merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10676
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:35

En ook niet bij alle rassen zijn alles tests verplicht bij de chi bijv is Ecvo nog niet eens verplicht
Enkel PL en ja ik vind daar toch wel wat van.

Maar om op de vraag van ts te reageren. Ja ik denk idd de merle de hype is onder de teckels momenteel. Het is natuurlijk vraag en aanbod.

Verder heeft KimD heel netjes uitgelegd hoe dat zit met MM en dat er ook net zo gezond gefokt kan worden met Merle als met andere kleuren zo lang er maar gekeken wordt naar een goede match zonder Merle gen ;)

ikkedus
Berichten: 3299
Geregistreerd: 24-09-05

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:47


Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:29

Het is niet zo dat je nooit merle X merle kan doen, er zijn wel lengtes waar het mee kan, maar probleem is dat mensen vaak gewoon maar wat doen omdat bijzondere kleurtjes meer opleveren. Zie je toch ook bij “silver labs” die gewoon kruisingen met Weimaraners zijn.

Ik wilde echt super graag een brindle whippet teef, in het nest zaten 2 zwarte reuen en 4 brindles (2 reuen 2 teven), en ik had de beste klik met de zwarte reu en die is dus mee naar huis gegaan _O- ik vind kleur helemaal niet zo belangrijk eigenlijk.

Persoonlijk vind ik merle vaak ook niet zo mooi, ziet er zo beschimmeld uit :+ er zijn wel mooie Merle’s hoor don’t get me wrong maar vaak vind ik het meh.

Temeraire

Berichten: 3537
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:38

Het is niet nieuw, merle is al jaren een populaire kleur bij verschillende rassen.

Ik vind het erg mooi maar ben er toch terughoudend mee. Je ziet het veel voorbij komen bij pretnestjes en dan hoop ik maar dat de ouders getest zijn en er niet merle x merle is gedaan...

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:09

Warboel schreef:
Het is niet zo dat je nooit merle X merle kan doen, er zijn wel lengtes waar het mee kan, maar probleem is dat mensen vaak gewoon maar wat doen omdat bijzondere kleurtjes meer opleveren. Zie je toch ook bij “silver labs” die gewoon kruisingen met Weimaraners zijn.

Ik wilde echt super graag een brindle whippet teef, in het nest zaten 2 zwarte reuen en 4 brindles (2 reuen 2 teven), en ik had de beste klik met de zwarte reu en die is dus mee naar huis gegaan _O- ik vind kleur helemaal niet zo belangrijk eigenlijk.

Persoonlijk vind ik merle vaak ook niet zo mooi, ziet er zo beschimmeld uit :+ er zijn wel mooie Merle’s hoor don’t get me wrong maar vaak vind ik het meh.

Whahah dat zeg ik nou ook altijd :')

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:47

Merle is en blijft mijn favoriete kleur maar toch worden het er steeds minder in onze roedel en ik denk dat we niet snel een merle pup aanhouden.

DE is net een verbod bezig in de sport, die horen ook de klok luiden maar weten niet waar de klepel hangt. Met een groep mensen zijn we bezig om bewijs te leveren dat merle niet per definitie ongezond is maar zoals je van de Duitsers verwacht zijn ze nogal standvast en eigenwijs.

Na Duitsland zullen vast landen volgen, als ze dan daadwerkelijk niet meer welkom zijn in de sport staan we 1-0 achter... Een risico wat de overweging waard is.

pillow
Berichten: 7831
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 18:56

Hier kwamen gisteren 2 merle Teckels langs, ze waren roze met zwarte stippen. Het leek alsof ze geen vacht hadden, heel lelijk. Ik vindt merle sowieso niet mooi bij Teckels of Jack Russels. Bij Border Collie vindt ik het wel leuk.

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 19:16

Merle op zich is natuurlijk niets mis mee (zegt degene met een merle hond :') ), KimD legt dat al duidelijk uit.

Ik had zelf niet persé voor merle gekozen, ik had red tri in mijn hoofd als ik al voor kleur zou kiezen. Maar het werd merle. Het is voor mij nietszeggend welke kleur er op zit en "modekleurtjes" ben ik al helemaal ongevoelig voor. Het is gewoon een kleur.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 21:40

Azmay schreef:
Margreet schreef:
Zoals bij alle rassen: ga voor een rashondje met een stamboom van een goede fokker, dan weet je dat alle gezondheidstests gedaan zijn. Een double-dapple/double-merle zul je daar niet aantreffen. Problemen krijg je toch wel, waarom zou je ze kopen....

