: 263
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 15:57

Memories schreef:
De ellende is ook gewoon dat nu die eenmaal vaker op een plek heeft gesproeid hij dat blijft ruiken en het dus een aantrekkelijke plek blijft. Hoe veelbelovend biotex en al die urine afbrekende spulletjes ook zijn, mijn ervaring is dat het gewoon nooit 100% werkt, zeker niet voor de gevoelige kattenneusjes, ze blijven het vaak toch wel ruiken.

Het probleem lijkt dus toch wat groter te zijn als de kat überhaupt niet eens alleen kan. Ik neem aan dat gezien het sloopprobleem de opsluitplek dus überhaupt vrij prikkelarm is, of bied je hem in die ruimte ook dingen aan? Krijgt hij veel aandacht? Gezien hij het op z’n vorige woonplek niet deed, was de leefsituatie daar heel anders dan bij jou?



Ah denk dat het misschien niet helemaal duidelijk is in mijn verhaal, maar we zijn met gezin inclusief katten verhuisd. We hebben hem al vanaf kitten, dus er zijn eigenlijk verder geen nieuwe dingen in de leefsituatie behalve het huis.
Op zijn eigen kamer heeft hij zijn krabpaal en slaapplek, hij is daar normaal gesproken altijd heel rustig en gaat eigenlijk altijd direct slapen. Dat ging altijd prima, maar ik vertrouw hem bijvoorbeeld niet alleen in de woonkamer. Als wij thuis zijn krijgt hij voldoende aandacht en daar is hij ook dol op, hij is momenteel niet heel vaak alleen. Niet langer dan een paar uur.

En inderdaad eens met wat je zegt over biotex ed. De geur ga je nooit helemaal weg krijgen, zeker niet aangezien het een muur is. Dat blijft er altijd een beetje in zitten helaas

daantjuhhh

Berichten: 26890
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 15:59

Mij is verteld dat blaasdieetvoeding geen enkel kwaad kan bij een kat die geen blaasproblemen heeft hoor.
Nogmaals ja in het begin kauwen ze er aardig doorheen. Maar na een paar dagen is dat voorbij.

Ik denk dat die van mij zelfs nu minder eten dan toen ze 2 maal daags kregen.

sasja0705
Berichten: 2040
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 16:49

Tuin catproof maken neemt al een heel stuk frustratie weg.
Want dat is in mijn oogen het verschil tegenover "het oude " huis.
Het is pure frustratie en hij kan dus zijn ei niet kwijt.
Dus tuin catproof
Dan heeft hij overdag genoeg prikkels kan spelen, ravotten, enz...

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:04

Er is ook goedkoper en goed blaasgruisdieet buitenom dierenarts verkrijgbaar. Of gewoon wat betere merk blik voeding of vers gaan voeren. Mijn blaasgruis kat kon gewoon voer eten met wel vaker blikvlees wat ik met water aanmaakte. Veel vocht binnen, veel plassen en dat was de oplossing al gelukkig. Voor veel katten is blaasgruis hebben teken van stress en/of te weinig drinken op stelselmatig niveau.
Ik lees veel stress bij jou kat. Ik zou daarmee aan de slag gaan. Eventueel rustgevend middel gaan geven

Renee

Berichten: 3125
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:19

Kan het zijn dat hij misschien blaas of nier problemen heeft van de stress? Misschien is het een idee om een urine testje te laten doen? Hier is een van de katten laatst uit der panty geschoten door een verandering in de situatie thuis dat de kat een blaasontsteking kreeg. Hierdoor ging ze ook gek blasgedrag laten zien. Ik kan me best voorstellen dat opgesloten worden niet bevordelijk werkt op stress. Katten geven het niet altijd toe maar ze houden echt heel veel van hun mensen. Ondanks dat er duidelijk ervaring is met blaas problemen zijn maar elke kat is anders :)

Ik snap dat dieet voeding duur is maar er zijn mogelijk ook goedkopere opties te vinden bij bijvoorbeeld zooplus die ook voldoen aan de wensen? Dan zouden ze er allebei van kunnen eten. Mijn dierenarts zegt liever allebei (blaas/nier) dieet voer wanneer nodig dan de kat die het nodig heeft niet kunnen geven.

Is er verder een mogelijkheid om de dieet kat de ruimte te geven alleen te eten en ze verder samen te houden?