Wil je een teckel in een bijzonder kleurtje zonder genoemd risico: overweeg een gestroomde (brindle)


Mwah sommige rassen hebben de gezondheidsproblemen zo ongeveer in de rasstandaard opgenomen. "Mooi" korte neuzen etc :o


Het gaat hier toch over teckels? Korte snuiten is een heel ander verhaal.

Het lijkt bijna wel alsof het maar overdreven en onnodig is om een hondje met een stamboom te willen hebben, terwijl je toch ook juist veel erfelijke ellende kunt uitsluiten en het karakter en maat in zekere mate voorspelbaar zijn bij een raszuivere hond met historie van een goede fokker. En ja, dat kost wat meer dan op marktplaats.

Om het vast voor te zijn: tuurlijk zijn er ook fijne hondjes zonder “diploma” en het pretnestje van het teefje van de buurvrouw van de nicht van de collega van m’n moeder met de reu van de loodgieter is ook goed gelukt, maar het ras is daar niet bij gebaat op langere termijn.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:23

Kaus schreef:
Ik ga dan weer over m'n nek van die merle Franse bulldoggen, Engelse bulldogen of keeshondjes :r


Keeshondjes zijn sowieso een enorme hype op het moment, en inderdaad ook merle exemplaren. Zie die beestjes overal voorbij komen, met name als accessoire.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 14:21

Kaus schreef:
Wat is dan precies je probleem hiermee? Merle is gewoon een toegestane kleur bij het FCI en een goede fokker zal nooit merle x merle doen.

Ik ga dan weer over m'n nek van die merle Franse bulldoggen, Engelse bulldogen of keeshondjes :r


Zo'n aangebrande reacties terwijl de grootste flater in je eigen berichten staat... Merle is namelijk geen toegelaten kleur bij teckels en geen officiële kleurslag voor de teckel.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:53

Little_Gift schreef:
Kaus schreef:
Wat is dan precies je probleem hiermee? Merle is gewoon een toegestane kleur bij het FCI en een goede fokker zal nooit merle x merle doen.

Ik ga dan weer over m'n nek van die merle Franse bulldoggen, Engelse bulldogen of keeshondjes :r


Zo'n aangebrande reacties terwijl de grootste flater in je eigen berichten staat... Merle is namelijk geen toegelaten kleur bij teckels en geen officiële kleurslag voor de teckel.


Ik denk dat je je rassenkennis even moet updaten.

Afbeelding

mavantos

Berichten: 3615
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 16:49

Susanne schreef:
Kaus schreef:
Ik ga dan weer over m'n nek van die merle Franse bulldoggen, Engelse bulldogen of keeshondjes :r


Keeshondjes zijn sowieso een enorme hype op het moment, en inderdaad ook merle exemplaren. Zie die beestjes overal voorbij komen, met name als accessoire.


Hier iemand met een keeshondje (geen handtas model overigens :') ) van de boerderij en geen officiële fokker. Ze zijn zo leuk. Súper slim, energiek en het is echt mijn schaduw. De onze is tot dusver top gezond op wat pech met Giardia. Alleen daar kan de fokker niets aan doen. Dat kreeg hij bij ons.

Ik denk dat alles wat populair is zorgt voor een mindere gezondheid. Gewoonweg omdat daar dan door sommige minder op wordt geselecteerd. Je ziet het ook met paarden. Dat bijzondere kleurtjes belangrijker zijn dan de natuurlijke aanleg.

Zelfs als er geen merle x merle is dan kan het nog steeds minder gezond zijn als kleur hoger op het lijstje stond dan volledige gezondheid.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 19:54

Mavantos, klopt hoor! Ik ken ook hele leuke exemplaren :D Die hondjes worden keurig opgevoed en veel mee gedaan. Maar bepaalde types hebben ook zo’n hondje omdat ‘t zo leuk op Instagram staat heb ik het vaak het idee. En er is zoveel broodfok in, echt zonde. Maar wat je zegt inderdaad, als een ras populair wordt en de broodfok op deze vraag inspeelt is dat vaak funest.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:53

Dat wordt niet merle genoemd maar getijgerd bij de teckel.
Bovendien is merle meestal met wit, getijgerd niet. Er is dus een verschil...

Merle:

Afbeelding

Getijgerd:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 25-06-23 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow
Berichten: 7831
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:57

Susanne schreef:
Mavantos, klopt hoor! Ik ken ook hele leuke exemplaren :D Die hondjes worden keurig opgevoed en veel mee gedaan. Maar bepaalde types hebben ook zo’n hondje omdat ‘t zo leuk op Instagram staat heb ik het vaak het idee. En er is zoveel broodfok in, echt zonde. Maar wat je zegt inderdaad, als een ras populair wordt en de broodfok op deze vraag inspeelt is dat vaak funest.

Het gaat niet om of keesjes leuke hondjes zijn. Er wordt gezegd dat diegene de merlekleurige keesjes niet leuk vond.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:59

Little_Gift schreef:
Dat wordt niet merle genoemd maar getijgerd bij de teckel.
Bovendien is merle meestal met wit, getijgerd niet. Er is dus een verschil


Hoe het genoemd wordt maakt niet uit, genetisch is het hetzelfde. En nee, merle hoeft niet met wit te zijn. Of zou de officiële FCI standaard het fout hebben en jij het goed?

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:00

Kaus schreef:
Little_Gift schreef:
Dat wordt niet merle genoemd maar getijgerd bij de teckel.
Bovendien is merle meestal met wit, getijgerd niet. Er is dus een verschil


Hoe het genoemd wordt maakt niet uit, genetisch is het hetzelfde. En nee, merle hoeft niet met wit te zijn. Of zou de officiële FCI standaard het fout hebben en jij het goed?


Neen, enkel jouw interpretatie is fout.

Merle:

Afbeelding

Getijgerd:

Afbeelding

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:05

Little_Gift schreef:
Kaus schreef:
Hoe het genoemd wordt maakt niet uit, genetisch is het hetzelfde. En nee, merle hoeft niet met wit te zijn. Of zou de officiële FCI standaard het fout hebben en jij het goed?


Neen, enkel jouw interpretatie is fout.

Merle:

[ [url=m/rMYhpp.png]Afbeelding[/url] ]

Getijgerd:

[ [url=m/8MCW7W.png]Afbeelding[/url] ]


Hilarisch hoe je je ongelijk doordramt terwijl je weet dat je het fout hebt _O-

De teckel op je bovenste foto komt van deze website waar ze de hond notabene merle noemen _O- Een dubbel merle wel te verstaan waardoor ze vaak zoveel wit hebben en gezondheidsproblemen hebben. Maar dat hoeft niet zo te zijn met een enkele merle zoals op je tweede foto.


Afbeelding

Afbeelding

_Mir
Berichten: 1363
Geregistreerd: 01-01-20

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:15

Interessant, hoe komt het dat juist dit type teckels met problemen te maken krijgt?
Overigens zal de roodbruine versie altijd mijn nummer 1 blijven!
Prachtige schattige hondjes

Leo

Berichten: 50188
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:16

Ik wilde al zeggen, volgens mij is die bovenste teckel double merle, en de onderste gewoon merle. Merle komt in allerlei kleurslagen voir, en heel gechargeerd; met wit en zonder wit (en alle bijkomende nuances).

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:19


Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: merle teckels, is dat een nieuwe hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:28

Kaus toch, je hoeft mij het dubbel merle niet uit te leggen hoor.
Merle is 1, dubbel merle is 2 en dan heb je getijgerd, waar veel meer kunde en selectie aan te pas gaat dan het merle, laat staan dubbel merle

pillow
Berichten: 7831
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:52

_Mir schreef:
Interessant, hoe komt het dat juist dit type teckels met problemen te maken krijgt?
Overigens zal de roodbruine versie altijd mijn nummer 1 blijven!
Prachtige schattige hondjes

Dat is niet alleen bij de Teckel het geval, maar bij alle honden met dubbel merle.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:59

Little_Gift schreef:
Kaus toch, je hoeft mij het dubbel merle niet uit te leggen hoor.
Merle is 1, dubbel merle is 2 en dan heb je getijgerd, waar veel meer kunde en selectie aan te pas gaat dan het merle, laat staan dubbel merle


"Merle in Dachshunds is known as "dapple", but it's the same gene as merle in other breeds." (http://www.doggenetics.co.uk/merle.html).
Misschien moet je je kennis aan deze website aanbieden? Ze kunnen nog wat van je leren! Evenals de FCI.