Heel veel succes met de situatie, het klinkt niet makkelijk? Maar katten zijn ook niet altijd makkelijk ;)

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:20

Wij hebben jaren onze ; katten C/D gevoerd omdat er een blaasgruis en steen problemen had, C/D kan door elke kat probleemloos gegeten worden. Via zooplus kan je dat een groot stuk goedkoper krijgen dan via de dierenarts en je hebt er ook anti-stress versie van, wat mss wel wat uithaalt bij je plassende kat?

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:22

Ik snap het probleem denk ik niet misschien dat ik er overheen gelezen heb... waarom niet gewoon de deuren open? Gewoon tijdens eetmomenten even apart zetten zodat ze allebij rustig kunnen eten, daarna voer wegzetten en deuren open. Zorgen dat de kat lekker veilig in de tuin naar buiten kan zou ik ook zeker naar kijken.

N4N4
Berichten: 1112
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 17:51

Denk ook dat het pure frustratie is van de kat

KikiCelinevs
Berichten: 199
Geregistreerd: 07-07-20

Re: Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 18:06

Maar wat is de reden dat hij niet gewoon los mag lopen naast het voer probleem (naast een voerbak met chip kan je ook gewoon alleen overdag voeren)? Sloopt hij veel? Als dit het geval is kan je dit voorkomen door het huis “kat vriendelijk” te maken (zie filmpjes van Jackson Galaxy). Ik weet niet hoe de rest van je huis eruit ziet, maar ze kunnen banken slopen omdat er geen goede krabpaal in de buurt is bijvoorbeeld. Is de krabpaal in de slaapkamer de enige krab mogelijkheid?

annepaardoes

Berichten: 7159
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re: Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 21:24

Niet meer naar buiten kunnen is voor je kat een grote ingreep. Hij krijgt veel minder prikkels en kan zijn ei veel minder kwijt.

Heb je wel eens voor 1 nacht ,in dit huis, uitgeprobeerd hoe het gaat als je beide katten los laat?

Wat ook nog een idee is, is niet de kattenluik met chip in een deur (want dan heb je nog steeds een dichte deur) maar in een grote dekenkist te maken. Dan kan de kat met het dieetvoer rustig eten en hoeven er geen deuren dicht.

Manon_B

Berichten: 263
Geregistreerd: 16-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 22:06

@Kikicelinevs Hij kan niet los lopen inderdaad omdat hij overal zijn nagels in zet. Hij heeft door heel het huis genoeg krab mogelijkheden en maakt daar ook veel gebruik van dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.


Ik ben door een aantal reacties over het naar buiten gaan wel even aan het denken gezet. Zelf had ik er nog niet echt bij stil gestaan dat dat wellicht het probleem kan zijn, aangezien hij helemaal niet aan lijkt te geven dat hij graag naar buiten wil. Bij ons vorige huis was hij ook liever binnen dan buiten, vandaar dat we er misschien vanuit gingen dat hij het geen probleem zou vinden om vanaf nu binnenkat te worden. Maar goed, het blijft natuurlijk een kat en die wil gewoon graag gaan en staan waar hij wil... Ik ga misschien dan toch maar overwegen om hem naar buiten te laten, en eventueel de tuin catproof maken lijkt me dan wel zo veilig. Hopelijk echt dat het daarmee is opgelost, zeker het proberen waard!

Nyaleti

Berichten: 6280
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Kat sproeit wanneer hij opgesloten zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:35

Tuin katproof maken lijkt me een belangrijke stap.

Je kan voor beide katten in bv een kist een kattenluikje op chip maken. Dan heeft een kat z'n eigen voer en de andere kan gewoon met z'n anti-schrokbak op z'n gemak eten. Ik weet zo niet of je daar ook een timer op kan zetten, zodat ze er niet altijd in kunnen.
Anders kun je voerbakken op chip doen. Mogelijk bestaat er ook wel zoiets als een automatische voerbak op chip? Dan kan de kater telkens enkele brokjes krijgen.

Is hoe dan ook investeren maar zou er wel echt werk van maken. Als ze te lang blijven sproeien krijg je dat er nooit meer uit en wordt het vaak ook erger, dus op meerdere plekken etc.

Sproeit hij nu telkens op dezelfde plek? Kun je daar iets voor zetten of wat tegen de muur maken oid? Op de kamer en het liefste door het hele huis, zou ik Feliway ophangen.

Als je het een en ander hebt aangepakt en hij het blijft doen, is het dan een optie om hem een andere kamer te geven? Al dan niet tijdelijk? Dan is hij uit de gewoonte om telkens op dezelfde plek te sproeien.

Plast hij overdag altijd netjes op de bak? Hoelang doet hij dit al? Blaasproblemen zijn niet volledig uitgesloten.